Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: D5252T - 11.12.2014, 08:37:16
-
2000 rpm 0,2 bar
3000 rpm 1 bar.
N75 toimi. EGR ei vuoda,nkun tulpattu. Onko kellään vastaavia ongelmia?
-
Map:n letku/nippa tukossa?
-
Volkkarissa oli kerran samat oireet. Ahtimen vaihto palautti voiman ennalleen. Oli laakerivika.
-
Turbo vaihdettu. Nyt saavuttaa maksimi 1 bar 2300 RPM. Silti aivan hengetön 1500 RPM. Ei pysty ylläpitämään vauhtia 60 km/h 5-vaihteella pieneenkään ylämäkeen.
Vaihdon turbon ohjaussolenoidin, ei vaikutusta.
Voisiko katalysaattori olla tukkeessa? Onnistuuko sen tyhjääminen ilman rälläköintiä ja hitsausta?
-
Näytti onnistuvan helposti vasaralla ja sorkkaraudalla.
-
mikä auto jaksaa viitos vaihteella vetää 60km/h ylämäkeen? poltat kytkimesi.....
jos ei muuten pienillä vaihteilla tunnu liikkuvan niin kannattaisi luetuttaa vikakoodit boxilta.
-
1.6 Corolla.
-
En tiedä mitä tuossa on kierroksia vitosella@60km/h, mutta tuskin paljoa. Autaisiko maffin vaihto/sen puhdistus?
-
Terve kone lähtee vetämään kunnolla sieltä 1700rpm nurkilta (vitosella +80km/h), ihan siksi ettei näissä ole juuttuvasiipistä ahdinta... Jos haluat alle tonnin kierroksilla vääntöä niin Dodgesta löytyvä kuutos-Cummins ja siihen VNT-ahdin.
Tuo voi olla IMM vika noilla lukemilla mitä kerrot mutta suhtaudun siihen aina varauksella.
Pieni vai iso IMM ilmansuodatinkotelossa? Eli musta putkenpätkä mihin menee johtoliitin vai etäisesti kakkupalan mallinen alumöykky mihin menee johtoliitin muovikannen reunaan?
-
Ei kyllä tuossa omassakaan tapahdu mitään vielä 1500rpm kohdalla...
Pikkusen ennen 2000rpm alkaa vasta tapahtua kunnolla ja 2500rpm kohdalla viisari näyttää 2bar... No, mitään oikeen sillonkaan tapahdu... :2funny:
-
Kyllä mullakin tdi diudissa alta 2000kiekon oli jo 1.5bar. Ja kun sen sillon myin varottelin nuorta ostajaa vedättämästä pikkukiekoilla. Ei ilmeisesti uskonnu kun sai kytkimen ja samalla laatikon kappaleiks vajaassa kuukaudessa :) . Tuossa oli vielä jäykkä kytkin eikä mitään kaksoismassa hömpötyksiä.
-
Maksimit tulee nyt 2200 rpm. Eli 100 kierrosta alempana, katin tyhjäyksen jälkeen. IMm max sanoo 1200 / isku.
Seuraavaksi hukkaportti irti. Tietääkö kukaan miten sen pitäis toimii? Lähinnä tuo alipaine ohjaus?
-
Hukkaportti irti. Tarvii 0,7 baria alipainetta, että jaksaa vetää päätyyn saakka. Ei taida tulla imusarjasta sen vertaa, hyvä jos tulee mitään.
-
Mä en nyt kyllä ymmärrä tästä mitään mutta mielestäni säädetään ihan liikaa.
Toisessa viestissä jo sanottiin map/letku sille. Onko tarkistettu? Ja se imusarjan päässä oleva nippa. Putsattu?
Onko varmasti turbolta kaikki pikkuletkut ehjiä. Vaihda varmuuden vuoks.
Moottorinohjauksesta ei mitään mainintaa. Palaako vikavalo, antaako vikakoodeja?
Oletko varma ettei egr:n tulppaukset vuoda?
Turhaan tässä ohjeita annetaan kun ei tietoja ole tarpeeksi. Heitellään mulla sitä, mulla tätä kommentteja. Ja sä menet vaihtaan sen mukaan. Tyhmää ja kallista.
Tuo oma kun ei jaksa oikeen mennä edes 80 vitosella. 90 sopivin vauhti. Kierroksia sillon n.1700-1800, jolloin myös ahdot nousee. Saatikka että 60. Ei helkkari sentään.
Onneks mulla ei ole ahopainemittaria. :D Menee pirskatisti ja kiihtyy kivasti, vikavalo ei möllötä mittaristossa niin ei muutakun avosandaaliaTM.
Näytti onnistuvan helposti vasaralla ja sorkkaraudalla.
Mutta miten sä sen katin tyhjäsit, putki irtikö? Kiinostaa vaan itteekin. :)
-
Egrää ei voi tulpata, syttyy vikavalo lähes heti. Muuten ei vikakoodeja.
-
Egrää ei voi tulpata, syttyy vikavalo lähes heti. Muuten ei vikakoodeja.
Kyllä sen tulpata voi. Mutta mkäs kirjotus tuo sit on tuossa aloistuspostauksessa?
EGR ei vuoda,nkun tulpattu.
Tuosta päättelin että tulpattu.
Onko nuo mainitsemani letkut ja nippa tarkistettu?
-
Ei voi tulpata, kun syttyy vikakoodi. Tulppasin ja vikakoodi syttyi. Poistin tulppauksen.
Letkut tarkastettu. Nipat tarkastettu. Klemmit laitettu letkun päihin.
-
Onko autoa viritetty?
-
Egr kalvo voi olla rikki vaikkei koodia antaiskaan. Sillon hukkaa ahtopaineet egr:n kautta pakosarjaan. Yks mystisimmistä ahtopaineen hukkauksista mitä tiiän on johtunu pielessä olleesta ajotuksesta.
Egr kannattaa tulpata vaikka vikavalo syttyykin, toimivakin egr on vaan koneelle haitaksi.
Kuuluuko ylimääräsiä ääniä? Pakosiipi jos on jollaki tavalla mutkalla niin välttämättä ei jaksa nostaa paineita eikä kuulu ääniäkään. Imusiipi pitää taittuneena sireenimäistä nousevaa ja laskevaa ääntä kierrosten mukaan.
-
Egrn tulppauksen vikakoodi ei laske ahtoja / syöttöä?
Ei kuulu ylim ääniä. Ajotus on 9 astetta, eli se pitää säätää vähän myöhäsemmälle.
-
Onko jollain kokemusta tästä hukkaportista? Ts. Kun jousi on lytyssä, niin kaikki pakokaasu menee ahtimelle vai ohi? Jousi menee lyttyyn, kun laietaan painekellon nippaan 0,7 bar Alipainetta.
Tässä videossa irrotettuna:Wastegate KKK K14 vw golf: http://youtu.be/pem0_acsDbk
-
Maksimit tulee nyt 2200 rpm. Eli 100 kierrosta alempana, katin tyhjäyksen jälkeen. IMm max sanoo 1200 / isku.
Onko ahtoputket ja cuuleri tarkistettu ettei vuoda? Hieman isolta kuulostaa tuo ilmamäärä.
Hukkaportti on auki kun jousi on pohjassa. Hukkaporttia avaava paine tulee metalliputkella turbon imupesän lähdöstä, ahtoputkesta magneettiventtiilin kautta tulevaa kumiletkua pitkin menevä painee lykkää hukkaporttia kiinni jousen avuksi. Eli siis jos tuo kumiletku on irti tai vuotaa, ahtopaineet eivät nouse niinkuin pitäisi.
-
Egr:n vikakoodi ei vaikuta tehoihin.Noin 250 maksaa poisohjelmointi jos merkkivalo häirittee. Hukkaportti on näissä vähän nurinkurinen. 2 suunnasta tulee sama paine ja toisesta suunnasta tulevaa rajotetaan solenoidilla kun tavotepaine on saavutettu. Hukkaportin jousi yksinään pitää n.0,7bar.
-
Egr:n vikakoodi, tosin samalla ahtopaineen ohjaus, vaikuttaa ahtoihin. Syynä palanut huohottimen sulake. Ja nimenomaan 15.8 ohjauksessa.
Tässä on nyt jotain mystistä mitä kukaan ei ymmärrä. Aloittajan kerronta on vaillinaista. Mitä mä oon ymmärtäny niin ahdot olis ihan normaalit. Ei nää mitään hipo laitteita kuitenkaan ole, varsinkaan vakiona.
-
Niin ja sen verran vielä tuosta heräämisestä että jos paineet nousee alle 1600 kierroksen niin vikaa on mittarissa tai pakosiivessä. Jos pakosiipi on ottanu osumaa niin ahdin voi "herätä" aikasessa vaiheessa mutta ei tuota painetta tarpeeksi. Tosin jos tuotto on 1 bar niin ei nähdäkseni oo mitään vikaa koska vakiopaineet on 0,9 bar.
-
Niin ja sen verran vielä tuosta heräämisestä että jos paineet nousee alle 1600 kierroksen niin vikaa on mittarissa tai pakosiivessä. Jos pakosiipi on ottanu osumaa niin ahdin voi "herätä" aikasessa vaiheessa mutta ei tuota painetta tarpeeksi. Tosin jos tuotto on 1 bar niin ei nähdäkseni oo mitään vikaa koska vakiopaineet on 0,9 bar.
Tässä Henkka on se ajatus mitä mäkin mietin. Ei ole enää ongelmaa, katti oli tukossa ja mahdollisesti siivet vaurioitunu.
kenkee:n sanoin, avosandaaliaTM vaan. Jos auto pelittää muuten niin heittää kuikkaa sillä mittarilla tai hommaa teollisuus mittarin.
-
En missään tapauksessa ole kehottanut antamaan avosandaalia, olen lainkuuliainen uskovainen ja haaveilen hybridi ja sähköautoista vain... :2funny: ::)
-
Kiitos MikkoMS hukkaportin selvityksestä. Olin ymmärtänyt asian väärin. Ei siellä mitään alipainetta ole. Samoin olin ymmärtänyt tuon jousen suunnan väärin.
Tässä veto 5-vaihteella ylämäkeen ALKUPERÄISELLÄ turbolla:
Ei tuo minusta kovin toimivalta näytä.
1950 RPM pyynti 195 kpa, todellinen 135 kpa
(http://i9.aijaa.com/b/00807/13638377.jpg)