Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Lankku - 12.12.2014, 23:13:16
-
Punaisen 245:n lähdettyä tilalle tuli kohtuu pikaisella aikataululla tämmöinen (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/P220+-69/):
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/P220%20-69/5.jpg?img=medium)
Puheiden mukaan täysrempattu B20. M40, 4,3:1 Spicer perä ja pikku miinuksena paku. Etsiessä nettiauto, tori.fi ja kepö tuli katseltua useampaan kertaan läpi parin viikon ajan ilman tulosta. Ohimennen mainitsin asiasta siipiveikolle, joka muisteli tuttunsa ajaneen moisella 90-luvulla. Kyselyn jälkeen selvisi, että auto oli edelleen hallussa, -00 lähtien rekisteristäpoistettuna. siipiveikko kävi katsomassa alustavasti ja saatujen kuvien perusteella uskaltautui katsomis(haku) reissulle 1,5kk sitten. Paikanpäällä ei saatu käyntiin, lopulta vika oli kärjissä jotka eivät putsattuinakaan antaneet tarpeeksi läpi. Lähti pikkuhörpyllä kivasti käyntiin.
Tässä välissä joutui puuhailemaan peltien (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/P220+-69/Peltihommat/) kanssa jonkin verran ja vielähän siihen jäi tekemistä. Ei vielä oltu kovin paljoa hitsattu. Tuulilasinkehyksen alareunasta yli puolet, etulattioiden poikkipalkit(osittain 3 peltiä päällekäin), lähes puolet kuskinlattiasta, helmojen takapäät, takakaaret, takapyöränkoteloita, vasen takanurkka ja alkuunsa pala kuskinoven takanurkkaan. Tankin täyttöaukon nostin ylemmäs ja tein täyttöputken uusiksi. Alempi mutka tuli liian jyrkkä, tankatessa joutuu laskemaan vähän rauhallisemmin. Hitsattuihin paikkoihin päälle epoksi ja siihen päälle kotelosuojaa tarpeeksi. Ylimaalattu joskus vähän sinnepäin olevalla sävyllä joka kesii osittain pois.
Moottoriin vaihdoin öljyt ja suodattimen ensimmäisten käyttökertojen jälkeen. Uutta tuli kaikki jarruletkut, takajarrusylinterit, oikeanpuolen kengät, 240 jarrupääsylinteri, toinen oikeanpuolen etujarruputki, vasen alapallo, vasen etupyöränlaakeri, tuulilasi, etupalat EBC RedStuff, etujouset mersun puolitettu jousi 16,5mm langalla, pyyhkijänkumit, osa bensalinjaa, 1" etuvakaajasetti brittiebaysta ja sen semmosta. Talvipyöriksi tuli iskemättömät Jeepin 15x7" pellit(Mjt -H-) 195/65 kumeilla kun halvalla sai ::) Niiden kaverina varaosa-auton pelleistä keskikupit ja 240 kupumutterit. Vakaajasetistä ja alustavasta madallustasosta kuvat (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/P220+-69/Laitot+2014/).
Rallyracella on tilaus sisällä kierroksesta Gazin jäykkyyssäädettäviä iskareita. Eteen 3cm vakiota lyhyemmät ja taakse 4cm. Oletettu toimitusaika tämän vuoden puolella. Etuoviin ja takaluukun yläpuoliskon korinpuoleinen tiiviste odottavat asennusta ja rullavyöt ois aiheellista vaihtaa säädettävien tilalle.
Joutokäynti ja hidas ajo on hieman nyhtävää, kiihdyttäminen ja maantieajo menee nätisti. Kaasarin avaus ois ajankohtainen, sen verran katsoin että kalvo on ehjä ja neula on tallella.
-
Tänään ennen katsastusta vaihdoin termarin ja pari polttimoa sekä tarkastin riittääkö etuiskarien alapäiden maavara. Käänsin kupit ympäri, jottei jousi pyöri, ja reilu 8cm on. Eipä vaan termarinvaihdolla mittarin mukaan laskenut lämpötila koneessa, vaan nousi kymmenkunta astetta, joka on termarien lämpöero. Oisko syylärissä tukkeumaa, vaikka se on uusittu koneremontin yhteydessä ja nestekin on hyvän näköistä. Alapää tahtoo pysyä viileänä.
Katsastuksessa ei sen kummepia. Jarrut piti tasan, ei tökkinyt lisää reikiä tai löytänyt välyksiä. Jarruvalo herjaili, sulakkeen rassauksella korjaantui. Vaihdettava rasia lattasulakkeille. Peileistä ei sanonut mitään, vaikka sisukset on osin jo rapisseet irti. Ei tullutkaan alkuperäisellä tunnuksella olevia, saati mustia kilpiä. Virkailija oli katsonut kilpien saatavuuden väärästä ohjelmasta ja tunnus on jossain kevarissa. Siinä ne tiskillä jo olivat, mutta kun ei niin ei. Eikä konttorilla ollut hyllyssä kuin museoajoneuvoille varattuja mustia kilpiä. Joutui ottamaan uudenmallin pikkukilven :I Muuten ois pitäny odottaa kilpien tilausajan verran vielä ennen kuin saa ajoon mustilla.
Leiman jälkeen vaihdoin kaikki öljyt, laitoin H4 lisävalot kilpitelineen kera, säädin aurauksen ja vaihdoin kardaanintakapätkän. Takaristikon yhdessä kupissa oli neulalaakerit niin ruosteessa, että kuppi pyöri mieluummin pesässään. Yhden osaläjän mukana tuli aman kardaani ja siitä sai tähän hätään. Nykäyksen löysäsin simpukkaa ja nyt tilanne on aika hyvä.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/P220%20-69/35.jpg?img=medium)
-
Hienoa :) meinasitko tekniikkaa päivittää?
-
Jotain pientä todennäköisesti, riippuen mihin suuntaan tuuliviiri pyörähtelee :p
-
Nopeata toimintaa, ja aika paljon jouduit peltiä leipomaan vaikka olihan se tiedossa jo kun auto haettiin.
-
Kai nyt edes 6-mukinen tinakone isolla ahtimella? ::)
Vai mennäänkö tämän kanssa jo siihen 4,4l V8:iin ahtimella? ;)
-
Taas taattua Lankku-laatua kuvineen päivineen.
Laita joku diesel tähän..
-
Jotain ennentekemätöntä, aikaisempi maine vaatisi ::)
-
Ai kun kiva, rupesitkin mulle tekmään autoa :) Mitähän muuten kustantaisi tän muuttaminen henkilöautoksi?
-
Mitähän muuten kustantaisi tän muuttaminen henkilöautoksi?
Jotain aivan käsittämätöntä. Summa perustuu siihen veroon, mikä autosta uutena on jätetty maksamatta, kun on ensirekisteröity pakuksi. Tämä muutetaan vastaamaan tämän päivän kurssia ja ollaan jossain 5000-10000 euron paikkeilla!?!?!
-
Tekniikka pysynee hyvin perinteisenä, ainakin ajatuksissa. Poikkeuslupajuttuihin ei ole mitään intoa.
Pari vuotta sitten kysyin mitä maksaisi Expressin muuttaminen henkilöautoksi. Se oli 7500e tai ~10000e. En muista kumpi, kysyin samalla yhdestä toisesta autosta samaa hommaa. Ei kannata vaivautua edes soittamaan tämän osalta. Noissa jutuissa kun ei tunneta ikävähennyksiä. Tietysti jos käyttäis auton vaikka Ruotsissa, rekisteröis siellä henkilöautoksi ja tois uudestaan tänne ::)
-
Eilen maalasin takakyljet uretaanilla ns. pintaväriin (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/P220%20-69/Peltihommat/61.jpg?img=medium). Eihän se sävy ole sinnepäinkään vanhaan maaliin verrattuna, mutta eipä näytä niin keskeneräiseltä :P
Autometerin moottorinlämpömittarin laitoin vanhan Equusin tilalle, jotta näkee onko lämmönnousu tosiaan mittarivika vai onko syylärissä hämminkiä. Autometerin sovitekappaleet olivat liian isoja kanteen, onneksi vanhan anturin sovite kävi. Syylärissä taitaa olla tukkeumaa kuten alkujaan epäilin. Nyt ei näytä niin isoja lukuja, mutta liikaa kumminkin. Annettava huuhtelukäsittelyä.
Peltisarjan irrotin varaosa-autosta. Toisioissa on ruttuja ja niitä on korjailtu, täytyy tehdä osittain uudet. Sarja itessään on kumminkin ihan ns. kaupallisen näköinen. Olikin jo valmiiksi erillinen imusarja eikä laikattu versio. 142:een alunperin tekemääni "tupla SU" imusarjaa mallasin varaosa-autoon ja joko pitää kallistaa kannen laipasta ylöspäin reilusti, tehdä aika syvä kolo sisälokasuojaan tai vähän molempia.
Saas nähdä saako muutettua henkilöautoksi jos teksti pitää paikkansa ja maksuosuus jää sopivaksi: http://www.hs.fi/autot/a1418962705618
Takapenkkikin tuli auton mukana.
-
ei mitään enää.
Muuta kuin että hieno auto :)
-
>Pari vuotta sitten kysyin mitä maksaisi Expressin muuttaminen henkilöautoksi. Se oli 7500e tai ~10000e.
Tämän päivän pravdassa oli juttua, että ensi vuonna käytäntö muuttuu. Käyttötarkoituksen muuttuessa maksettava summa on auton arvosta määritettävä. Eli voi olla että näillä 60-luvun vehkeillä arvonalenema / vuosi on se - 1% /kk jäännösarvosta. Siitä lasketaan sitten puuttuva vero prosenteilla. Auton arvoksi tulee näillä metodeille jotain satkuja, joten ensi vuonna käyttötarkoituksen muutokseen ei pitäisi kuolla.
-
Lisäyksena edelliseen, oheisesta linkistä Finlexistä Hallituksen esitys
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2014/20140125
-
Sunnuntaina vaihdoin varaosa-auton peltisarjan paikoilleen. Toisiot tein osin uusiksi ja samalla joutui toteamaan, että kovin pitkäikäinen sarja ei tule olemaan. Sen verran ohueksi on jo päässyt aikaa myöden ruostumaan. Samalla tietysti imusarjan vaihto erilliseen. Sisältä pihalle siirtämisen jälkeen toimi hetken ja sen jälkeen alkoi kakistelemaan. Kävi joutokäyntiä hyvin, muuten ei juurikaan ja just sen sai kotiin ajettua. Tänään vaihdoin bensansuodattimen ja tankista tullut kondenssivesi oli jäätynyt siihen siitä huolimatta, että aiemmin kaadoin Masinolia purkillisen tankkauksen yhteydessä.
Sarjojen vaihdon yhteydessä otin syylärin irti, täytin kuumalla vedellä ja konetiskiaineella, ravistelin ja annoin liueta aikansa. Eipä sieltä juuri kummoista kuonaa tullut. Hieman laski mittarissa näyttämä silti. Aiemmin oli kylmempi sääkin kuin nyt ajellessa. Tankinkorkkiin vaihdoin uuden tiivisteen, jonka leikkasin joku vuosi sitten varalle 142:een. Nyt on pikkasen turhan tiukka käyttää.
Kone ei ole vanhoilla sarjoillakaan käynyt aivan tasaisesti joutokäyntiä ja nyt se vielä meni epätasaisemmaksi. Kolmosessa ei tapahdu joutokäynnillä mitään, tulppakin on täysin kuiva. Ryntäyttäessä, vedättäessä ja maantiellä tasakaasulla ajaessa toimii hyvin. Ei imuvuotoja, ei kannentiivisteoireita viereisiin sylintereihin tai nesteisiin ja venttiilivälykset pysyneet säädetyssä.
Pakosarja ennen ja jälkeen tuolla (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/P220%20-69/Laitot 2014).
-
Nokan noston mittasin kolmospytystä ja molemmista venttiileistä tuli ~10mm. Eli ehkä C-nokka. Imusarjan käytin irti ja tarkastelin sitä lähemmin. Onkin normaali sarja, ei vaan erottunut siloteltu kohta lian alta aiemmin pikaisesti katsoen. Tarkastelun yhteydessä huomasin, että kaasarinlaipan vieressä on pystysuuntainen halkeama. Ei mennyt käydessä jarrukliineri siitä läpi, sisälle sumuttaessa hiljalleen hikoilee esiin. Testiksi peitin kemiallisella metallilla, muttei se "yllättäen" parantanut kolmosen tilannetta. Puristuspainemittaria ei käsillä nyt ollut, mutta ilman imusarjaa startatessa pyöri täysin tasaisesti. Kierroksia laskiessa kolmonen on mukana paremmin kuin kierroksia nostaessa.
Eipä jäänyt oikein muuta jäljelle kuin ottaa kansi pois, mutta ei sen myötäkään löytynyt mitään. Ykköspytty on lähimpänä kahvinruskeaa, kakkonen tummempi, kolmonen ja nelonen mustia. Kolmosen kanaviin sumutin jarrukliineriä, ei näkynyt suoriltaan vuotavan läpi venttiileistä. Joutuuko tässä tekemään ruiskumuutoksen tähän väliin, että voi todeta onko imupuolen virtaukset vaan niin sekaisin vakioimusarjalla jostain syystä(?). Maanantaina otan vielä venttiilit irti kannesta ja katson josko sille tekis kevyen siistimisen.
-
Uskomattoman hienoa työnjälkeä nuo peltityöt. Menee kyllä ehottomasti seurantaan tämä :)
-
Sunnuntaina piti käydä Kotkan suunnilla, otin 745:n alle niin sai tuotua konepellin pois siipiveikon luota. Pecan kävi lauantaina poimimassa Motonetista tiivisteitä kantta varten ja hain ne samalla. -H-
Maanantaina irrotin kolmosen venttiilit, ei löytyny sieltäkään mitään syytä käynnille. Pakoventtiilin tai kaikki pakoset joutuu varmaan vaihtamaan jos tätä kantta meinaa pidempäänkin käyttää. Sen verran hakkautuneet lukot urissaan, ettei tullut läpi ohjurista ilman uranreunojen sipistelyä. Kävin hakemassa iskarit (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/P220/Laitot%202014/8.jpg). Rapiat 400e kierros.
Pakkasilla ei viitsinyt rassata kantta takaisin, tein sen eilen. Uusi tiiviste on 1,2mm paksu. Vanha oli ilmeisesti 0,8mm, koska venttiilivälykset kasvoivat. Vähemmän yllättäen muutosta käyntiin ei tullut. Bensansuodattimessa oli jälleen tankista kulkeutunutta tauhkaa. Sitä tulee varmasti niin pitkään kunnes huuhtoo tankin kunnolla, eikä vaan tankkaamalla lisäaineiden kanssa. Jarrutehostimesta on kalvo menoillaan, puhisee painaessa. Senkin tilanne huonontui nyt kannentiivistettä odotellessa. Jos vaikka 240 paksun tehostimen mallais käymään.
Tänään vaihdoin uuden bensansuodattimen ja iskarit. Säädin alkuunsa eteen 11 naksua, taakse 10 ja ajettavuus parani huomattavasti. Ei vakioiskari enää pelannut tuollakaan madalluksella ja jäykemmällä etujousella. Ruiskumuutos on hiljalleen alullaan.
Tiedä sitten mitkä mitat Gazilla on vakioiskareille, koska etuset ovat noin 2cm lyhyemmät ja takana samanpituiset kuin paikalla olleet. Eikä voi vanhoistakaan sanoa, että menis tarvikeiskarien mittaheiton piiriin koska jokaisessa on Volvon tekstit. Laitoin kuitenkin paikalleen, niitä voi lyhentää myöhemminkin. Täytyy ottaa yhteyttä Rallyraceen siinä asiassa. Hyvin tuntuu vanhoissa tehoa olevan ja ulkonäön perusteella ei niillä ole paljoa ehditty ajamaan. Myyjä sanoi ostaneensa aikanaan Volvolta läjän osia kun Amazonin osat poistivat varastosta, varmaan niitä peruja. Oikean etuiskarin yläpään kierre oli sen verran ruostunut, ettei mutteria saanut pois kuin laikalla. Sen hyötykäyttö on vähän siinä ja tässä.
-
Jonkinlainen horroksesta herääminen koettu tällä suunnalla.
Helmikuulla ostin oikean etuoven ja vasemman takaoven vanhemmalta "harrastajalta" pohjoisista. Tuli rahtina eli näkemään ei päässyt, eikä kuulemma käytä nettiä tai muutakaan että ois saanut kuvat kunnosta. Etuovi oli muuten kuvaillun kaltainen, mutta taka-alanurkan yläpuolelle joutuu laittamaan reunaan siivun uutta ja kylkilistan linjalla takareunassa on ruttu(ei näy kuvassa). Takaovi olikin jo ihan eri maata, valitettavasti. Ruostetta hyvin vähän jos ollenkaan kuten pitikin, mutta pintapelti ihan mutkalla. "Pari pientä painaumaa on." Joo o. Etualanurkassa laaja ruttu, kahvan etupuolella pystysuunnassa pitkä ruttu(ei näy oven kokokuvassa) joka on keskilinjalta liki sentin sisällä ja useampi terävähkö lommo. Niiden lisäksi vielä kylkilistalinjalla etureunassa loivempi lommo jonka kaverina oven reuna taipunut sisäänpäin. Ja pari muuta loivempaa lommoa ei edes kuvissa näy. Hyvityksestä päästiin jonkinlaiseen sopuun, ois voinu kyllä pikkasen enemmänkin pyytää. Tietää ettei jatkossa tarvii ko. henkilön kanssa ainakaan peltiosakauppaa tehdä ilman näkemistä.
Kuvat ovista tuolla sivun alalaidassa: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/P220+-69/Peltihommat/
En tiedä vielä alkaako takaovea oikomaan, vai yritänkö laittaa uutta peltiä.
Talvella sain megan sekä läppärunkojen asennuksen alulle. Pari vuotta sitten ostin käytetyn Microsquirt V2:n eli ominaisuuksiltaan MS2 vastaavan. Läppärungot Yamaha R1:stä jotka nekin tuli ostettua kaikkineen pari vuotta sitten. Niille tein imusarjan jota pitää vielä kääntää hieman yläviistoon. Kaverina kärjettömäksi muutettu jakaja josta hitsasin keskipakopuntit jumiin ja vanhanmallin 960 kutosen bensanpaineensäädin.
Viime sunnuntaina jatkoin siitä mihin talvella tuli jäätyä ja tein megan sähköt loppuun. Viikon aikaan tein bensalinjat valmiiksi, kaasuvivuston, asensin laajakaistan(testiksi Innovaten sijaan PLX DM-6 Gen4), korvasin jarrutehostimen 960 tehostimella, pesin syylärin sitruunahapolla sisältä, vaihdoin 82-asteisen termarin(talvella uusittu oli jo lähtöjään rikki), hieman äänieristin takaosastoa ja kaikkea muuta semmosta. Bensan imulinjan vedin tankkianturin kannesta läpi ja paluu on vakion imulinjan kautta. Liikennekäyttöön otin torstaina ja sen jälkeen ajoa on tullut lähinnä eilen ja tänään vähän vajaa 300km. Sisältäen Old Timer Runissa käynnin. Pyöränkulmia täytyy säädellä, luukkujen tiivisteitä vaihdella sekä äänieristystä parantaa.
Onkohan kannesta huilu irti tai poistettu kokonaan. Termarinvaihdon jälkeen syyläri lämpeää kauttaaltaan hyvin, mutta silti paikallaan nostaa lämpöjä. Pysyy aisoissa jos pitää lämppärin puhaltamassa pienelläkin. Ajossa kannen takana oleva Autometerin mittari näyttää tällaisella kelillä 105-110 astetta ja mega kannen etupäästä 84-85. Auto sammuksissa lämpötila tasaantuu ja molemmat näyttämät ovat 2-3 asteen sisällä toisistaan.
Koneessa ei elämää läppiksillä juurikaan ole, ei oikein tunnu hengittävän. Kaipa vakio kansi vaan tekee sen. Nyt kuolee 5000rpm kohdalla aivan täysin, ei vedä kolmosellakaan siitä yli kuin ehkä juuri ja juuri 100rpm kun oikein tikistää. Huomaa ettei ainakaan läppärunkojen tarjoama maksimivirtaus ole tarpeen :D Vai oisko tarkastettava ettei nokka ole jäänyt hampaalla pieleen.
Tuolta se näyttää nyt, ei ole päässyt kaunistumaankaan itsestään kevään aikana.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/P220%20-69/36-.jpg?img=medium)
Ajatuksissa 240 taka-akselin asennus 3,31 tai 3,54 välityksellä sekä 140 etunapojen vaihto(taisi saada sopimaan laakeri/jne. jutuilla?) pulttijaon muuttamiseksi ja uudempien vanteiden keskireikää varten.
-
Tiistaina poistin väliseinän, asensin mukana tulleen takapenkin ja löysäsin simpukkaa varttikierroksen. Selkänojan lukituksen vastakappaleita ei ollut, tein 2mm pellistä ns. pysyvät väliaikaisratkaisut. Muutos henkilöautoksi ja ruiskuksi tapahtui keskiviikkoaamuna. Töiden jälkeen poistin 80-lätkän, nyt odotellaan vain veropäätöstä. Myös syy huonoon kierroksien ottamiseen löytyi hetken hakemisen jälkeen ja ihan oma lipsahdus. Jakaja kääntynyt jossain vaiheessa väärään asentoon ja ennakkoa 10 astetta liian vähän. Kumma miten toimii kaikin puolin paremmin ::) Pitäs varmaan tiputtaa joutokäyntiennakko nollaan, että pysyis lämmöt yhtä hyvin kurissa kuin väärällä ennakolla.
Etuiskarien toiminta oli mennyt jotenkin sekaisin seisomisen aikana. Tiukkaaminen ei vaikuttanut vaan piti kääntää täysin löysälle, pumpata keulaa hetki ja sen jälkeen tiukkaus auttoi. Sen lisäksi iskarien molempiin päihin laitoin väliprikat, sai kumien jouston pienemmäksi. Melu satasen vauhdissa on aika korvia huumaava, tarttis passata ovet paremmin paikoilleen ja vaihdella tiivisteitä. Suhiseehan se kun kuskinoven ja korin välistä näkyy taivaalle. Eikä tiheä peräkään tietenkään vaikuta asiaan yhtään.
-
Pääosin seissyt katoksessa kun molemmat 245:t ovat vieneet sen verran aikaa. Mitä nyt muutaman kerran käynyt kylällä asioilla.
Trafin veropäätös henkilöautoksi muuttamisesta tuli viimeinkin. Maksettavaa jää 30,50e.
-
Eipä ole hinnalla pilattu enää mokomaa operaatiota ja hyvä niin. :P
-
Pesin eilen ensimmäisen kerran omitusaikana, eikä ole varmaan pesty sen jälkeen kun on kilvet palautettu edellisen omistajan aikana. Väri vaihtui aika hyvin :)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/P220%20-69/37.jpg?img=medium)
Sateesta märkä, eli näyttää paremmalta kuin oikeasti on, mutta huomattava parannus aiempaan. Muut kuvat täällä (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/P220+-69/). Sisustasta kuvia samassa paikassa loppupäässä.
Myynnissäkin on: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70410.0
Edit. Ja kaupaksi meni vuodenvaihteessa. Itselle jää ruiskuosat.