Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: suden silmät - 13.12.2014, 20:33:41
-
Jarrusatula antautui oikealta edestä ja vaihdettiin uusi. Pirssi on -02 D5 V70.
Vaihdon ajan letkussa oli lukkopihdit ja uusi satula täytettiin nestellää myös ennen paikalleen laittoa. Sitten ilmattiin noin miljoona kertaa, ja ei tule ilmaa enää.
Ekalla polkaisulla poljin menee melko alas ja tokalla sitten pitää. Mielestäni mäntä vetää sitään uudessa satulassa ja sen vuoksi vaatii kaksi polkaisua, ekalla mäntä työntää palan levyyn. Eli sinne tulee välys.
Kaveri epäili myös, olisiko pääsylinteri antautunut ilmauksessa ja päästää läpi. Nimittäin oikein polkemalla polkimen saa lattiaan asti, vaikka pumppaisi painetta.
Mutta mikähän hitto tuon männän imee sisään?
Jouset on oikein päin, eli näin kuten tältä foorumilta lueskelin: http://s252.photobucket.com/user/allu-85/media/IMG_0160_zps433d7e35.jpg.html?sort=3&o=1
Lueskelin myös Nortin jutun vetisistä jarrunesteistä. Voisiko se tehdä tuommoista?
-
Letku hajos puristaessa, vaihda uus.
-
Eli letku antaa periksi ja sitten imaisee mäntää sisään? Vaurion pitäisi varmaan olla ihan näkyvä ja letkun pullistua jarrua painettaessa?
-
Osaa hajota sisältä päin niin että aiheuttaa jos jonkin moista oiretta.
Ei oo kallis kokeilla ja ei koskaan mene hukkaan rahat uusissa jarruosissa, vai mitä?
-
Ei näy vuotoa letkussa, eikä pullistu jarrua painettaessa... Pitäisin aika epätodennäköisenä?
-
Samanlaista ongelmaa myös minulla. Kolme vuotta sitten kun ostin omani, niin heti piti vaihtaa taakse levyt ja palat. Sen jälkeen ilmattu noin 10l nestettä läpi. Välillä kyllä laitettu eteenkin uudet osat. Nyt viimeisimpänä laitoin teräspunosletkut, se auttoi aika paljon. Poljinta pitää kuitenkin polkea muutaman kerran ennen liikkeelle lähtöä. Ennen tuota ekaa remppaa poljin piti hienosti. Nyt se menee pohjaan hitaasti kun pitää painetta. Ajettaessa ei ole haitannut. Saa pysähtymään vauhdistakin. Ilmaukset tehty oikeassa järjestyksessä.
-
^ mielenkiintoista. Voiskohan olla tosiaan pääsylinterin vika tuommoinen?
-
Soittelin tuossa ja tuttu korjaaja epäili, että männän tiivistekumi on niin tiukka, että vääntää mäntää sisäänpäin jarrutuksen jälkeen. Täytyy ottaa sisempi pala pois ja liikutella mäntää hieman eestaas.
-
Soittelin tuossa ja tuttu korjaaja epäili, että männän tiivistekumi on niin tiukka, että vääntää mäntää sisäänpäin jarrutuksen jälkeen. Täytyy ottaa sisempi pala pois ja liikutella mäntää hieman eestaas.
Aika uskomattomalta tuntuu, jos tiiviste ei olisi sopiva, ja suojakumin paksuus ei kyllä riitä moiseen (IMHO) Mutta kerro sitten kuinka kävi tämän kanssa ?
-
volvon satulat on aika erikoiset kun ne on joustavien kumiholkkien ja niiden jousien varassa. siksi en yhtään ihmettele jos jarrut tuntuu oudolta jos ne jouset on väärin. silloin taitaa koko satula olla kierossa. oisko ketjun aloittajalla kumiholkit kulunu, jouset tai tapit vääntyny tai satula jotenkin muuten huonosti paikoillaan ja tarttee eka polkaisun siihen et kampeaa satulan suoraan :idiot2: itse vaihtaisin jouset, tapit, kumit ja varmistaisin että tulee riittävän suoraan
mulla on toisen auton satuloissa pitkät reiät joihin liukutapit menee ja haitarikumi on vain siinä suuaukolla tiivistämässä. niitä ei kampea kieroon p*rukaan. tosin nämä volvon satulat ei ehkä jumittele niin herkästi kun ovat tollee "joustavat"
-
Korjaaja meinasi juuri tuota männän tiivistettä, eikä sitä pölysuojaa siinä päällä.
Jousi on oikein päin, eli väkäset liukujen takapuolella.
Myös nuo ohjainkumit on uudet, kun satulakin on uusi.
-
hieman kuuluukin ponnistaa takaisin sen männän tiivisteen mutta ei tietenkään niin että ei jarrut toimi. tuntuu että eikai se nyt millään niin pitkää matkaa voi ponnistaa takaisin että pitää kerran polkaista männät ulos ja sitten vasta toisella polkaisulla ottaa palat ;D mutta voinpa olla väärässäkin
itse kokeilisin uudet jouset (nykyiset voi olla vääntyny) ja varmistaisin että on varmasti oikein kasattu koko höskä ja linjassa levyn kanssa. kun jousi ei ole paikoillaan niin huomaa helposti kuinka oleellinen se jousen tehtävä on. en ole ennen tällaisia jarruja nähnyt vaikka hyvinhän nuo toimii kunnossa ollessaan
edit: tuossa ketjun alussa oli juttua polkimen vajoamisesta kun auto käynnissä&pysäyksissä. mulla on sama "vika" mutta jarrut toimii mainiosti eikä pomppaa katsastuksessa. hyvin yleinen ilmiö dieseleissä, googlettakaapa
-
Tuossa vasemmassa pyörässä muuten on tuo jousi niin, että toinen väkänen on taaksepäin ja toinen eteenpäin. Siis vain puoliksi oikein, kun vertaa tuohon ekan viestini kuvaan. Sitä jarruahan ei ole avattu. Mutta myös oikealla, mikä temppuilee se jousi oli sillä lailla? Voisiko se kuuluakin olla niin?
-
Jousen kuuluu olla kuten ensimmäisen viestin kuvassa.
-
Tuossa vasemmassa pyörässä muuten on tuo jousi niin, että toinen väkänen on taaksepäin ja toinen eteenpäin. Siis vain puoliksi oikein, kun vertaa tuohon ekan viestini kuvaan. Sitä jarruahan ei ole avattu. Mutta myös oikealla, mikä temppuilee se jousi oli sillä lailla? Voisiko se kuuluakin olla niin?
Ei oikein osaa hahmottaa. Postaa kuva. Jos on kovin eksoottiseen asentoon väännelty -niin kuin vähän kuulostaa- niin osta suosiolla uudet jouset
-
Löytykö vika?
-
Jarrusatula antautui oikealta edestä ja vaihdettiin uusi. Pirssi on -02 D5 V70.
Vaihdon ajan letkussa oli lukkopihdit ja uusi satula täytettiin nestellää myös ennen paikalleen laittoa. Sitten ilmattiin noin miljoona kertaa, ja ei tule ilmaa enää.
Ekalla polkaisulla poljin menee melko alas ja tokalla sitten pitää. Mielestäni mäntä vetää sitään uudessa satulassa ja sen vuoksi vaatii kaksi polkaisua, ekalla mäntä työntää palan levyyn. Eli sinne tulee välys.
Kaveri epäili myös, olisiko pääsylinteri antautunut ilmauksessa ja päästää läpi. Nimittäin oikein polkemalla polkimen saa lattiaan asti, vaikka pumppaisi painetta.
Mutta mikähän hitto tuon männän imee sisään?
Jouset on oikein päin, eli näin kuten tältä foorumilta lueskelin: http://s252.photobucket.com/user/allu-85/media/IMG_0160_zps433d7e35.jpg.html?sort=3&o=1
Lueskelin myös Nortin jutun vetisistä jarrunesteistä. Voisiko se tehdä tuommoista?
Terve ja hyvää joulua kaikille.
Olen törmännyt seuraavaan:Jarrusatulan jousi oli muuttanut muotoaan"käsittelyn seurausta"jousi nojasi jarrupalaa vasten!!!
Se jousi ei missään tapauksessa saa koskettaa jarrupalaa.
Jos jousi puristaa myös jarrupalaa(varsinaisen tehtävänsä lisäksi)työntyy jarrupala levyä vasten ja näin syntyy ylimääräistä välystä paloihin.
Jos liukutapit ja mäntä ovat herkät voima riittää liikuttamaan satulaa.
-
Miten tämän ketjun aloittajan jarruille kävi vai onko vielä ratkeamatta? Hyvähän se ois kun jaettais tietoa. Näyttää useammalla olevan vähän samantapaista ropleemaa jarrujen kanssa.
-
Nyt poljin ei painu enää niin pahasti sisään ekalla polkaisulla. En ole sen kummemin roplannut jarruja, mutta veikkaan että tuo jousi on syyllinen ja pala ei ota tasaisesti. Nimittäin sitä jousta vähän kirittiin asentaessa ja se saattaa vääntää satulaa liikaa.
Nyt ero on kuitenkin aika pieni ekan ja tokan polkaisun välillä, katsari ei ainakaan enää huomaa. Jos tuo jousesta johtuu, niin veikkaan, että nyt palat ovat kuluneet hieman vinoon ja osat asettuvat kohdalleen.