Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Grahik - 20.05.2011, 12:51:34

Otsikko: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: Grahik - 20.05.2011, 12:51:34
B5254S sahauttaa välillä niin armottomasti ennenkuin hörähtää käyntiin. Noin yhdellä käynnistyksellä kymmenestä.
Normaalisti lähtee varsin hyvin, ekalla kehotuksella. Bensapumppu kuulostais pyörivän kun kytkee virrat silloinkin kun sahauttaa.
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: jaskajokunen - 20.05.2011, 12:54:14
Kuluneet  tulpat, sytytysjohdot, pyörijä, virranjakajan kansi saattavat aiheuttaa huonontunutta käynnistymistä. Pyörittääkö kuitenkin norminopeudella ?
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: Grahik - 20.05.2011, 13:14:20
Hyvin pyörittää. Syttyosat (pyörijä+kansi, kaapelit ja tulpat) vaihdettu talvella.
Ajo on muuttunut radikaalisti hiljattain, nyt tulee ajettua suurimmaksi osaksi taajamassa, oireet alkoi samoihin aikoihin? Voi olla sattumaa.
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: jaskajokunen - 20.05.2011, 13:19:29
Auttaisikohan moottorinohjauksen nollaaminen eli akunkenkä hetkeksi irti, ECU lähtee "tehdasoletus" opettelemaan ajotapojasi uudelleen.

Tuo nyt oli mutuilua  ::)

Nokka-akselin asennontunnistinkin saattaa aiheuttaa moista käytöstä. Tosin sen pitäisi sytyttää lambda-valo mittaristoon.

Onko vikakoodeja luettu ?
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: Grahik - 20.05.2011, 13:42:08
Ei vikakoodeja ruisku eikä syttypuolella. Ajo on tosiaan suurimmaksi osaksi semmosta että lämmöt ehtii harvoin nousta normaaliin asti. Järkevämpää olis kulkea pyörällä mutta kun joudun työssä roudaan tietotekniikkaa ees ja taas, se ois sykkelillä turhan hardcorea. Välillä kun tulee pitempää lenkkiä niin oon koittanu antaa välillä vähän reippaammin kierroksia.
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: Grand-Tourer - 21.05.2011, 12:16:20
Sama vika ( -95 855 5252S 300tkm ). Ihan kuin pitäisi vetää ryyppy päälle. Älkää vaan sanoko että lambda menossa.

Lähti hyvin käyntiin talven seisonnan jälkeen, mutta loppui kulku kesken ajon. Seuraavana päivänä kuin palmun alta ja kotoa ei millään. Nokka akselin anturi vaihdettu , nyt ei lopu ajo kesken, kunhan lähteeeee käyntiiiin. Arvaus: johdin/liitin/anturi vikaa, kun käytin putsarin ja piuhat irti vaihtaessa nokka akselin anturia ja fiksuna (joke) puhdistin samalla paikat pölystä. Kysymys: Kannaattaako sitä ilmanputsarin anturia ( 10Venttiilinen ) pyyhkäistä saippuavedellä ja rätillä, vai oisko viisainta olla koskematta ?

Btw - netistä luettua:  kokeile irroittaa ilmanputsarin koteloon tuleva piuha, paraneeko ? ( Jos kyseessä 10 venttiilinen )
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: jaskajokunen - 21.05.2011, 12:39:25
CRC:llä on ihan anturin puhdistukseen tarkoitettua sprayta. Saippuavesi kuulostaa epäilyttävälle  ::)
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: Teutori - 21.05.2011, 16:40:35
B5254S sahauttaa välillä niin armottomasti ennenkuin hörähtää käyntiin. Noin yhdellä käynnistyksellä kymmenestä.
Normaalisti lähtee varsin hyvin, ekalla kehotuksella. Bensapumppu kuulostais pyörivän kun kytkee virrat silloinkin kun sahauttaa.
Laitahan hakuun sana " Liimaventtiili " vois olla että johtuis tuostakin,,,mutta vikojahan on montaa eri laatua. :-\
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: Koo Pee - 21.05.2011, 17:37:30
Tekeepikö niin, jotta ku sahaukseks menee ja suosiolla lopettaa lyhyeen >laittaa virrat piojes ja startaa uudestaan niin lähtee välittömästi?>minä tein piruuttani niin ,jotta käytin vain virtaa päällä ja pois ekaksi ja starttasin jolloin toimi ja sitten tovin kuluttua sama efekti vasta kolmella valetartilla
nyt sahaan sitten sen pari kierrosta suosiolla ;D.
On tuo kyllä kieltämättä utopiaa moinen toiminta ,vaan kaipa se tietsikka haluu piuhan päähän
pikkuhiljaa painostaa>vuosihuollossahan ne kai nollataan, muuten menee juntturaan näköjään.

Meinas hymyilyttää tuo ajotavan opettelu,kun taannoin yritin polkee täsmälleen miten sattuu jotta kone heräis>ojasta allikkoon tais mennäkkin> nyt ei voi enää ajaa kuin pintakaasun ja täysillä hanaa 5000-63000rpm vaihtoehdoilla siksipä ootellaankin aikaa korjaamolle :).
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: Grahik - 21.05.2011, 18:10:50
Ei tunnu auttavan jos välillä hellittää, vaatii aina sen pitkän sahauksen.
Liimaventtiilin on kerran tehny, ei vaikuta oireet samoilta. Mutta mistä senkin tietää. Eilen kävin pitemmän matkan ajelemassa, mutta tänään silti sahautti. Tuntemattomat on tinakoneen tiet..
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: Koo Pee - 22.05.2011, 12:50:15
Ei tunnu auttavan jos välillä hellittää, vaatii aina sen pitkän sahauksen.
Liimaventtiilin on kerran tehny, ei vaikuta oireet samoilta. Mutta mistä senkin tietää. Eilen kävin pitemmän matkan ajelemassa, mutta tänään silti sahautti. Tuntemattomat on tinakoneen tiet..

Ei muuta ku mobilin formulat uusiksi ja hanaa, siitä se  karsta tykkää 3 vaihteella helsingistä keravalle nii putsaa katit sun muut karstat :D.>nuo tietokoneet pitänee ajaa töpselissä sitten kuntoon jos ei katin lämmityskään auta ;).>toisaalta se moottorin lämpötilan anturikin jos vääriä ilmottaa>menossa rikki nii tuleepikohan vikakoodeihin jne.. ja syötöt pienellä?, vaan miks ei joka kerta kuitenkaan? yms. ne lämmöt nousee hitaasti lämpömittarin viisarissa hyppäämättä tappiin ku kylmänä kännistää?>tuo joka 10 tuntuu jotenkin "konevialta"joku bitti poikittain?>mikä koodi sieltä tullee kun katti tukossa?>kylmäkäynnistyksessä ei kai pitäs lamdaa tarvita joten kai se sitte lähtee ainaskin kylmänä, joten ei sekään vaikka ominaisuuksia nuokin tuppaa olemaan...

Otan osaa ja yritän olla tulevaisuudessa fiksumpi kommenteissani.
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: Grand-Tourer - 22.05.2011, 13:06:45
Miten kierroslukumittarin viisari - pysyykö pohjassa ( ECU päättää ettei anneta bensaa&kipinää koska ei saa kunnollista tietoa antureilta )
 
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: Grahik - 22.05.2011, 19:41:29
Rundikello pysyy nollassa sahatessa, viittaa siis anturivikaan ?
Koko ajan tiheämmin on vaikea käynnistys.

Jeps eli nyt syttyi lambda-valo ja alkoi antamaan koodia.

A2 2-3-1 Long term fuel mixture too lean or too rich in part load stage
A2 1-3-1 Engine RPM sensor signal absent or faulty
A6 3-1-4 Camshaft Position sensor (CMP) signal missing or faulty

Eli vaihtakaamme kampuran nokka-akselin (ajatuskatko) anturi, liittimen putsaus ei vaikuttanut auttavan.
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: Grahik - 09.07.2011, 17:18:54
Joopa joo!

Nokan ja kampuran anturit on molemmat vaihdettu kokeeksi (toiseen käytettyyn, mutta toimivasta autosta). Ilmamassamittariakin lainattiin toisesta volvosta (sama osa#). Akkua on pidetty yön yli irti eli ois pitänyt bensakartankin nollaantua.. (koodi 231)
Ihan samat oireet ja samat koodit tulee hetken päästä jos nollaa.

Toimii, ei toimi eli välillä lähtee hyvin ja välillä ei millään.

Jos sahauttaa niin rundikello pysyy joko nollassa tai hyppii villisti 2000-3000rpm välillä ?!
Anturien liitokset ja ECU-kasettien myös putsailtu kontaktisuihkeella vielä kertaalleen.

Ideoita ?  :'(

Edit: Voishan nuo ruiskun ja sytyn kasetitkin koittaa vielä kaverin autosta vaihtaa ristiin jos on samoilla numeroilla..
Re-edit: Vaihdettu, ei vaikutusta..
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: Grahik - 03.08.2011, 10:00:40
Vika on edelleen päällä ja autoilu varsin ankeaa  :(

Voisko virtalukonpohja aiheuttaa tällaista?
Johtosarjassa fibaa?

Oireet on sillätapaa pahentuneet että nyt on käynnistyminen vaikeaa oikeastaan joka käynnistyksellä. Strobolla katsottuna kipinä on käynnistyksessä katkonaista, tai välillä puuttuu kokonaan.

Kerrataas:
Vikakoodit sanoo että moottorin pyörimisantureilta puuttuu signaali + seos rikkaalla.
Sytytysosat eli tulpat, kaapelit, jakajan pyörijä ja kansi viime talvena sekä nyt myös puola+sytkäkivi on vaihdettu uusiin.
Kokeiltu on vaihtaa toisesta toimivasta autosta ainakin: Nokan ja kampiakselin asentotunnistimet, ilmamassamittari ja ECU-kasetit. Nämä on vaihdettu ristiin, eli mun autosta otetut on toisessa toimineet.
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: pomo - 03.08.2011, 13:52:35
Putsaa ne asentoantureiden liitokset.
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: Grand-Tourer - 03.08.2011, 14:08:51
Veikkaisin johtosarjassa fiba jos anturit ok

Vaikuttaisko nokka anturin johtimen työntö/nitkutus starttauksen aikana.

Kurkkaa vielä voisko sitä nokka anturin auton puoleista liitintä tinata johtoon kiinni, jos liittimen juuresta olisi säikeitä mennyt poikki. Siniseltä voisi kysäistä uutta liitintä, ja tinata kunnolla johtoon kiinni, jos abikot arveluttaa. Samalla jututtaa oisko sinisellä antaa vinkkiä.

 
Otsikko: Vs: 850 sahauttaa välillä, enimmäkseen käynnistyy hyvin
Kirjoitti: Grahik - 03.08.2011, 14:23:16
Tutkimma ensi viikolla anturien signaalit skoopilla ecun liittimestä. Viimeksi tuli mitattua vaan suoraan anturilta. Kertonee jos johdoissa on katkos.
Noi liittimet on kyllä putsattu huolella ja moneen otteeseen. Nyt lähden loppuviikoksi maailmalle, saa heitellä ehdotuksia mitä tulee mieleen.