Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: henrikeu - 15.12.2014, 20:25:14

Otsikko: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: henrikeu - 15.12.2014, 20:25:14
Tällähetkellä ei ole kumpaakaan? Ja vaihdettavaihtaessa käy rikkaalla ja kierrokset nousee? Voiko johtua dumpin tai bybassin puutteesta?
Mitäs te suosittelette?
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: henrikeu - 15.12.2014, 20:26:48
ja jostain kuulin että dumpin asennuksen jälkeenkin saattaa ilmentyä sitä että käy rikkaalla ja välikaasulla kierrokset nousee 3000rpm? :o
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: Paskakuski - 15.12.2014, 23:57:50
Se vakio bypass toimii ihan hyvästi, joten itse suosittelisin sitä. Miten se entinen bypass on poistettu?
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: vokelius - 16.12.2014, 10:08:01
Miten se toimisi sillä osaksi kierrättävällä dumpilla?
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: Paskakuski - 16.12.2014, 13:29:04
En oo kokeillu, mutta käsittääkseni nuo dumpit monesti sotkee tuon järjestelmän. Dumpilla puhalletaan imm mittaamaa ilmaa pihalle ja tuo käsittääkseni sotkee tuon tsydeemin (seokset heittelee). Saahan sitä toki kokeilla vaan minkä takia pitää rueta "keksimään pyörä uudelleen" :D Onko autolle tehty jotain muitakin muutoksia vai minkätakia tuo pitää modailla?
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: vokelius - 16.12.2014, 13:37:11
http://www.ahtoja.com/product/250/forge-split-r-style-osittain-kierrattava-by-pass

tuohan saattaisi jopa toimia. tai sitten ihan normaali pässi letkuun jos on semmoinen turbo vaihdettu missä ei pässiä ole.

itseä ainakin kiinnostaisi toimisiko tuo dumppi vitoskoneessa kun itselläkin on tulossa semmoinen turbo missä pässiä ei ole.
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: miikel - 16.12.2014, 18:33:32
No se ulospuhallettu ilma on jo ilmamassamittarin mittaamaa, joten aiheuttaa seoksen heittelyä. Jos osittain ulos puhaltava niin sekoittaa hieman vähemmän, kumminkin sekoittaen. Bypass vaan kiinni. Turha sen teinikkään suhahduksen takia mielestäni on alkaa moottorinohjausta kiusaamaan. Teet tietysti niinkuin haluat, mutta totuus on ettei se dumppi nuissa vehkeissä hyväksi ole.
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: henrikeu - 16.12.2014, 19:04:02
Entinen omistaja sanoi että ei ole kumpaakaan, eli siellä on avonainen hukkaportti? Selittääkö se myös miksi välikaasulla kierrokset huitelee 3000? Kyseessä siis ensimmäinen volvo,ja peukalo syvästi keskellä kämmentä :D
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: miikel - 16.12.2014, 19:40:25
Entinen omistaja sanoi että ei ole kumpaakaan, eli siellä on avonainen hukkaportti? Selittääkö se myös miksi välikaasulla kierrokset huitelee 3000? Kyseessä siis ensimmäinen volvo,ja peukalo syvästi keskellä kämmentä :D

Välikaasulla hutelee 3000rpm, tarkoittaa mitä? No jos avonainen olisi, ei siellä kyllä silloin ahtopainetttakaan olisi.
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: 8-pätkä - 16.12.2014, 20:26:16
Entinen omistaja sanoi että ei ole kumpaakaan, eli siellä on avonainen hukkaportti?
Otetaanpas nyt alusta.
Hukkaportti on pakopesässä ja ohjaa pakokaasun virtausta turbiinin ohi kun haluttu ahtopaine on saavutettu.

By-pass venttiili tai dumppi on taas ahtoputkessa, tai näissä pikkumitsuissa (by-pass) suoraan ahtimen kompressorikotelossa. Tämän tehtävänä on aueta kun kaasu nostetaan vedosta jotta ahtimen tuottama ilma ei törmää kaasuläppään ja aiheuta paineiskua ahtimen kompressoriin. By-pass kierrättää ilman ahtimen imupuolelle eli ilmansuodattimen ja ahtimen väliin ja dumppi taas laskee sen suoraan ulkoilmaan.

Vakioahtimessa sulla siis pitäisi olla by-pass siellä kompressorikotelossa joka pelaa ihan täysin kunhan siinä on ehjä kalvo. Jos suhinaa haluat niin kartiofiltteri auttaa siihen nälkään, voimaa sillä ei kylläkään tule lisää.

Tuo kierrosten leijuminen vaihtaessa tuntuu olevan tinavitosissa ihan ominaisuus. Sitä oppii kyllä ajallaan hieman hillitsemään sopivalla kytkimen/kaasun käytöllä. ;) Vai sitäkö tarkoitit? Ei nyt tuo välikaasujuttu ihan auennut?
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: henrikeu - 21.12.2014, 14:56:42
edellinen omistaja sanoi että tällä hetkellä siellä on vaan hukkaportti joka päästäs paineet pakosarjaan? onko kellään kokemusta tosta forgen dumppi valmis kitistä? tähän dumppi bybassi keskuteluun ei löydy näköjään yhtä oikeata ratkasua mutta mikä olisi kestoa ajatellen paras ratkasu? minua ei niin kiinnosta ne äänet vaan se ettei turbo sano itteään irti, moottorissa tällä hetkellä alkuperänen ahdin.
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: Chall - 21.12.2014, 15:03:11
moottorissa tällä hetkellä alkuperänen ahdin.

Sit siellä on se bypass kiinni. Kuvat selkeyttäs aika paljon taas vaihteeksi
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: henrikeu - 21.12.2014, 15:46:09
pitääkin tutkia se ahdin tarkemmin kun pääsen volvon luokse. ihmetyttää vaan miksi siinä ei olisi mitään?
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: henrikeu - 21.12.2014, 16:40:48
elikkä autossa kiinni tuo t16 ahdin.
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: henrikeu - 21.12.2014, 17:04:00
elikkä onko tuossa t16 ahtimessa sitä bybassia? suhina on kyllä aika kova ettei vaikuta että olisi.. kuulostaa sellaselta metallimaiselta ääneltä?
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: Acke - 21.12.2014, 17:07:35
On siinä vakiona. Sellainen koppa kyljessä mihin tulee paineletku.
(http://www.ipdusa.com/uploads/images_products_content/300.jpg)
Kuvassa CBV. Suhisee tommonenkin sen verran, että kuuluu sisälle. 8-pätkä kirjoittikin jo hyvän selostuksen eroista.
Tossa mitsussa on siis sisäinen hukkaportti, joka päästää pakopaineita downpipeen. Ei ole tekemistä bypassin tai dumpin kanssa.
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: 8-pätkä - 21.12.2014, 17:23:05
moottorissa tällä hetkellä alkuperänen ahdin.
elikkä autossa kiinni tuo t16 ahdin.

T-5R:ssä pitäisi olla 15G ahdin vakiona? 16T löytyy vain manuaali-R:stä.
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: henrikeu - 21.12.2014, 18:51:58
ei siis olekkaan vakioahdin, sen verran kyselin entiseltä omistajalta.. elikkä tossa mitsun t16 on siis hukkaportti joka päästää paineet downpipeen? ymmärsinkö oikein?
onko turbon kestämisen kannalta kuitenkin parempi asentaa dumppi? Aikasempi myyjä suositteli sen asennusta ja ihmettelenkin miksi ei ollut asentanut?
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: 8-pätkä - 21.12.2014, 19:14:04
ei siis olekkaan vakioahdin, sen verran kyselin entiseltä omistajalta.. elikkä tossa mitsun t16 on siis hukkaportti joka päästää paineet downpipeen? ymmärsinkö oikein?
onko turbon kestämisen kannalta kuitenkin parempi asentaa dumppi? Aikasempi myyjä suositteli sen asennusta ja ihmettelenkin miksi ei ollut asentanut?

Lue nyt ajatuksella tuo mun kirjoittama viesti edellisellä sivulla läpi. Jos ei vieläkään aukene niin kertaa.

Hukkaportti päästää PAKOKAASUA ahtimen turbiinisiiven ohi suoraan downpipeen kun haluttu ahtopaine on saavutettu, eli rajaa ahtimen pyörimisnopeutta. Tämä tapahtuu siis silloin kun se ahtopainemittari osoittaa vaikkapa nyt sitten tasaista 1bar lukemaa vedätyksessä. Muissa tilanteissa hukkaportti on kiinni.

By-pass tai dumppi päästää IMUILMAA pois ahtimen ja kaasuläpän välistä joko ahtimen imupuolelle (by-pass) tai ulkoilmaan (dump valve). Tämä tapahtuu silloin kun kaasuläppä menee kiinni ja ahtopainemittari putoaa alipaineelle. Eli tämä kapistus on siis kiinni täydessä vedossa ja aukeaa vain kun kaasuläppä suljetaan.

Kaksi eri asiaa siis. Tehdastekoisista bensaturboautoista löytyy aina hukkaportti ja yleensä myös by-pass joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: sjos - 21.12.2014, 20:20:17
Ja jos on muuten vakio,  niin suosittelen sitä by pässiä sinne, ennenkuin dumppia.

Dumpit sotkee suhteellisen hyvin seoksia.
Vaikkakin se ääni on niin eroottista toisille  ;)
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: Veksi - 21.12.2014, 20:32:50
henrikeu: alla linkki jossa kivoja kuvia ja perustietoa ahtimista. Toivottavasti on apua :)
http://www.kosunenracing.com/turbo.html
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: henrikeu - 21.12.2014, 23:40:06
Asia meni perille, kiitoksia.
Sitten, mistä hankkia bybassi? Onko jotain mitä suosittelette?
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: Orlov - 21.12.2014, 23:50:12
Tuossa ylhäällä olevassa kuvassa on nuolella merkitty osa turbossa. Eli CBV = Compressor Bypass Valve! Onko se rikki nyt kiinni olevassa turbossa? Eli siinä olemassa olevassa on sekä hukkaportti, että Bypass!
En nyt oikein hahmota, miksi tätä asiaa veivataan? Varaosina noita saa, jos kalvot etc on rikki :)
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: henrikeu - 22.12.2014, 00:33:12
Siis turbossa ei ole bybassia kiinni ollenkaan.
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: Chall - 22.12.2014, 00:51:01
Siis turbossa ei ole bybassia kiinni ollenkaan.

oletko katsonut sitä turbon kompura puolta onko siinä toi koppa? jos on niin sitten on bypass, kuten oikeastaan kaikissa 16t ahtimissa.
kannattaa varmaan nyt oikeasti ottaa se kuva ettei tartte mutuilla loppuvuotta tämän asian kanssa..

Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: henrikeu - 22.12.2014, 08:34:04
Joo, vaikea itekkään selittää kun tosiaan seisoo muualla.
Otsikko: Vs: volvo t-5r Kumpi kannattaa turbon kestoa ajatellen hankkia Dumppi vai By-bassi?
Kirjoitti: Chall - 22.12.2014, 18:52:39
Joo, vaikea itekkään selittää kun tosiaan seisoo muualla.
:facepalm: tuskinpä täältäkään kukaan pääsee sitä enempää katsomaan