Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: first940 - 16.12.2014, 08:57:49
-
eli ajossa syttyi lamba anturi valo ja suojakoodi meni päälle. huomattiin et ilman imuletkussa on reikiä ja korjattiin se teipillä jaotettiin akulta piuha irti ja takas. korjaantui merkki valo mut suojakoodi jäi päälle jaitsediagnoosi näyttää 2-2-3 eli joutokäyntiventtiili. otettiin siitä piuha irti ja ei mitään vaikutusta (vai pitäisikö?)
tyhjäkäyntikierrokset ovat nyt 1100rpm.
Ideoita?
-
Jos kone sai ilmamassamittarin jälkeen reiän kautta ilmaa, niin varmasti luulee tyhjäkäyntiventtiilin olevan rikki.
Onko se teippi kelvollinen ratkaisu?
Se vikakoodi pitäisi nollata.
-
Itse asiassa se voi olla rikki. Koska kun johdon ottaa pois tyhjäkäyntiventtililtä, tyhjäkäynti nousee 1100-1200:aan.
Se venttiili toimiessaan alentaa tyhjäkäynnin sinne 850.
-
vikakoodi on nollattu monet kerrat ja piuhatkin otettu akulta pois...
mutta jos ilmamassamittarilta ottaa piuhan pois niin se vaikuttaa käyntiin, niin eikös luulis tuon joutokäyntiventtiilin tekevän samaa? 170€ maksaa uus bocshin motonetistä... eli vielä vois yrittää tutkia tuota.. eli jotain pitäisi siellä venttiilin luona tapahtua kun käynnistää auton? pystyskö sen irrottaa ja maadottaa jollain lailla et näkisi tuleeko sinne mitään sähköä?
-
korjaan edelliseen. eli minä katsoin toista mustaa osaa joka säätää sitä läppää, tai lukee sitä läpän liikettä... motonetin osa on joutokäynninlisäilmailma venttiili. eli kaksi ilmaletkua menee toisesta päästä ja pohjassa on kahdellä pinnillä oleva liitin... miten tämä testataan???? toiseen reikään katottuna näkyy joku osa säätävän sitä ilmaa...... pieni on reikä ja säätöalue...
-
Sen voi testata vikakoodien lukulaitteella. Sen kuulee ja tuntee kun LH käyttää sitä.
Komponenttien testaaminen (tila 2):
* Kytke virta ja liitä pistoke 2. töpseliin kuten edellä
* Paina näppäintä 1-3 sekuntia, päästä näppäin 1-2 sekunniksi ja paina uudelleen 1-3 sekuntia.
* Ledi alkaa vilkkua yhtäjaksoisesti, jolloin ollaan diagnostiikkatilassa 2.
* Tässä tilassa voit testata vauhtipyörän anturin, automaattivaihteiston vaihteenvalitsimen asennontunnistimen sekä B18U-koneen tyhjäkäyntimoottorin sisällä olevan kytkimen toiminnan.
* Kun ohjausyksikkö saa signaalin kyseiseltä laitteelta, se välkyttää kyseisen
laitteen koodin vahvistukseksi.
Komponenttien aktivointi (tila 3):
* Toimi kuten tilassa 2, mutta paina näppäintä 2 kerran sijasta 3 kertaa
* VAROITUS! Koska suuttimet ovat toiminnassa 5-10 sekuntia, polttoainetta pääsee sylintereihin ja seuraavassa käynnistyksessä mahdollisesti kuumaan katalysaattoriin, räjähtäen sen sisällä! Bensapumpun virransyöttö on siis syytä katkaista ennen testin aloittamista!
* Ohjausyksikkö alkaa aktivoida oheislaitteita seuraavassa järjestyksessä:
* Suuttimet
* Tyhjäkäyntiventtiili
* Hiilisäiliön venttiili
* Ilmastoinnin kytkin
* Päärele
* (Lisä)rele
* Vesipumppu
* Testi toistetaan automaattisesti 2 kertaa, jolloin se päättyy itsestään
-
hyvin tuntui ja naputti tuo tyhjäkäyntiventtiili.... eli toimii. mitäs seuraavaksi? oho täähän nyt toimii... eli ennen tätä testiä pesin venttiilin WD40 ja paineilmalla putsasin.... eli vika taisi olla siinä... jumissa kait..... hiphei....pelkkää säästöä tuli....
-
hyvin tuntui ja naputti tuo tyhjäkäyntiventtiili.... eli toimii. mitäs seuraavaksi?
Korjaan itseäni, tutki sen TK-servon piuhoitus, jos vikakoodi tulee uudelleen!
Muutoin korkean tyhjäkäynnin tekee Imuvuoto!
Eli brakecleaneria sinne imusarjan tiivisteen tyveen ruiskimaan ja kaikki letkut tutkien.
-
pieni koeajo heitetty ja hyvin toimii... imuvuodot on poissa (huom:teipattu) ilmamassamittarin ja venttiilin välistä ja aivan kuin olisi eri kone ;D
huomenna isolle tielle testamaan...
-
Jos tämä on vapari, niin kannattaa harkita IMM ja kaasuläpän välisen haitariputken vaihtamista. Siinä on useampi mahdollinen vuotopaikka kun haitariosuus murenee. En luottaisi liikaa teippikorjauksiin, paitsi ehkä tilapäisenä korjauksena tai vikahakuun.
-
teippi korjaus piti tehdä silloin tien päällä ja pitää uusia se putki pyhien välissä jos vaan löytyy jostain.... saiskohan motonetistä?
-
teippi korjaus piti tehdä silloin tien päällä ja pitää uusia se putki pyhien välissä jos vaan löytyy jostain.... saiskohan motonetistä?
käytettynä, siniseltä ja saksasta skandixilta.
???
-
Näin pitkälle päästiin.... ja taas temppuaa, elikkä kokeilin taas testerillä joutokäyntilisäilmaventtiiliä, ei tapahtunut mitään, joten luulin että wd-40 tekohengitys ei auttanut pidemmälle, noh kävin ostamassa uuden eikä vika poistunut..... noh tutkittiin tk-servo. Oli piuhat paikallaan tahi ei, niin ei tullut vaikutusta tyhjäkäyntiin,huiteli 1400rpm. Sitten luettiin että servolle pitäisi tulla noin 5ampeerin virta, tuli 3.5ampeerin.... mutta servoa kun kokeili niin ei anna mitään lukemaa vaikka sääti sieltä reiästä, jossakin kohtaa pomppas lukemat ja sit vaan hävis... OSTETAAN BOSCHIN. 0 280 120 325 3 517 088 SERVO HETI PAIKALLA!!!!!!! ;D
-
Näin pitkälle päästiin.... ja taas temppuaa, elikkä kokeilin taas testerillä joutokäyntilisäilmaventtiiliä, ei tapahtunut mitään, joten luulin että wd-40 tekohengitys ei auttanut pidemmälle, noh kävin ostamassa uuden eikä vika poistunut..... noh tutkittiin tk-servo. Oli piuhat paikallaan tahi ei, niin ei tullut vaikutusta tyhjäkäyntiin,huiteli 1400rpm. Sitten luettiin että servolle pitäisi tulla noin 5ampeerin virta, tuli 3.5ampeerin.... mutta servoa kun kokeili niin ei anna mitään lukemaa vaikka sääti sieltä reiästä, jossakin kohtaa pomppas lukemat ja sit vaan hävis... OSTETAAN BOSCHIN. 0 280 120 325 3 517 088 SERVO HETI PAIKALLA!!!!!!! ;D
Pitääkö minun ymmärtää, että mittasit virran siten, että laitoit virtamittarin TK-servon LH:lta tulevaan johtoon?
Jos mittasit sen noin, niin todennäköisesti käräytit LH:n. :idiot2:
Virta-arvoilla ei ole suoranaista merkitystä, sillä se on aina jännitteen ja kuorman funktio.
Eli jos TK-servon toimilaite testi menee läpi, niin servo ja ohjaus toimii. Jos ei, vika on joko, servossa, piuhoissa/liittimissä tai sitten ikävimmässä tapauksessa LH:ssa.
Servon voi mitata ja sen pitäisi antaa servon napojen välistä tuollainen 8 ohmin vastus. Jos sieltä sellainen löytyy, niin jotain muuta on vialla.
Kokeilitko tyhjäkäynnin TK-servon putki lytyssä? Jos se on edelleen korkea, sinulla on imuvuoto tai väärin säädetty kaasuläppä.
-
Mikä on lh???
Hommasin käytetyn läpääkotelon anturin vai mikä se nyt oli?
Niin tyhjä käynti toimii, mutta ei poistu millään suojakoodi.... eli pysäyttääkierrokset 1500rpm.... otettu akulta piuhat ja käytetty yhessä ja testeriä kokeiltu nollata (pitämällä 6sek pohjassa)
-
Mikä on lh???
Hommasin käytetyn läpääkotelon anturin vai mikä se nyt oli?
Niin tyhjä käynti toimii, mutta ei poistu millään suojakoodi.... eli pysäyttääkierrokset 1500rpm.... otettu akulta piuhat ja käytetty yhessä ja testeriä kokeiltu nollata (pitämällä 6sek pohjassa)
LH on moottorin ohjainlaite eli ECU, joka hoitaa polttoainepuolen, tyhjäkäynnin säädön yms. EZK hoita sitten kipinän.
Kaasuläpän asentotunnistin siis?
Suojakoodilla tarkoittanet vikakoodia? Jos vikakoodi tulee, niin jotain on vialla piuhoissa tms.
Vikakoodi nollataan FAQ:n ohjeen mukaan, eikä akun irroituksella tms.
Mitä tarkoitat tyhjäkäynnin toimimisella ja sillä, että pysäyttää kierrokset 1500rpm? Normaali tyhjäkäynti lämpimällä on 750rpm.
Mitä tarkoitat otettu piuhat akulta? Siis minne ja miksi?
Missään vaiheessa et ole kertonut moottorisi tyyppiä?
-
Plussa ja miinus piuha irroitettu akulta ja annettu olla....
Moottori on b200f moottori
Elikkä kun käynnistän auton niin nyt toimii tyhjäkäynti normaalisti. Mutta kun kokeilen painaa kaasua niin siinävaiheessa kun kierrokset menee 1500rpm, niin kone itse tiputtaa kierrokset alemmas...
Mikä on fag:ohje ja mistä sen löytäää?????
-
Plussa ja miinus piuha irroitettu akulta ja annettu olla....
Moottori on b200f moottori
Elikkä kun käynnistän auton niin nyt toimii tyhjäkäynti normaalisti. Mutta kun kokeilen painaa kaasua niin siinävaiheessa kun kierrokset menee 1500rpm, niin kone itse tiputtaa kierrokset alemmas...
Eli tyhjäkäynti on normaalia startin jälkeen mutta jos hipaisetkin kaasua, kone jää korkeammille kierroksille?
Jos näin, niin vika on kaasuläpän ja asentokytkimen säädöissä.
Mikä on fag:ohje ja mistä sen löytäää?????
FaQ, eikä faG! :2funny:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=48.0
Tuolta löytyy kaikenlaista usein kysyttyä (FAQ).
-
Ei jää kierrokset korkeammalle vaan joku sähkö osa lie estää nostamasta kierroksia... olen saanut itsediagnoosin nollattua ja näyttää 1-1-1 eli ei vikaa. Sitten starttaan jakäy hyvin tyhjäkäyntiä mutta jos polkasen kaasua niin suojakoodi tulee päälle eikä kierrokset nouse yli 1500rpm MÄNÖÖ HERRMO
-
Ei jää kierrokset korkeammalle vaan joku sähkö osa lie estää nostamasta kierroksia... olen saanut itsediagnoosin nollattua ja näyttää 1-1-1 eli ei vikaa. Sitten starttaan jakäy hyvin tyhjäkäyntiä mutta jos polkasen kaasua niin suojakoodi tulee päälle eikä kierrokset nouse yli 1500rpm MÄNÖÖ HERRMO
Siis alkuperäinen vikakoodi ilmestyy heti kun nostat kierroksia yli 1500rpm?
Jos kierrokset eivät nouse yli 1500rpm on jossain muualla vikaa kuin TK-servossa.
Ilmanvuoto voi tehdä tuollaista jos sopitus menee todella laihalle.
Minkä vikakoodin se antaa silloin kun polkaiset yli 1500rpm? Sen saman 2-2-3 ?
Silloin vikapaikkana voi olla myös suutinrele/piuhat, joka antaa sähkön suuttimille ja TK-servolle (vaparissa). Turbossa sähköt tulevat suutinreleeltä.
Mutta silti tuon ei pitäisi TK-servoon liittyen estää kierrosten nousua. Ainoastaan suutinten sähkön loppumisella voi olla tuo seuraus.
(http://i1.aijaa.com/t/00355/13650662.t.jpg) (http://aijaa.com/FsiHtr)
TK-servo on 8/5 numerolla.
-
Kyllä 2-2-3 antaa aina. Kun kierrokset menee 1500rpm... tai pikkuisen kun lähtee kaasua painamaan niin tuntuu tukkoiselta ja rajoittaa 1500..
-
Mistä löytyy suutinrele?
-
Toista suutinrelettä lainattu...ei vaikutusta.
Toista ilmamassamittaria kokeiltu....ei vaikutusta....
Läppäkotelon anturin piuhoista kokeiltu virtamittarilla lukemia piti tulla 5 tuli 3.6 ohmia vai ampeeria (kumpaako se ny piti?)
Eilen kun kokeiltiin et ilmamassamittari otettiin suodatinkotelosta irti, niin ei pysy tyhjäkäynnillä...
Tänään kokeiltiin uudestaan niin pysyi tyhjäkäynnillä oikein nätisti....
Mitähän tässä enää voi kokeilla?
Edelleen itsediagnoosi antaa 2-2-3 sit ku nollaa niin näyttää et ok kaikki kunnossa,niin taas katkaisee 1500rpm kierroksen nousun (suojakoodi) ja heti perään kun kokeilee itsediagnoosia niin edelleen näytti 1-1-1 kaikki kunnossa (ja kilinvitut oo kunnossa )
Tuntuu kuin tukehtuisimoottori kun painaa kaasua silloin kun kone käy tyhjäkäyntiä....
-
Toista suutinrelettä lainattu...ei vaikutusta.
Toista ilmamassamittaria kokeiltu....ei vaikutusta....
Läppäkotelon anturin piuhoista kokeiltu virtamittarilla lukemia piti tulla 5 tuli 3.6 ohmia vai ampeeria (kumpaako se ny piti?)
Ok suutinrele kunnossa, mahdollisuus lähinnä piuhojen puolella.
Tarkoitat varmaankin yleismittaria ja vastusta, eli tulos on ohmeja. Jos se antaa 3,6 ohmia kytkimestä, niin se on paljon. Tarkistitko, mitä se mittari antaa lukemaksi piuhat oikarissa?
Eli kun kaasuläpän laskee tyhjäkäynnille, toisesta kaasunläpän asento kytkimestä löytyy siis tuo reilun 3 ohmia resistanssia?
Eilen kun kokeiltiin et ilmamassamittari otettiin suodatinkotelosta irti, niin ei pysy tyhjäkäynnillä...
Tänään kokeiltiin uudestaan niin pysyi tyhjäkäynnillä oikein nätisti....
Mitähän tässä enää voi kokeilla?
Miksi otit sen IMMun irti siitä putsarikotelosta?
Kokeillahan voi sitä, että kuumalla koneella lytistää sen TK-servon letkun lyttyyn ja katsoo miten auto käy tyhjäkäyntiä?
400-500rpm pitäisi löytyä.
Edelleen itsediagnoosi antaa 2-2-3 sit ku nollaa niin näyttää et ok kaikki kunnossa,niin taas katkaisee 1500rpm kierroksen nousun (suojakoodi) ja heti perään kun kokeilee itsediagnoosia niin edelleen näytti 1-1-1 kaikki kunnossa (ja kilinvitut oo kunnossa )
Tuntuu kuin tukehtuisimoottori kun painaa kaasua silloin kun kone käy tyhjäkäyntiä....
Mitä tarkoitat suojakoodilla? Vikakoodia?
Bensan paine mitattu?
Tuo kierrosten nousun katkaiseminen on hyvin outo oire, ei liity kyllä mitenkään TK-servoon.
Mitäs se EZK antaa vikakoodeina? 1-1-1 ?
-
Ilmanputsari otettiin vaan kokeilumielessä irti...
Putki laitettu lyttyyn ja kävi niin kuin sanoit 400-500rpm tuli
Joo suojakoodilla tarkoitan vikakoodia,,, eli pääsee ryömimällä takasin talliinjos auto hajoaa....
Nyt on alkanut epäillyttää tuo katalysaattori, silloin kun tyhjäkäynti kävi epätasaisesti bensa haisiauton takana.
Tasaisella tyhjäkäynnillä ei haise...
Onko muilla kokemusta siitäjos katalysaattori on tukossa niin buuaako vai mitä tekee?
Jos jostain liitoksesta ottas putkea vähän auki ja kokeilis antaako sit kierroksia...
Mitään merkki valoa ei pala mittaristossa...
-
Ilmanputsari otettiin vaan kokeilumielessä irti...
Putki laitettu lyttyyn ja kävi niin kuin sanoit 400-500rpm tuli
Joo suojakoodilla tarkoitan vikakoodia,,, eli pääsee ryömimällä takasin talliinjos auto hajoaa....
Vikakoodit eivät kaikki itsessään laukaise vielä "limb home"-tila, jota voi myös sanoa "suoja"-tilaksi. Siksi tämä käsitteiden ero on syytä tuoda esille.
Uudemmissa autoissa tämä "nilkuta himaan"-tila on huomattavasti enemmän toimintaan vaikuttava kuin LH:ssa.
LH:ssa "nillkuta himaa"-tilaa et pysty tunnistamaan varmasti ilman säätövehkeitä (ostrich), sillä vika itsessään voi tehdä moottorin käytösestä omituista. Käytännössä LH:n "nilkuta himaan"-tila näkyy polttoaineen kulutuksen kasvuna.
Nyt on alkanut epäillyttää tuo katalysaattori, silloin kun tyhjäkäynti kävi epätasaisesti bensa haisiauton takana.
Tasaisella tyhjäkäynnillä ei haise...
Onko muilla kokemusta siitäjos katalysaattori on tukossa niin buuaako vai mitä tekee?
Tasainen tyhjäkäynti on merkki siitä, että LH:n sopitus on kohdillaan, epätasainen kertoo siitä, että jotain on pielessä.
Katalysaattorin tukkeutumisesta minulla on kokemusta sen verran, että tiedän miten sen sulaminen vaikuttaa asioihin (lue projektipäiväkirjani).
"Tukkeutunut" katalysaattori ei käytännössä vaikuta paljon paskaakaan, joten voit unohtaa sen käytännössä.
Jos jostain liitoksesta ottas putkea vähän auki ja kokeilis antaako sit kierroksia...
Mitään merkki valoa ei pala mittaristossa...
Jos merkkivalo (lambda) ei pala, niin mitään fataalia vikaa ei sillä hetkellä ole LH:n mielestä päällä, vikakoodeja voi silti olla.
Oletko tarkistanut kaikki imupuolen letkut ja niiden eheyden? Sillä selvästi ongelmasi on seos-vika, joka johtuu joko imuvuodosta tms. viasta.
-
Toi 1500rpm katkasu kuulostais äkkinäiselle aikalailla moottorinjarrun syötönkatkasun kierrosluvulta, ettei nyt vaan olis kaasuläppäkytkimessä jottai sekasin ja se pitäis aina tyhjäkäyntiasentoa päällä?
-
Toi 1500rpm katkasu kuulostais äkkinäiselle aikalailla moottorinjarrun syötönkatkasun kierrosluvulta, ettei nyt vaan olis kaasuläppäkytkimessä jottai sekasin ja se pitäis aina tyhjäkäyntiasentoa päällä?
Hyvä pointti! :hello:
Jos kaasuläppäkytkin vetäisee itsensä tyhjäkäyntitilaan kierroksia nostettaessa, niin +1500rpm yläpuolella katkeaa polttoaineen syöttö, koska LH kuvittelee pyydettävän moottorijarrutusta.
Eli kaasuläppäanturin tyhjäkäynti-kärjet ovat tuolloin kontaktissa, jolloin yli 1500rpm kierroksilla polttoaineen syöttö katkaistaan ja alle sen syöttöpalautetaan.
Jos vikatilassa kestää antaa kaasua reilumminkin ja polttoaineensyöttö katkeaa 1500rpm kohdilla, niin silloin olen TVS:n kanssa samaa mieltä, että jotain on siellä kaasuläpän asentokytkimessä tai sen piuhoissa vialla.
Tuo selittää myös vikakoodin, sillä tyhjäkäynnillä (TK-kärjet kiinni) ei kierroksia voi olla toistuvasti yli säädetyn (kuumassa 750 rpm) tai jotain on vialla TK-servossa.
Eipä tullut itselle tuo mieleenkään, vaikka ominaisuudet tiedän oikein hyvin. :facepalm:
Kysyin tuossa muutama viesti sitten tuota mitattua resistanssia siitä kaasuläppä anturin mittauksessa, kun tulos oli 3,6 ohmia. Kun sen pitäisi olla alle 1, joten siksi kysyin tuota mittarin piuhat oikosuljettuina olevaa resistanssia.
Halpismittareille on tyypillistä se, että ne näyttävät oikosulukkekkin jotain 1 ohmin resistanssia.
Milliohmi-mittari on kiva, mutta se löytyy erittäin harvalta autojen kanssa harrastavalta. :hello:
Mutta jos tuo tulos on todellakin tuo 3,6 ohmia, niin kaasuläpän asentokytkin vaihtoon.
Ja tuossa mittauksessa se ohmi-lukema pitää löytyä vain kaasuläpän tyhjäkäynti-asennossa ja muuttua äärettömäksi heti kun kaasuläppää raotetaan vähänkin. Toisesta pinnistä löytyy sitten sama alle 1 ohmia vain täys-kaasulla, kaikissa muissa tilanteissa molemmista pinneistä pitää tulla ääretön vastus.
-
Korjaan omaa mokaani tietokoneelta katsotiin ohjeet ja piuhoista tuleva virta piti olla n 5 volttia mutta tulee vaan 3,6 volttia..... eikö tämä siis riitä?
Läppäkotelon tunnistimeen laitettiin volttimittarikiinni (3 paikkaaluvut 3.18.2) sitten kun piuhat oli kiinni niissä niin mistään kohtaa ei löytynyt järkevää lukemia... eikös sen lukeman pitäisi kasvaa kun vaikka ruuvimeisselillä kääntää sieltä mihin se läpän rautatappi menee?
Toisessa tunnistimessa (auton oma) kun kääntää toiseen äärip.ähän niin kuuluu selvä naksaus, mutta toisessa jonka ostin käytettynäniin ei kuulu naksausta... eikä molemmistakaan tulej.rkeviä lukemia???
Ostinko siis p*skan osan?
-
Korjaan omaa mokaani tietokoneelta katsotiin ohjeet ja piuhoista tuleva virta piti olla n 5 volttia mutta tulee vaan 3,6 volttia..... eikö tämä siis riitä?
Voltit ovat aina jännitettä, eivätkä virtaa, virtaa mitataan ampeereina.
Jos piuhassa pitäisi olla 5 volttia ja sieltä löytyy 3,6 volttia, niin jotainhan on selvästi vialla.
Läppäkotelon tunnistimeen laitettiin volttimittarikiinni (3 paikkaaluvut 3.18.2) sitten kun piuhat oli kiinni niissä niin mistään kohtaa ei löytynyt järkevää lukemia... eikös sen lukeman pitäisi kasvaa kun vaikka ruuvimeisselillä kääntää sieltä mihin se läpän rautatappi menee?
Aikaisemmin linkaamassani kytkentäkaaviossa osa 3/50 on kaasuläppä kytkin. Joka kytkee tyhjäkäynnillä ja täyskaasulla, missään muissa asennoissa sieltä ei saa mitään vastusta tms. mitattua.
Eli LH:n kaasuläppätunnistin on vain kaksi kytkintä, eikä potentiometri toiminen kuten useimmissa muissa.
Toisessa tunnistimessa (auton oma) kun kääntää toiseen äärip.ähän niin kuuluu selvä naksaus, mutta toisessa jonka ostin käytettynäniin ei kuulu naksausta... eikä molemmistakaan tulej.rkeviä lukemia???
Ostinko siis p*skan osan?
Kts. yllä ja katso se skema, niin pääset jyvälle mitä mitata vastusmittaus asennossa.
Sieltä pitää tulla nolla ohmia toisessa tilassa (tyhjäkäynti) ja toisen kytkimen pitää näyttää ääretöntä. Täyskaasulla sitten se tyhjäkäynti kärki on auki ja täyskaasu kytkin kiinni, noiden asentojen välissä vastus on ääretön.
-
Nyt pitäisi viikonloppuna selvittää mitä paineita bensapumppu tuottaa, joten jos voisitte antaa valmiiksi neuvoja niin helpottas.... eli tankissako on yks onko muualla mitä pitääottaa huomioon? Suodattimet tarkastaa... jne jne.. THÄNKS
-
Riippuu vuosimallista. Alkupään malleissa siirtopummpu tankissa ja pääpumppu auton alla samassa kehikossa suodattimen kanssa. Noin kuskin penkin alla. Loppupään malleissa yksi pumppu tankissa. Bensakiskosta löytynee mittausnippa 1 ja 2 sylinterin välillä, siinä on autorengastyyppinen venttiili. Lukema pitäisi olla 3 bar - imusarjan paine, eli noin 2,5 bar. Jos paineensäätimestä ottaa ohjausletkun irti ja tulppaa sen, niin 3 bar.
-
Kyseessä 91-vm
Kiitoksia pitää kokeilla kattoo jos pääsis taas ajelee..... :2funny:
-
Pakoputki katottu, eitukosta.
Polttoainepumpu antaa 5,5bar eli toimii....
Ps.... on tämäkin muoviämpäri työmaa!
https://m.youtube.com/
-
Mistäs sen nyt tietää onko ecu menny kokonaa sökös?
-
Mitenkäs sen lambda-anturin laita siellä pakoputkessa, onko katsottu että on johdot varmasti kiinni siinä anturissa, aikoinaan ostin Hellan tuotemerkillä olevan lambda-anturin missä juuri seokseen vaikuttavaa piuhaa ei ollut kunnolla prässätty kiinni välillä toimi ja välillä ei. Onko kaasuläppä ja läppäkytkin säädetty oikein. Kuinka käy tyhjäkäynnille jos irroittaa IMM johdon moottorin käydessä. Onko moottorissa kiinni oleva maajohto poikki. Millä mootorilla auto on jos Californian saastemalli FD niin toimiiko EGR ja Pulse Air venttiilit.
-
Nyt kun ketjussa ollut keskustelua Boschin moottorinohjauksella olevasta, niin sekoitan pakkaa sen verran, että heitän sekaan Bendix-Reginan.
Samankaltaista oiretta ja samoja vikakoodeja tekee myös ranskalainen Bendix.
Tyhjäkäyntiventtiili (VDO:n tekele) maksaa uutena kuitenkin noin 2 kertaa enemmän mitä Boschin.
Itsellä tuo Regina herjasi joskus tyhjäkäyntiventtiiliä, ja "vika" poistui kun sen putsasi.
Lisäksi Bendixissäkin silloin herjaa vikakoodia tyhjäkäyntiventtiilistä, jos auto ei syystä x käynnisty esim. polttoainepuoli.
Käytettynä löytyy kotimaasta silloin tällöin osia Bendix-Reginaan, mutta yleensä tarjonta on parempaa ulkomailla.
Tosin kyllä moottorinohjauksen komponenttien puolella tuntuu olevan erinäisten kokemusten mukaan Bendix kestävämpi.