Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jartuo - 16.12.2014, 20:54:42

Otsikko: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 16.12.2014, 20:54:42
Volvo V70 D5 -03
"Vika" on sellainen kun tyhjäkäynti on n.800rpm. Siitä kun normaalin rauhallisesti lähtee kiihdyttämään laatikko nappaa kunnolla kiinni vasta tuolla 1500rpm luokilla, sitten se tiputtaa kierroksia muutama sata alemmas, eli siihen tulee sellainen tyhjäkohta, onko normaalia vai ei? Ja jos ei niin miten se korjataan. Vikakoodeja ei ole ja laatikon öljyt on pirteän punaiset.
Häiritsee lähes yhtä paljon kuin palanut mittarinvalo.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: LK - 17.12.2014, 07:12:09
Paljonko sulla on siinä kohtaa vauhtia ja mikä vaihde päällä?
Miten se vetää siihen asti vai liikkuuko auto ollenkaan sitä ennen?
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus? LISÄTTY VIDEO
Kirjoitti: jartuo - 17.12.2014, 16:22:09
Laitoin videon jakoon, siinä on sellainen ihme tyhjä kohta, kierrokset nousee, mutta mitään ei tapahdu?
Nollasin tänään laatikon muistin, mutta jostain syystä uutta adaptiota en onnistunut tekemään?

 En saanut suoraan videota linkitettyä, mutta täältä löytyy.
 Klippå på linkki:

https://plus.google.com/112010451515743146667/posts/gVLAfhRxa3N
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Fact0ry - 17.12.2014, 17:16:12
Tullut yhtäkkiä vai onko sulle uusi auto? Tuosta videosta en ainakaan itse saanut pahemmin tolkkua kun on niin tautisen hidas kiihdytys, jolloin kiekkamittarista on hankala päätellä edes vaihteiden vaihtoja.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: ralli art - 17.12.2014, 18:04:06
Onko varmuutta että laatikossa on oikee öljy?ja merkkiliikkeessä voi nollata mukautuvat,tarkistaa et tcm on uusin softa ja tehdä opetus ajon vaihteistolle.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 17.12.2014, 18:39:59
Auto on mulle kohtuu uusi, vasta pari-kolmeviikkoa.
videosta välittyy huonosti se "tyhjä"kohta, mutta ajaessa sen tosiaan huomaa.
Kyllä latikossa on oikea määrä tavaraa, enkä epäile öljynlaatua. Koitin tänään saada adaptiota aikaiseksi, siiniä kuitenkaan onnistumatta. Muistin tyhjensin.
Se miksi se kiihtyi hitaasti oli se, että juuri noissa nopeuksissa joita kaupungilla ajetaan tulee tuo ominaisuus.
Ohitustilanteissa tai kovassa kiihdytyksessä ei ole mitään vikaa tai luistoa.
Parhaiten erottuu videon kohdassa 00:28
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Modifier - 17.12.2014, 18:47:28
Eihän tuossa ole kyse turbiinin luistamisesta ?
Se nimittäin vaatii kierrokset 1500rpm ja yli ennen lukitusta ja silloin noin rauhallisessa kiihdytyksessä kierrokset tippuvat muutamalla sadalla.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Fact0ry - 17.12.2014, 18:50:05
Parhaiten erottuu videon kohdassa 00:28
Pysyykö kaasun asento vakiona 00:29-00:39? Videon perusteellahan tuo näyttää siltä, että hölläisit hieman kaasua muutaman sekunnin välein. Ihan tuossa 00:39 paikkeilla saattaa mennä jo turbiinin lukko päälle.

Tuo taas on ihan normaalia, että kun ajaa vaikka viittäkymppiä ja antaa nopeasti "reilusti" kaasua niin kierrokset hyppää selvästi, kuten tuossa 00:28 kohdalla tekee.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 17.12.2014, 19:13:39
Kyllä heivasin kaasua ja laitoin uudelleen, siihen tulee sellainen tyhjäkohta jollaista ei tullut esim. Mersussa.
Tosi haittaava tekijä :( Pitäisi päästä kokeilemaan samanlaista peliä ja lopettaa valittaminen tai korjata vika
 
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Modifier - 17.12.2014, 19:19:02
Turbiini ei ole lukossa tuossa kohtaa ja silloin tuntuu viivettä, kun laatikko luistaa.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 17.12.2014, 20:45:33
Olet varmaan ihan oikeassa ja kyllähän autot käyttäytyy eritavalla mihin on aiemmin tottunut.
Kävin äsken kokeilemassa uudelleen adaptiota, ei saakutti onnistu. Joko olen missannyt jotain tai en vaan ymmärrä.
Ensimmäisen vaiheen jälkeen pitäisi saada kolmio palamaan 1-4 vaihteen jälkeen, en saanut kertaakaan. Kierrosten ollessa 1400rpm.
Toinen vaihe meni paremmin, siinä sain kolme kertaa valon palaamaan. Osaako joku neuvoa?

(https://lh4.googleusercontent.com/-UnLk3ppH1Q4/VJHIoLT0j-I/AAAAAAAAI1U/_E9oMCJBnMU/w917-h516-no/DSC_0002.JPG)
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jak900 - 18.12.2014, 08:34:00
Öljymäärällä on vaikutusta ainakin omassa kulkineessa. Omassa taas sama ongelma joka kesäkuumalla korjaantui kun vähensi öljyn määrää kun näytti olevan yli ylärajan. Tällä hetkellä tässä 0° kieppeillä D:llä ajellessa noin 60kmh / 1500 kierrosta ei laatikko osaa päättää kytkeekö turbiinin vaiko ei, p...maisesti alkaa tuolloin heijaamaan kierroksia muutamalla sadalla, kytkemällä 4 alueen vaihteen niin ongelma häviää.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Nortti - 18.12.2014, 11:22:57
En minäkään tuon videon perusteella osaa sanoa mitään "viasta". Mahtaako korjauksella muuttua miksikään.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 18.12.2014, 15:45:10
Välittyy huonosti videon kautta se mitä tarkoitin. Varsinkin kun radiokin jäi vielä päälle.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Lentäjä - 19.12.2014, 00:32:33
Eihän tuossa ole kyse turbiinin luistamisesta ?
Se nimittäin vaatii kierrokset 1500rpm ja yli ennen lukitusta ja silloin noin rauhallisessa kiihdytyksessä kierrokset tippuvat muutamalla sadalla.
Tere.
Minulla ainakin tuo lukitseminen on sidottu myös nopeuteen,lukittuu 80km/h ja
alas tullessa aukeaa 60km/h nopeudessa.
Vähän samaan tapaan minullakin muuten tuo loota käyttäytyy kun loota on kylmä.
Lämpimänä toki parempi ja geartronikissa on helppo tarkistaa tuo luistaminen vaihde kerrallaan.
Muutamana päivänä antanut vähän ravakammin kenkää niin on taas paljon parempi.
Minulla siis kyseessä tuo tvinturbo ja kilsoja on vasta 156000.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Modifier - 19.12.2014, 04:38:39
Tere.
Minulla ainakin tuo lukitseminen on sidottu myös nopeuteen,lukittuu 80km/h ja
alas tullessa aukeaa 60km/h nopeudessa.
Vähän samaan tapaan minullakin muuten tuo loota käyttäytyy kun loota on kylmä.
Lämpimänä toki parempi ja geartronikissa on helppo tarkistaa tuo luistaminen vaihde kerrallaan.
Muutamana päivänä antanut vähän ravakammin kenkää niin on taas paljon parempi.
Minulla siis kyseessä tuo tvinturbo ja kilsoja on vasta 156000.

Oikeassa olet. Nopeus on yksi tekijä ja tuossa videossa tuo 60km/h raja ylitettiin, niin sillä en maininnut asiasta.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Lentäjä - 19.12.2014, 18:36:50
Tere.
Niin...siis kiihdytys yli kahdeksankympin niin kyllä huomaa lukittumisen.
Kuudenkympin nopeus on se aukeamisraja kun himmaa nopeutta alas.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Modifier - 19.12.2014, 19:07:31
Ja samalla edellisen vaihteen lukittumiskohta kiihdyttäessä.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 19.12.2014, 21:08:13
Tänään oikein ajatuksella ajelin, on siinä jotain häikkää? Mulla oli joskus MB W211 vähän samanlainen vika, että vaihtoi laiskasti pienillä kierroksilla.
Otin silloin laatikon venttiilikoneiston pöydälle ja putsasin kaikki.
Ventiilikoneistossa oli kerääntynyt sellaista mustaa tahnaa, joka tietysti tekee sen ettei se toimi samalla tavalla kuin kuuluisi?

Onko ketään tehnyt ko. Hommaa ja onko siitä ollut mitään apua? Eikö tuossa laatikossa ole mitään suodatinta?
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Lentäjä - 20.12.2014, 22:04:11
Oikeassa olet. Nopeus on yksi tekijä ja tuossa videossa tuo 60km/h raja ylitettiin, niin sillä en maininnut asiasta.
En ymmärtänyt?
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Lentäjä - 20.12.2014, 22:11:24
Ja samalla edellisen vaihteen lukittumiskohta kiihdyttäessä.
Nkä tätäkään.
Olisiko vuosimalleissa eroja tai sitten mulla ei ole tietämystä.
Onhan mahdollista,että mullakin on laatikossa häikkää.
Kyllä minulla todellakin käyttäytyy laatikko eritavalla.
Tänään ajelin pitemmän reissun ja kuulostelin laatikon toimintaa.
Tuntuu turbiini luistavan kaikilla vaihteilla alle tuon kahdeksan kympin nopeuden?
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Modifier - 20.12.2014, 22:30:56
Nkä tätäkään.
Olisiko vuosimalleissa eroja tai sitten mulla ei ole tietämystä.
Onhan mahdollista,että mullakin on laatikossa häikkää.
Kyllä minulla todellakin käyttäytyy laatikko eritavalla.
Tänään ajelin pitemmän reissun ja kuulostelin laatikon toimintaa.
Tuntuu turbiini luistavan kaikilla vaihteilla alle tuon kahdeksan kympin nopeuden?

Mulla ei oo tietoa tuosta sun S80:n laatikosta, mutta jos se on sama 5 vaihteinen geartronic kuin tuossa omassa entisessä V70:ssä niin kolmosesta lähtien lukittuu turbiini. kolmonen 40km/h ja 1500rpm, nelonen 60km/h 1500rpm ja vitonen 80km/h 1500rpm. Nuo lämpimällä laatikolla. Kylmänä luistattaa sitten reilummin.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 21.12.2014, 00:15:47
Kyllähän tuon laatikon kanssa voi elää, mutta olisi hienoa saada se toimivaksi.
Jos seuraavassa miitissä olisi jollain samanlainen peli jota voisi verrata omaan, onko siinä ensinnäkään mitään vikaa vai olenko vaan tottunut erillaiseen automaattiin?
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Lentäjä - 21.12.2014, 17:50:06
Mulla ei oo tietoa tuosta sun S80:n laatikosta, mutta jos se on sama 5 vaihteinen geartronic kuin tuossa omassa entisessä V70:ssä niin kolmosesta lähtien lukittuu turbiini. kolmonen 40km/h ja 1500rpm, nelonen 60km/h 1500rpm ja vitonen 80km/h 1500rpm. Nuo lämpimällä laatikolla. Kylmänä luistattaa sitten reilummin.
Tere.
Mulla on vaan nelilovinen,melkosesti luistaa varsinkin kylmänä.
Maantiellä ajellessa huomasin,että kun nykäsee manuaalipuolelle ja tönäsee keppiä vaika nelonen jo pesässä niin vasta sitten lukitsee ja kierrokset putoaa.
Taitaa olla jotakin häikkää mullakin tossa lukittumisessa.
Öljyt on kirkkaat ja vasta vaihdettu,myös suodatin vaihdettiin samalla sinne       öljypohjan sisälle.Kilometrejä on vasta 156666.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: C70 - 21.12.2014, 18:12:09
T6 laatikko on täysin eri. Se lukitsee turbiinin D päällä vasta n 80 kmh vauhdissa ja 4 vaihteella. Manuaalipuolella se lukitsee turbiinin myös pienemmillä vaihtella. Se toimii aika samanlailla kuin 5 koneiden 4 vaihteinen.

Voi olla että se lukitsee manuaali 4 ennen tuota D lukitsemisrajaa. Täytyy testailla.....

5 vaihteinen laittaa D asennossa lukkoa jo ainakin nelos vaihteella
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Modifier - 21.12.2014, 18:17:21
Niin siinä on tuo nelilovinen. Siitä ei oo kyllä mitään kokemusta.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: mulugren - 22.12.2014, 19:17:00
Olet varmaan ihan oikeassa ja kyllähän autot käyttäytyy eritavalla mihin on aiemmin tottunut.
Kävin äsken kokeilemassa uudelleen adaptiota, ei saakutti onnistu. Joko olen missannyt jotain tai en vaan ymmärrä.
Ensimmäisen vaiheen jälkeen pitäisi saada kolmio palamaan 1-4 vaihteen jälkeen, en saanut kertaakaan. Kierrosten ollessa 1400rpm.
Toinen vaihe meni paremmin, siinä sain kolme kertaa valon palaamaan. Osaako joku neuvoa?

(https://lh4.googleusercontent.com/-UnLk3ppH1Q4/VJHIoLT0j-I/AAAAAAAAI1U/_E9oMCJBnMU/w917-h516-no/DSC_0002.JPG)

tuossa tietsikassa lukee että vaihteistoöljyn lämpötila korkea. liittyykö tuo jotenkin adaptaatioo. vai miks tuota ei ole kommentoitu :o
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Lapari - 22.12.2014, 19:43:15
Näinkö oikein, että onko se tyhj kohta siinä n. 40-50 kmh kohdilla eli juri 4-vaihteen ylösvaihdon kohdilla. Eikös se juuri ole yksi tunnetuin merkki venttiilikoneiston likaisuudesta/ viasta. Varsinkin jos se ryskäyttää vaihteen pälle niin eihän se ole normaalia. Minulla samanlainen vika omassani, eli tietyllä kierrosnopeudella kiihdyttäessä saa laatikon nykäisemään. Tarpeeksi matalilla tai korkeilla kierroksilla tuon voi välttää.

En ole nähnyt kirjoitetun, että joku olisi yrittänyt muuten puhdistaa tuota kuin vaihtamalla öljyt huuhtelemalla. Olisihan tuo mielenkiintoinen nähdä jos joku kokeilisi ;) Eikö ne suorilta suosittele siihen vaivaan venttiilikoneiston vaihtoa.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 22.12.2014, 19:57:58
tuossa tietsikassa lukee että vaihteistoöljyn lämpötila korkea. liittyykö tuo jotenkin adaptaatioo. vai miks tuota ei ole kommentoitu :o

Juu se kuuluu siihen adaptioon, tuo ilmoitus pitää tulla ennenkuin homma lähtee etenemään.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 22.12.2014, 19:59:51
Näinkö oikein, että onko se tyhj kohta siinä n. 40-50 kmh kohdilla eli juri 4-vaihteen ylösvaihdon kohdilla. Eikös se juuri ole yksi tunnetuin merkki venttiilikoneiston likaisuudesta/ viasta. Varsinkin jos se ryskäyttää vaihteen pälle niin eihän se ole normaalia. Minulla samanlainen vika omassani, eli tietyllä kierrosnopeudella kiihdyttäessä saa laatikon nykäisemään. Tarpeeksi matalilla tai korkeilla kierroksilla tuon voi välttää.

En ole nähnyt kirjoitetun, että joku olisi yrittänyt muuten puhdistaa tuota kuin vaihtamalla öljyt huuhtelemalla. Olisihan tuo mielenkiintoinen nähdä jos joku kokeilisi ;) Eikö ne suorilta suosittele siihen vaivaan venttiilikoneiston vaihtoa.

Voi hyvinkin olla, että ventiilikoneisto olisi likainen? Nyt en muista mitä vaihdetta se silloin kytki tai oli päällä.
Kyllähän tuo ihan pehmeästi vaihteet vaihtaa, vähän liiankin pehmeästi.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jak900 - 22.12.2014, 21:47:54
Mitä tuo adaptaatio tekee ja miten se suoritetaan ?
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 22.12.2014, 23:30:53
Tarkoittaa sitä, että vaihtovälit optimoimaan maximaalisiksi, eli onnistuneen adaption jälkeen pitäisi mennä kuin sukkasilla ja vaihtaa terävästi.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jak900 - 23.12.2014, 06:47:28
Ja tarvii testerin ?
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 23.12.2014, 09:54:29
Juu testerin ja aikaa se vaatii. Vidalla itse sitä kokeilin.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jak900 - 23.12.2014, 10:17:56
Tuon vidan voisi kanssa hankkia kun vain löytäisi paikan mistä edullisemmin saa hankittua, talossa kaksi volvoa niin olisi käyttöä.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 23.12.2014, 10:21:57
Ihan kohtuullinen peli. Itse maksoin laitteesta 150€.

En tiedä miten muilla, mutta tuntuu omassa kantautuvan moottorinääni sisälle melko voimakkaasti.
Vähän kuin joku kumi olisi pettänyt? Kaikki moottorin kannatinkumit on kuitenkin vaihdettu, pakoputken kannattimet ihan kunnossa? Tosi outoa kun olen aina Pitänyt Volvoa melko hiljaisena pelinä?
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jak900 - 23.12.2014, 10:25:17
Ihan kohtuullinen peli. Itse maksoin laitteesta 150€.

Muistatko mistä hommasit ja mitä tuo sisältää?

Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 23.12.2014, 10:28:58
Täältä hommasin http://www.huuto.net/kohteet/volvo-dice---vida-2014a---obd2-diagnostiikka-2000-2014/342052018

Edit:
Tosin mukana tullut softa ei toiminut, verkosta löytyy hyvät ohjeet ja kannattaa käyttää asennuksessa versiota Vida Dice 2013A
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: HVD5 - 23.12.2014, 12:50:25
Ihan kohtuullinen peli. Itse maksoin laitteesta 150€.

En tiedä miten muilla, mutta tuntuu omassa kantautuvan moottorinääni sisälle melko voimakkaasti.
Vähän kuin joku kumi olisi pettänyt? Kaikki moottorin kannatinkumit on kuitenkin vaihdettu, pakoputken kannattimet ihan kunnossa? Tosi outoa kun olen aina Pitänyt Volvoa melko hiljaisena pelinä?

Ohjausakselin kumi pois paikaltaan?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=37585.0
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 23.12.2014, 13:40:56
Ohjausakselin kumi pois paikaltaan?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=37585.0
Pitääkin tuo tarkistaa, mutta jotenkin se tulee sellaisena jyrinänä sisälle runkoa pitkin? Ulkopuolella sitä ei kuule, mutta kabiinissa kyllä huomaa aika selvästi.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Lapari - 23.12.2014, 14:47:30
No eiköhän se tule niistä uusista tukityynyistä joissa ei ole alipainetoimintoa. Asiaan voi vaikuttaa myös rikkinäiset tukivarsien tai apurungon puslat tai periaatteessa iskarin yläpäätkin.

Mutta vielä tuosta automaatin toiminnosta. Onko ehjä myös se vaihdelaatikon tuki edessä alhaalla. Laatikon ja apurungon välissä?
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 23.12.2014, 15:32:45
Tarkoitatko sitä joka on jakopään alla? Juu se on myös uusittu. Muut on uusittu paitse ne kaksi pienempää, jotka pitävät poikittaistukea koneen päällä. Eli siellä on nyt 5 uutta kannatinkumia. Eikä ole ollut toivottua vaikutusta.

Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Lapari - 23.12.2014, 15:43:34
Tuota tarkoitan http://www.motonet.fi/fi/varaosat/1334/442711/autot/volvo/v70-mk2-00-07?vuosimalli=2002#Korin-osat-Moottorin-tukikumit

Onhan se tietenkin tottumuskysymyskin se tärinä. Mutta sen alipaineen tarkoitushan olisi pehmentää tyynyt tyhjäkäynnillä ja näin vaimentaa värinää silloin.

No pers eihän tuo linkki toiminutkaan. Tuota tarkoitin. Tuossa vain joku uretaaniversio... http://www.skruvat.fi/Alempi-moottorinasennus-polyuretaani-P18744.aspx
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 23.12.2014, 15:58:09
Juu nuo on myös vaihtettu ja ne olikin ihan loppu, samoin se yläpuolinen kumi, joka estää koneen vääntöä.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: mulugren - 23.12.2014, 18:44:11
En tiedä miten muilla, mutta tuntuu omassa kantautuvan moottorinääni sisälle melko voimakkaasti.

Sama täällä, aika äänekäs etenkin kiihdytyksessä. Tasaista nopeutta kun ajaa niin on hyvin sivistynyt äänimaailma. Maantienopeuksissa minusta oikeen hyvä, rengasäänet vaimennettu hyvin
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 23.12.2014, 20:19:28
Jostain linkistä löysin Ruotsalaisten Volvo foorumilta, ne oli laittanut äänivaimenninta jonnekkin ahtoputken päälle juuri tuon koneen äänen vuoksi, oli monelle auttanut. Saakeli kun en ottanut silloin linkkiä talteen.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 26.12.2014, 11:52:04
Eilen huomasin kun laitoin auton tulille tallissa jossa oli lämpötila oli just plussan puolella.
Vaihde normaalisti P:llä niin auto nytkähti eteenpäin kuin olisi manuaalia startannut kytkinpoljin alhaalla? Aiemmissa automaateissa en ole mokomaa huomannut?
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: mulugren - 26.12.2014, 13:22:55
Tulee volvo startattua aina jarrua painaen niin ei ole havaintoa moisesta. Öljythän siellä on nollakeleillä vähän paksumpana notta ihmekö tuo jos vähän nytkähtää. Kai siellä p asennossakin jokin voideltu hilavitkutin pyörii :)
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: Nortti - 26.12.2014, 15:19:06
No eiköhän se tule niistä uusista tukityynyistä joissa ei ole alipainetoimintoa. Asiaan voi vaikuttaa myös rikkinäiset tukivarsien tai apurungon puslat tai periaatteessa iskarin yläpäätkin.

En aikaisemmista viesteistä huomannut mistää, että olisivat ilman alipainetta. Alipaineella jäykistettävät siellä kuitenkin pitäisi olla kun muuten kyllä tärisee ja samoin uudemman mallinen ylätuki pitää olla oikein. Mitä pehmeämpää kumia tyynyt on, sen parempi. Kaikenlaiset uretaanipuslat ym. jättäisin kauppaan.
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 26.12.2014, 21:04:19
Itsekkään en tiennyt puuttuvasta alipaineesta enenkuin osat oli kädessä ja vanhat purettu pois paikoiltaan.
Jopa alipaineen reijätkin oli, mutta ne puhalsi kyljistä suoran ulos.
Kyllähän se tärinä muuttui paljon paremmaksi noilla uusilla osilla.

Vanhat oli pitänyt öljyt sisällä ja alipaine toimi, silti kone oli tipahtanut alaspäin niin paljon, että naputti runkoon kiinni vaihdelaatikonpäädystä

(http://i11.aijaa.com/b/00973/13638731.jpg?c858389c9214fc5bfabb02ba63acc8db22dcd846fa226f64ad9c2be807aa8b3e403424a0dea63e42af1a8f7f1eeeb66a)
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: mulugren - 26.12.2014, 21:45:17
Itsekkään en tiennyt puuttuvasta alipaineesta enenkuin osat oli kädessä ja vanhat purettu pois paikoiltaan.
Jopa alipaineen reijätkin oli, mutta ne puhalsi kyljistä suoran ulos.
Kyllähän se tärinä muuttui paljon paremmaksi noilla uusilla osilla.

Vanhat oli pitänyt öljyt sisällä ja alipaine toimi, silti kone oli tipahtanut alaspäin niin paljon, että naputti runkoon kiinni vaihdelaatikonpäädystä

(http://i11.aijaa.com/b/00973/13638731.jpg?c858389c9214fc5bfabb02ba63acc8db22dcd846fa226f64ad9c2be807aa8b3e403424a0dea63e42af1a8f7f1eeeb66a)

jaa noissa siis on öljyä sisällä(?). se selittäisi miks mulla on koneeseen päin viuhkamainen tahra joka näyttää öljysumulta. oliko noiden vaihto työläs?
Otsikko: Vs: Automaatin vika vai ominaisuus?
Kirjoitti: jartuo - 26.12.2014, 22:48:41
Kohtuu helppo ne on vaihtaa kun saa auton sen verran ylös, että on työtilaa.
Moottorinosturi auttaaa mukavasti, mutta varmasti tunkillakin pärjää.