Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: jen - 17.12.2014, 16:24:53
-
semmosta tässä ihmetellyt kun pakokaasut haisee voimakkaasti ja on haissut aina,auto käy kun kello ei ravista ei täristä,ei savuta,nesteet+öljyt pysyy kirkkaana,ei hävitä öljyjä/nesteitä ,ei kerää painetta,lähtee kylmänä/kuumana aina hyvin käymään,pakokaasuarvot+puristukset ok mutta katku seuraa aina perässä kun pysähtyy liikennevaloihin tai auto käy paikallaan tyhjäkäyntiä,ajelin sen perässä yksipäivä ja silloin ei hajua tullut kun sen perässä ajelin mutta kun pysähty valoihin niin haistoin sen toiseen autoon.
auto on 240/b200e vm-89 ajettu noin 227tkm(seisonut parivuotta ennenkuin tuli mulle parivuotta sitten)
tähän mennessä tehty
-tulpat,virranjakajankansi+pyörijä+tulpanjohdot uusittu
-ilmansuodatin+polttoainesuodatin uusittu
-imusarjan+suuttimien tiivisteet uusittu
-polttoainepumpun rele uusittu
-kapikammion tuuletuksen letkusta liekkisuoja poistettu
-puristukset mitattu (ok)
-co-mittarissa käyty(ok)
-imuvuodot tutkittu (ei ole)
-venttiilit säädetty
-ohjauspaineventtiilille tulee virtaa
sinänsä ei haittaa kun kaikki toimii hienosti mutta se katku on aika hirvee varsinkin jossain parkkihallissa,tulee nuoruus mieleen kun ajoi mopolla ja vaatteet haisi ihan samalle kun toi hajuherne.
semmonen ihmeellisyys siinä on että kun nostaa öljytikun ylös niin käynti muuttuu aavistuksen ravistavaksi ja tyhjäkäynti tippuu hitusen mutta puhalla se ei mitään sieltä öljytikun reijästä tuhjäkäynnillä eikä kierroksilla
ei kai tälle enää hirveesti enempää voi tehdä?
-
Siis missä haisee? ulkona vai sisällä? Ei haise bensa vaan pelkkä käry?
Ekana nyt tuli mielee huohotusjuttu. Jos öljy käryää jossain. :idiot2:
Ei kai se mitään haittaa jos ei kuskia ketuta ;D Kuuluu asiaan.
Ei vaan, tuli mieleen et tiputteleeko jotain öljyy sillee et käryää pahasti, ei oikein muuta vaihtoehtoo oo. Onko kenties ohjaustehistin? jos pääsee ATF palaan niin käryää kyllä aika ikävästi nokkaan.
Normi moottoriöljyn hajun kyllä erottaa mutta tukevampi tuoksu on sitten jostain muualta.
-
Siis missä haisee? ulkona vai sisällä? Ei haise bensa vaan pelkkä käry?
Ekana nyt tuli mielee huohotusjuttu. Jos öljy käryää jossain. :idiot2:
Ei kai se mitään haittaa jos ei kuskia ketuta ;D Kuuluu asiaan.
Ei vaan, tuli mieleen et tiputteleeko jotain öljyy sillee et käryää pahasti, ei oikein muuta vaihtoehtoo oo. Onko kenties ohjaustehistin? jos pääsee ATF palaan niin käryää kyllä aika ikävästi nokkaan.
Normi moottoriöljyn hajun kyllä erottaa mutta tukevampi tuoksu on sitten jostain muualta.
ei kyllä se pakokaasujen mukana tulee se dunkkis,sitä en kyllä tiedä onko se sitten palamatonta bensaa vai öljyä mutta luulis sen näkyvän co-arvoissa mutta en tiedä, ei se kyllä käytönkannalta mitään haittaa kun ei itse tarvi siellä takana olla haistelemassa ja veivaa (huom sana veivaa)kun ei ole elektronisia ikkunan nostimia :2funny: kiinni liikennevaloissa niin ei katku tule sisään jos sattuu tuulemaan takaapäin,toi ei kyllä vuoda mistään mitään mutta semmosta en oo muissa huomannut että käynti muuttuu aavistuksen kun nostaa öljytikun ylös mutta se ei sieltä puhalla ylös mitään.haiskoon pakokaasut per...e! ;)
-
Hyvä jos ei kuskia haittaa. Ettei pakosarjalle tihkuis öljyy venakopan tiivisteen välistä jotain?
Tosin jos vähänkin on nesteet sekasin niin kyllä se haisee eikä välttämättä näy päästömittauksessa koska ei oo vähäpäästönen.
-
Hyvä jos ei kuskia haittaa. Ettei pakosarjalle tihkuis öljyy venakopan tiivisteen välistä jotain?
Tosin jos vähänkin on nesteet sekasin niin kyllä se haisee eikä välttämättä näy päästömittauksessa koska ei oo vähäpäästönen.
aivan näin!haju on kuin kävis todella rikkaalla mutta ei käy,mistään muualta haju ei tule kuin putkesta eli pakokaasut haisee ehkä se on sitten öljyä mitä se sinne työntää mutta ihme ettei öljytikusta huomaa et katoais tai pöllyttäs putkesta mitään muuta kuin vesihöyryä mitä noi kaikki tekee. ;)
-
No tuo öljytikkujuttu viittais juurikin alkavaan kansipahviremontiin. Ei tarvi paljon vuotaa kun haju jo tulee. Jos huohotus on tukossa niin se paine poistuu öljytikkua nostamalla. Joskus jopa niin että öljytikku nousee itekseen kun paine nousee kampikammiossa.
-
No tuo öljytikkujuttu viittais juurikin alkavaan kansipahviremontiin. Ei tarvi paljon vuotaa kun haju jo tulee. Jos huohotus on tukossa niin se paine poistuu öljytikkua nostamalla. Joskus jopa niin että öljytikku nousee itekseen kun paine nousee kampikammiossa.
no sitä odotellessa :2funny:,johan sitä on reilu parivuotta odoteltu ja pitkiäkin reissuja heitelty eikä mikskään ole muuttunut ja mitään muita oireita mitkä viittaisi tulevaan kansihommaan ei toistaiseksi ole ollut mutta odotellaan se on helppoa hommaa se,tässä vaiheessa en ala hattua nostaa pöydälle kun kaikki toimii niin pirun hyvin.
-
onko tulipellin kaikki läpiviennit ok .
-
Se on kuule normaalia, että pakokaasut haisee bensalle kun ei ole kattia putkessa eikä sähköhärveleitä ohjaamassa polttoaineensyöttöä.
Sekin on normaalia, että öljytikkua nostaessa käynti ontuu, tekee saman jos avaa öljykorkin koneen käydessä. Kansipahvivikaa ei ole jos ei hävitä nesteitä ja öljyt ei muutu maitokahvin väriseksi, eikä tee liikaa painetta paisariin. Kansipahvivaivaisen pakokaasut haisee makealle ja putkesta tulee normaalia enemmän höyryä. Palava öljy taas näkyy sinertävänä savuna ja haisee kyllä palaneelta öljyltä (se kaksitahtisen haju). Väljät venttiilinohjurin kumit saa aikaan pientä öljynkulutusta ja savutusta. Väljät ohjurin kumit näkee aika hyvin kun ajaa nelosella 60-70 km/h, nostaa kaasun ylös ja antaa rullata moottorijarrutusella hetken ja sitten painaa kaasua. Jos putkesta tulee selvästi havaittava sinertävä pölähdys vuotaa ohjurinkumi tai useampi. Yleensä myös hetken tyhjäkäynnin jälkeen liikkeelle lähtiessä antaa sinertävän savupöläytyksen jos kumit vuotaa.
-
Se on kuule normaalia, että pakokaasut haisee bensalle kun ei ole kattia putkessa eikä sähköhärveleitä ohjaamassa polttoaineensyöttöä.
Sekin on normaalia, että öljytikkua nostaessa käynti ontuu, tekee saman jos avaa öljykorkin koneen käydessä. Kansipahvivikaa ei ole jos ei hävitä nesteitä ja öljyt ei muutu maitokahvin väriseksi, eikä tee liikaa painetta paisariin. Kansipahvivaivaisen pakokaasut haisee makealle ja putkesta tulee normaalia enemmän höyryä. Palava öljy taas näkyy sinertävänä savuna ja haisee kyllä palaneelta öljyltä (se kaksitahtisen haju). Väljät venttiilinohjurin kumit saa aikaan pientä öljynkulutusta ja savutusta. Väljät ohjurin kumit näkee aika hyvin kun ajaa nelosella 60-70 km/h, nostaa kaasun ylös ja antaa rullata moottorijarrutusella hetken ja sitten painaa kaasua. Jos putkesta tulee selvästi havaittava sinertävä pölähdys vuotaa ohjurinkumi tai useampi. Yleensä myös hetken tyhjäkäynnin jälkeen liikkeelle lähtiessä antaa sinertävän savupöläytyksen jos kumit vuotaa.
no perkkele,täähän sitten julistetaan suurinpiirtein ehjäksi!muija tällä yleensä ajelee mutta nyt mulla ollu viikon ajossa niin ei oo tottunut ton hajuihin kun on verrannut sitä tohon omaan ajoautoon mikä taas ei haise miltään (940 b230ft) mutta niissä vähän erillainen toi tekniikka,tässä 240sessä just toi kakstahdin haju ja saattaa vähän öljyä putkeen päästää mutta ei vakavaa koska ei vaihtovälillä joudu koneeseen yhtään lisäämään. ;)
-
Jos paikallaan ollessa haisee bensa, niin tarkistaisin myös tankkilaitteen kunnon.
-
Jos paikallaan ollessa haisee bensa, niin tarkistaisin myös tankkilaitteen kunnon.
sekin on uusi,oli vaihdettu tankkilaite+esipumppu ja pääpumppu just biliassa ennekun auto tuli mulle eli reilu parivuotta sitten ja kyllä se sieltä putkenpäästä se haju tulee, just haisee kuin kakstahtimopo eli ohjurin kumit siellä varmaan päästää läpi öljyä putkeen ja haju johtuu siitä,kumithan on voinut kovettua ja hävitä sieltä miltei kokonaan?
-
miten ootte vaihtanut venttiilivarsien kumit kansi paikallaan?suutin löytyy mikä tulee tulpanreikään ja venttiili saadaan pysymään ylhäällä mutta millä venttiilijousta alaspäin että saadaan lukkopalat pois ja vielä takaisin?
-
mutta millä venttiilijousta alaspäin että saadaan lukkopalat pois ja vielä takaisin?
http://www.k-jet.org/articles/projects/valve-guide-seals-in-volvo-b21-b23-b230/ <--tos esitellää työkalu moiseen, poishan ne lähtee ku ottaa hylsyn ja kopauttaa vasaral siihen. kunha on varma ote, niit lukkomurusii vast onki lystii ettii ku ne pinkasee eri suuntiin ::)
tiiä miten toi motonetin aparaatti auttais.. http://www.motonet.fi/fi/tuote/765203/Venttiilijousityokalu
-
http://www.k-jet.org/articles/projects/valve-guide-seals-in-volvo-b21-b23-b230/ <--tos esitellää työkalu moiseen, poishan ne lähtee ku ottaa hylsyn ja kopauttaa vasaral siihen. kunha on varma ote, niit lukkomurusii vast onki lystii ettii ku ne pinkasee eri suuntiin ::)
tiiä miten toi motonetin aparaatti auttais.. http://www.motonet.fi/fi/tuote/765203/Venttiilijousityokalu
hyvä linkki,kiitos! -H-
-
tiiä miten toi motonetin aparaatti auttais.. http://www.motonet.fi/fi/tuote/765203/Venttiilijousityokalu
Omasta mielestä oli oiken kätevä ku purin hiacen kannesta venttiilit pois tuollasella :hello:
Seuraavaks täytys purkaa volvon kansi
Lukkopalat otin pois ihan vaan sellasella taskumallisella jatkovarrella varustetulla magneetilla, takasin ei tarvinnu ite laittaa tässä tapauksessa, mut kaverin kanssa yhteen kanteen pujoteltiin magnetisodulla ohuella lattapääruuvarilla.
-
Omasta mielestä oli oiken kätevä ku purin hiacen kannesta venttiilit pois tuollasella :hello:
Seuraavaks täytys purkaa volvon kansi
Lukkopalat otin pois ihan vaan sellasella taskumallisella jatkovarrella varustetulla magneetilla, takasin ei tarvinnu ite laittaa tässä tapauksessa, mut kaverin kanssa yhteen kanteen pujoteltiin magnetisodulla ohuella lattapääruuvarilla.
eiköhän lampsita motonettiin ja ruveta hommiin,jollain tais olla kumejakin myynnissä foorumilla,vielä pitäis jostain taikoa ne kumit mitkä tulee kuppien alle eli jousien päälle. ;)
-
Älä käytä muita kuin volvon alkup. tulee vain ongelmia siis kumien suhteen.http://www.vrcf.fi/foorumi/Smileys/webby/cheesy.gif
-
Oletko muistanut vaihtaa kunnolliset moottoriöljyt? Halpiskaupan röppö-öljyt muuttuvat melko nopeasti ravaksi ja kulkeutuvat palotilaan, ilman että oljyn määrä mittatikussa laskisi mitenkään dramaattisesti. Seurauksena selvä öljynkatku pakokaasussa, sekä helposti hylky kattikoneen katsastuksessa. Mobilin 5-40 + uusi suodatin poisti omastani saman vaivan. Katsastusinssi ihmetteli, miten korjasin yönseutuna koneen päästöt kohdalleen.
-
joo hyvillä öljyillä aina ajettu+vaihdettu noin 5tkm välein,koska kilsoja tulee vähän tähän autoon,karstojen poistolla oli oleellinen ero katkuun mikä on nyt kyllä oikeestaan jo kokonaan pois,laitoin noin litran kuumaa vettä kiertoon imusarjaan käydessä ja kierrokset sinne 3500-4000rpm ja välillä tauko ja ekun uudestaan,vastaanhan se laitto ja pahaa teki mutta hyvä tuli!