Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: puppet - 17.12.2014, 19:25:58

Otsikko: Volvo V70 2.4T '99
Kirjoitti: puppet - 17.12.2014, 19:25:58
Eräänlaisia unelmia tuli lauantaina 13.12-14 täytettyä, kun pihaan saapui ykköskopan V70 B5254T moottorilla ja manuaalivaihteisena. V40 oli hyvä, mutta jotain laivamaisuuteen viittaavaa isonauton tuntua siitä kumminkin puuttui (kulutus?).  ;D Useaan kertaan tuli sanottua, ettei seuraava auto ole musta, koska sen pitäminen puhtaana ja siistinä täällä on yhtä painajaista. Nettiautossa oli suosikkina 4 autoa, joista 3 oli mustia... Ensimmäisenä hommana tuli vaihdeltua vähän polttimoita ja ilmanputsari, ihan näin omaksi iloksi. Ruuvailin v40:ssä olleen Alpinen kiinni orkkis soittimen tilalle. Kaasuläppä tuli myös putsattua (ei varmaan koskaan oltu putsattu). Ensi vaikutelmat hyvät! Poppi puolelle tuskin heti tulee mitään tehtyä, orkkis kaiuttimet soivat mielestäni todella hyvin!

(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-8/10869843_10205388623225127_4733028413896497822_o.jpg)

Tulevia huoltoja: -
-jakopää tehty
-tulpat
-öljyjen vaihtaminen tehty
-ajovalojen hionta tai uusinta (karglass?)
-uudet jouset, t5, lesjöfors?
-kuskin oven rajoittimen korjaus
-nitinät pois sisustasta
-äänen valmennus
-takaluukun korjaus

Perus noppi tietoa autosta
- B5254T
-Manuaali
-puolinahkainen sisusta
-automaatti ilmastointi
-tummennetut takalasit
-takaliston lämmittimet edessä ja takana
-ABS
-TRACS
-ajotietokone
-perus musta
-kahdet alut
-tummennetut lasit

Kuvia sitten viikonloppuna, jos auto tulee pestyä!
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '98
Kirjoitti: puppet - 18.12.2014, 19:41:48
B5244T moottorin kaasuläpän irrotus/putsaus:

IRROTUS

   *ota ilmanputsarin putki irti vetämällä ensin putsarin pää ja sitten nitkuttelemalla ilmanotto pää
   *irrota pystyssä kulkeva ahtopaine letku irti kokonaan avaamalla letkuklemmarit ( 7mm hylsy/talttapää meisseli)
    *irrota muovinen putki (alkuperäinen muovia) joka menee kaasuläpälle:
    -irrottamalla ensin kaksi liitintä imusarjan ala-vasemmalta puolelta
    -irrota välijäähdyttäjän päästä letku klemmari
    -katso imusarjan alle/ tunnustele kaasuläpän pään klemmarin asento; jos klemmarin kiristin ruuvin kanta osoittaa vasemmalle, homma on toteutettavissa näillä ohjeilla, jos se on eteen päin, joudut irrottamaan syylärin flektin...
    *kannan ollessa vasemmalle, kasaa 7mm hylsystä, ja jatkopaloista n. 50cm pitkä setti ja pujota ne bensaletkujen välistä toisella kädellä ohjaten hylsy klemmarin kantaan. ---> avaa klemmari.
    *pujota klemmari putken kaulalle alas, niin ei tarvitse kohta kaivella sitä sieltä.
    *putki irtoaa vetämällä alaspäin, joko kahdella kädellä laturin välistä- ja putken päästä heilutttelemalla, tai pelkästään vasemmalta heiluttelemalla, mutta tämä voi särkeä putken.
    *Putken irrottua pujottele putki pois
    -aseta vaihteiston päälle rätti/kankaanpala
    -kaasuläppä on kiinni neljällä 10mm kantaisella n. 65mm pitkällä m6 ruuvilla, jotka on melko helppo irrottaa 1/4'' vääntiöllä ja 10mm hylsyllä.
    -ruuvien irrottua kaasuläppä irtoaa alaspäin.
    -vedä kaasuläppä rätin päälle ja aloita putsaus

PUTSAAMINEN

   Tarvikkeet:
    -CRC tms. bräkleen
    -pensseleitä 2-3kpl
    -(hammasharja
    -rättiä
    -hyvä valaisin
    -pahvia vaikka paskapaperi rullasta
   
  *suihkuta bräkleeniä läppä koteloon, joka makoilee vaihteiston ja rätin päällä; anna vaikuttaa 1min
  *suihkuta lisää ainetta ja aloita putsaus pensselillä, puhdista erityisesti kaasun ollessa auki asennossa koko tyhjäkäynti alue/ missä läppä on kiinni.
  *revi pahvista pala ja tee siitä tötterö jolla voit pakottaa läpän auki asentoon
  *taivuta pensseli 90asteen kulmaan: parempi pääsy sille alueelle, missä kaasuläppä on kiinni
  *suihkuta välillä kaasuläppä kotelo puhtaaksi ja tarkasta se.
  *puhdista läpän ylä-ja alapuoli kääntämällä kotelo (vaatii johto paikallaan pyöräytyksen imusarjan alla)
  *kun kotelo on puhdas pyyhi mahdollinen kosteus pois, ja aloita kasaus

ASENNUS

  *varmistu että tiivistepinnat ovat puhtaat, tiiviste on paikoillaan ja ehjä
  *pujota kaasuläppä koteloon yksi ruuvi, nosta se imusarjan pohjaan ja ruuvaa ruuvi kiinni; älä kiristä loppuun asti.
  *kiinnitä loput 3 ruuvia.
  *kiristä tasaisesti järkevään momenttiin (imusrj. alumiinia...)
  *kiinnitä muovinen ahtoputki: varmistu että se on puhdas, kaasuläpän pään klemmari on putken varrella ja putki on ehjä
  *pujottele putki ja aloita ärsyttävin osuus koko hommasta: pujota käsi laturin ja flektin välistä, josta pääset painamaan putkeä ylöspäin, samaan aikaan nitkuta putkea mahdollisimman ''syvältä'' vasemmasta päästään. ---> putki lorpashtaa paikoilleen, kiinnitä klemmari aikaisemmin apuna käyttämiäsi hylsy/jatko/räikkä settiä käyttäen. (pidä toisella kädellä vastaan imusarjan alapuolelta)
  *kiinnitä kaksi johto liitintä
  *kiinnitä välijäähdyttimen pää putkesta klemmarilla.
  *kiinnitä n.35cm pituinen kuminen ahtoputki klemmareillaan.
  *kiinnitä imutötterö paikoilleen.

en vastaa tietojen oikeenlaisuudesta, koska heitin homman ulkomuistista
 
Hämeen auton korjaamolla tuumattiin homman vievän 2.5 tuntia, koska imusarja on irrotettava, netti ohjeessa kerrottiin, että syylärin flekti pitää irrottaa, (saat enemmän tilaa) mutta itse tykkään purkaa mahdollisimman vähän  ;D tunti siihen menee, kun ottaa iisisti ja muovisen ahtoputken saa paikoilleen  :hello:

 
   
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '98
Kirjoitti: puppet - 21.12.2014, 15:20:08
Siinäpä muutama kuva autosta  :) Vahaa huutaa niin että itkettää  :buck2:
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/1980105_10205388616184951_5670530581665263435_o.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-8/10869843_10205388623225127_4733028413896497822_o.jpg)
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/10865794_10205388626425207_3690763516403202106_o.jpg)
Yllättävän hyvä teho tollasessa harjattomassa tehopesussa, vaikkei autossa minkäänlaista vahaa näyttäisi pinnassa olevan. Kaikki loska- ja suola paskat irtosi mukisematta
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '98
Kirjoitti: puppet - 27.01.2015, 08:29:56
Tätäkään ei ole kun korjattu ja ihmetelty koko kuukausi mitä tämä nyt on meidän pihassa ollut. Surullisen kuuluisaa ETM:ää kokeiltu korjata ja jahistaa vikaa irti mm. vaihtamalla potentiometri tyyppiset TPS:t Sacerin hall tyyppiseen.

Autoa kysellessäni myyjä totesi, että: "tää ku on tää 98, nii tässä ei oo sitä VVT:tä"... Toissa iltana sain siltä suunnalta ensimmäisen vikakoodin, joka viittaa suoraan siihen, että VVT solkku on paskana. Myös korjattu ETM heitti jakopää hilppeiden ostoreissun ensimetreillä limb moden päälle >:( Äkkinäisenä miehenä suunnittelin jo sulatukseen hinausta, mutta taidan vielä antaa mahdollisuuden ko. rottilolle.

Taidan nyt ensin laittaa jakopää osat paikoilleen ja jatkaa sitten noitten ETM ja VVT osien ihmettelyä.

Tämmöstä tälle, käyttikseen menee enemmän aikaa, kun harraste autoon :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 "musta murheenkryyni"
Kirjoitti: puppet - 04.02.2015, 14:42:45
Jakopää vaihdettu kilometreillä 308540km. Osat tuli AD:lta, remmit,kiristin ja ohjainrulla Gatesin ja vesi pumppu oli Graf. Remmi sarja oli halvempi ostaa Ad:lta, kuin Motonetistä, vesipumppu oli taas kalliimpi. Tuli myös ruuvattua uusi ETM kiinni. Ohjelmoinnista on käyty keskustelua tuolla korjaamon puolella, samapa tuo on tähän konkurssiin on tehdä, tiedä vaikka kulutukseen vaikuttaisi ja läppä kestäisi pidempään?  ;D Vvt solenoidi, takaluukun jouset ja ölpät koneeseen niin alkaa taas olla tekniikka puoli huollettu.

Haaveissa vielä joskus hommata tähän vähän matalampi alusta, mutta sen pitäisi olla yhtä mukavan pehmeä kun tuo orkkis on, eli kallis  :D
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 "musta murheenkryyni"
Kirjoitti: puppet - 10.02.2015, 18:57:32
Öljyt tuli vaihdettua, ja vois äkkiseltään sanoa, että on service valo vaan nollattu ja taas päästelty menemään  :nohnoh Oli semmoset mustat liru nesteet että huh huh  :o Noh, nyt on Volvon suodatin ja 5W40 Castrol Magnatecit sisässä, kai noilla jonkun matkan päästelee. ETM tuli myös ohjelmoitua, ja samaan laskuun olivat vikakooditkin nollanneet. Eron huomasi, nimittäin tehossa ja kytkimen käytössä varsinkin parkkipaikka nopeuksissa.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 "musta murheenkryyni"
Kirjoitti: puppet - 21.02.2015, 11:10:14
Eilen kävin Jämsän First stopilta hakemassa uudet etu tassut. Tuli lähdettyä joku viikko takaperin Jyväskylässä parkkihallista pois, jonka ajorampissa oli sulaa ja jäätä, jäällä löi tyhjää ja siitä sitten otti pitoja. Tämän jälkeen 40-60 vauhdissa alkoi ratti heilumaan niin että hirvitti. Edes jakopäätä vaihdellessa en huomannut pattia renkaasta, vaikka olevinaan pyörää tarkastelin kun se oli irti  :idiot2: Vanteet oli suorimmat mitä minulla on ikinä ollut.

Vvt solenoidikin alkoi ilmeisesti toimimaan, kun koodien nollauksen jälkeen vetoja on tullut lisää alakierroksille, eikä koodejakaan tule. Paskana ollut etm tai "venynyt jakopäänremmi" aiheutti vian. Itse kallistuisin etmään
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 "musta murheenkryyni"
Kirjoitti: puppet - 05.05.2015, 11:45:39
Kesärengas kausi aloitettiin Mikkelistä hommatuilla Thor vanteilla, vähän ehkä myöhässä, mutta kannatti odottaa. Kesärenkailla auto on todella hiljainen, mutta vähän mukavuus painotteinen. Huohotusjärjestelmän pöntön putsasin nyt ens alkuun ja siinä temutessa imusarjan kanssa sain mittatikun muovisesta osastaan poikki, tilaten uutta tilalle. Samaan tilaukseen ylätuki moottorille. Jäähdytinnestettä on hävinnyt tasaisesti koko auton olo ajan, nyt tilanne näyttäisi tasaantuneen pienien kiristeltyjen jälkeen. Tarkastin sytytystulpat, jotka näytti olevan ok, joskin löysällä oli 4kpl...

Rattia ja madallusjousia saa tarjota jos on jollakin jäänyt nurkkiin pyörimään. Vanhasta ratista pinta rikki ja keula on korkeahko omaan makuun. :D
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 "musta murheenkryyni"
Kirjoitti: puppet - 20.07.2015, 15:46:15
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 60 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Tämä käyttöpeli kyyditellyt mukavasti, ja kilometrejäkin on tullut sen ~12tkm rullattua. Öljyä tuntuu vievän, n.0,5L/1000km. Joku vuoto siellä näkyi takapuolella mottoria olevan, mutta en sitä alkanut kurkkimaan kun toinen sääteli rengaskulmia. Huohotin järjestelmän aattelin vielä vaihtaa viimestään syksyllä, sillä tuo putsaus oli vaan tekohengitystä järjestelmälle. Ikävää on myös, kun ei tiedä millä öljyllä entinen omistaja on ajanut. Nyt sisässä on 5W40 Castrol Magnatecit, mutta epäilen että Mobililla on ajeltu. Liekkö haittaa jos ensi kerralla laittaa paksummat ja eri merkkiset?  :idiot2:

Auraukset kävin säädättämässä, kun etusten ulkosyrjät on alkaneet kulumaan, ja auto vähän tempoo varsinkin uriin ja ''heittää'' pois esim. ohituskaistalla. Molemmissa oli säädettävää, vasen oli pahempi, kuin myös rengaskin oli. Kesäkumeilla menty se ~5tkm?.

Suoritin tuossa kesäloman alussa pientä vahailua, kamalan naarmuinen tuo hökötys on, ja pitäis vähän kovempia hiovia vahoja ostaa, kun en saanut kun ''kiiltoa'' vähän aikaiseksi. Megauiarsin Step 1 ja 2 vahasin, mitään loppu vahaa en laittanut, kun arvelin vielä lähiaikoina ottavani uudestaan uusilla tököteillä.
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/t31.0-8/11713863_10207004868990261_5114276045666827104_o.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo V70 '99 Ulkopinnan ihmettelyä
Kirjoitti: puppet - 21.07.2015, 16:38:56
Kokeillaas puhelimella lisätä kuva. Konepeltiin kokeilin fareclan G3 koneella hangaten. Sitten Ultimate compound, megan 1 ja 2, lopuksi sonax super polish. Noita sattu löytymään kaapista ja päätin testata.
(http://s11.postimg.org/52x5rfspe/WP_20150721_15_03_45_Pro.jpg)

E: kuvailin vähän lisää. Alimmista kuvista löytyy myös huoltamista vaativia paikkoja
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/t31.0-8/11013211_10207063586058151_165256358275043087_o.jpg)
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/t31.0-8/s960x960/11741303_10207063588938223_5409969448701434375_o.jpg)
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/t31.0-8/11143227_10207063581618040_1504703235169666994_o.jpg)
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/11779889_10207063589738243_1444054682148543464_o.jpg)
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/t31.0-8/11070146_10207063582258056_298683458532023120_o.jpg)
Korjasin ruostepaikan vasemmasta takalokasuojasta, toisella puolella sama homma tekemättä
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/t31.0-8/s960x960/11779873_10207063583898097_5067794939917629344_o.jpg)
Mistähän tuohon saisi uuden tiivisteen?
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/t31.0-8/11713940_10207063580018000_513964850815006479_o.jpg)
Kuskin ovessa on pakkelit pullahtaneet ikävästi  :o
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11737851_10207063579817995_8347602512578139113_n.jpg?oh=699aa6e086ff298f43c5390250216b51&oe=5616E2F6)
...kuten oikeassa etulokarissakin
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t31.0-8/11061312_10207063584298107_2803073895531673262_o.jpg)
Oikeassa etulokarissa on ruostetta kukkimassa
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11694931_10207063584818120_5592175438714801251_n.jpg?oh=08903a8f5c497439d0920455a66dec79&oe=5614FB06)
...ja samanpuolen etuovi mutkalla
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/11745704_10207063586338158_2233451504869117428_n.jpg?oh=28fa93d01693ade290ca366cd955160b&oe=5619AB23)
Joku syöpymä tullut vasempaan etulokariin
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/11222185_10207063586658166_5180176594267397041_n.jpg?oh=53af19e88113b58a64c4abbe8bdcd742&oe=56527FAC)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Ehostelua
Kirjoitti: puppet - 23.07.2015, 14:42:27
Eilen vaihtelin uudet Brembon etulevyt ja Girlingin palat, jotka hain AD:lta. Homma meni aika nopsaan, ja kaikki irtosi hienosti. Vanhoissa levyissä ei oikeestaan ihmeempiä ollut silmään havaittavasti, ainoastaan oikeassa levyssä oli ulkopuolella ura. Männätkin liikkui suht vaivattomasti.


Otin ajovaloumpiot ihmeteltäviksi, koska ne olivat epäiluttävän näköiset (epäsiistit). Joku oli toslannut ruskeaa tiiviste ainetta lasin ja tiivisteen väliin.
(http://s22.postimg.org/41r4uondp/WP_20150723_12_44_08_Pro.jpg)
Poistin tiivisteliimat karhunkielellä, tinnerillä ja pehmeällä messinkiharjalla
(http://s17.postimg.org/ygvlara57/WP_20150723_13_29_59_Pro.jpg)
Ja lopuksi kasaan.
(http://s2.postimg.org/nn3h5d5yd/WP_20150723_12_44_15_Pro.jpg)

Ei tullut lähtötilanteesta otettua kuvaa, mutta paremmat niistä tuli, eikä ole niin rävelletyn näköiset. Pitää kyllä hommata uudet umpiot tilalle, sillä heijastimien pinnat oli mennyt molemmista umpioista pilalle.  :-\
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Ehostelua
Kirjoitti: tuomasd - 23.07.2015, 20:16:52
Lukasin koko topickin läpi ja mukavaa näpräämistä harrastat! Ei autokaan pahalta näytä :) P>
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Ehostelua
Kirjoitti: puppet - 23.07.2015, 22:17:44
Lukasin koko topickin läpi ja mukavaa näpräämistä harrastat! Ei autokaan pahalta näytä :) P>

Kiitos!  :hello: Jotentin mukavampi ajella kun on vähän tutustunut ja käyttänyt aikaa autoon, vaikka tällänen perus tylsä farkku onkin. Yks parhaista korimalleista ja mielestäni hyvä ajettavakin :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Ehostelua
Kirjoitti: puppet - 24.07.2015, 18:05:14
Kiitos VRCF:n, tuli yksi pikku murhe taas poistettua autosta. Kyselin tuolla pikahuolto keskustelussa (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=996.msg1060954288#new) vaihteisto vivuston korjaukseen vinkkejä, apu löytyikin nopeasti tätä keskustelua tutkimalla (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=35367.0). Mulle sattui käymään nuo samat laakerit kuin Hurm0s oli kirjottanut.
Ostin paikallisesta halpatavara kaupasta halvimmat ja ainoat laakerit, mitä sattui olemaan, ja kasan M8 rikkoja.
(http://s7.postimg.org/wy23m05rf/WP_20150724_17_43_17_Pro.jpg)
Roiskasin vielä vaihdekepin tyveen siihen laakerointi pisteeseen rasvaa, joka muuten myös lisäsi tukevuutta kepissä. Sormesta ylimääräiset tuonne vivustoon vielä suojaksi
(http://s30.postimg.org/sg9cnrff5/WP_20150724_17_35_56_Pro.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Ehostelua
Kirjoitti: puppet - 23.08.2015, 14:23:32
Kilometreillä 320317 vaihtui bensansuodatin, samalla moottori sai sisäänsä 5w40 Castrolit ja Volvon orkkis suodattimen. Bensansuodatin oli sen näköinen, että en uskalla edes arvata kuinka vanha se on. Tasakaasulla esiintynyt hummaus alueella 1800-2200 RPM katosi tyystin. Seuraavaksi menee takaiskarit vaihtoon, kumipuslat on ihan entiset ja edellisessä katsastuksessa tulostettu lappu kielii, että jotain ois tehtävä. 
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Ehostelua
Kirjoitti: puppet - 29.08.2015, 15:08:59
Tänään vaihtui Sachsin takaiskarit, vanhat olivat 320tkm ajetut Volvot, valmistaja Sachs. Thorit eivät ilmeisesti ole ihan käypäset tähän, Nimittäin joustossa, ja varsinkin vasemmalle käännettäessä takavanne ottaa pyöräkaareen kiinni. Myös edestä on sisälokareista kulunut lisää oston jälkeen. Prkl.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Ehostelua
Kirjoitti: puppet - 30.08.2015, 18:14:33
Tuossa autoa tarkistellessa leimalle/vikalistaa varten huomasin etujousien alapäässä olevien muoviletkujen olevan pois paikoiltaan. Purin apparin tolpan, jonka olin jo aiemmin havainnut olevan kevyehkössä pinta korroosiossa. Iskari, sekä yläpäät olivat alkuperäiset vuodelta 1998. Samoin oli takaset kun ne vaihtelin. Siis on tämä nyt jo ihan paskaa jos ei iskarit kestä ajaa 320tkm ja 17 kalenteri vuotta. Soitettava maahan tuojalle heti :2funny:

E: kuvia hankailuista. Tänään pistin punaista ja kultaista autoglymiä pintaan, kun niitä kaapissa vielä oli. Pitää talveksi hommata mahdollisesti jotkut kestävämmät tökötit.

(http://i1332.photobucket.com/albums/w613/Heekkuli/IMG_1206_zpsew5g0fkf.jpg)
(http://i1332.photobucket.com/albums/w613/Heekkuli/IMG_1207_zpsigpve9hg.jpg)
(http://i1332.photobucket.com/albums/w613/Heekkuli/IMG_1210_zpsmiasm8y0.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Rengas pohdiskeluja
Kirjoitti: puppet - 04.09.2015, 15:53:10
Viturallaan olleet rengaskulmat, ehkä väärät paineet ja Suomen karkeat tiet saivat keväällä ostamani renkaat (käytetyt...) kulumaan aika haipakkaa. Nyt pitäisi ostaa lompakkoa miellettävät renkaat, noille kesävanteille. Thorien päällä on nyt 224/45r17 kumit, mutta onko se oikea koko, vai pitäisikö Mk 1:ssä olla esim. 215, tai jopa 205 leveät renkaat?  ??? Merkkejä on toisissa autoissa ollut Hankook, Bridgestone, Nokia ja Nordexx, joista viimeiset oli koossa 215740r17 V40 alla. En pitänyt niitä huonoina, vaikka halppikset olikin tosin kilometrejäkään ei tullut varmaan 5000 enempää. Voisin siis harkita ns. halpakumeja auton alle, mutta niitä kestäviä versioita mielellään, että ei ens syksynä tarvitse olla uusia taas hommaamassa.

Minkälaisia on nuo Linglongit, Sunnytiret jne? Nyt auton alla olevatkin on jossain ''merkkitehtaassa'' olevinaan paistetut, mutta kumminkin halpamerkkinä myydyt.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Rengas pohdiskeluja
Kirjoitti: Tome- - 04.09.2015, 16:10:48
Viturallaan olleet rengaskulmat, ehkä väärät paineet ja Suomen karkeat tiet saivat keväällä ostamani renkaat (käytetyt...) kulumaan aika haipakkaa. Nyt pitäisi ostaa lompakkoa miellettävät renkaat, noille kesävanteille. Thorien päällä on nyt 224/45r17 kumit, mutta onko se oikea koko, vai pitäisikö Mk 1:ssä olla esim. 215, tai jopa 205 leveät renkaat?  ??? Merkkejä on toisissa autoissa ollut Hankook, Bridgestone, Nokia ja Nordexx, joista viimeiset oli koossa 215740r17 V40 alla. En pitänyt niitä huonoina, vaikka halppikset olikin tosin kilometrejäkään ei tullut varmaan 5000 enempää. Voisin siis harkita ns. halpakumeja auton alle, mutta niitä kestäviä versioita mielellään, että ei ens syksynä tarvitse olla uusia taas hommaamassa.

Minkälaisia on nuo Linglongit, Sunnytiret jne? Nyt auton alla olevatkin on jossain ''merkkitehtaassa'' olevinaan paistetut, mutta kumminkin halpamerkkinä myydyt.

Linglongeja ollut pari sarjaa ja nyt nankangit alla, ei mitään moitteita kummastakaan. Linglongissa on sitten runko itsessään selkeästi leveämpi. Sen voi siis ottaa pykälää kapeampana, ainakin tälläistä näissä mun kahdessa sarjassa oli havaittavissa.

215 koko on mun mielestä ollut 17t vanteille sopiva leveys, linglongeilla varmaan 205 passeli. Profiilina kylläkin mulla tainnut olla 45.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Rengas pohdiskeluja
Kirjoitti: puppet - 04.09.2015, 20:54:33
Noilla 225/45:lla ollut mittari heitto 0,5km/h joka on kyllä omasta mielestä kiva, joskin pieni juttu. Pitääpäs noita nangkangeja ja linglongeja kysellä, ja samalla ottaa tarjous jostain perinteisemmältäkin merkiltä. Kaverilla oli aero saabissa noita halpa kumeja ainakin yhtä merkkiä edessä enkä sillon pannut merkille että ne olisi jotenkin jollottaneet enemmän. Jännä kun itekkin oisin laittanut ennemmin 215 leveät noille vanteille, vaikka molemmissa sarjoissa, edelliset on laittaneet 225  ;D pitää kysellä liikkeestä samalla mitä ne on mieltä
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Rengas pohdiskeluja
Kirjoitti: Lapatossu^ - 04.09.2015, 21:15:39
Itsellä tuli vannekaupoissa kerran S60seen uudet sunnyt mukana. Ekan kerran ajamaan lähtiessä tuli mieleen, et tuliko pyöränlaakeri tiensä päähän joka nurkassa  :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Rengas pohdiskeluja
Kirjoitti: puppet - 04.09.2015, 22:14:07
Oiskohan ollu eräässä awd v50ssä jota koe ajoin Kuopiossa juurikin sunnyt alla, ne oli kyllä erittäin kova ääniset 18" vanteilla. Ei voi muistaa, mutta ns. Halpa kumit kumminkin ja koko oli 18".
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Rengas pohdiskeluja
Kirjoitti: Jarru - 05.09.2015, 09:16:57
Itsellä lähes sama auto, tosin pienellä erolla: madallettuna ja automaatilla. Kesärenkaina 225/45/17 ja kyllähän auto näillä vetelee, vaikka aurauskulmat kunnossa ym. alustan osat. Tosin renkaat eivät ole uudet, edessä viisi vuotta vanhat Nokian Hakka V:t n. 4mm pinnalla ja takana viime kesänä ostetut Goodride SA-05:t halpiskumit. Veteli myös kolme vuotta sitten kun koko sarja oli ko. Nokiaa ja pintaa oli enemmän sekä renkaat vain kaksi vuotta vanhat.

Ajattevuudessa on huomattava ero, kun hankin viime vuonna talveksi uudet Hankookin Winter iPike RS 205/55/16. Ei vetele ja on kevyempi ajaa. Mutta onhan noi isommat kesäkumit paljon paremman näköiset! Kaikkea ei voi saada :)

Ajattelin ensi kesäksi heittää nuo Goodridet eteen ja ostaa taakse uudet Goodridet tai vastaavat halpikset. Ainakin takana nuo halpikset on kestäneet mainiosti, eikä mitään ongelmia ole ollut. Edessä näiden renkaiden ominaisuudet sitten punnitaan.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Rengas pohdiskeluja
Kirjoitti: puppet - 05.09.2015, 09:23:30
Madallusta itsekin suunnitellut ja varmaan jouset hommaan kuhan vaihdan eteenkin uudet iskarit ensin. Kävin kulmien säädössä vasta n. Kk sitten ja sen jälkeen meno tasottui ja vetely loppui. Tarkotus hommata kumit ihan perinteisesti kaupasta, enkä ajatellut tilata, joten pitää vähän kysellä mitä kelläkin on tarjota. :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Rengas pohdiskeluja
Kirjoitti: Jarru - 05.09.2015, 09:39:04
Madallusta itsekin suunnitellut ja varmaan jouset hommaan kuhan vaihdan eteenkin uudet iskarit ensin. Kävin kulmien säädössä vasta n. Kk sitten ja sen jälkeen meno tasottui ja vetely loppui. Tarkotus hommata kumit ihan perinteisesti kaupasta, enkä ajatellut tilata, joten pitää vähän kysellä mitä kelläkin on tarjota. :)

Madallukselle peukku! Hommasin nuo halpikset kivijalkamyymälästä. Soittokierros alueen liikkeisiin ja lopulta sain renkaat halvemmalla kuin ulkomailta tilaamalla :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Rengas pohdiskeluja
Kirjoitti: puppet - 05.09.2015, 11:08:22
Kyllähän se tietynlaista sporttisuutta toisi, jos vaikka lesjöt laittaisi. Näkyy fixukselta saavan, motonetissä saldot oli nollilla ainakin kun viimeksi katsoin. Maanantaina alan soitella viimestään renkaita. Spoileriakin tullut mietittyä ja vaimennusta sisätiloihin, kiva kärry päästellä vaikkei kaikki osat olenkaan enää "ihan" iskussaan!
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Rengas pohdiskeluja
Kirjoitti: Duke - 05.09.2015, 14:10:39
Sunnyt on huonot, omassa nyt alla ling longit ja tulee olemaan tästä eteenpäinkin. Ovat hiljaset ja kestää hyvin. Ling longeilla päässy jo koko kesän ja vielä on pintaa. Muun merkkiset ei menny lähellekkään kesää. Kesä rengas kaudella tulee noin 50tkm ajettua.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Rengas pohdiskeluja
Kirjoitti: puppet - 05.09.2015, 15:34:27
Sunnyt on huonot, omassa nyt alla ling longit ja tulee olemaan tästä eteenpäinkin. Ovat hiljaset ja kestää hyvin. Ling longeilla päässy jo koko kesän ja vielä on pintaa. Muun merkkiset ei menny lähellekkään kesää. Kesä rengas kaudella tulee noin 50tkm ajettua.

Me ei ajeta kun 5-10tkm, max 20tkm vuodessa. Pitääpä linglongeja kysellä :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Rengas pohdiskeluja
Kirjoitti: puppet - 05.09.2015, 16:12:47
215/45r17 linglong pingpong greenmaxit tilattu! Ei olleet hinnalla pilattu niin tilattiin kokeeksi!
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Rengas pohdiskeluja
Kirjoitti: Jarru - 06.09.2015, 10:08:33
215/45r17 linglong pingpong greenmaxit tilattu! Ei olleet hinnalla pilattu niin tilattiin kokeeksi!

Noni, laitatko nämä alle samantien vai seuraavaksi kevääksi? Laitappa koeajosta tunnelmia :)
Olin näköjään aamuhuuruissa kirjoitanut aiempaan vastaukseeni rengaskooksi 245/45/17 :D oikea kesärengastus siis 225/45/17, jotka eivät ole se paras kokoluokka tähän autoon.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Rengas pohdiskeluja
Kirjoitti: puppet - 06.09.2015, 11:06:22
Kyllä ne on laitettava, kun vanhat on sakoilla :nohnoh Onkin vähän aikaa kun n viimeksi uusilla kesäkumeilla päässyt ajamaan.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Rengas pohdiskeluja
Kirjoitti: puppet - 15.09.2015, 22:08:57
Noniin, Linglongit on alla. Nypytykset, tärinät vetelyt ja osa rengasmelusta poistuivat. Mitä niitä nyt tutkailin, niin jämäkät kumit ovat. Painoja tuli enemmän kun entisiin, liekkö kumeista kiinni, vai onko vanteisiin tullut heittoa on arvoitus. Vanteet silmämääräisesti suorat ja pyöreät. Hyvät oli ainakin sillä matkalla ajaa mitä ajoin, vesisateita ja pidempiä matkoja ootellessa...
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Ilmastointi vikaa
Kirjoitti: puppet - 26.09.2015, 09:58:09
Linglongeja on nyt tässä testailtu ja tällä hetkellä fiilikset palloista on positiiviset. Aika näyttää, kun kilometrejä kertyy että kuinka nuo kestää.

Autossa on kenkkuillut ilmastointi aika-ajoin, välillä menee viikkoja että ei ongelmia, mutta eilen illalla puhallin ei lähtenyt pyörimään ollenkaan. Paneelissa vilkkuu OFF- ja sisäkierron nappien valot oransseina, sitten ne sammuu, mutta mitään ei tapahdu. luonnollisesti puhallus tehon säädöllä, puhallus suunnan säädöllä, tai lämpötilojen säädöillä ei mitään merkitystä toimintaan. Oliko näissä jotakin sisälämpötilan haistelu ongelmia/anturit menee rikki?
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Ilmastointi vikaa
Kirjoitti: puppet - 30.09.2015, 15:23:06
Ilmastointi pelaa jollakin tasolla sisäilman lämpöanturin putsauksen jälkeen, mutta toinen etupyörän laakeri alkoi huutamaan toissa iltana. Itse sen havaitsin eilen, mutta udeltuani ko. äänestä emännältä, joka oli ajanut autolla edellispäivänä totesi että: "joo kyllä siitä semmonen ääni kuului" ::) Laakeri kauppaan siis.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 Ilmastointi vikaa
Kirjoitti: puppet - 02.10.2015, 19:19:48
Laakeri vaihdettu. Apuna toimi paremmin vrcf:n korjaamo puoli, kun alfamerin korjausopas :D laakeri oli Volvo original osa ja ruosteesta päätellen alkuperäinen, 321tkm ajettu.

Ilmastointi toimii, kun puhalluksen tehon jättää manuaali säätö puolelle käynnistettäessä, aut- asennossa useimmiten ei. Jos käynnistän auton "manuaali asennossa" ja sitten laitan automaatille, ilmastointi kyllä toimii.  :idiot2: Piuhan päästä varmaan saisi tietoakin ulos?

E: Takalipan kaupoista sovittu kollegan kanssa. Hinta huimat 10€ ja pohjamaalissa oleva uusi yksilö kyseessä. Ei Volvo original, mutta ostanpa pois kuleksimasta  :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99
Kirjoitti: puppet - 06.10.2015, 19:14:59
Mittasin ihan kokeilu mielessä puhelimella ''Desibel Metro'' sovelluksella ensin anopin vm. 2015 Toyota Auris Hybrid 1,6 bensa/sähköstä rengastuksella 225/45r17 Continentaleilla, (mallia en muista) ja perään Volvosta 215/45r17. Toyotan keskiarvo oli 76dB ja Volvossa 73dB (ilmastointi pois, radio pois, 100km/h puhelin niskatukien välissä, takakuori eteenpäin). Eron kyllä kuulee, vaikkakin autot on ihan eri maata materiaalien yms. osalta, Volvossa on hiljaisempi ja pehmeämpi melu kun Toyotassa. Olis pitäny mitata vanhoilla kuluneilla Hankookeilla Volvosta ensin, ja verrata sitten sitä tulosta Linglongeihin, mutta kun muuta vertailu kohdetta ei ollut, piti kiusallaan testata Japanin ihmettä.  :crazy2:

Tuli pestyä auto viimeistä kertaa taloyhtiön pihamaalla ennen talvea. Pitää tätä koittaa pestä talvisin vähän ahkerammin pesuhalleissa, kun edellistä V40:tä. Pitää myös talven mittaan vaihtaa takapäähän pari puslaa, jouset ja eteen iskarit ja kääntölaakerit.
(http://i1332.photobucket.com/albums/w613/Heekkuli/WP_20151006_18_37_28_Rich_zpsxgf14vug.jpg)

Ostin tosiaan työkaverilta pohjamaalissa olevan takalipan, joka pitäisi vetästä maaliin ja ruuvata kiinni. Epäilin että tuo olisi kiero, tai vähintään liian lyhyt tai pitkä, koska kyseessä on ''aftermarket'' osa eikä OEM Volvo, mutta paikalleen mallaus osoitti toisin.  O0
(http://i1332.photobucket.com/albums/w613/Heekkuli/WP_20151006_18_56_35_Rich_zpst4yg8zmh.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99
Kirjoitti: puppet - 23.10.2015, 19:15:40
Tänään sain selätettyä toivottavasti ilmastoinnissa olleen vian, kun vaihdoin lämmityslaitteen puhaltimen. AD:lta täydellisen puhaltimen sai hintaan 82,35€.

Siinäpä ne on vierekkäin:
(http://i1332.photobucket.com/albums/w613/Heekkuli/WP_20151023_17_16_43_Rich_zpsb3urweug.jpg)

Tuota ropatessa nappasin kuvan tollasesta rasiasta johtosarjoineen, mikä lie?
(http://i1332.photobucket.com/albums/w613/Heekkuli/WP_20151023_17_21_39_Rich_zpslwycrmd2.jpg)
(http://i1332.photobucket.com/albums/w613/Heekkuli/WP_20151023_17_21_50_Rich_zpszs2jdklx.jpg)

Sploirerin sain maalattua, maalaaminen vallitsevissa olosuhteissa nykyisissä tiloissa ei ole kovin mielyttävää. Hionta, rasvan poisto, lämmitys, väri, lämmitys väri jne. kuivaus sisällä kylppärissa ja sama lakalle. Virheitähän siihen tottakai tuli, mutta olokoot talven noin. Maalataan sitten keväällä, tai kun on muuta maalattavaa. Kuva sitten joskus, kun on valoisaa ja auto puhtaampi. :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99
Kirjoitti: Tonskulii - 24.10.2015, 09:26:32
Siisti on auto!

Ja noista renkaista, itelläkin on Greenmaxit koossa 225/45R17, samat renkaat vanhempien mkII V70:ssä, ja ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa. Päihittää kyllä monet "Huippu"merkit, ja tulee kyllä jatkossakin olemaan kyseiset renkaat alla. :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99
Kirjoitti: puppet - 24.10.2015, 09:41:18
Siisti on auto!

Ja noista renkaista, itelläkin on Greenmaxit koossa 225/45R17, samat renkaat vanhempien mkII V70:ssä, ja ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa. Päihittää kyllä monet "Huippu"merkit, ja tulee kyllä jatkossakin olemaan kyseiset renkaat alla. :)

Kiitos!

Kyllä itsekin tykästyin noihin, taidan hommata greenmaxit myös 240 alle!
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99
Kirjoitti: puppet - 30.10.2015, 18:15:01
Talvikumit vaihdettu alle, vaikka joku "lämpöaalto" onkin tulossa. Renkaita vaihtaessa totesin Thorien Etn olevan eri, kun talvivanteiden. Kesävanteet raapivat takasisälokasuojien takaosasta jyrkästi käännettäessä, talvivanteet ei. Epäilin jonkun puslan menneen, (yksi halkeillut siellä on) mutta kai se ET on sopivasti väärä. Keväällä joko spacer kaupoille, tai etsin jotkut sopivammat 17" vanteet kesälle. Nuo talvikiekot on IMO yhdet hienoimmista Mk1 vanteista.  8)

Pesu ja mahdollisesti vahauskin pitäisi suorittaa vielä kertaalleen, niin uskaltaisi autosta ottaa kuvankin :D

Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99
Kirjoitti: puppet - 06.12.2015, 10:24:24
Kaveri kävi pari viikkoa sitten Arska11:lta hakemassa omaan v70 osia, ja toi mulle samalla käytetyt umpiot. Muuten noita ei kyllä käytetyiksi uskoisi, sillä vaan muovi osissa oli kuivunutta kuraa/pölyä, millaista yleensä moottori tilassa on. Heijastimet ja lasit huippu kunnossa  8). Näillä valoteho parani lyhyillä 80% ja pitkillä 50, noin niinkun omaan silmään. Eilen hain vielä Biltemasta 9" ämpärit keulille. Samasta paikasta tuki "raudat", johtosarjan ja Motonetistä kilven taakse asennus levyn. Iltasella ruuvailin paikoilleen ja kävin kokeilemassa, eikä kyllä tuohon hintaan kaduta ollenkaan. Märkä asfaltti ja pientareet valaistuu hyvin, vaikkei suuntaus olekaan vielä ihan kohdallaan. Pitää vielä ens viikolla ottaa uusiksi suuntaus ja varmaan viritellä kytkin kabiinin puolelle. Pitää joku kuva koittaa vielä ottaa myöhemmin :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99
Kirjoitti: puppet - 07.12.2015, 15:22:53
Sateinen yleiskuva likaisesta autosta  :-\
(http://i1332.photobucket.com/albums/w613/Heekkuli/Mobile%20Uploads/WP_20151206_13_06_21_Rich_zpsh89tv4di.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99
Kirjoitti: puppet - 30.07.2018, 09:24:06
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Auto ollut ahkerassa ajossa, niin ahkerassa, että dieseliä teki mieli ja sellainen hankittiin. Nyt pitäis tästä matkaajasta luopua.

Viimeisiä hommia olleet iskarit, takajarrut täydellinen läpi käynti, etujouset (-40mm lesjöt) ja fusso pintaan. Purkin jämät sain kaverilta ja tuli kokeiltua tähän. Kesä-Volvoon laitoin colliniten, työstettävyydestä ehkä Colli oli mieleisempi.

(https://thumb.ibb.co/buoWw8/IMG_20180718_131754.jpg) (https://ibb.co/buoWw8)

(https://thumb.ibb.co/d13mUT/IMG_20180718_122935.jpg) (https://ibb.co/d13mUT)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.4T '99 *MYYTY* -lukkoon-
Kirjoitti: puppet - 31.07.2018, 11:46:15
Tämä siirtyy uudelle omistajalle saa lukottaa :)