Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: iisakki889 - 18.12.2014, 17:54:01

Otsikko: Hammastanko väljä?
Kirjoitti: iisakki889 - 18.12.2014, 17:54:01
Moi

Tuli huomattuu tuossa eilen kun v70 -02 keula oli ilmassa että renkaita sivusuunnassa heiluttamalla on pientä välystä. Raidetangon ulommat päät tuntui ettei siellä olisi välystä, mutta sisäpäissä tuntus. Olisiko kyse raidetangon sisäpään väljyydestä vai onko hammastangosta johtuvaa? Rattia heiluttamalla ei tunnu mitään välyksiä eikä ajossa mitään kummallisempaa ja hammastankokaan ei vuoda. Raidetangosta ylös/alas heiluttelemalla ei myöskään välystä ole. Kuinka tämän voisi todeta yksinkertaisimmillaan?
Otsikko: Vs: Hammastanko väljä?
Kirjoitti: Lentäjä - 18.12.2014, 20:53:31
Tere.
Keula pukeille,rengas vinoon jolloin hammastangon pää työntyy ulos,kaveri heiluttamaan renkaasta,oma käsi siihen kumipalkeelle.
Kunnolla puristamalla tuntee sen kumin läpi onko väljyys hammastangossa vai tuntuuko se väljä siinä pallonivelessä.

Otsikko: Vs: Hammastanko väljä?
Kirjoitti: iisakki889 - 18.12.2014, 21:27:23
Jep, Pitääpä tässä joku päivä kokeille. Mites muuten jos hammastangossa on väljää niin saiko näissä sitä kiristettyä ja pitääkö tanko ottaa irti kiristyksen ajaksi vai onnistuuko paikallaan? Tanko näytti olevan SMI valmistama.
Otsikko: Vs: Hammastanko väljä?
Kirjoitti: Lentäjä - 18.12.2014, 21:34:03
Heip.
Tuota en tiedä viisaammat vastatkoon,itellä molemmat kulkineet niin vähän ajettuja,että
ongelmat on vasta tulevaisuudessa lähestymässä.
Otsikko: Vs: Hammastanko väljä?
Kirjoitti: Lapari - 18.12.2014, 21:56:21
Tuolla oli jonkinlaiset ohjeet hammastangon kiristykseen.

http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=7473.0
Otsikko: Vs: Hammastanko väljä?
Kirjoitti: Lapari - 08.01.2015, 16:20:07
Kokeiliko aloittaja kiristää tankoa? Huollossa tuohon minulle vaihdettiin raidetangon sisäpää ja oli todettu että hammastanko SMI kuskin puolelta väljä. Siis kuskin puolelta kuulemma keikkasee, mutta ei tunnu välystä vänkärin puolella.

Kun soittivat niin sanoin, että sitä saattaisi pystyä kisristämään. Olivat katsoneet, mutta kuulemma tuo ainut kiristysruuvi kiristää vain rattiakselin suuntaan lähtevää haaraa. Ei siis vaikuttaisi itse hammastankoon. Ei ollet kuitenkaan kokeilleet. Eli liekö todelisuudessa sittenkin niin että ei sitä saata kiristää  :-\
Otsikko: Vs: Hammastanko väljä?
Kirjoitti: iisakki889 - 08.01.2015, 20:26:06
Kokeiliko aloittaja kiristää tankoa? Huollossa tuohon minulle vaihdettiin raidetangon sisäpää ja oli todettu että hammastanko SMI kuskin puolelta väljä. Siis kuskin puolelta kuulemma keikkasee, mutta ei tunnu välystä vänkärin puolella.

Kun soittivat niin sanoin, että sitä saattaisi pystyä kisristämään. Olivat katsoneet, mutta kuulemma tuo ainut kiristysruuvi kiristää vain rattiakselin suuntaan lähtevää haaraa. Ei siis vaikuttaisi itse hammastankoon. Ei ollet kuitenkaan kokeilleet. Eli liekö todelisuudessa sittenkin niin että ei sitä saata kiristää  :-\

Ei oo viellä tullu tehtyä mitään :D huhtikuussa katsastus niin pitää ennen sitä selvitellä tuo homma. Tuosta kiristyksestä en sen kummemmin tiedä, niinhän nuo muut ovat sanoneet että pystys. Paljonhan noissa saa olla välystä että menee läpi. Katsastuksesta?
Otsikko: Vs: Hammastanko väljä?
Kirjoitti: Sami K. - 08.01.2015, 21:21:52
Kiristykseen tarvitaan 11mm kuusiokolo 1/2" joka löytyy Motonetistä 3,95€. Hankalinta tuossa on saada kallistuksenvakaaja kuskin puolella apurungosta irti. "Kivassa paikassa" ovat nuo kaksi pulttia joilla se on kiinni.
Otsikko: Vs: Hammastanko väljä?
Kirjoitti: Lapari - 08.01.2015, 21:42:45
Kiristykseen tarvitaan 11mm kuusiokolo 1/2" joka löytyy Motonetistä 3,95€. Hankalinta tuossa on saada kallistuksenvakaaja kuskin puolella apurungosta irti. "Kivassa paikassa" ovat nuo kaksi pulttia joilla se on kiinni.

No tuon halusinkin kuulla. Täytynee itse perehtyä asiaan kun pääsee nosturille.
Otsikko: Vs: Hammastanko väljä?
Kirjoitti: raimsshi - 09.01.2015, 14:10:26
Omasta pyörittelin säätöä 10 mm kuusiokololla, onnistui ilman kallistuksenvakaajaan puuttumista. Säädöstä ei tosin ollu mitään hyötyä. Kiristyksen jälkeen väljä oli edelleen olemassa, mutta ohjauksesta tuli tahmea eikä palauttanut. Piti ruuvata takaisin löysemmälle. Ilmeisesti kiristys ei tapahdu oikeaan suuntaan, jotta väljyys olisi tässä tapauksessa hävinnyt.
Otsikko: Vs: Hammastanko väljä?
Kirjoitti: iisakki889 - 09.01.2015, 15:25:27
Omasta pyörittelin säätöä 10 mm kuusiokololla, onnistui ilman kallistuksenvakaajaan puuttumista. Säädöstä ei tosin ollu mitään hyötyä. Kiristyksen jälkeen väljä oli edelleen olemassa, mutta ohjauksesta tuli tahmea eikä palauttanut. Piti ruuvata takaisin löysemmälle. Ilmeisesti kiristys ei tapahdu oikeaan suuntaan, jotta väljyys olisi tässä tapauksessa hävinnyt.

Menikö hammastanko vaihtoon vai kelpasiko katsastukseen?
Otsikko: Vs: Hammastanko väljä?
Kirjoitti: raimsshi - 10.01.2015, 00:08:12
Menikö hammastanko vaihtoon vai kelpasiko katsastukseen?
Ei ole katsastus vielä ajankohtainen. Onhan se väljä siinä ollut, ei edelliselläkään leimalla mitään sanomista siitä tullut, kumma kyllä. Nelipyöräsuuntauksessakin asentaja tuli sanomaan, että väljää on. Käskin suunnata niin hyvin kun vaan voi. Itseä se väljyys eniten häiritsee, vaikuttaa ehkä joskus suuntavakauteen tietyissä tilanteissa, lisäksi sentin väljä ohjauksen keskialueella (ratin kehällä mitattuna) ei paranna tilannetta. Mittarilukema 573 tkm sentään antaa vähän anteeksi.
Otsikko: Vs: Hammastanko väljä?
Kirjoitti: Sami K. - 10.01.2015, 00:31:27
Aiheuttaako kumpaankaan eturenkaaseen kulumista?
Otsikko: Vs: Hammastanko väljä?
Kirjoitti: raimsshi - 10.01.2015, 10:51:44
Aiheuttaako kumpaankaan eturenkaaseen kulumista?
Kummallakin eturenkaalla on ollut taipumus kulua molemmista laidoista, ei pahasti kuitenkaan. Kyllähän auraukset pääsee jatkuvasti ajon aikana hiukan elämään.
Otsikko: Vs: Hammastanko väljä?
Kirjoitti: tepa3 - 10.01.2015, 13:38:51
Mulla katsastuksessa oli hammastanko kuskin puolelta väljä.Sain sen kiristämällä kuntoon.Jouduin kyllä näpertämään kallistuksenvakaajan toisen pään irti.Sitten sillä kuusiokoloavaimella aivan pieni kiristys myötäpäivään.Siinä on lukitusprikka joka kannattaa huomioida.Tämä toimii vain kuskinpuolen välykseen ja jossain sanottiin,että onnistuu vain kerran.