Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Phaneuf - 18.12.2014, 20:41:07
-
Motarilla, nopeus oli 100kmh ja vaihde viitosella, painoin lisää kaasua ohituksen varten, niin kierrosmittari hyppäsi Ja koitin muutamii kerta uudestaa, niin sama juttu, aattelin,.että kytkinlevy on kulunu, vai onko mahdollist muuta vika? Mut painoin varovaisesti, nii ei hypännyt ja vaan normaalisti kiihtyä. Ajettu on 330tkm.
-
Joko sielä luisti kytkin tai sitten renkaat. Ääni kytkimelle.
Yks viikonloppu ku vaihtaa.
-
Joko sielä luisti kytkin tai sitten renkaat. Ääni kytkimelle.
Yks viikonloppu ku vaihtaa.
Komppaan, kytkimeltä vaikuttaa.
-
jep... samalla uusi kampuran takastefa ja kytkinakselin stefa. Mulla löytyy varmaan kuvamateriaalia jos tarvii.
-
jep... samalla uusi kampuran takastefa ja kytkinakselin stefa. Mulla löytyy varmaan kuvamateriaalia jos tarvii.
Joo olis kiva,.kyl tarviin.
-
Pari vinkkiä heti alkuun ->
-Eli heti ensimmäisenä ennenkuin nostat autoa, kokeile, että napamutterit lähteät auki (itsellä piti käydä vianorin pulttimyllyllä rätkäisemässä).
-Auton nokka tarvii saada kunnolla ylös eli tarviit pukit + lankut helmojen alle (apurunkoa lasketaan, joten sen kohdalle ei voi pukkeja laittaa).
-Vetarit pitää ottaa pois niin samalla vaivalla tuohon vaihtaa vetoakselintiivisteetkin. Vetoakselit lähtevät varovasti kammeten sisäpäästä ihan kevyellä nykäisyllä
-Tarviit jonku moottorinkannattimen. Itsellä oli "kakkosnelonen" pehmikkeiden kanssa iskaritolppien päässä johon oli porattu reikä jonka läpi meni kierretanko, jossa oli J-koukku päässä ja tuli siihen moottorin ylätukikumin rautaan kiinni.
-Itse laskin apurunkoa joka nurkasta, mutta kuskin puolelta niin alas kuin menee ja tunkilla otin vastaan. (muista irroittaa se moottorin ylätuki)
-Jos noissa tiivisteissä haluaa vähän säästää niin niitä ei ole pakko hakea esim. wetteriltä. Elring, reinz... kyllä toimii aivan yhtä hyvin.
-HUOM! En ole aivan varma, että tarviiko laatikkoa ottaa kokonaan pois vai mahtuuko tuom kytkimen vaihtamaan koneen ja laatikon välistä, mutta jos nuo stefat vaihtaa niin varmaan helpompi irrallaan
-Jos mahdollista niin ota kaveri matkaan hommaan... Helpottaa kummasti nimim. Itsekseen automaatti -> manuaaliswapin tehnyt :D
Pistä sähköpostisi niin laittelen vähä kuvaa. Kannattaa googletella ulkomaisilta foorumeilta ku siellä on varmasti projektikertomuksia kuvineen
-
Sanoisin että ei kyllä saa vaihdettua, ellei laatikkoa ota kokonaan pois. Ja apukuskin puoleinen vetari lähtee vetämällä vaan, kun ottaa sen koneen taakse tulevan laakeripukin pois. Kuskin puolen vetaria joutuu kampeamaan rengasraudalla tai vastaavalla.
Yhden manuaalilaatikon alakautta vaihtaneena en heti hylkäisi sitä vaihtoehtoa, että ottais koko paketin yläkautta pois. Joo työmäärää tulee lisää, mutta ei se mikää yhden illan juttu ole muutenkaan. Jos vaan moottorinosturi on saatavilla, niin itse ottaisin yläkautta pois. Vähä mukavempi ottaa laatikko pois ja vaihtaa kytkin jossain muualla ku auton alla. Tämä varsinkin jos joutuu yksin vaihtamaan.
Moottorikannattimena oli itellä Bilteman moottorinostin jos alakautta ottaa. Sata euroa, mutta ajoi asiansa kohtuullisesti.
Vinkki napamutterin suhteen kannattaa ottaa ihan tosissaan, sen takia itellä venyi laatikon vaihto kahdesta päivästä kolmeen, piti hakea seuraavana päivänä ulompaa vetaria ja napaa kaupasta ::)