Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: outsider - 18.12.2014, 22:54:29

Otsikko: Volvo M90-laatikko ja kysymyksiä!
Kirjoitti: outsider - 18.12.2014, 22:54:29

Miksi, saatuani "korjausohjeet",  minun täytyy hitsata, jotain, karkaistuun pintaaan, saadakseni paremman kestävyyden?
OK, olen "insinööri", mikä on kirosana Suomessa, mutta...
Jos hitsaa ,jotain, karkaistuun pintaan, heikennän sen kestävyyttä!
Näin minulle opetettiin koulussa.
Ja miksi kolmosen hammaspyörään, hitsataan kiinni sen rengas/ja tai kaulus?
Mikä menee rikki?
Miksi?
Mitä "hitsaus" auttaa? Mitä "kaulus" auttaa"?
Haluaisin tietää, 15;toista vuoden rallikokemuksella!
Olen nimittäin purkanut ja kerinyt ernäitä laatikoita, tähän mennessä, mutta en koskaan ole kokeillut hitsata karkaistuun metalliin!
Joku, selvitä asia Minulle, Please.
Outsider
Otsikko: Vs: Volvo M90-laatikko ja kysymyksiä!
Kirjoitti: TVS - 18.12.2014, 23:27:09
Sillä hitsauksella vaan pyritään lisäämään krympillä kiinni olevan tukirenkaan pitovoimaa akselin suunnassa, ja sitä tarvitaan jotta kolmosen voisi kytkeä suuremmalla väkivallalla päälle. Askin moottorilta tulevan voiman kestoa tuo operaatio ei paranna, ainoastaan vaihdekeppiin kohdistetun voiman kestoa.
Otsikko: Vs: Volvo M90-laatikko ja kysymyksiä!
Kirjoitti: Lankku - 18.12.2014, 23:29:52
Varsinaisiin rattaisiin ei hitsata mitään. Kytkinakselissa on kolmosen rattaiden tukena prikka joka puolestaan nojaa akselissa oleviin hampaisiin. Prikka pyörii hampaita vasten ja aikaa myöden kuluttaa niitä. Tämän takia kolmosen rattaat pääsevät liikkumaan eteenpäin vaihdetta kytkiessä ja hampaiden kuluessa tarpeeksi ei vaihdetta enää tahdo löytyä. Eli hitsauksen yhteydessä otetaan tyhjät pois ja hitsataan prikka kiinni. Eikä ole kerran tai kaksi kun vastaan on tullut laatikko, jossa vaihtovirheen myötä on pukattu tukihampaat poikki ja silloin ei luonnollisesti ole enää käytössä kolmosvaihdettakaan. Loppupään laatikoissa asiaa on parannettu siten, että prikka on kiinteänä akselilla.

Ja Faq:ssa aihe: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=336.0