Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: teemu92 - 19.12.2014, 23:07:11
-
Eli miten toimii joku aftermarket dumppi automaatti vaihteisessa bensakoneessa? Vai toimiiko ollenkaan? En löytänyt googlella tai youtuben jumalallisesta maailmasta.. ei sillä että olisin laittamassa. Siirtäkää muualle jos väärässä paikassa. :pomo:
-
Herää kysymys, miksi ei toimisi, dumpin tehtävänä on päästää ahtimelta tuleva ilma pois kun kaasuläppä suljetaan. Automaatissa se ei vaan suhahda joka vaihteen vaihdossa kun kaasupoljinta ei nosteta :D
-
Ei se automaatti estä laittamasta dumppia, mutta esim. 940 volvon moottorinohjaus ei oikeen tykkää siitä että ilmamäärämittari mittaa koneeseen menevän ilman ja sen jälkeen dumppi päästää siitä osan pois.
Auto saattaa sammua kun päästää kaasusta.
-
Jos joku LH:lla oleva kampe kannattaa dumpit unohtaa.. ei tuu toimiin.
-
Jos joku LH:lla oleva kampe kannattaa dumpit unohtaa.. ei tuu toimiin.
Toimii, kunhan dumppi on ennen immua ::)
-
Jos joku LH:lla oleva kampe kannattaa dumpit unohtaa.. ei tuu toimiin.
Eiköhän tämä koske lähestulkoon kaikkia IMM ohjattuja laitteita.
Nuo painepuolen IMM viritykset taitaa olla sitten jotain omia kyhäelmiä.
IMM ohjattuihin voi soveltaa bybassia, mikä niistä vakionakin usein löytyy ja miksipä sitä korvata pitäisi..
-
Eiköhän tämä koske lähestulkoon kaikkia IMM ohjattuja laitteita.
Nuo painepuolen IMM viritykset taitaa olla sitten jotain omia kyhäelmiä.
IMM ohjattuihin voi soveltaa bybassia, mikä niistä vakionakin usein löytyy ja miksipä sitä korvata pitäisi..
Eka virkkeeseen Kyllä..
Toiseen virkkeeseen Juurikin näin.
Kolmanteen itsellä varmaan jossain vaiheessa joudun laittaan omaan tollasen jälkiasennetun bypassin ku holsetilla ajan.. saa nähdä ajan kans kuin käy, mutta kaikkee pitää varautua. ;) Tähän mennessä olen mennyt ilman pässejä/dumppeja hyvällä menestyksella. Holsetti tykkää ku sitä vähä kiusataan :D
-
Eiköhän tämä koske lähestulkoon kaikkia IMM ohjattuja laitteita.
Nuo painepuolen IMM viritykset taitaa olla sitten jotain omia kyhäelmiä.
IMM ohjattuihin voi soveltaa bybassia, mikä niistä vakionakin usein löytyy ja miksipä sitä korvata pitäisi..
Joo lähes kaikissa maffi ohjatuissa tulee usein jonkinlaista sekoilua jos laitetaan vaan perus dumppi. Ne kyllä toimivat kun kaasuläppää avaa hiukan, jos hiukan seilaava tyhjäkäynti ei haittaa ::) Näin ainakin oman kokemuksen perusteella.
Omia kyhäelmiä mutta mahdollistaa ainakin lh ohjatuissa toimivuuden perus dumpillakin ihan hyvällä menestyksellä.
Joku ehkä ajaa muullakin kuin vakiovehkeillä? ::) Toki bypasseja saa ihan ahtoputkeen asennettaviakin. Joku saattaa vaan haluta että se auto kuulostaakin joltain muulta kun 100hv pappakantilta. (toki sen pitää silloin myös ollakkin muuta kuin sata tai kaks sataa heppainen ;D ainakin omasta mielestä)
-
Kylläpä täällä taas "asiantuntijat" jaksaa loistaa..
-
Kylläpä täällä taas "asiantuntijat" jaksaa loistaa..
Väitätkö tosissaan ettei IMM varustetussa autossa dumppi sekota ruiskua? :o
-
Kylläpä täällä taas "asiantuntijat" jaksaa loistaa..
Oliko tässä itse "asiantuntian" mielipide kyseiseen asiaan?
-
Kylläpä täällä taas "asiantuntijat" jaksaa loistaa..
Et tu, Brute! :nuhtelu
Syy miksi dumppia ei IMMullisessa LH koneessa kannata edes ajatella on hyvin yksinkertainen.
IMMu mittaa ilmamäärän-> dumppi aukeaa -> sopat menevät sillä hetkellä pirun paksulle. Lambda näkee paksut sopat ja alkaa korjata hetkittäin sopitusta laihemmalle. -> Sopitus päin persausta! Pitkän ajan lambda korjaus menee sitten päin ahteria sattumanvaraisesti, riippuen kuskin ajotavasta.
-> Dumppi ei vaan toimi tässä setupissa. :pomo:
Henkilökohtaisesti sanoen, on täysin vidioottimaista laskea ilmanputsarin läpi kertaalleen suodatettua ilmaa ulos järjestelmästä. :uglystupid2:
Painepuolelle laitettu lanka-IMMu on sitten toinen älyttömyys, koska lanka-IMMua ei ole tarkoitettu kestämään painepuolella.
Ja siitä saatava "hyöty" on käytännössä olematon koneen reaktio-ajoissa tms. sillä lanka-IMMun nopeus on alle 5ms, joten se ehtii reagoida 12000 rpm pyörivän koneen jokaiseen imutahtiin.
Btw, paineenmuutosaalto etenee äänen nopeudella, joten kahden metrin mittaisessa putkessa se tieto kaasuläpän avautumisesta ehtii IMMulle siinä samassa 5ms ajassa, joka IMMulla menee reagoida tilanteeseen. Tosin täältä foorumilta tuskin löytyy yhtään elävää olentoa, joka tällää sen kaasupolkimen lattiaan 0,005 sekunnissa.
Jos siirtoa perustellaan koneen reagoimisen herkkyydellä tms. jutuilla, niin ensiksi kannattaisi säätää se LH oikein, niin loppuu se tarve moiselle pelleilylle!
Jos sitä IMMua on ihan pakko painepuolelle tunkea, saadakseen amis-tuning ääniä, niin kannattaa laittaa sellainen filmi-versio, joka kestää sitä painetta hajomatta. Tosin se vaatii sitten sitä LH2.4:n säätämistä tai LH3.1:n oikein säädettynä. :pomo:
-
Jos sitä IMMua on ihan pakko painepuolelle tunkea, saadakseen amis-tuning ääniä
Eipä omassa kyllä immu ole alkanut mitään ääniä pitelemään painepuolella :o :o :o :o
Nuo painepuolen IMM viritykset taitaa olla sitten jotain omia kyhäelmiä.
Eikös nämä dumpit myös ole ihan omia kyhäelmiä LH koneissa? ::)
Tuli itse laitettua painepuolelle ahtimen vaihdon yhteydessä, oli alkanut alkuperäinen välijäähy halkeamaan päädystä ja sekotteli käyntiä.
Eikä vuotoa tullut löydettyä ennen kun halkes kunnolla.
Hyvin tuo toimii joten olkoon painepuolella, Bypass käytössä silti.
-
Eipä omassa kyllä immu ole alkanut mitään ääniä pitelemään painepuolella :o :o :o :o
Eikös nämä dumpit myös ole ihan omia kyhäelmiä LH koneissa? ::)
Tuli itse laitettua painepuolelle ahtimen vaihdon yhteydessä, oli alkanut alkuperäinen välijäähy halkeamaan päädystä ja sekotteli käyntiä.
Eikä vuotoa tullut löydettyä ennen kun halkes kunnolla.
Hyvin tuo toimii joten olkoon painepuolella, Bypass käytössä silti.
Amis-tuning äänillä tarkoitin dumpin suhatelua. :D
Jep, dumppia ei LH koneessa ole ikinä ollut vakiona. Joten ne ovat "puuha-pete" viritelmiä aina. :idiot2:
Painepuolella se IMMu pettää yleensä kannestaan, joka lähtee irti. Tästä nimimerkkillä Niksa onkin kokemusta puolesta kymmenestä IMMusta. Eli vakio kuumalanka IMMua ei ole tarkoitettu kestämään painetta rakenteensa puolesta. Eikä sen sijoittamiselle sinne ole mitään tarvetta moottorin toiminnan osalta.
-
Siinä vaiheessa, kun ahtimena on joku muu kuin sisäisellä bypassilla varustettu mitsu, niin helpoimmalla vaan pääsee kun siirtää sen immun kaasuläpän viereen, niin voi laittaa huoletta sen dumpin jotta se uus ahdin ei hajoa. En ymmärrä miks puolella tämän foorumin käyttäjistä on joku ihmeellinen tarve tulla kitisemään esim. just tästä aiheesta, joku voi haluta jotain muutakuin vakioo ja hiljaista bypassin suhinaa :idiot2:. Enkä ymmärrä, miks tämä keskustelu taas kääntyi lh:n toimintaan, kun kysyttiin toimiiko dumppi automaatti bensakoneessa. Kyseinen autohan voi olla vaikka map-ohjatulla ruiskulla...
Foorumin nimeks sopis tällä menolla paremmin: LH2.4 Racing Club Finland.
-
Siinä vaiheessa, kun ahtimena on joku muu kuin sisäisellä bypassilla varustettu mitsu, niin helpoimmalla vaan pääsee kun siirtää sen immun kaasuläpän viereen, niin voi laittaa huoletta sen dumpin jotta se uus ahdin ei hajoa. En ymmärrä miks puolella tämän foorumin käyttäjistä on joku ihmeellinen tarve tulla kitisemään esim. just tästä aiheesta, joku voi haluta jotain muutakuin vakioo ja hiljaista bypassin suhinaa :idiot2:. Enkä ymmärrä, miks tämä keskustelu taas kääntyi lh:n toimintaan, kun kysyttiin toimiiko dumppi automaatti bensakoneessa. Kyseinen autohan voi olla vaikka map-ohjatulla ruiskulla...
Kuten sanottu, IMMu ei meinaa painepuolella kestää, kun sitä ei ole suunniteltu paineelle. :idiot2:
Alkuperäiselle kysyjälle vastattiin juuri niin hyvin kuin hän kysymyksensä esitti. Koska moottorin ohjauksesta ei ollut puhetta voinemme olettaa, että kyseessä on vakio-ohjaus, jolloin dumppi ei toimi kerrotuista syistä.
Jollain map ohjatulla ruiskulla sen saa toimimaan.
Foorumin nimeks sopis tällä menolla paremmin: LH2.4 Racing Club Finland.
:smitten: ;D
-
Btw, paineenmuutosaalto etenee äänen nopeudella, joten kahden metrin mittaisessa putkessa se tieto kaasuläpän avautumisesta ehtii IMMulle siinä samassa 5ms ajassa, joka IMMulla menee reagoida tilanteeseen. Tosin täältä foorumilta tuskin löytyy yhtään elävää olentoa, joka tällää sen kaasupolkimen lattiaan 0,005 sekunnissa.
Paineen muutos aalto etenee kyllä nopeasti mutta immuhan ei reagoi paineeseen
Kahden metrin mittaisen putkiston voi ajatella kahden metrin mittaisena jousena jossa on vielä ropelli hidastamassa reagointia
Jos siirtoa perustellaan koneen reagoimisen herkkyydellä tms. jutuilla, niin ensiksi kannattaisi säätää se LH oikein, niin loppuu se tarve moiselle pelleilylle!
Olen samma mieltä mutta:
Kumpi on tavan Volvon virittäjälle helpompaa, säätää LH oikein vai siirtää IMM painepuolelle?
Mitä olen vuosien saatossa seurannut näitä lukuisia turbo viritelmiä niin lähes poikkeuksetta oppi haetaan kantapään kautta
Kovapäisimmät menevät väkisin takapuoli edellä puuhun. Mutta sehän vain lisää purkuosien myyntiä...
Pahoittelen OT
-
Paineen muutos aalto etenee kyllä nopeasti mutta immuhan ei reagoi paineeseen
Kahden metrin mittaisen putkiston voi ajatella kahden metrin mittaisena jousena jossa on vielä ropelli hidastamassa reagointia
Analogia ei ihan mene noin, sillä käytännössä IMMu näkee ihan jokaisen imutahdin alunkin.
Paineenmuutosaaltohan on ilman liikettä, jonka IMMu sitten näkee.
Paineenmuutosaalto on suomeksi se, että tilanne lähtee muuttumaan ja kyllä se IMMu reagoi tuohon muutokseen millisekunnissakin, mutta se lopullinen 100% muutos kestää sen 2-4ms ajan.
IMMua voi kuvitella mikrofoniksi, joka kuulee enintään 200Hz ääniä.
Olen samma mieltä mutta:
Kumpi on tavan Volvon virittäjälle helpompaa, säätää LH oikein vai siirtää IMM painepuolelle?
IMMun siirtäminen painepuolelle ei ole välttämätöntä, kuin dumpin asentajille.
Toisaalta säätämälläkään IMMu vakiopaikassa ei toimi LH:n kanssa tai minkään muunkaan moottorinohjauksen kanssa, jossa IMMua käytetään.
Mitä olen vuosien saatossa seurannut näitä lukuisia turbo viritelmiä niin lähes poikkeuksetta oppi haetaan kantapään kautta
Kovapäisimmät menevät väkisin takapuoli edellä puuhun. Mutta sehän vain lisää purkuosien myyntiä...
Niin, siksipä olenkin se mulukku, joka uskantaa sanoa, että nyt menet perse edellä puuhun. :-[
Edit: muutettu yksikkö oikeaksi. :-[
-
Toisaalta säätämälläkään IMMu vakiopaikassa ei toimi LH:n kanssa tai minkään muunkaan moottorinohjauksen kanssa, jossa IMMua käytetään.
Kerro lisää.
Missä mennään metsään?
Niin, siksipä olenkin se mulukku, joka uskantaa sanoa, että nyt menet perse edellä puuhun. :-[
Minä, tä?
Mulla on enää yksi pakokaasuahdettu auto ja siinä ei ole immua
Ainoa minun laite missä immu on käytössä on "wannabe" B230F joka toimii tyydyttävästi ja kuluttaa maltillisesti
Oman arvioni mukaan saisin tästä 5hv lisää ja kulutuksesta 0,5litraa pois optimoimalla moottorinohjauksen
-Aika ei tahdo riittää ja ennemmin optimoin tuota kesä-autoa
-
Minä, tä?
Mulla on enää yksi pakokaasuahdettu auto ja siinä ei ole immua
Taitaa Mikan tarkoittaa yleisesti että sanoo aika suoraan asiansa...
-
Taitaa Mikan tarkoittaa yleisesti että sanoo aika suoraan asiansa...
Juurikin näin! :hello:
Tässä on tämä kirjoitetun viestinnän vaikeus, tarkoittamani asia voidaan ymmärtää hyvin monella tavalla ja vain yksi niistä on se mitä tarkoitan! :-[
-
Väitätkö tosissaan ettei IMM varustetussa autossa dumppi sekota ruiskua? :o
Kyllä
-
Oliko tässä itse "asiantuntian" mielipide kyseiseen asiaan?
Kyllä
-
Kyllä
Voisitko perustella väittämäsi että miten niin ei sekoita ???
-
Kyllä
Jos autossa on vakio mekaaninen setti, jossa IMMu on alkuperäisellä paikallaan, niin väitätkö, että dumpin lisääminen ei sekoita LH:ta?
Väitätkö, ettei sopitus karkaa rikkaalle tms. kun dumppi aukeaa?
Vai ymmärsinkö jotakin väärin muutaman tavun mittaisista vastauksistasi? ???
-
Vikavaloa, sekoavaa tyhjäkäyntiä dumpista riippuen ja sammuilua :-* Kaikkea kivaa ja mukavaa
-
Joutunee testaamaan, miten se dumppi ei tai toimii. Kun ei tuossa uudessa ahtimessa ole bypassia. :D Onko sitä dumppia nyt mitään mahdollisuutta saada toimimaan, edes kohtuullisesti? Vihjeitä, vinkkejä, apuja, protips? Merkkiä&mallia? Ei mene hukkaan, koska tulee toiseen autoon, jos ei LH:lla mitenkään toimi.
Ja joo, jos vastaus on tyyliä "ei toimi, anna olla." Ei se ole vastaus kysymykseen. :)
#Tommi
-
Joutunee testaamaan, miten se dumppi ei tai toimii. Kun ei tuossa uudessa ahtimessa ole bypassia. :D Onko sitä dumppia nyt mitään mahdollisuutta saada toimimaan, edes kohtuullisesti? Vihjeitä, vinkkejä, apuja, protips? Merkkiä&mallia? Ei mene hukkaan, koska tulee toiseen autoon, jos ei LH:lla mitenkään toimi.
Vastaus on annettu jo tuossa ylempänä! :buck2:
Eli menee dumpin auetessa tolkuttoman rikkaalle mikä sekoittaa koko sopituksen.
Mutta jos dumppi ei päästä ilmoja ulos vaan ne menevät ahtimen imuputkeen, niin silloin se toimii kuten pässilläkin.
Ja saahan sen saada toimimaan koodaamalla LH:n uusiksi.
-
Vastaus on annettu jo tuossa ylempänä! :buck2:
Eli menee dumpin auetessa tolkuttoman rikkaalle mikä sekoittaa koko sopituksen.
Mutta jos dumppi ei päästä ilmoja ulos vaan ne menevät ahtimen imuputkeen, niin silloin se toimii kuten pässilläkin.
Ja saahan sen saada toimimaan koodaamalla LH:n uusiksi.
Noniin, eli kierrättävällä dumpilla pelaisi kaiken järjen mukaan. :) http://www.ahtoja.com/product/163/by-pass--osittain-kierrattava
-
Noniin, eli kierrättävällä dumpilla pelaisi kaiken järjen mukaan. :) http://www.ahtoja.com/product/163/by-pass--osittain-kierrattava
Osittain kiertävä tuo..
http://www.ahtoja.com/product/92/by-pass
-
Osittain kiertävä tuo..
http://www.ahtoja.com/product/92/by-pass
Niin, huomasin jälkeenpäin. Mutt mielenkiinnosta huvittaisi kokeilla tuollaisella: http://www.ahtoja.com/product/250/forge-split-r-style-osittain-kierrattava-by-pass
Perse edellä puuhun tai vaikka kaktukseen, since. 1995. ;)
#Tommi
-
Jos kerran pakko saada suhinaa, niin immu painepuolelle lähelle kaasuläppää ja dumppi ennen immua.
Ei sotke seoksia kun dumppi päästää ilmat pihalle. mitään hyötyähän tuosta ei ole.
-
Ja joo, jos vastaus on tyyliä "ei toimi, anna olla." Ei se ole vastaus kysymykseen. :)
Tämän perusteella voinee kysyä miksi se dumppi sinne pitää saada ja todeta heti perään että äänen takia ei ole vastaus.
Älä huoli, kyllä sekin vaihe harrastamisessa vielä tulee että toimivuus ja käytettävyys ajaa äänen ja näyttävyyden edelle. Toisilla ennemmin ja toisilla myöhemmin.
-
Tämän perusteella voinee kysyä miksi se dumppi sinne pitää saada ja todeta heti perään että äänen takia ei ole vastaus.
Älä huoli, kyllä sekin vaihe harrastamisessa vielä tulee että toimivuus ja käytettävyys ajaa äänen ja näyttävyyden edelle. Toisilla ennemmin ja toisilla myöhemmin.
Olisiko vaikka tuo, että uudessa ahtimessa ei kiinteää bypassia ole...
Ja niinkuin aina. Totean joka tapauksessa, vasta omalla kokeilulla tuollaisen toimivuuden/toimimattomuuden. Älä huoli, en koe mitään vahinkoa sattuneeksi, jos sen joudunkin toiseen projektiin loppujen lopuksi laittamaan. (Noitahan kuitenkin saa kierrätyksensäädöllä olevia.) :)
Eikä IMM muuta painepuolelle, kun sitä ei sinne ole suunniteltu.
#Tommi
-
Ja niinkuin aina. Totean joka tapauksessa, vasta omalla kokeilulla tuollaisen toimivuuden/toimimattomuuden. Älä huoli, en koe mitään vahinkoa sattuneeksi, jos sen joudunkin toiseen projektiin loppujen lopuksi laittamaan. (Noitahan kuitenkin saa kierrätyksensäädöllä olevia.) :)
Tuon linkatun dumpin saa myös kokonaan kierrättäväksi (http://www.ahtoja.com/product/250/forge-split-r-style-osittain-kierrattava-by-pass), joten rektumi edellä ei tarvitse kaktukseen kiivetä! :D
Ja jos kysyy muiden kokemuksia, niin niistä voi ottaa opiksi, ettei itse tarvitse lyödä päätään siihen mäntyyn, sillä siihen ei satu, mutta otsaan kylläkin. :D