Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Anneli - 21.12.2014, 17:04:15
-
Mistä mahtaisi jokaisen veivin alapäähän saada nuo laakerit edullisimmin? Tilasin tuossa Fixukselta ja oletin että saa koko sarjan eli viiteen veiviin, mutta tulikin vain yhden veivin kamat ja hintaa oli 37,50 euroa per pari, yhteen veiviin siis. Melko hintavat. Ainakin Jenkeissä näyttäisi Glycon laakerien (http://goo.gl/xnYtpR) käyvän aika moneen Volvoon, Mätänetissä olisi tuotenumerolla 25-3504 KK-laakerit Volvo 2,5, lisäksi maininta sopivuudesta 2,4 10V/20V (vm 92-00), joten onko 2,4/2,5/2,3 litran koneissa + mm. S60, XC60 ja V40 samat laakerit?
GLYCO Main Bearing Set (Standard)
Part Number: 30731541 / 30731541
- This part fits
Volvo 850 GLT Sedan 2.4L L5
Volvo 960 Base Sedan 2.9L L6
Volvo 960 Base Wagon 2.9L L6
Volvo 850 Base Sedan 2.4L L5
Volvo 850 Base Wagon 2.4L L5
Volvo 850 Turbo Sedan 2.3L L5
Volvo 850 Turbo Wagon 2.3L L5
Volvo 850 GLT Wagon 2.4L L5
Volvo 850 T-5R Sedan 2.3L L5
Volvo 850 T-5R Wagon 2.3L L5
Volvo 850 R Wagon 2.3L L5
Volvo 850 R Sedan 2.3L L5
Volvo 850 T-5 Sedan 2.3L L5
Volvo 850 T-5 Wagon 2.3L L5
Volvo S90 Base Sedan 2.9L L6
Volvo V90 Base Wagon 2.9L L6
Volvo C70 Base Convertible 2.3L L5
Volvo C70 Base Convertible 2.4L L5
Volvo C70 Base Coupe 2.3L L5
Volvo C70 Base Coupe 2.4L L5
Volvo S70 Base Sedan 2.4L L5
Volvo S70 GLT Sedan 2.4L L5
Volvo S70 T5 Sedan 2.3L L5
Volvo V70 AWD Wagon 2.4L L5
Volvo V70 Base Wagon 2.4L L5
Volvo V70 GLT Wagon 2.4L L5
Volvo V70 R Wagon 2.3L L5
Volvo V70 T5 Wagon 2.3L L5
Volvo V70 X/C AWD Wagon 2.4L L5
Volvo S70 AWD Sedan 2.4L L5
Volvo S80 2.9 Sedan 2.9L L6
Volvo S80 T6 Sedan 2.8L L6
Volvo V70 R AWD Wagon 2.3L L5
Volvo S40 Base Sedan 1.9L L4
Volvo S70 GLT SE Sedan 2.4L L5
Volvo V40 Base Wagon 1.9L L4
Volvo V70 GLT SE Wagon 2.4L L5
Volvo V70 X/C AWD SE Wagon 2.4L L5
Volvo S60 2.4T Sedan 2.4L L5
Volvo S60 T5 Sedan 2.3L L5
Volvo V70 2.4T Wagon 2.4L L5
Volvo V70 X/C Wagon 2.4L L5
Volvo S60 AWD Sedan 2.4L L5
Volvo S80 T6 Sedan 2.9L L6
Volvo S60 AWD Sedan 2.5L L5
Volvo S40 LSE Sedan 1.9L L4
Volvo S60 2.5T Sedan 2.5L L5
Volvo S60 2.5T AWD Sedan 2.5L L5
Volvo V40 LSE Wagon 1.9L L4
Volvo S60 T5 Sedan 2.4L L5
Volvo S80 T6 Premier Sedan 2.9L L6
Koneessa kalkattaa ja alakerta tarkoitus purkaa, jolloin sama vaihtaa nuo laakerit vaikkei vika niissä olisikaan.
-
Siirsin tämän tänne suorakylkisten joukkoon, kun otsikossa niin oli.
Itse varaosaliikkeestä ostin glycot 25€ kaikki, eli 10 liuskaa.
aikaa tosin on n.3v.
Saattaa myös kierokanki (nget) olla mutkalla mitkä silloin kalkattaa :-\
Ei olisi ihan ensimmäinen vitos tina kone :o
-
Eikö main bearing ole runkolaakeri?
Conrod(connectin rod) bearing on kiertokangenlaakeri.
Esim. http://www.eeuroparts.com/Parts/39572/Rod-Bearing-Set-STD-21431374/
-
Jos ei niillä pommin kiire ole, niin esim. SPM:ltä Ruotsista saa laakereita sarjoina. Omat tulivat tuolta.
http://www.acm-ab.se/lager/vevlager/volvo-vit-motor-5-cyl/427 (http://www.acm-ab.se/lager/vevlager/volvo-vit-motor-5-cyl/427)
-
Kiitoksia vastauksista. Tuo koneen ääni on tuonne toiseen ketjuun (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57292.0) jo liitetty linkkinä, sieltä voi kuunnella miltä kuulostaa ja mistä. Ei niillä ihan hirmuinen kiire ole mutta mitä nopeammin, sen nopeammin. Tammikuun alkupuolella alakertaa olisi tarkoitus availla. Jos on muuten ehjää ja kankia mutkalla, niin osaisikos joku ulkoa muistaa tuon h-profiilisen mitat mitä B5234T3:een menee? Ja mukava olisi ihan Suomen rajojen sisältä löytää, jos vika ei noissa laakereissa olisikaan. Onko siis esim. nuo Mätänetin laakerit siis jokaiseen 5-sylinteriseen sopivat?
-
Kangen mitat, 139.5/53/23
Pituus/alasilmä/männäntappi.
H kankia on racing osiossa silloin tällöin myynnissä, taitaa olla nytkin.
-
Mätänetinkin laakerit on sitten per kanki, vaikka äkkiseltään voisi uskoa kyseessä olevan sarja.
-
Tilasin ad:sta joskus t5 kk laakerit ja nyt kun tarvin niitä niin en kanssa löytänyt varastosta, kun yhen kangen laakerit.. Vähän kusetettu olo tuli kyllä.
-
Mätänetinkin laakerit on sitten per kanki, vaikka äkkiseltään voisi uskoa kyseessä olevan sarja.
Soitinkin tuossa puljuun ja sieltä kyllä sanoi että kyllä sen pitäisi sarja olla.
-
teen ostoksia motonetissa joka kk noin 1000e firman puolesta,siellä harmillisen usein myyjät eivät tiedä/viitsi tarkistaa/ei voi tarkistaa kun tuotetta ei ole hyllyssä ja sitten tulee osia liian vähän tai ovat vääriä.
Tosin se täytyy puolustukseksi sanoa että viimeisen kahden vuoden aikana ainakin lahdessa myyjien tietämys on parantunut selvästi ja heidän omat ohjelmat jolla voi tarkistaa asiat etukäteen.
-
Nonnih, sarjahan sieltä tiskiltä tuli. Ei ole vaan öljyreikiä ja sileät ulkopinnoiltakin? Sitten tärkeä asia, eli mihin tiukkuuteen kiertonkangen pultit kiritään? Entäs öljypohja?
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=28925.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=28925.0) kurkkaa tuolta momentit
Edit:
Ei kukaan ollutkaan laittanut niitä sinne.. :-\
Pitää katsoa päivällä jos kerkeen laittamaan sinne nämä puuttuvat...
-
Joo, elikäs löytyi tuo tieto toisaalta vissiinkin... Kiertokangen pultit 20 Nm ja sen jälkeen 90°, ja öljypohjan kiritys (sump bolts) 17 Nm.
Uusin ongelma tietty tuo öljypohjan irroitus. Olen hakenut netistä ohjetta ja Matthew's Volvo Sitestä löytyy aika hyvä ohje. Ehdin irroitella vaihdelaatikon tuen ja ohjaustehostimen putket irti rungosta, mutta niitäpä ei niin vaan saakaan kammettua sinne vaihdelaatikon puolelle, eli ottavat vastaan. Katselin sinne ohjaustehostimen päähän niin sehän on sellainen suora putki koneen kohdalla, ja silmukan tekee putki siellä tehostimen päässä. Pumpulle menee letkuna. Letkun päästä kyllä liikkuu sivulle vaivatta, mutta pelko persiissä että jos väkisin vääntää vinoon (käsivoimin melko tiukassa liikkuminen) että taittuu siitä silmukan kohdalta se putki.
Onko tosiaan vaan vedettävä jollakin väkisin se putki sivulle että saa sen öljypohjan tiputettua alas? Moottorinkorvakoistahan sitä pitää irroitella myös ja sitten nostaa moottoria ylöspäin, sitten purkaa kaikki pultit pois ja sen jälkeen voi alkaa kaputtelemaan öljypohjaa kevyesti irti, ja jos moottori on tarpeeksi ylhäällä niin pitäisi vaan lupsahtaa pois?
-
Itse olen öljyputket raakasti kääntänyt sivuun rengasraudalla, kestävät ko kääntelyn.
Konetta tosiaan nostettava hieman ylös, jotta saa käänneltyä öljypohjan pois.
Kumimuijalla olen naputellut pohjan irti liimauksistaan.
-
Ja ne kiertokangen pultit on kertakäyttö kamaa. Eli uudet suosittelisin hankkimaan. Ne maksaa n. 4-5e kpl.