Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: marko - 21.12.2014, 21:29:52
-
Olen varma, että täällä oli joku kysynyt samaa, mutta en vain löytänyt keskustelua asian tiimoilta.
Mitä tuo "DSTC vaatii huollon" tarkoittaa käytännössä? Kyseinen ilmoitus tuli tänään kesken ajon. Varoitus poistui kun auto oli hetken aikaa parkissa vain tullakseen uudelleen nopeuden noustessa maantienopeuksiin. Kolmannen pysähdyksen jälkeen ilmoitusta ei enää tullut. Ainoa mitä huomasin hälytyksen aikana oli, että maantienopeuksissa nopeusmittari "tippu" muutaman kerran jonnekin 50km/h paikkeille ja nousi samantien takaisin sinne 80km/h paikkeille. Ei kait tuo estä auton normaalia käyttöä?
Jotenkin sellainen mielikuva, että vialla oli jotakin tekemistä renkaan navan ABS:n anturin ja kehän jolla nopeus mitataan. Oliko oikein, ja jos niin korjauksen hintaa kysyttäessä otetaanko pöydäreunasta krampin omaisella otteella kiinni, istutaanko suoraan tuolille, vai oikasenko suoraan maaliin ja menen suoraan lattialle makaamaan?
(http://i62.tinypic.com/r6zeh0.jpg)
Kyseessä on S80 D5 vuodelta 2010.
-
Tuossa pystyy olemaan montakin vaihto-ehtoa. Myös rattiakselin tunnistin voi olla, tai jos on neliveto kuten allekirjoittaneella, niin tuon aiheutti haltexin paineanturi.
-
Vikakoodit kannattaa luettaa niin sit tietää enemmän... :)
-
Vikakoodit kannattaa luettaa niin sit tietää enemmän... :)
Tänään oli tarkoitus käydä, mutta luonnonvoimat olivat vastaan, eikä tuo lumisadekaan ainakaan auttanut asiaa. Jos huomenna olisi parempaa onnea, tai ainakin pääsisi aikaisemmin liikkeelle. :pomo:
Huomioita tältä päivältä, vika uusiutui ja samalla voitiin todeta, että sutimisen esto ei toiminut, mutta ABS:t toimivat normaalisti.
-
Muistaakseni ABS-anturin uusinta maksoi jotain 260 euroa.
Silloin tosin herja oli pysyvä eikä vakionopeudensäädin tai DSTC/ABS toiminut.
-
Koodien luku ja sitä myöten korjauksia. Itse tosin ehdin vaihtamaan turhaakin osaa. Lopullinen vikapiste oli viallinen abs-anturi. Sen sain (kopio) halvimmalla siniseltä 65€ hintaan. Onneksi oli edestä, joten kotona vaihtoon ei mennyt 10min enempää.
-
No niin, nyt on vikakoodit luettu ja seuraavaa löytyi:
"BCM-U012600 Yhteys ohjauskulma-anturin ohjausyksikköön hävinnyt
Vikakoodi on havaittu ei-aktiiviseksi"
Lopullista vikakohdetta ei löydetty, koska virhetilanne ei tietenkään ollut päällä kun johdon päässä oltiin, ei tosin sen jälkeenkään. Jään odottamaan josko tulisi tilanne, että vikavalo jäisi pysyvästi päälle ja päästään tutkimana kunnolla mikä vian aiheuttaa.
-
Eli rattiakselin tienoille keskittyy vika, Mersussa oli joskus vastaava vika, tiputti ESP:n pois päältä.
-
Mulla ahdistelee oikeanpuolen activebixenon. Toisinaan eli muutaman kertaa vuodessa se ei tykkää kääntyä. Silloin tulee tuo "Dstc vaatii huollon". Samalla keskipaneelissa valojen käännöneston napissa vilkkuu valo. Korjaus onnistuu käyttämällä virrat pois. Seuraavaksi näkyy "Dstc tilap. pois" joka kuittaantuu liikkeellelähdön jälkeen.
-
Meikäläisen S80 tuli samanlainen varoitus eli Dstc vaatii huollon, pysähdyn tien sivuun, sammutin auton ja käynnistin uudelleen niin ajotietokoneessa luki että dstc tilap. pois käytöstä. Ajattelin että okei, annan olla ku oli vähän kiire, mut sit ku olin ajanut n. kilometrin niin dstc meni uudestaan päälle ja varoitusmerkki sammui, eikä ole tän yhden kerran jälkeen enään vaatinut huoltoa.
Toivottavasti ei tule enää samanlaista varoitusta, ainakaan niin kauan ku minä olen tämän kyseisen yksilön omistaja. :D