Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Juike - 23.12.2014, 00:33:21
-
Eli vajaa vuosi sitte vaihdoin lämppärin kennon käytettyyn alkuperäiseen, koska vanha petti. n. kuukausi sitten "uusi" kenno poksahti rajussa kiihytyksessä ja pukkas höyryt tuulilasille ja joka paikkaan, nesteet kaikki lattialle tottakai. Tilasin alvadilta uuden kennon, joka oli aivan asiallisen näköinen ja sitä ei kovin haukuttukkaan tuolla lämppärinkennon vaihto- topicissa.
Kuivasin lattiaa ja kennon koteloa paperilla ja räteillä parhaani mukaan, myös sitä vänkärinpuolelle menevää osiota, ilmeisesti jotain ilmastoinnin kennoa tms siellä(?), jonka jälkeen asensin uuden kennon ja kasasin. Lattiamattoja kuivailin kans muutaman päivän.
Silti rempan jälkeen on autossa haissut tosi pahalle, ei suoranaisesti glykolille vaan vähän pahemmalle, mutta myös glykolin hajun siinä erottaa. Haju tulee kun auto lämpeää jonkin verran, jos lämppäri puhaltaa täysillä kuumaa, ei autossa haise, eikä suuttimista tuleva ilma haise mielestäni yhtään. Kun lämpömittari on n. 1/4 lämmin, puskee haju aika rankasti, tai jos lämpimänä säätää lämpöä pienemmälle.
Mistähän haju johtuu, vuotaako uusi kenno, onko nestettä jäänyt johonkin sinne koteloiden sisään, vai onko matot muka edelleen märkiä tms. Myös tuulilasiin tuli taas pari vk putsauksen jälkeen semmoinen pieni "kalvo" ns vetää huuruun, muttei lähde vaikka puhaltaa kuumaa lasille.
-
Matot kosteina, jos kerran haju vaan voimistuu lämmityksessä.
Matot pois, pesu ja kuivatus niin ongelmat pitäisi olla pois..
-
Omassa 940:ssa tarvikekenno haisi hirvittävältä useita kuukausia.
-
Glykoli on aika paskamainen aine, kun ei helposti kuivu. Siis matot pysyy märkinä.
Itselläni kennon vaihto kanssa menossa ja hommasin lainaan semmosen märkäimuripesurin. Pesurilla pesen matot, jotta saan glykolin pois. Samoin siellä on kjonkin verran niitä vaahtomuovipehmukkeita (maton alla), jotka kantsii pestä kanssa.
-
Eikös siinä käy niin että kun jäähdytysneste kuivuu, siitä jää vielä aineita jotka ei häviä mihinkään. Ne matot pitää pestä kunnolla jotta nekin saa pois.
-
Jees kiitos vastauksista, pitääpä purkaa vielä matot ja penkit pois!
-
Olen havainnut ilmiön että uudesta kennosta lähtee hieman vahamainen haju. Kennon alumiinipinnoissa on varmaan jotain suojarasvaa / vahaa joka aikansa tuoksuu.
Lämppärin kenno kannattaa pestä jollain rasvaa poistavalla aineella ennen asentamista.
-
Eli vajaa vuosi sitte vaihdoin lämppärin kennon käytettyyn alkuperäiseen, koska vanha petti. n. kuukausi sitten "uusi" kenno poksahti rajussa kiihytyksessä ja pukkas höyryt tuulilasille ja joka paikkaan, nesteet kaikki lattialle tottakai. Tilasin alvadilta uuden kennon, joka oli aivan asiallisen näköinen ja sitä ei kovin haukuttukkaan tuolla lämppärinkennon vaihto- topicissa.
Kuivasin lattiaa ja kennon koteloa paperilla ja räteillä parhaani mukaan, myös sitä vänkärinpuolelle menevää osiota, ilmeisesti jotain ilmastoinnin kennoa tms siellä(?), jonka jälkeen asensin uuden kennon ja kasasin. Lattiamattoja kuivailin kans muutaman päivän.
Silti rempan jälkeen on autossa haissut tosi pahalle, ei suoranaisesti glykolille vaan vähän pahemmalle, mutta myös glykolin hajun siinä erottaa. Haju tulee kun auto lämpeää jonkin verran, jos lämppäri puhaltaa täysillä kuumaa, ei autossa haise, eikä suuttimista tuleva ilma haise mielestäni yhtään. Kun lämpömittari on n. 1/4 lämmin, puskee haju aika rankasti, tai jos lämpimänä säätää lämpöä pienemmälle.
Mistähän haju johtuu, vuotaako uusi kenno, onko nestettä jäänyt johonkin sinne koteloiden sisään, vai onko matot muka edelleen märkiä tms. Myös tuulilasiin tuli taas pari vk putsauksen jälkeen semmoinen pieni "kalvo" ns vetää huuruun, muttei lähde vaikka puhaltaa kuumaa lasille.
mikäli ei nesteitä häviä niin eihän se uusi kenno voi vuotaakkaan?