Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Osxu - 23.12.2014, 17:11:46
-
Nonniin pistetääs tänne tälläinen, jos ei muuta niin vaikka huoltomuistioksi. Tuli jonkin sortin mielenhäiriöstä johtuen otettua riesaksi tuollainen itseäni kaksi vuotta nuorempi ökyvolvo, jolla on jo 415tkm kruisailtu. Tarkoitus olisi fiksailla pikkuruosteet pois, korjata keuliva asento, tummentaa ikkunat jollain 30-20% kalvolla ja jos sitten vielä jotkut Volvon omat vanteet alle. Mukava kruiserihan tuo on.
Varustelista on aika kiitettävä, tässä on paremmat varusteet kuin mun S60:sessä :D Näistä mainittavia ovat:
- Vakionopeudensäädin (ei toimi)
- Automaatti-ilmastointi (lämmönsäätely toimii mutta ilmeisesti kylmäaineet vuotaa/loppu)
- Kattoluukku
- Sähkölasit joka nurkassa
- Penkinlämmittimet luonnollisesti
- Joku lukko, en ole kokeillut onko G80 vai mikä.
Voi siellä olla muutakin mitä ei nyt mieleen tule, esim takakontissa on toimimaton CD-vaihtaja, ajattelin sen jättää sinne "nostalgia fiilistelyksi."
Ilmeisesti auto on ollut asiallisella pidolla koko ikänsä, siitä todisteena hyvä huoltohistoria. Sisusta on siistissä kunnossa, mitä nyt lattiamatto kaipaisi pesua, se taitaa olla kesän murheita. Penkit ovat siistit, mutta jokaisessa on omat pikkuvikansa, mikä on siinä mielessä hyvä ettei niiden puolesta tarvitse pelätä. Muoviosat ja ovi pahvit ovat ehjiä ja hyväkuntoisia. Käsittelin ne tossa 303 Aerospace protectantilla joka on aivan paras aine siihen hommaan. Maalipinnassa on omat murheensa, ovien alareunat ovat ruosteessa, vaikuttaisi olevan vasta aika alkavaa ruostetta eli ei pitäisi olla hitsausta tai muutakaan reikien paikkausta tiedossa.
Hitsaaminen tuli mainittua joten siirrytään jutussa siihen auton pohjaan ja helmoihin. Pikaisen tarkastelun perusteella auto ei ole hitsauskonetta nähnyt kuin tallin nurkassa. Eikä tarvettakaan näyttäisi olevan. Tähän saa varmuuden vasta kun pääsen auton alle, ehkä menee katsastukseen asti, ehkä käyn töissä öljymontulla jo aiemmin.
Öljynsuodattimen kävin ostamassa, mielessä öljynvaihto. Onko tollainen kutoskone miten nirso öljyjensä suhteen, onko jotain tiettyä ölppää jota kannattaa käyttää?
Puuhalistaa:
- Uudet rek.kilvet asennettu.
- Takavaimennin poistettu, korvattu suoralla putkella.
- Etuvilkut uudistettu
_________________________________________________ _________________________________________________ __
Kirjoitin nämä puhtaaksi autosta löytämistäni papereista
Volvo 960 Huolto historiaa
- 15 800 15tkm määräaikaishuolto
- 30 038 30tkm määräaikainen
- 46 200 45tkm määräaikainen
- 60 730 60tkm määräaikainen
- 75 520 75tkm määräaikainen
- 91 306 90tkm määräaikainen Jakopäähihna+moniurahihna uusittu
- 107 916 105tkm määräaikainen
- 118 293 120tkm määräaikainen
- 137 000 135tkm määräaikainen
- 153 000 150tkm määräaikainen
- 165 779 165tkm määräaikainen
- 179 584 180tkm määräaikainen Jakohihnan vaihto
- 196 666 195tkm määräaikainen
- 209 696 210tkm määräaikainen
- 225 300 225tkm määräaikainen Jakohihnan vaihto
- 240 472 240tkm määräaikainen Korkeus säätimet vaihdettu taakse, öljyt+suodatin
- 253 860 255tkm määräaikainen Ölhyj+suodatin
- 260 500 Pohjaanlyöntikumit taakse
- Ilmansuodatin
- 262 400 Öljyä lisätty 1L
- 263 960 Tuulilasin vaihto uuteen
- 268 900 Jakohihna, moniurahihna, kiristinrulla, vesipumppu
- 281 077 käsijarru huollettu
- 282 680 Öljyä lisätty ½L
- 284 000 Oikea umpio uusittu
- 291 100 Koneöljyt ja laatikosta myös
- 311 000 Öljyt+suodatin, taka jarrupalat, käsijarruvaijeri
- 313 200 jakohihna, kiristäjä, vesipumppu
- 320 700 Öljyt+suodatin, laatikkoöljyt, lambda-anturi
- 332 750 Nokka-akselin asentotunnistin, umpionlasi vasen
- Etuiskarit uusittu, katsastettu, ilmansuodatin
- Flektin anturi
- Takajarrulevyt+palat, käsijarruvaijerin takaosat
- Kitkarenkaat alle 195/65/15
-357 600 Jakohihna, kiristäjä, vesipumppu
- Alapallot vaihdettu
- Etujarrulevyt+palat, jarruletkut eteen, kitkarenkaat 205/65/15 , Katsastettu
- 399 900 Jakohihna, kiristäjä, vesipumppu
- Oikea raidetangonpää, alapallo, käsijarruvaijerit, Katsastettu
- 410 021 Jakohihna, nokka-akselin etutiivisteet, autom. öljyt, öljyt+suodatin, ilmansuodatin
- 416 495 Katsastettu, öljyt+suodatin vaihdettu, käsijarrukengät uusittu, käsijarrun säätö
- 420 310 Termostaatti ja jäähd.nesteet vaihdettu.
- 421 140 RVS-käsittelyn ensimmäinen vaihe.
- 421 583 öljyt+suodatin, RVS-käsittelyn toinen vaihe.
- 425 044 Takajarrupalojen vaihto.
_________________________________________________ _________________________________________________ __
Pistetään romaanin loppuun vielä kuvia autosta.
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0040_zpse5womhaq.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0040_zpse5womhaq.jpg.html)
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0039_zpsltw4tned.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0039_zpsltw4tned.jpg.html)
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0038_zpsmljx3cjm.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0038_zpsmljx3cjm.jpg.html)
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0041_zpsnjxiu2f2.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0041_zpsnjxiu2f2.jpg.html)
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0042_zpsg88diknr.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0042_zpsg88diknr.jpg.html)
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0043_zpsc6mjnhji.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0043_zpsc6mjnhji.jpg.html)
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0046_zpsq6xwkvvo.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0046_zpsq6xwkvvo.jpg.html)
Konehuone viestii siitä, siitä että auto on ollut hyvällä pidolla. Tallinaapuri kehui, että hänellä on ollut milleniumin jälkeen valmistettuja autoja jotka eivät ole yhtä komeassa kunnossa. Pitihän se kuitenkin puunata
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/PicsArt_1419278699949_zpsrwfeqnxj.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/PicsArt_1419278699949_zpsrwfeqnxj.jpg.html)
Vaihdoin tänään 23.12 aikansa nähneet etuvilkut uusiin kirkkaisiin.
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0047_zps65tq92hb.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0047_zps65tq92hb.jpg.html)
-
Komea auto! Miksei alkuperäinen soitin olisi kiva vielä.
-
Komea auto! Miksei alkuperäinen soitin olisi kiva vielä.
Se on edellisten toimesta hukattu, jos tarkkaan katsoo niin huomaa että lämmönsäätöpaneelin ja soittimen välissä on ruma rako. Ja soitin pysyy paikoillaa Rizzla-paketilla :D
-
Nonniin tänään käytiin katsastuskonttorilla kokeilemassa.
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0068_zps6vjspdwn.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0068_zps6vjspdwn.jpg.html)
Tutkin käkkärin toimimattomuutta, palat näytti siltä etteivät ole koskeneet rumpuihin kunnolla. En kuitenkaan tehnyt mitään, koska ei ollut tarpeeksi isoa holkkia sen napamutterin avaamiseen. Hain Motonetistä holkin, ja nappasin uudet takajarrupalat mukaan kun vanhat alkavat olemaan lopussa. Levyt menee vielä. Vaijeritkin sinne oli uusittu jonkun toimesta. Vaijerin kiristämisellä ei ollut merkitystä.
Tuli sitten nousuhumalassa sovittua kaupat 8x17 Pegasus-replicoista. Maalihan noissa on huono ja paikoitellen irtoillut. Renkaat oli ihan kohtalaiset ja ajattelin jos ne ajais loppuun ja sitten kävis puhalluttamassa ja maalauttamassa noi vanteet.
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0067_zpsgjvjfbln.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0067_zpsgjvjfbln.jpg.html)
Pohja tuossa oli tosiaan koskematon eikä tarvitse koskeakkaan.
-
Ei sitä napamutteria tarvitse avata. Jarrusatula irti 12mm hylsyllä, naputtelee levyn veks (kantsii löysätä kässärivaijeri ensin) Sit vaan suosiolla uuden hihnat (+asennussarja?) , rummun reunasta hioo olaksen pois ennen asennusta (ei tarvii olla isoakaan olasta=ei mene paikalle) satula paikalle ja vaijerista löysät pois. :)
Nimimerkillä: tänään remppasin.
-
.
Jep ei tarvinnut irrotta napaa, hetken tutkailun ja purkamisen jälkeen hiffasin miten kasataan.
Näkyi olevan molemmin puolin sama tarina, toisesta kengästä oli kulunut lähinnä keskikohta, toinen kauttaaltaan iha vähän, sekin keskikohdasta eniten. Onko rummussa jotain vikaa sitten, en tiedä. Ylimääräistä työtä aiheutti jumiutunut käkkärin säätömutteri, jouduin purkamaan koko keskikonsolin sen takia. Jätin uudet jarrupalat hyllyyn siltä varalta ettei vieläkään riitä rahkeet leimaan. Seuraava epätoivoinen yritys olisi ollut uudet jarrulevyt taakse. No leimahan sieltä tuli kuitenkin. Jarruvoimat 2,1Kn ja 1,4Kn jos en ihan väärin muista, eroa kuitenkin 29% läheltä liippasi :buck2:
Laitoin auton mukana tulleet kesärenkaat(Nypityt nastat) alle, ne olivat "kitkarenkaat" ja sillä kuitattiin se toinen hylyn syy.
Öljyt ja suodattimen vaihtelin siinä renkaiden vaihdon ohessa, lähinnä sen takia, että tietää mitä öljyä siellä on. Eli Mobil super3000X1 öljyt kaadoin koneeseen ja siniseltä haettu suti asentui koneen kylkeen. Seuraavan kerran tämän kanssa konttorille viimeistään 10.03.2016 :hello:
-
Tuli sitten nousuhumalassa sovittua kaupat 8x17 Pegasus-replicoista. Maalihan noissa on huono ja paikoitellen irtoillut. Renkaat oli ihan kohtalaiset ja ajattelin jos ne ajais loppuun ja sitten kävis puhalluttamassa ja maalauttamassa noi vanteet.
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0067_zpsgjvjfbln.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0067_zpsgjvjfbln.jpg.html)
Väittäisin että nuo on aidot 850 T-5R:n TITAN vanteet kooltaan 7"x17". Ja alunperin väriltään antrasiitti...
-
Väittäisin että nuo on aidot 850 T-5R:n TITAN vanteet kooltaan 7"x17". Ja alunperin väriltään antrasiitti...
Kyllä. 932 ja mattalakka
-
Jumalauta, Volvon leimahan siellä on takapuolella, numeroista ei saa maalauksen takia kunnolla selvää jotain tyyliin 3529649 ja 761742. Mikähän noista on sellanen käypä kauppahinta lohkeilevien maalien kanssa? Kanttari jälkiä ei tainnu missään vanteessa olla. Lähinnä mietin vaan että teinkö hyvät vai huonot kaupat?
-
Tuutko Sunnuntaina tällä ST1:lle miitteilee ? ;)
-
Juuh elikkäs öljypohjan kierteet on korkannu. Ihmettelinkin öljyjä vaihtaessa, että proppu tuntui oudolta avattaessa, välillä pyöri sormin ja välillä piti räikällä auttaa. Lisäksi aiemmin kun oon tinakoneisiin vaihtanu öljyjä, on proppu ollu joku 17-19mm, kumminkin sellainen että lenkkiavaimella oon avannu. Tämä proppu oli 24mm. En edes omista niin isoa lenkkiä. Selvittelin että kierteen pitäis olla 18x1,5. Nopean mittauksen mukaan toi proppu oli 17x? jengalla.
Kaikki olikin mennyt liian ongelmitta :peetu:
Tilasin Skruvatista uuden propun, toivottavasti ehtii tällä viikolla vielä perille, suunnitelmana kokeilla jos menee tiiviisti O-renkaan kanssa. Eli ilman kupariprikkaa .
Tuutko Sunnuntaina tällä ST1:lle miitteilee ? ;)
Näillä kertoimilla veikkaan saapuvani seiskalla tai kävellen jos seki viel päättää hajota :|
-
Tarviitko siihen seiskaan niit etupenkkejä? :D Voisin ne sulle ny myydä :D
-
Paljonko joudun köyhtymään?
-
Noissa Titaneissa on sitten väärä ET, tarvii spacerit väliin. ;)
-
Nonnii eli ilmeisesti millisellä nousulla oli sitten toi öljypohjan proppu. Mittausmenetelmän tai varsinkaan mittaajan tarkkuudesta en sano mitään.
Noissa Titaneissa on sitten väärä ET, tarvii spacerit väliin. ;)
Jep näitä on jo katseltu eri nettikaupoista.
-
Paljonko joudun köyhtymään?
Vaikka 30 molemmat ? Onko paha? Tarviitko romulokeroita vai eikös sulla jotkut vanhat penkit ollu? Voin sunnuntaina tuua miittinkiin ne.. Tai tuu hakee hallilta asemalta tai jostain. ;)
-
Juu toi on ok summa. Jos sä siihen hintaan lokerotki voit antaa, noist vanhoist puuttuu ne. Jos saat tuotuu miittii ni olis hyvä.
-
Juu toi on ok summa. Jos sä siihen hintaan lokerotki voit antaa, noist vanhoist puuttuu ne. Jos saat tuotuu miittii ni olis hyvä.
Hoituu :)
-
Mahtavuutta
-
Nonnii kävin tänään sovittamassa uutta öljyproppua O-renkaan kanssa, kas kummaa tuntui kiristyvän hyvin. Öljyä laitoin täyttöpullon(1L) verran mikä oli kontissa, toistaseksi ei vuotanut. Hain uudet öljyt, mutten päässyt kokeilemaan käyntiin yms. huomenna sitten.
-
Noniin, nyt uskallan julistaa että öljyt pysyvät koneessa! :pupu:
Olin suunnitellut korjaavani noi ovien alareunat nyt alkavalla vapaalla (torstai-sunnuntai), mutta korjaillaan kaverin autoa kun katsastusmies pahoinpiteli sen ruosteisia kohtia. Ajatuksen tasollahan noi ruosteet on korjattu ja auto myllytetty. Katsotaan koska tästä tulee todellisuutta. Ehkäpä sitten seuraavilla vapailla.
-
Pienin askelin edetään, tarpeet hankittu. En katsonut onko mulla hiekkaa puhaltamiseen minkä verran. No maanantai olis se päivä joka tapauksessa kun alan väsäämään. Arkivapaat on hyviä kun kaupat on normaalisti auki.
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0104_zpspp8jxo4i.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0104_zpspp8jxo4i.jpg.html)
-
Nonniiin, tuli kuskin ovi jo fiksailtua kuntoon, ihan ei osunut väri nappiin mutta eiköhän se tässä vältä. Lakkana käytin ekaa kertaa 2k-spraylakkaa, tuli hienoa jälkeä, ei paluuta 1k-versioon.
Tuli sitten lisäksi myllytettyä auto, hantin puolen ovien alareunoja lukuunottamatta. Niissä on vielä ruostetta joka pitää korjata. Jos joku ihmettelee tätä työjärjestystä niin myllytys oli ikään kuin motivaation nostattaja. Myllytyksen jälkeen päälle hierottu super resin polish ja rainforest rub.
Tässä kuvatuksia:(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0137_zps5jgtjcia.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0137_zps5jgtjcia.jpg.html)
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0136_zpsioj3of5e.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0136_zpsioj3of5e.jpg.html)
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0138_zpsahllbg75.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0138_zpsahllbg75.jpg.html)
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0140_zpsztwouxgi.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0140_zpsztwouxgi.jpg.html)
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0139_zpsbdm89m04.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0139_zpsbdm89m04.jpg.html)
-
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0010_zpsbiwnqibd.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0010_zpsbiwnqibd.jpg.html)
Siinähän tuo olis tämän hetkisessä kuosissa. Alla Titanit 25mm spacereillä.
-
Hiioihoi halojatapäivää! Tänään tuli vaihettua uusi termari koneeseen. Vanhat jäähdytysnesteet oli aika törkeässä kunnossa, varmasti teki hyvää laittaa tuoreampaa koneeseen. Tämän lisäksi kaunistin konehuonetta, siitä kuvia alla. Pakosarjan lämpöpeltiä en vielä laittanut paikoilleen, ostan huomenna uudet pultit siihen. Se tuli hiekkapuhallettua sekä maalattua myös.
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_00541_zpsfdnwlqfs.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_00541_zpsfdnwlqfs.jpg.html)
Metrin kone. Ruosteiset iskareiden yläpäät iskevät ikävästi silmään.
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_00501_zpsmepnfmfi.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_00501_zpsmepnfmfi.jpg.html)
Pakosarja paljaana
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_00511_zpsp6j4raxv.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_00511_zpsp6j4raxv.jpg.html)
Pikku yksityiskohta, myös puolien suojamuovin kiinnityspultit saivat väriä.
-
Eilen tuli sitten ruosteita poistettua autosta sekä nahkaa sormista! Kurkistin myös hantin puolen muovilokarin alle, siellä oli hienon näköistä, ei ruostetta tms missään. Availin samalla sen vedenpoisto reiän, joka tuulilasin reunasta sinne valuttaa. Aikasta tukossa oli havun neulasista.
Sellainen päätös tuli tehtyä, että tämä auto vedetään dipillä väriin X. Yksi iso syy on se että yritetään välttää sitä että auto näyttäisi aivan tilkkutäkiltä ruostekorjauksien takia. Toinen on se että joku äidin pikku kullannuppu on varmaan saanut kuulapyssyn/ilmakon käsiinsä. Takalaudassa, kyljissä ja ovissa on symmetrisiä pyöreitä jälkiä, joista näkyy pohjamaali. Näitä jos alkaa jollain paikkakynällä peittelemään niin jälki on aika rumaa.
Väri ehdotuksia otetaan vastaan(jos tätä kukaan lukee), mielessä pyörinyt mattavalkoinen, mattakeltainen ja sitten ehkä joku oma sekoitus, esim. Kalsongblå tyylinen sininen. Tarkoitus olisi käyttää Rubbercompia ruiskutavarana. Vanteisiin kokeilin jo Biltsun kumimaalia, jotenkin ei vakuuttanut. Ainakin Plastidip ja Rubbercomp ovat olleet paremman oloisia, niitä tosin vain sprayna olen käyttänyt. Myös ylipäätään ruiskulla maalaaminen on uutta, mutta hetken kun sääteli ruiskua niin sain sen mielestäni ihan hyvin ruiskimaan.(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0061_zpste8gaklq.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0061_zpste8gaklq.jpg.html)
Pelkkällä pohjamaalilla mennään, en kokenut värin laittamisessa olevan järkeä kun tämä kumminkin dipataan.
(http://i1281.photobucket.com/albums/a507/Osku1919/960/DSC_0059_zps93hnuhq8.jpg) (http://s1281.photobucket.com/user/Osku1919/media/960/DSC_0059_zps93hnuhq8.jpg.html)
No pain no gain sanotaan
..
-
Ei ainakaan keltaista. Paljon toi dipoi maksaa ruiskutavarana?
-
Ei ainakaan keltaista. Paljon toi dipoi maksaa ruiskutavarana?
http://www.varaosa.fi/ProductList.php?groups=Var004 (http://www.varaosa.fi/ProductList.php?groups=Var004)
Tuolla 35e litra. ymmärtääkseni jotain 6-8 litraa ois riittävästi ton kokoseen autoon. Toki ohenteen määrä tulee myös huomioida, hatusta heitän että tuossa oli 1/3 oikea ohennus-suhde