Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 8-pätkä - 22.05.2011, 19:36:17

Otsikko: 940 Nopeusmittari kuoli
Kirjoitti: 8-pätkä - 22.05.2011, 19:36:17
Kesken ajon siis huomasin että nopeusmittari lopetti toimintansa täysin. Matkamittarihan tässä ei ole toiminut pitkään aikaan... Millä periaatteella tuo mittari toimii, eli onko ihan perinteinen vaijeri vai jotain ihan muuta? Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään?
Otsikko: Vs: 940 Nopeusmittari kuoli
Kirjoitti: jen - 22.05.2011, 21:17:22
sähköinen mittari,joko itse mittari risa tai anturi vetopyörästössä,itse veikkaan mittaria.
Otsikko: Vs: 940 Nopeusmittari kuoli
Kirjoitti: 8-pätkä - 22.05.2011, 21:28:24
Ai niin, unohtui mainita että antaa vikakoodia 3-1-1. "Nopeusanturin signaali puuttuu"
Otsikko: Vs: 940 Nopeusmittari kuoli
Kirjoitti: mikan - 23.05.2011, 00:50:55
Kesken ajon siis huomasin että nopeusmittari lopetti toimintansa täysin. Matkamittarihan tässä ei ole toiminut pitkään aikaan... Millä periaatteella tuo mittari toimii, eli onko ihan perinteinen vaijeri vai jotain ihan muuta? Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään?

Jos matkamittari ei toimi, niin vika on mittaristossa. Perämurikassa on VR-anturi jolta tieto tulee sähköisesti mittaristolle.
Mutta jos ECU herjaa, ettei signaalia, niin piuhat poikki jossakin anturi korin sisusta.
Veikkaisin taka-akselin ympäristöä.
Otsikko: Vs: 940 Nopeusmittari kuoli
Kirjoitti: The moose - 23.05.2011, 17:29:38
Ai niin, unohtui mainita että antaa vikakoodia 3-1-1. "Nopeusanturin signaali puuttuu"

pitäs kaikenjärjen mukaan vaikuttaa moottorin käyntiin, vetoihin.
Otsikko: Vs: 940 Nopeusmittari kuoli
Kirjoitti: Huikkoster - 23.05.2011, 17:40:35
Ei vaikuta, vain kierrosluku putoaa suoraan tyhjäkäynnille.
Jos ollaan liikkellä, kierrokset putoaa ensin reiluun tonniin ja laskeutuu hitaasti -> 750. Jos ei saa signaalia, menee suoraan 750.
Otsikko: Vs: 940 Nopeusmittari kuoli
Kirjoitti: 8-pätkä - 24.05.2011, 07:30:37
Omasta mielestä tekee kyllä juuri niinkuin aina ennenkin, eli putoaa ensin siihen tonnin kieppeille ja sitten vasta tyhjäkäynnille. Vetääkin ihan normaalisti, eli ainoa ongelma on se että mittari ei näytä mitään. Tuosta matkamittarista nyt ei ole niin väliä, se ei ole toiminut koko aikana kun auto on mulla ollut, mutta nopeus olisi mukava tietää.

Eli vikaa kannattaisi ensimmäisenä lähteä etsimään itse anturista auton takapäästä?
Kiitos kaikille jo vastanneille!
Otsikko: Vs: 940 Nopeusmittari kuoli
Kirjoitti: pikatraktori - 24.05.2011, 11:25:14
No tuosta kuvauksestasi ja edellistä kuvauksesta päättelisin, että on mittarivika. Toimivatko muut mittarit? Linjahan kulkee ensin mittariyksikölle ja sieltä ECU:lle ja tominta on kuvauksesi mukaan ns normaali eli linjat kunnossa.
Otsikko: Vs: 940 Nopeusmittari kuoli
Kirjoitti: 8-pätkä - 24.05.2011, 16:11:30
Itse asiassa tänään kiinnitin huomiota tuohon asiaan ja kyllähän se putoaa suoraan tyhjäkäynnille. Kaikki muut mittarit toimivat normaalisti. Äsken ajoin auton parkkiin ja painoin jarrua hieman kovemmin vaihde vapaalla niin kierrokset laskivat jopa niin alas että öljynpainevalo vilahti. :o

Pelottaa vaan että jos vika on mittarissa niin tuskin tulee toimimaan enää yksikään mittari jos menen purkamaan sen... Täytyy tässä joku päivä käydä montulla auton alla ja tutkia johdotuksia, jotenkin tuntuisi aika vahvalta vaihtoehdolta tuo että anturin luota on johto poikki. (Tai sitten vaan haluan sen olevan niin että säästyn purkamasta mittaria... ;D )
Otsikko: Vs: 940 Nopeusmittari kuoli
Kirjoitti: Dartteri - 26.05.2011, 11:24:34
Jos se antaa vikakoodin, niin johdot kannattaa mittailla. Seiskojen kanssa tätä on tehty paljon, mutta johdotushan on samanlainen. Toimitte seuraavasti:
1. Tunkkaa perä ilmaan ja tue hyvin
2. Etsi perämurkulan laipasta nopeusanturin liitin ja tunnista värit.
3. Irrota mittaristo painamalla kahdella ruuvimeisselillä metallisen kehyksen molemmista päädyistä lukituskieleke sisään (neliskanttiset reiät), vedä kehys irti ja irroita neljä tai kuusi mittariston kiinnitysruuvia. Mittaristo tulee ulos vetämällä kuskin naamaa kohti.
4. Keskellä mittaristoa on sinetöity valkoinen liitin nopeusmittarille. Paikallista samanväriset karvat kuin perämurkulasta ja mittaa resistanssi näiden välistä yleismittarilla.
5. Käske kaveri pyörittämään takapyörää ja ihmettele yleismittaria. Jos ei näytä ääretöntä ja resistanssi vaihtelee, piuhat kunnossa. Mittari työpöydälle ja ihmettelemään... Juotoskorjauksella ja kondensaattorien vaihdolla luulis tokenevan.

Matkamittaristasi on todennäköisesti hajonnut nollausmekanismin vivustoa. Sitä voi koittaa liimailla kasaan... Pyörikö ennen noparin kuolemaa kokonaismatka?
Otsikko: Vs: 940 Nopeusmittari kuoli
Kirjoitti: 8-pätkä - 26.05.2011, 15:59:11
Matkamittaristasi on todennäköisesti hajonnut nollausmekanismin vivustoa. Sitä voi koittaa liimailla kasaan... Pyörikö ennen noparin kuolemaa kokonaismatka?

KIITOS todella hyvistä ohjeista!

Matkamittari ei ole pyörinyt koko aikana kun auto on mulla ollut, kuulemma joskus nollattu trippi vauhdista ja sen jälkeen ei ole pyörinyt.
Otsikko: Vs: 940 Nopeusmittari kuoli
Kirjoitti: 8-pätkä - 26.05.2011, 19:12:14
Noniin, nostetaanpas kun selvittelin vähän:
-Johdot anturilta mittarille OK, vastusarvot ihan mitättömiä.
-Anturilta tulevien johtojen välinen resistanssi vaihteli rengasta pyöritettäessä välillä 1.0-0.9 megaohmia. Onko edes sinnepäin?
-Mittarin takana oli irrallaan 2-napainen liitin jolle oli paikka mittarissa, laitoin paikalleen mutta ei ollut vaikutusta.

Vielä ei oikein osaa tehdä johtopäätöksiä (onpas ontuva termi kun puhutaan sähköviasta... ;D ) siitä, että mikä on rikki kun ei ole oikein tietoa mitä lukemia tuon anturin pitäisi antaa.
Otsikko: Vs: 940 Nopeusmittari kuoli
Kirjoitti: pikatraktori - 27.05.2011, 08:59:08
Periaattessa sitä ei ihan noin kai mittailla, koska kysessä on kai induktiivinen anturi. Hall-virtaan perustuvilla systeemeillä sieltä saa ainakin joissakin systeemeissä takarengasta pyörittämällä 0 ja ääretön, mutta en tiedä onko sitä missää autossa (Audi 80?) käytössä. Tämä systeemi antaa vaihtovirtaa joka on vähän merkistä riippuen enemmän tai vähemmän epäsymmetristä puolijaksoilla. Pitäisi kai olla oskiloskooppi ja riittävästi kierroksia :-\. En valitettavasti muista mitä ohmista vastusta mittari näyttää, koska mittauksesta on jo vuosia. YKK-anturiilla mittaus kunnossa olevilla antaa 160 - 230 ohmia. Ehkä jollakin on tuoreempi kuva muistissa tuosta peräanturin vastuksen mittauksesta? Tosin ne kyllä erittäin harvoin menevät epäkuntoon - vikaa on yleensä johdoissa.
Otsikko: Vs: 940 Nopeusmittari kuoli
Kirjoitti: Vauxi - 04.06.2011, 15:50:44
Megaohmeja kun tavallinen mittari näyttää. = sama asia kuin yhteys poikki. Edellämainittu alle 200ohm on oikea arvo. Ylipäätään yleismittarilla ei vr anturia oikeen muuten voi mittaa kuin että langat on ehjät. Skooppi näyttää sen mitä sieltä tulee, jos tulee.