Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: supa87 - 22.05.2011, 20:55:56

Otsikko: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: supa87 - 22.05.2011, 20:55:56
Ongelmaa ilmenny että joskus kiihdyttäessä eikä aina tarvi varsinaisesti poljin lattiassa kiihdyttää niin auto nykäsee tooosi kovaa ihan kuin kone sammuis joksku sekunnin murto osaks. Sen verran kova nykäsy et saattaa pian jotai muutaki hajota :S olisko ehdotuksia missä vikaa??
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: TVS - 22.05.2011, 23:33:38
Kokemuspohjasena veikkauksena sanoisin ahtopaineensäätöventtiiliä tai sen letkut, ilmanputsarikopan takareunasta alhaalta löytyy. Ahtopaineraja tulee vastaan suhtkoht terävästi näissä.
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: supa87 - 23.05.2011, 07:18:47
joo ongelma kyllä ilmeni heti kun vaihdoin vakio turbon tilalle 18t.n  ja vikakoodia antaa korkeasta ahtopaineesta. Että siitäkö sitten johtuisi?
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: ZuluR - 23.05.2011, 10:13:16
Bingo...
Fuelcut.

15g ei voi korvata 18t:llä ilman vähän ihompi lastu.

15g -> 16t vielä menee jotenkin kunhan h-tanko on oikeissa säädöissä.
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: supa87 - 23.05.2011, 11:36:11
jaahas että virittämiseks menee. Mistähän sais halvalla tarkotukseen sopivan lastun?
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: ZuluR - 23.05.2011, 21:36:47
jaahas että virittämiseks menee. Mistähän sais halvalla tarkotukseen sopivan lastun?

löytyyhän niitä :D muutama ylimääräinen...
kaikki riippuu vain mitkä speksit sulla on autossa aut/man ym..
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: supa87 - 24.05.2011, 17:17:20
saimpas tilailtua jo :) kattotaa toimaako sitte paremmin ku hyvin
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: supa87 - 04.06.2011, 23:09:42
Nojoo vika tais poistua lastutuksen myötä. Ei nykiny muutaku sillon ku tyhjäkäyntimoottorin letku pamahti irti ku nuo ahdot niin nousi  ;D kiitokset
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: supa87 - 05.06.2011, 18:12:03
:( eipähä kyllä se nykii vieläki........... voiko olla siitä ahtopaineen säätimestä sitte? tai voiko se bpumpun rele tehä noin? entäs ku mulla on tos ahtimes sellane lyhennetty se hukkis nii vaikuttasko se?
Ja vikakoodeja ei anna
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: Juzi - 05.06.2011, 20:58:23
No kai oot kattonu missä ne ahdot pyörii?
TCV venttiilin resistanssin voit mitata.. pitäis löytyy 22.4 – 25.4ohm
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: supa87 - 05.06.2011, 21:26:34
Eipä tolla vakio mittarilla paljo kattota mutta kyllä se ny aika paljo menee valkosen yli.. kävin vähä löysääs sitä tankoa nii kattoo mitä sanoo. muuten ei tosiaan pätkäse muutaku silloin ku ahtoviisari on valkosen puolella
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: Juzi - 05.06.2011, 21:31:32
Ihan suositeltavaa kattoo ahdot kohilleen ihan kunnon mittarilla
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: supa87 - 05.06.2011, 21:35:24
Ei se auta ku lyödä mittari kiinni ja kattoa. Kyllä ne varmaa huiteli siinä 1.2bar oma veikkaus mutta sitteppä nähdään
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: supa87 - 07.06.2011, 17:34:21
Milläs alueella se pitää kattoo tolla mittarilla ku mittaa tcv:n? koitin sitä tos mittailla mutta jos ny oikein kattoin sillä mittarilla niin näytti jotain 0.3? liekö mäsänä sitte
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: supa87 - 08.06.2011, 17:06:02
nojoo kyllähän se tcv oli kunnossa mutta vikakoodin sain aikaseks 214 RPM sensor signal sporadic ??? kampiakselin tunnistimen oon jo vaihtanu mutta ei auttanu
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: supa87 - 04.08.2011, 00:27:59
Ei perkele kyllä ottaa päähän toi nytkähtely.. siis miten se voi ku kiihdyttää ilman et ahtoja käyttää ja muutenki normaalisti ajelee nii ei nykäse mut heti ku ahtoja käyttelee nii johan nykäsee... miten noi ahdot siinä voi muka noin vaikuttaa? sitä kampiakselin tunnistinta se välillä valittelee mut oon mä sen vaihtanu kyllä ja johtoja kattellu läpi. tää rupes tätä tekeen kytkinrempan jälkeen
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: ZuluR - 04.08.2011, 07:48:41
Vaihda sytytyskaapelit!

tai mittaa ohm mittarilla että kaikissa on sama kohm/pituus

hyvä arvo lyhyt kaapeli <Kohm
pitkä parin kohm paikkeilla!

huono... jopa poikki!!!!!! eli loputon vastus.
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: T5notR - 04.08.2011, 07:56:39
Tuli T5:sen aikaan kokeiltua viri hukkaportin kelloa ja tulos oli juuri sama nykäisy vaikka kokeiltiin
kahta eri lastua ja tankoa säädeettin eri kireyksiin.
!8T:n orkkis kello vaan kiinni ja esikiireys vadiksen konetyypin mukaan ja se on n. tapin reijän verran.
Toimii parhaiten.
Kyllä auto on alakierroksilla pirteempi jos tanko kiireempi, mut sekoaa korkeimilla ahdoilla alkeellisen ja hitaan säätö tavan takia.
Korjatkaa gurut jos olen väärässä ;D

Oma T5 toimi itse asiassa mielestäni parhaiten bleederi/rajapaine venttiilin avulla (rajapaine 0,4)

Laitoin V70R:ään teollisuus mittarin vian etsintää varten ja on tarkka. On vieläkin käytössä..
Maksoi alta 3 kymppiä.
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: supa87 - 04.08.2011, 16:59:15
ei niitä ahtoja tartte käyttää ku iha vähä valkosen puolella nii saattaa nykästä ja joskus ei edes nykäse täyskaasulla. Vois noi johdotki ny koittaa mitata. Sen verran hokasin et puolan johto on ruostees :D viime kesänä noi johdotki kyllä vaihdettiin. Mistähä löytäs tollasen vakio hukkiksen?
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: ZuluR - 04.08.2011, 21:38:36
ei niitä ahtoja tartte käyttää ku iha vähä valkosen puolella nii saattaa nykästä ja joskus ei edes nykäse täyskaasulla.
Vois noi johdotki ny koittaa mitata. Sen verran hokasin et puolan johto on ruostees :D viime kesänä noi johdotki kyllä vaihdettiin.
 Mistähä löytäs tollasen vakio hukkiksen?

lähtisin itse tutkimaan sähköpuolta ennekun hukkiksen vaihtaa.
Hukkiksen vaihto voi olla turha...  mutta sähköpuoli ei haittaa vaikka korjaa "just in case".
ja on myös helpompi&nopeampi ruuvata.

Mun talviautossa 460 tic nykäsi heti kun pääsi ahdoille. (0bar).
syy oli sytkakaapeli joka oli poikki

Bleedi ei kuulu motornic 4.3 ja 4.4 vehkeisiin koska näissä ei ole MAP anturia!
Otsikko: Vs: 850 -94 t5 ja nykäisyt
Kirjoitti: supa87 - 04.08.2011, 22:24:01
Joo lähdetään kattomaan noi sytkäosat ensin. Vois noi tulpan johdot hakee siniseltä ens kerralla vaikka maksaaki hitusen enemmän