Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: automaattikasipätkä - 28.12.2014, 19:25:43

Otsikko: Rikoinko ilmamassamittarin?
Kirjoitti: automaattikasipätkä - 28.12.2014, 19:25:43
Kyseessä ykköskoppainen v70 '00 2,5 tdi, jonka ilmamassamittarin päätin CRC:n air sensor cleanilla putsata.

N. viikko takaperin sain e46 bemarini käyntihäiriöt paranemaan ruiskuttamalla tuota, ja siitä innostuneena päätin putsata volvonkin ilmamassamittarin. Siinäkin kun kulutus on noussut ja tehot tuntuvat olevan aavistuksen kateissa.

 Rakenteeltaan hyvin samantyyppiset Boschin osat näissä kahdessa olivatkin. BMW:n osassa ei mitään silmillä nähtävää likaa näkynyt, mutta volvon ilmamassamittari oli kauttaaltaan suht paksun mustan lian peitossa. Pelkkä runsas air sensor cleanerin ruiskutus ei sitä poistanut. Sitten taisin tehdä sen ratkaisevan virheen, eli putsasin sitä (filmin?) pintaa cleaneriin kostutetun vanupuikon kanssa. Pinnat kirkastuivat ja mustaa irtosi. Kun sain osan paikalleen ja lähdin koeajolle, moottorin vikavalo syttyi kiinteästi palamaan, ja palaa nyt ajossa jatkuvasti. Lyhyen taajama-ajon perusteella auto vaikuttaisi muuten toimivan ihan normaalisti.

Eli meninkö nyt rikkomaan tuon ilmamassamittarin koskemalla siihen filmipintaan?

Otsikko: Vs: Rikoinko ilmamassamittarin?
Kirjoitti: automaattikasipätkä - 29.12.2014, 10:38:52
Otin tuon vielä kerran irti, ruiskutin cleaneria ja annoin kuivua kunnolla. Sama juttu, vikavalo palaa kiinteästi. Nyt tuli sitä maantieajoakin, eikä tuo ihan normaalisti kulje, taitaa olla vikatilassa. Hitto kun menin ronkkimaan niitä pintoja...ehkä tästä jotain oppii...tai sitten ei.

Jos nyt vaihdan tuon imm:n uuteen, niin kulku varmasti paranee (menee pois vikatilasta), mutta tuo vikavalo ei taida sammua ilman että sen kuittaa pois? Näin oli ainakin silloin, kun viallinen ahtopaineensäädin jätti valon palamaan. Uusi osa korjasi vian, mutta valo paloi niin kauan, että kävin sen kuittauttamassa korjaamolla.
Otsikko: Vs: Rikoinko ilmamassamittarin?
Kirjoitti: paku97 - 29.12.2014, 11:56:04
Motonetistä aito Boschilainen 139.90e. :hello:
Otsikko: Vs: Rikoinko ilmamassamittarin?
Kirjoitti: heke.r - 29.12.2014, 19:02:49
Onhan immun johto takasin paikoillaan, putsari puhdas ja kohdillaan ja letkut paikoillaan, edellisen huollon jäljiltä? Jos on, kuittaa viat obd:lla tai akku irroittamalla (käytä auto lämpöiseksi ennen akun irroitusta), hävittää tietty radiokanavat ja ajotietokoneen lukemat/laskelmat. Auto käyntiin ja anna humpsuttaa 10-15 min. sopeuttaa anturiarvoja. Sammutus, käynnistys ja ajoon. Jos tällä eka ennen kuin uutta asentamaan..
Otsikko: Vs: Rikoinko ilmamassamittarin?
Kirjoitti: automaattikasipätkä - 29.12.2014, 20:47:45
Johto on paikoillaan, olen nykinyt sitäkin pari kertaa pois ja laittanut takaisin. Itse imm:n putkea ja ilmanputsaria en edes irrottanut, otin puhdistusta varten pelkän mittarin irti avaamalla ne pirulliset 5-kulmaiset torx-ruuvit. Pidin akkukaapeliakin hetken (n. 5min) irti, mutta tuo 10 - 15 min tyhjäkäynti jäi tekemättä...vikavalo palaa ja tehot on sitä luokkaa kuin joku olis pölliny turbon...
Otsikko: Vs: Rikoinko ilmamassamittarin?
Kirjoitti: RaneHoo - 29.12.2014, 23:15:59
Kannattaisi tutustua ekana vikamuistiin ja tulkita se ennen arvailuja. Turhan osto on aina kalliimpaa.
Otsikko: Vs: Rikoinko ilmamassamittarin?
Kirjoitti: tdi-arska - 30.12.2014, 12:01:54
http://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-Mass-Air-Flow-Sensor-0-280-218-108-0280218108-8670112-8670263-0-280-218/1958993412.html

Jos tilaat tai saat lainaksi, käy näköjään bensakoneidenkin massamittari.
Otsikko: Vs: Rikoinko ilmamassamittarin?
Kirjoitti: automaattikasipätkä - 02.01.2015, 09:00:57
IMM vaihdettu uuteen, tehot palautuivat heti, vikavalo sammui n. 40 km ajon jälkeen.
Otsikko: Vs: Rikoinko ilmamassamittarin?
Kirjoitti: paku97 - 02.01.2015, 10:40:02
 :sundaydriver: :sundaydriver: :hello: