Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Kisba - 29.12.2014, 16:15:21
-
terve onko tietoa miten saa jäähdytinnesteet kaikki pihalle tästä mallista? ajoin tossa yksi aamu töihin ja pakkasta oli 20 astetta. huomasin kun kävi savuamaan ja pysäytin auton ja siten vasta huomasin että oli lämpömittarikin aivan punasella. No kaadoin vähät nesteet mitä paksissa oli ja myös lunta piti tunkea kun muuta ei ollut ja sitten ajoin 10 kilsan päähän absille ja kaadoin litran jäähdytinnestettä. kyllä se vähä autto mutta silti kun on vähän aikaa ajanut nostaa lämmöt ihan tappii. kun en usko että vika on termostaatissa koska se on toiminut moitteettomasti joten jos ottaa nesteet pihalle ja laittaa uudet voisi pelittää mutta mistä ne saa pois? Fiksummat kertokaa? ja huomenna lauhtuu toivottavasti myös vika häviää.
-
syylärin alalaidassa on toinen tyhjennyshana alavesiletkun vieressä ja toinen lohkon takapuolella jakopään puoleisessa päädyssä :)
Nyt on myös sitten suuri todennäköisyys että joutuu konetta aukomaan kun on päässyt keittämään... Jos termostaatti ja flekti toimii normaalisti eikä kierrossa ole tukoksia ei moottorin pitäisi päästä nostamaan lämpöjä.
Veikkaisin että on ollut liian laihat jäähdytinnesteet järjestelmässä.
-
ei kyllä pitäisi olla olleet liian laihat koska mitattiin syksyllä ja kyllä se jotaan vajaata -20 näytti kestävän. Mutta en tiedä no laittaa nyt uudet nesteet ja kattoo mitä tapahtuu. toivotavasti ei nyt sentään tarvi konetta käydä aukomaan tai taitaa tääki auto lähtee menemään.. sellaiseen ei ole vaan varaa.
-
ja pakkasta oli 20 astetta.
kyllä se jotaan vajaata -20 näytti kestävän.
Eikö tässä nyt kuitenkin tullut todennäköinen syy ongelmaan? Nesteet hileisenä mössönä eikä kierrä.
Kyllä -30-40 astetta saisi pakkasenkestoa nesteillä olla, niin ei tarvitse jännittää sen puolesta.
-
Jos pakkasneste ei kestä kuin vajaat parikymmentä, niin ajoviimassa vetää takuuvarmasti soseeksi. Kädet ristiin ettei ole kansipahvi kärähtänyt.
-
Mulle tais tulla tänään kansivamma omaani,kun kiehui ja pihisi,eikä vesi kiertänyt. Lämmöt tapissa piti jurnuttaa motarilta pois,että saan mukanani olleen pikku-ukon nopsasti lämpöiseen. No jää hyvä varaosa auto,jos noin kävi.
-
Lievä OT, mutta ei se neste ajoviimassa ulkoilmanlämpöä kylmemmäksi mene vaikka ajaisi 200kmh. Jos neste on jo lähtiessä hyytynyt niin samassa tilassa se on ajossakin ellei moottori sitä pääse lämmittämään. :)
Ajoviiman jäähdyttävä vaikutus ei vaikuta "elottomaan" kohteeseen.
-
mistäs sen tietää onko kansipahvi mennyt? koska nyt tänään kun lauhtui ja ajelin sillä noin 10 -15 kilsaa en tosin yli 60 mutta lämmöt ei noussut kun siihen puoleenväliin kun pitääkin että ehkä selvittiin vähällä toivottavasti. no kyllä siihen nyt vaihdan tässä uudet jäähdytinnesteet kokonaan jos se on noin helppoa että valuttaa pois ja uudet tilalle.
-
mistäs sen tietää onko kansipahvi mennyt? koska nyt tänään kun lauhtui ja ajelin sillä noin 10 -15 kilsaa en tosin yli 60 mutta lämmöt ei noussut kun siihen puoleenväliin kun pitääkin että ehkä selvittiin vähällä toivottavasti. no kyllä siihen nyt vaihdan tässä uudet jäähdytinnesteet kokonaan jos se on noin helppoa että valuttaa pois ja uudet tilalle.
Vettä häviää käytössä, paisuntasäiliössä pulputtaa käydessä ja/tai vesi nousee pikkuhiljaa täyttöaukosta ulos kun moottori lämmennyt, sekaan ilmestyy öljyä. Moottorin lämmöt seilailee tai nousee normaalia korkeammalle, lämmityslaitteen lämmöntuotto huononee(järjestelmään menee ilmaa).
Nyt kannattaa aluksi seurata tarkasti veden määrää ja lämpöjä, ainakin tarkemmin kuin aiemmin. :hello:
-
no ei mennyt vissiin kansipahvi tai mikään muukaan kun toiminut tähän asti moitteetta ja ajan yli 150 kilsaa päivässä. mutta nyt tuli sellanen ongelma että jäähdyttimen tuulettimen varoitusvalo palaa. mistäköhän sitä kannattaisi lähteä korjaamaan että ei palaisi. kyllähän sillä ajamaan pystyy mutta kai se kone ja nesteet vähä kuumana käy tosin ei vielä moottorin lämpö ole noussut. voihan olla että koko tuuletin on rikki mutta voihan se olla jostaan liitoksesta tai releestä ...? tietääkö joku?
-
Se valo ilmoittaa liian alhaisesta jäähdytysnesteen määrästä. veikkaan että paisuntasäiliössä olevan anturinkoho on vaan jumissa.
-
Jäähdyttimen tuulettimella ei ole varoitusvaloa. Olisikohan kyseessä punainen varoitusvalo nro 19
(http://www.volvoclubthailand.com/yabbfiles/Attachments/20103_p256386.jpeg)
Se kertoo että jäähdytinnestettä ei enää ole paisuntasäiliössä tai nestetasoanturi on viallinen.
-
juu se on se numero 19 =D ai jaa no sehän on hyvä uutinen kun vaihoin jäähdytin nesteet niin laitoin sen anturin takas kiinni. nesteet on ihan kohillaa eli anturi varmaan rikki pitää vetästä helvettii se taas =d kiitoksia.
-
Kannattaisi talvella tyytyä vähän viileämpää puhallukseen ja käyttää turboissa 87 asteista termostaattia niinkuin on ohjeissa sanottu. Menisi vähemmän niitä kansipahveja.
92 asteinen on turbossa turhan kuuma kesäkeleillä.
-
Kannattaisi talvella tyytyä vähän viileämpää puhallukseen ja käyttää turboissa 87 asteista termostaattia niinkuin on ohjeissa sanottu. Menisi vähemmän niitä kansipahveja.
92 asteinen on turbossa turhan kuuma kesäkeleillä.
90 asteinen on orkkis ja sillä mennään. Lämpömittarin neula nousee juuri puoliväliin, ei jää alle eikä mene yli.
Taitaa tulla enemmän kansipahvin kanssa ongelmia jos öljyn taso pääsee laskemaan vaihtovälillä liian alas tai jäähdyttimen letku porsii kesken ajon.
Toinen asia on vielä jos polkee menemään kylmällä koneella, jolloin vielä kylmissään oleva öljy ei voitele riittävästi. Turboja saa ainakin sillain hajoamaan ennen aikojaan.
-
90 asteinen on orkkis ja sillä mennään. Lämpömittarin neula nousee juuri puoliväliin, ei jää alle eikä mene yli.
Tuossa kopsattu ohjekirjasta:
Cooling system
Type: Positive pressure, closed system
Thermostat begins to open at 186°F (90°C)
Turbo 180° F (87° C)
Coolant: Volvo original coolant/anti-freeze
Capacity: 7.6 US qts. (7.2 liters)
Turbo - 7.4 US qts. (7.0 liters)
Turboon kuuluu siis 87 asteinen.
-
Thermostat begins to open at 186°F (90°C)
Turbo 180° F (87° C)
Turboon kuuluu siis 87 asteinen.
T-5 malliseen myivät paikalliselta marmoritiskiltä 90-asteisen rekisterinumeron mukaan,
että ovat standardit muuttuneet.
Ohjekirjassa kyllä lukee tuo sama suomeksi, joten oikeassa olet kyllä siinä.
-
Vilahti pari kertaa valo numero 15, kertoisiko joku, mitä tarkoittaa, kun ei löydy ohjekirjaaja PDF versiosta en löytänyt mitään valojen selityksiä? Kiitos!
-
Jarrujärjestelmän vikavalo. Valo syttyy jos jarrunesteen taso on liian alhainen tai jos jarrupalat on varustettu kulumisen varoittimilla niin valo syttyy myös kun palat ovat lopussa.
-
Kiitos tästä. Tutkitaan asia tarkemmin.