Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Chili - 30.12.2014, 00:25:16

Otsikko: 850n imusarjan pultit korkkasivat - miten korjaus?
Kirjoitti: Chili - 30.12.2014, 00:25:16
Vedin momenttiavaimella imusarjan pultit varovasti kiinni. Kolme pulttia korkkasi, vaikka puhdistin kierteet ja laitoin ohuesti öljyä ennen kiristystä.

Onko Helicoil sopivin tuohon? Millainen Helicoil-sarja? Mitkä mahtaa olla nuo pultit, joilla imusarja on kiinni?

Vai vedänkö uudet kierteet pelkästään ja siihen uudet pultit?
Otsikko: Vs: 850n imusarjan pultit korkkasivat - miten korjaus?
Kirjoitti: Lankku - 30.12.2014, 00:33:08
M7x1 on kierre, sama kuin suurimmassa osassa tinakoneen pultteja. Helicoil, kierreholkki tai sitten M8 kierre. M8 kierteeseen on pultteja 10mm kannalla kuten alunperinkin, eli tilan kannalta sellainen voisi olla sopiva. Eikä tarvitse miettiä kuusiokolo tai torx-avaimen sovittamista.
Otsikko: Vs: 850n imusarjan pultit korkkasivat - miten korjaus?
Kirjoitti: Chili - 30.12.2014, 09:17:59
Kiitoksia Lankku! En ole ennen kierteitä tehnytkään.

Tarkoitatko M8-kierteillä sitä, että teen uudet kierteet? Miten se tuohon tapahtuu - poraanko ensin 8 mm reiän ja ajan siihen ne kierteet M8x1?  Vai pystyykö tuohon olemassa olevaan reikään ajamaan kierteet suoraan avartamatta reikää? Hirvittää poraaminen.




Otsikko: Vs: 850n imusarjan pultit korkkasivat - miten korjaus?
Kirjoitti: Lankku - 30.12.2014, 11:52:08
M8 pultille 7mm aloitusreikä, eli poralla tarvitsee lähinnä putsata vanhat kierteet pois. Kierretapilla uusi kierre ja homma on valmis. Muistaa vaan voidella tapin, ettei jumitu pois kiertäessä. Normaali M8 kierre tais olla 1,25 nousulla, ei tarvitse tiuhempaa käyttää.
Otsikko: Vs: 850n imusarjan pultit korkkasivat - miten korjaus?
Kirjoitti: laatikkovika - 30.12.2014, 15:04:49
Kaveri osti motonetin pienen momenttiavaimen ja sanoi että laitetaan imusarja oikein momenttiin.
Olin asentajana ja aloin kiristämään ja luonto loppui kesken. Sanoin että jos tällä avaimella vedetään, ainakin puolet pulteista on poikki. Kaveri ei uskonut joten tehtiin normaalitilannetta vastaava koe ja kaikki pultit poikki 25Nm kiristyksellä...
Itse laittaisin ihan nyrkkituntumalla ellei ole todella laadukasta avainta.

Ps. Tuttavani palautti avaimen mötönettiin ja sai jopa rahansa takaisin koska ei uskonut muiden vastaavien olevan sen tarkempia.
Otsikko: Vs: 850n imusarjan pultit korkkasivat - miten korjaus?
Kirjoitti: Chili - 30.12.2014, 19:49:25
Taidanpa laittaa sitten M8 pultit. Helicoililla pitäisi porata 8,4 mm reikä, jotta saa M7 pultin; jääpähän sekin sitten vielä takataskuun varalle.