Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: markkuh - 30.12.2014, 15:49:29
-
Nyt vituttaa ja isolla V:llä
Emännän auto jätti sunnuntaina välille ja hinattiin Wetterin pihaan. Tänään olivat kerenneet vähän sitä kurkata niin ilmeisesti nokka-akseli oli jollain tapaa porsinut ja venttiilejä ym solmussa.
Korjauskustannusarvio luokkaa 2000-3000€.
Auto on 2005 mallia ja kone 1.8 bensa ja sillä on ajettu ainoastaan n 95000 km. Valmistaja tuskin ottaa osaa kustannuksiin.
Ja uskaltaako joku arvata mikä vaurion on aiheuttanut.
Kummin tässä olisi viisaampi tehdä, korjauttaa kone vai etsiä vaihtomoottori??
-
Voipi olla että selviää vaihtokannella? Joita löytyy myöskin täältä foorumilta
-
Mitsussa meni hammashihnan kiristinrullan akseli poikki, korkkasi nokkapukit ja jokaisessa männässä venttiilin kuva. Moottorikoneistamo niputti kasaan niine hyvineen, eihän se heitä haitannut
-
Oliko vika jakohihnassa ja onko tuota vaihdettu ikinä?
-
Kone pyörii kettingillä, ei ole hihnaa
-
Kone pyörii kettingillä, ei ole hihnaa
Voi se ketjukin katketa, tosin on huomattavasti harvinaisempaa kuin hihnakoneessa. Been there, done that ::)
-
Yleensä tuollaisia vaurioita syntyy jos öljynpaine häviää. Nokka-akseli leikkaa kiinni ja hajoaa ensimmäisten osien joukossa.
-
Huomenna voi selvitä tarkemmin mitä sieltä on rikki. Öljyt+suodatin on viime kesänä vaihdettu ja säännöllisesti muutenkin huollettu.
Kesken ajon oli sammunut sen enempiä nykimisiä tai ääniä. Tosin nämä on emännän kertomaa ja eihän tuo välttämättä edes ylimääräisiä ääniä edes erota, ainakaan pyörän laakerin huutamista ei edes noteerannut. Itse ei ole tullut ajettua autolla vähään aikaan.
Auto on ollut meillä jotain 7-8 vuotta ja siihen on ajettu siinä ajassa noin 40000 km eli melko vähällä käytöllä se on kaikkinensa ollut. Sehän tässä vituttaakin että eihän noille kilometerille vaan saisi moottoririkkoja tulla. Kone on ilmeisesti Foordin tekoja mutta luulisi valmistajaakin kiinnostavan mistä särkyminen johtuu.
Jututin tuossa erästä autokorjaria niin oli sitä mieltä että alakerrasta on tuskin mitään hajonnut ja halvimmalla selviää varmaan kannen vaihdolla. Vaihtokansia näkyi olevan pari myynnissä 500€ hintaan. Tuskin varaosia saa siihen hintaan mitä sitten rikki lieneekään.
Laitanpa tietoa kun jotain selviää.
-
Jos ford:n motti niin onko miten vaihdettu öljyt sekä mitä öljyjä käytetty ja onko menty long-life ohjelmalla?
-
Noin vuoden välein öljyt+suodatin vaihdettu vähistä kilometeristä huolimatta. Normihuoltoväli on 20000km
Roppu auki ja vanhat ulos ja uudet sisään, ei ole imuvaihtoja tehty.
Muistaakseni mobilin öljyjä on huollossa käytetty
-
No niin
Toisen nokka-akselin ketjupyörän pultti oli löystynyt ja akseli ei ollut pyörinyt mukana.
Nokat itsessään näyttäisivät olevan ehjät ja samoin ketju oli paikoillaan ja päällisin puolin ok.
Voisi myös olettaa että toisen puolen venttiilit ehjät ja uusiksi menisi toinen puoli. Lopulliset vauriot selviää ensi viikon puolivälissä kun kerkiävät irrottaa kannen.
Helpoimmalla ja varmaan halvimmalla pääsisi kun löytäisi sopivan vaihtokannen. Varaosahaun kautta löytyi 2 kantta 1.8 moottoriin mutta alustanumeron perusteella nuo eri moottorityyppiin.
Onko jollain tietoa passaako eri moottorityypin kannet keskenään?
Tässä autossa on moottorin tyyppi B4184S11 ja toinen B4184S8
http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Volvo/VOLVO-V50/2004_2007/Moottori/Sylinterikansi-Bensiini/Kaikki/ID-30520134/?parttype_id[0]=0
Ja mistä muualta voisi kysellä asiasta lisää??
-
Koitappas tutkia ruotsin antia, luulis siellä olevan. :hello:
-
Näkyy olevan periaatteessa muutama oikea kansi, esim tämä
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-V50/2004_2007/Motor/Topplock-Bensin/Alla/ID-23432207/OEM-1S7G6090AX/
Tuo oma tukholman murre on sen verran ruosteessa että turha on sieltä mitään lisätietoja kysellä ja samoin jotenkin epäilyttää käytettyjä osia tilata sieltä...
Jos joku osais avittaa niin yv:llä vois laittaa viestiä, kiitos
-
Kannattais ottaa se kansi pois. Bensiinimoottorissa on reilusti palotilaa eikä kansi yleensä vaurioidu. Ainoa vika saattaa olla muutama vääntynyt venttiili ja tällöin voi päästä muutaman 20€ venttiilin ostamisella. Moottorikoneistamojakin vielä on ja mielellään niitä venttiilejä vaihtelevat :).
-
Wetterillä irrottavat kannen ensi viikolla niin selviää mitä on kaikkinensa särkynyt.
-
Wetterillä irrottavat kannen ensi viikolla niin selviää mitä on kaikkinensa särkynyt.
Noin triviaaliin remonttiin löytyisi sieltäpäin huomattavasti edullisempiakin korjaamoita.
-
Jospa maahantuoja/valmistaja tulevat helpommin vastaan merkkikorjaamolla tehtävään tutkimukseen ::)
Kovin vähäiset ovat kilometrit tuolla vielä :-\
-
Pahin mahollinen lopputuloshan tuolta tuli kun ottivat hatun pois päästä.
Nokka-akseli oli leikannut kiinni ja sen vuoksi ketjupyörän kiinnitys oli sitten pettänyt.
Venttiilit mutkilla ja kansi paskana. Lisäksi alakerrasta oli kuulunut rohinaa kun sitä oli pyöritetty..
Eli vaihtokoneen hommaamiseksi meni.
Varmaan 5000€ mennyt vuoden sisään ylimääräisiin autoremontteihin, ihanan kallista tämä volvoilu.
Vituttaa niin ettei verikään kierrä >:( >:( >:(
-
Varmaan 5000€ mennyt vuoden sisään ylimääräisiin autoremontteihin, ihanan kallista tämä volvoilu.
Vituttaa niin ettei verikään kierrä >:( >:( >:(
Tuo sitä motorsporttia. Vaihdappa Vag:n, niin tuo on varmana vielä tutumpaa ;). Toki kannattaa punnita vaihtoehtoja hankkiiko moottorin Ruotista tai Saksasta. Esimerkiksi vag:sten kohdalla Suomesta olisi pitänyt maksaa moottorista, jonka kilometreistä ei ole tietoa 1500 euroa (Veikkaus oli 300tkm) ja Saksasta kotiovelle tuli perä mällätystä autosta 70tkm ajettu moottori 1000 eurolla. Tehdaskorjatun olisi saanut 1700-1800 euroon kotiovelle. Laakkosella uusi moottori 6000 euroa.
Nämä siis vinkkinä, jos rupeat metsästämään moottoria, että käytä hieman aikaa ja tutki muitakin maita. Moottori tuli minulle viidessä arkipäivässä kotiovelle.
Esim nopeasti:
http://www.ebay.de/itm/VOLVO-V50-Motor-B4184S8-6901482-36000068-1-8FF-B4184S8-92KW-Bj-2007-/271676902546?pt=DE_Autoteile&hash=item3f41348c92#shpCntId
http://www.ebay.de/itm/VOLVO-V50-Motor-B4184S8-Bj-2008-31330-km-/271676976001?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3AVolvo|Model%3AV50&hash=item3f4135ab81
-
1400€ löyty 130 tkm ajettu vaihtokone suomesta. Siihen työt päälle niin ei taida 2500€ riittää.
Mitään syytähän tuohon rikkoontumiseen ei löydy eivätkä luonnollisesti tohdi edes arvaillakkaan.
Taitaa lähtä vaihtoon koko paska kun nippuun sen saavat
-
1400€ löyty 130 tkm ajettu vaihtokone suomesta. Siihen työt päälle niin ei taida 2500€ riittää.
Mitään syytähän tuohon rikkoontumiseen ei löydy eivätkä luonnollisesti tohdi edes arvaillakkaan.
Taitaa lähtä vaihtoon koko paska kun nippuun sen saavat
Eihän sitä enää kannata vaihtaa, kun on juuri tehty kallis remontti. ::)
-
Eihän sitä enää kannata vaihtaa, kun on juuri tehty kallis remontti. ::)
Kädet ristissä odottaa uutta ;)?
-
1400€ löyty 130 tkm ajettu vaihtokone suomesta. Siihen työt päälle niin ei taida 2500€ riittää.
Mitään syytähän tuohon rikkoontumiseen ei löydy eivätkä luonnollisesti tohdi edes arvaillakkaan.
Nuo ovat aikalailla ovh-hintoja varaosahaussa. Ruotsin hinnat kannattaa myös tarkistaa. Laatu on yleensä priima ja kuljetusliike tuo kätevästi pihalle. 500€ - tonni menee työhön paikast riippuen. Varsin helppo homma tuollaisesta.
Moottori ja vaihteisto lasketaan yhtenä pakettina alas. Sitten erillään autosta vaihdetaan moottori toiseen ja kaikki apulaitteet.
Alatukivarret kun avaa sisäpäästä, niin saa vetoakselit irti ja hieman sivuun talteeneikä pyöriälään tarvitse irroittaa. Ilmastoinnin kompressori pitää myös irroittaa moottorista niin että jää letkuistaan ja aineet sisälle. Päällä jätetään oikeastaan kaikki kamat moottoriin. Sähkötkin on yhdellä töpselillä mutta pitää muistaa avata mm lambdojen johdot.
Vaihtomoottorin johtosarja on erilainen mm. Automaatissa ja manuaalissa joten hiukan säästyy hommaa jos löytyy ihan samanlainen moottori.
Onhan siellä moottorissa ollut öljyt? Ei oikein muuten tule kiinnileikkaamisia. Juuri muutama vko sitten vaihdoin B5244 moottorin ja oli kestänyt ajoa 4km ilman tippaakaan öljyä.
-
Onhan siellä moottorissa ollut öljyt? Ei oikein muuten tule kiinnileikkaamisia. Juuri muutama vko sitten vaihdoin B5244 moottorin ja oli kestänyt ajoa 4km ilman tippaakaan öljyä.
Viime kesänä ne on vaihdettu mutta eipä tuota tikkua ole tullut sen jälkeen nosteltua. Autokatokseen ei lammikkoa ole tullut niin ei ne ainakaan alle ole valunut.
Joka tapauksessa uusi kone odottaa paikolleen laittoa. Torstaina pitäisi saada se kasaan.
Sen verran hyvää hintaa vaihdossa tarjottelivat että varmasti lähtee kiertoon tämä vehe.
-
Viime kesänä ne on vaihdettu mutta eipä tuota tikkua ole tullut sen jälkeen nosteltua.
No tuo on ihan silkkaa typeryyttä, ei saa syyttää kuin ihan itseään jos moottoririkko on johtunut vähäisestä öljynmäärästä :idiot2:
-
No tuo on ihan silkkaa typeryyttä, ei saa syyttää kuin ihan itseään jos moottoririkko on johtunut vähäisestä öljynmäärästä :idiot2:
Aika suoria linjoja vetelet ::) Jos olis öljyt loppuneet, niin ehkäpä öljynpaineen valo tai muu varoitus olisi jo ennen konerikkoa varoitellut.
-
Aika suoria linjoja vetelet ::) Jos olis öljyt loppuneet, niin ehkäpä öljynpaineen valo tai muu varoitus olisi jo ennen konerikkoa varoitellut.
No totta juu, mutta mikään ei ole mahdotonta näiden vehkeiden kanssa ;D Kannattaisi sitä öljytikkua silti kurkkia sillointällöin
-
Aika suoria linjoja vetelet ::) Jos olis öljyt loppuneet, niin ehkäpä öljynpaineen valo tai muu varoitus olisi jo ennen konerikkoa varoitellut.
Tätä mieltä minäkin olen.
-
Tuo mainitsemani 4km ajoa ilman öljyä olo tilanteessa missä kaveri oli ajanut metsätiellä kiveen ja öljypohjasta puuttui melko pyöreä 5cm halkaisijaltaan oleva palanen. Kuski ajoi isoilla kierroksilla kun kuulemma öljynpaine pysyy niin. Väitti lisäksi ettei öljynpainevalo palanut.
Jos pitkään ajaa autolla missä öljy on vähissä ja määrä esim puolet maksimista, niin se öljy kuumenee ja huononee varsin nopeasti. Turbollisessa autossa se voi palaa moottorissa tai pakoputkessa jos vuotaa.
Jotkut öljyt vaan muutenkin vähenevät vaikkei vuotaisi mistään. Joskus ollessani fordilla asentajana tuli eteen autoja joissa oli mäntien öljyrenkaat nokeentuneet ihan tukkoon. Auto saattoi olla vähän ajettu mutta kulutti öljyä.
-
Loppulitviikki:
Vaihtomoottori 1400€
Työt 1450€
öljyt+nesteet+apulaitehihna kiristimineen 338€
ja vitutuksen määräähän ei voi rahalla mitata.....
-
Olipa työllä hintaa. :idiot2: :hello:
-
1030€ itse koneen vaihto, reilu 300€ kannen irrotus ja vian haku ja luonnollisesti oma hinta öljyn vaihdolle, apulaitehihnan vaihdolle jne.....
-
Ok, ot, mutta mulla vauhtisen ja kytkimen vaihto. Moottori yläkautta pois, jakopää, apulaite hihna ja lämppärin puhallin. työ oli 400e. :hello: