Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: hapsu85 - 02.01.2015, 15:16:51
-
Moi,
Alkuviikosta kun ajelin volvollani pohjoiseen pakkasta noin -17. Kuskin jalkatilaan pukkasi jostain polkimien luota tosi kylmää ilmaa, toisinsanoen varpaat jäässä. Lämppäri puhalsi lämmintä ja lämmöt autossa normaalit. Kellään samanlaisia ongelmia? Tuntuu niinkuin jotain eristeitä puuttuis jostakin
-janne
-
Tuliko kylmä ilma jalkatilan suuttimesta? Silloin mahdollisesti jotain vikaa ilmanohjainläpissä.
Vai onko joku tulipellin läpivienti huonosti paikallaan?
-
Jalkatilan suuttimista tuli lämmintä ilmaa ja jostain muualta pukkas kylmää. Yritin katella konehuoneen puolelta tulipeltiä, mutta ei ainakaan sattunut silmiin mitään erikoista. Jalkatilan puolelta yritin myös löytää jotain, mutta se on niin ahdas paikka muutenkin, siellä mitään nähnyt
-janne
-
Ulkoahan se kylmä sit tarvii tulla. Vai voisiko lämmityslaitteen joku tuloputki olla irti mistä kylmä pääsee sisälle? ???
-
Asiasta en mitään tiedä mutta olen lukenut netistä että näissä on tyyppivikana ilmanjakoläppien(?) jumittaminen.
-
Mulle tuli sama ongelma äsken. kaasupolkimen takaoikealla on suorakulmion muotoinen pystyssä oleva läppä. Sieltä tuli kylmää. Pistin läpän kiinni niin loppui :)
-
Se onkin vissiin raitisilmasuodattimen luukku, mikä oli mulla raollaan... no jokatapauksessa tsekkaa omastas.
-
Mulla ilmeisesti jumiutu v50 nuo ohjainläpät. Lasille pukkaa kuumaa ilmaa, mutta suoraan eteenpäin tuntuu olevan täysin tukossa samoin jalkatilaan päin. Missä päin nuo vivustot sijaitsee? Onko kellään linkkiä aihetta sivuavaan keskusteluun
-
Tämä homma on myös koettu oman jo edesmenneen V50:n kohdalla. On tyyppivika, että läppämoottori(t) jumittaa ja puhallukset ei toimi tai puskee väärää lämpöä väärään paikkaan.
Läppämoottoreita on muistaakseni jotain 5-7 kpl yhteensä. Jos useampi on rikki, niin melkein vaihdattaisin kaikki. On paljon halvempaa puratuttaa koko kojelauta(!) kerran kuin kolme-neljä kertaa saman asian takia. Voi kai itsekin yrittää vaihtaa, mutta on kovempi homma.
Kierros läppämoottoreita ja työt taisi olla jotain tonnin luokkaa.
-
Jees, tuskin tulee vaihdatettua pakettina. Ite vaihtaen mennään. Pitää vaan löytää mikä servo / moottori ohjaa noita kahta läppää. Tosi vähän löytyy mitään keskustelua aiheesta, jenkki foorumeilla puhuvant uudelleen kalibroinnin korjaavan vikaa, siinä kaikki mitä olen aiheesta löytänyt.
-
Mulla ilmeisesti jumiutu v50 nuo ohjainläpät. Lasille pukkaa kuumaa ilmaa, mutta suoraan eteenpäin tuntuu olevan täysin tukossa samoin jalkatilaan päin. Missä päin nuo vivustot sijaitsee? Onko kellään linkkiä aihetta sivuavaan keskusteluun
Tuosta dokusta näkee ainakin jotain... :)
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-ClimateControl.pdf
-
Lämpö teki terää tälle ongelmalle. Hävisi siis toistaiseksi. Voisin veikata että sivun 5 vipusysteemi komponentit 1-5 on ollut hieman jäässä. Pitänee pukaa ja tutkia voisko noita rasvailla.
-
Kannattaa kokeilla säätää ensin kuskin lämpötilaa minimistä maksimiin muutaman kerran, sen jälkeen pelkääjän puoli sama homma. Lopuksi säätää lämpötilan sopivaksi kaksialueella.
Mulla lähti pelittää ihan normaalisti tällä "kalibroinnilla" minkä kai täältä jostain luin.
-
Se onkin vissiin raitisilmasuodattimen luukku, mikä oli mulla raollaan... no jokatapauksessa tsekkaa omastas.
Siellä luukun takana on raitisilmasuodatin...Jos luukku fuskaa voi sieltä tulla kylmää ilmaa..
-
Tuli itelläkin vastaan, puhalsi kuskin puolelle lasille kylmää. Jostain luin että vidalla saisi kalibroitua. Kokeilin kuitenkin vääntää lämmöt vuoroin hetkeksi minille ja maxille ja tuntuisi parantaneen tilannetta. Tarvii kattoo pakkasilla vielä.