Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: googe 2.0 - 23.05.2011, 14:01:52
-
Kanniskelin talvirenkaat varastoon ja sattui silmään että kaksi rengas neljästä on lontolla kuvion keskeltä.
Ehjä:
(http://i8.aijaa.com/t/00551/8081491.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=005518081491.jpg)
Mäsä:
(http://i4.aijaa.com/t/00868/8081492.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=008688081492.jpg)
Hankala kuvata tuota esille, mutta kyllä noista vähän näkee. Käsin tuntee selvästi renkaan olevan epätasainen. Rengaspaineet on kaikissa kumeissa samat. Mikä noissa on hajalla ja miten ne olen hajalle saanut?
Malliltaan nuo on Nokian Hakkapeliitta 2 ja vuodelta 2004.
--
kirotusvihreitä
-
Kanniskelin talvirenkaat varastoon ja sattui silmään että kaksi rengas neljästä on lontolla kuvion keskeltä.
Ehjä:
(http://i8.aijaa.com/t/00551/8081491.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=005518081491.jpg)
Mäsä:
(http://i4.aijaa.com/t/00868/8081492.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=008688081492.jpg)
Hankala kuvata tuota esille, mutta kyllä noista vähän näkee. Käsin tuntee selvästi renkaan olevan epätasainen. Rengaspaineet on kaikissa kumeissa samat. Mikä noissa on hajalla ja miten ne olen hajalle saanut?
Malliltaan nuo on Nokian Happaleliitta 2 ja vuodelta 2004.
ei ole tuntemusta tuollaisista happaleliitoista :D mutta ilmeisesti hieman liian pienet paineet vetävissä renkaissa, tosin nykyrenkaat kuuluu lähes aina keskeltä ensin. Kannattaa aina vaihtaa edestä taakse ja toisinpäin mitä on edelliskerralla ollut niin kuluu kaikki 4 yhtä tasaisesti.
-
ei ole tuntemusta tuollaisista happaleliitoista :D mutta ilmeisesti hieman liian pienet paineet vetävissä renkaissa, tosin nykyrenkaat kuuluu lähes aina keskeltä ensin. Kannattaa aina vaihtaa edestä taakse ja toisinpäin mitä on edelliskerralla ollut niin kuluu kaikki 4 yhtä tasaisesti.
Eli no hätä?
Happopeliitat takaisin alle sitten syksyllä.
-
Eli no hätä?
Happopeliitat takaisin alle sitten syksyllä.
Juu ei mitää, alle vaa!
-
Jep. Kävin mittaamassa mauserilla urasyvyyttä ja keskeltä puuttuu 3.5mm. Ei mikään ihme, että on "lontolla". Ehkä olisi hyvä ostaa autoon ihan ikioma mittari ja aina silloin tällöin jopa mitata niitä paineita :).
-
Toimiskohan linkki kulutuspinnan "lukemis" oppaaseen.
http://www.goodyear.eu/fi_fi/tire-advice/tire-maintenance/checking-tire-tread.jsp (http://www.goodyear.eu/fi_fi/tire-advice/tire-maintenance/checking-tire-tread.jsp)
-
Toimiskohan linkki kulutuspinnan "lukemis" oppaaseen.
http://www.goodyear.eu/fi_fi/tire-advice/tire-maintenance/checking-tire-tread.jsp (http://www.goodyear.eu/fi_fi/tire-advice/tire-maintenance/checking-tire-tread.jsp)
Ei pidä nykyaikaisilla renkailla paikkaansa tuo et, jos on liian paljon ilmaa .. rengas kuluu keskeltä.
-
Rengas kuluu keskeltä, kun on liikaa ilmaa ja kun on liian vähän ilmaa - selkee juttu ;D.
En ole renkaille uhrannut puolta ajatustakaan ennen tätä kevättä, joten oli kummallista huomata tuollainen ura keskellä renkaa. Se näytti siltä kuin olisi kumi lontolla, mutta mauserilla tuli selvä tulos. Se on kulunut keskeltä ja sillä hyvä. Syyllinen tuijottaa edelleen siellä vessan peilissä :).
-
http://www.tuulilasi.fi/node/18068
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=34621.15
-
Ei pidä nykyaikaisilla renkailla paikkaansa tuo et, jos on liian paljon ilmaa .. rengas kuluu keskeltä.
Kannattaa laittaa Good yearille mailia että vanhaa tietoa niiden nettisivuilla että foorumeilla tiedetään paremmin ;).
-
Uskoisin että kapeilla renkailla pätee vanhat ohjeet ja leveillä taas uudet ohjeet.
-
Teräsvyörenkaan pyöriessä liian pienellä renkaspaineella, keskipakovoima vetää renkaan pintaa kaarevaksi jolloin renkaan kuvion keskelle kohdistuu suurempi keskipakovoima mitä reunoille.
Vanhat rättirenkaat ja puolivyö renkaat taas pullistelee liika kovissa paineissa.
-
Vanha ohje on ollut voimassa silloin kun oli teräsvyörenkaita. Uudet ohjeet koskee leveitä nykyaikaisia renkaita.
-
Itseasiassa menin sinne goodyearin sivuille hakemaan sitä ohjetta, mielessä liian matala rengaspaine ja keskeltä kuluminen -mut ihan selkeästi ohjeistaa päin vastoin.
Kuka löytää jotain kättäpidempää, muuta kuin foorumien keskusteluja..
-
Minun mielestä rengas taipuu keskeltä liian pienellä paineella kun kyseessä on kuvanmukainen kapea rengas. Uudemman mallin leveä rengas taas pienellä paineella ei pysy ryhdissään ja venyy keskeltä keskipakovoiman ansiosta ja kuluu keskeltä.
-
Nämä kumit on ensimmäiset, jotka huomaan tuolla lailla kuluneiksi. Todella kummallista, että reilu kolme milliä katoaa tuolla lailla. Varmaankin on ollut liian pienet paineet ja luultavasti myös kierrättäminen on mennyt väärin. Tulinpahan todistaneeksi ainakin itselleni, että ne tosiaan menee mäsäksi, jos tekee virheitä.
Noiden koko on 185 65 R15.
-
Niinpä valitsit sitten itselle sopivamman vastauksen kun tuntui mukavammalta. :)
-
Paljonko sulla oli ne paineet niissä?
-
Paljonko sulla oli ne paineet niissä?
Nyt lämpimänä noissa takarenkaissa ehkä 2.4 bar? Auto on käytännössä seissyt tammikuulta.
Niinpä valitsit sitten itselle sopivamman vastauksen kun tuntui mukavammalta. :)
Naputtelin miten asian muistan. Luultavasti on ollut pienet paineet, koska auto on seisonut viikkoja silloin tällöin ja paineita on tarkistettu todella harvoin. Renkaisiin on laitettu ilmaa lämpimällä ja ajettu satunnaisesti myös kovilla pakkasilla -> eikö paineen pitäisi tuolloin laskea renkaissa? Toinen juttu on sitten tuo kierrättäminen. Sen olen aivan varmasti jättänyt väliin. Päässä on jokin hämärä muistikuva siitä, kun päätin kummat laitan eteen ja kummat taakse. Tietenkään ei ole varmaa, että renkaat olisivat vasta nyt tänä talvena kuluneet tuollaisiksi. En ole noita palleroita sen enempää alle laittaessa aiemmin ihmetellyt.
Kirjoitit, että rengas luultavasti taipuu keskeltä liian pienillä paineilla ja tuon goodyearin ohjeistuksen pitäisi päteä näihin kumeihin. Kuinka paljon ylipainetta pitäisi olla että menee kulutuspinta puoleen keskeltä?
-
No ei tuo 2.4bar ainakaan liikaa ole. 15" talvirenkaassa saa olla ainakin se 2,5bar juurikin tämän ilman tiivistymisen takia. Mutta ei toi paine määrä nyt mikään kovin alhainenkaan ole, suurin syy tähän kulumiseen on se että ovat vetävät pyörät.
-
No ei tuo 2.4bar ainakaan liikaa ole. 15" talvirenkaassa saa olla ainakin se 2,5bar juurikin tämän ilman tiivistymisen takia. Mutta ei toi paine määrä nyt mikään kovin alhainenkaan ole, suurin syy tähän kulumiseen on se että ovat vetävät pyörät.
Ok.