Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: aprilli - 04.01.2015, 20:04:24
-
Tässä hallipatsuin exässä taitaa olla jokin kirous, autossa siis.
Ongelma #1: Kun käynnistää auton kohtuu lämpöisenä (alle 1h sammutuksesta) niin auto käynnistyy normaalisti. Käy hetken normaalisti tyhjäkäyntiä, sitten alkaa ikään kuin pätkiä varsinkin jos kaasuun koskee, aivan ku olis ajotus pielessä, jäis kipinä välistä tai jotain. Tyhjäkäynti voi tippua tosi alas, että joutuu pitämään kaasulla käynnissä. Kierrokset saa 2000rpm paikkeille vähä pumppaamalla. Tuota kestää noin 5-15 sekuntia, sitten käynti normalisoituu täysin eikä vastaavaa enää ilmene. Yli tunnin ku auto on seisonu niin ei ole koskaan tuota ongelmaa. Ajon aikana ei tee tuota koskaan. Ongelma tuntuu poistuvan parhaiten ku pitää vaan hetken parissa tonnissa kierroksia eikä pumppaile turhia. Jos antaa rajummin kaasua niin kuuluu pieni "poffahdus" ikään ku syttyis imupuolella. Vika tosiaan poistuu tuon tietyn ajan jälkeen kuin sormia napsauttais ja käy sitten normaalisti.
Ongelma #2: Bensapumppu jää joskus päälle muutamaksi sekunniksi kun auton on sammuttanut. Ainakin paineen tekevä ruiskupumppu pyörii, koska sen kuulee selvästi, ennen ku rele naksauttaa virran pois. Ei tee läheskään joka kerta, ehkä max. kerran kymmenestä sammutuksesta.
Ennen tätä tehty kattavahko huolto. Viat ei ilmennyt kuitenkaan suoraa minkään näiden osien vaihdon jälkeen:
- Boschin IMM vaihdettu Bilteman IMM:n tilalle (tällä korjaantui heijaava tyhjäkäynti btw)
- merkittömän naarasmallisen (hallipatsui mitä vittua?! ei naaraspuolaa muuteta urokseksi lyömällä sinne ruuvia pohjaan...) puolan tilalle vaihdettu Boschin puola ja maadoitusta parannettu (korjasi pätkivän tyhjäkäynnin)
- lisäksi vaihdettu Boschin tulpat ja johdot
- virranjakajan kansi ja pyöriä uudehkoja
- suuttimet käytetty testerissä ja todettu tuotto, suihkun muoto ja toiminta moitteettomaksi
Epäilin lämpöanturia ja otin yhtä lämmintä starttia varten kylmäkäyntisuuttimen johdon irti, ongelma toistui samaan tapaan. Vikakoodit luettu ja antaa 1-1-1.
Suutinrele menee huomenna tilaukseen. Varalle hanskalokeroon ainakin, ellei vika olisi siinä.
-
Temppuileva bensapumpun rele vois aiheuttaa tuommoista.
-
Siis sekä kohtia #1 että #2? Vai vaan sitä että pumppu jää pyörimään?
-
Ongelma #1 on aika varmasti bensapumpun rele.
Ongelma #2, Lämpöanturi voi tehdä tuollaista käytöstä.