Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: aautoilija - 05.01.2015, 13:04:32
-
Hei
Vuosimallin 2004 300tkm ajettu 2.0d V50 on alkanut hukkaamaan jäähdytysnestettä.
Mutkikkaaksi asian tekee se, että mitään näkyviä vuotoja ei ole, jäähdytinnesteen seassa ei ole öljyä, mutta aina vain nestettä häviää. Lisätä saa noin litran viikossa.
Voiko lisälämmintin hukana nestettä ilman mitään näkyvää vuotoa ja toimia silti normaalisti, vai missä mahtaa vika piillä?
-
Lisään vielä, että lisälämmitin tuntuu olevan ajoittain ajossa talvella käynnissä omia aikojaan, kun konehuoneen lämmittimen puolelta liikennevaloissa auton alta nousee vaaleaa savua.
Lisäksi tätä tukisi tuo, että keskikulutus on noin litran korkeampi kuin mitä ajotietokone ilmoittaa. Käytin lämmitintä kaksi kertaa tunnin ja ajoin yhteensä reilu neljäsataa kilometriä.
Onko muilla samankaltaisia havaintoja/ongelmia kuin mainittu aiemmin, tai tietoa mistä johtuu?
-
Tuohon vuotoon en osaa sanoa mitään mutta...
Lisään vielä, että lisälämmitin tuntuu olevan ajoittain ajossa talvella käynnissä omia aikojaan, kun konehuoneen lämmittimen puolelta liikennevaloissa auton alta nousee vaaleaa savua.
Lisäksi tätä tukisi tuo, että keskikulutus on noin litran korkeampi kuin mitä ajotietokone ilmoittaa. Käytin lämmitintä kaksi kertaa tunnin ja ajoin yhteensä reilu neljäsataa kilometriä.
tämä on ihan normaalia, lisälämmittimessä on automaattikäynnistys ajon aikana. Käynnistyy jos tarvetta on.
-
Kiitos välkky.
-
Meillä on tuossa samanlaisessa kulkineessa aivan sama vika, nestettä häviää noin litran, mutta vain litran.
Eli vaikka lisäisi viikon tai kuukauden välein, on hävikki aina sama, eli noin paisarin verran.
Olen myös hakenut vuotoja vaikka mistä, muttei mistään löydy mitään jälkiä.
Yhden pienen vuodon löysin termarikoteloon tulevan pienen letkun liitoksesta, jossa oli huono O-rengas, muttei tuon korjaaminen vaikuttanut vaivaan.
Eilen tutkin paisaria tarkemmin, tuossahan on painekorkki, jonka "sivusta" menee kanava paisarin läpi ja sen alle.
Mietinkin josko korkki olisi sökö ja päästäisi lävitseen aina sen säiliön verran nestettä.
Täytyy kokeilla teoriaa ostamalla uusi korkki, tuskin maksaa kauheita...
-
Hep!
Lisää vinkkejä ja infoa kaivataan tännekin, että mistä lähteä etsimään hävikkiä.
Jäähdytysnesteen taso tippuu aina juuri sen minimi merkin alapuolelle ja pysähtyy siihen.
Pakokaasu lämpimällä koneella haisee hiukan kitkerälle, onko normaalia vai merkki vuodosta koneessa?
(Ongelman kanssa on ajettu nyt jo puol vuotta ongelmitta)
Rahaa on auton kuntoon laittamiseen mennyt jo aika kiitettävästi, niin vähän on pelkoa jos tästä tulee vielä isompaa remppaa..
-
Tilasin briteistä uuden alkuperäisen korkin paisariin (15e), laitan huomenna paikalleen ja täytän nesteet max-merkkiin, katsotaan auttaako.
Itsekin epäilin kansipahvia aluksi kun nesteen katoamisen huomasin pian auton oston jälkeen. Autolla on nyt ajettu yli 100tkm meidän omistuksessa eikä nesteen häviäminen ole muuttunut miksikään, eli ei se kansipahvi tai kansi ainakaan ole.
Ellei uudella korkilla muutu, niin pitää varmaan kokeilla pumpata systeemiin paine ja etsiä se saakelin vuoto... ::)
-
Täälä ongelma saattoi korjautua jakoremmihuollossa *koputtaa puuta, kopotikop*, eli autoon vaihdettiin remmi ja vesipumppu. Näkyviä vuotoja ei kuulemma ollut, mutta saattoiko tuo olla niin pieni, että että tippa kuivui heti, kun oli ulos vuotanut ja jälkeä ei jää.
Nähtäväksi jäänee kuinka käy, mutta tällä hetkellä näyttää, että nestettä ei katoa ja huollosta on jo pari viikkoa.
Mielenkiinolla odotan kuinka Hurmoksen käy uuden korkin kanssa ja pidän sormet ristissä, ettei paineistamiseen tarvitsisi ruveta.
-
Uusi korkki paikallaan ja edelleen tuntuisi neste häviävän...
Missään ei näy mitään vuotojälkiä, koneessa oli aikaisemmin punaiset nesteet, nyt tosin vihreät. Punainen neste ainakin jättää todella hyvät jäljet vuotokohtaan, muttei missään näy mitään.
Tuntuisi siis jotenkin sisäisesti hävittävän nestettä, voihan sieltä olla esim. EGR:n jäähdytin murtunut tms.
-
Täällä olikin tämä vanha ketju vielä.
Oletko Hurm0s tuota EGR jäähdytintä ehtinyt tutkimaan?
Itseäni häiritsee se tosiasia, että nestettä ei minullakaan häviä kuin se tietty määrä minimin alle ja sitten vähentyminen loppuu. Voisi kuvitella, että jos jossain on murtuma tai vesipumppu falskaa niin hävikki jatkuisi sen sijaan, että pysähtyisi min. merkinnän jälkeen.
-
Stop Leakkia jäähdytys nesteen sekaan, niin tukkii pienet vuodot.
-
Täällä olikin tämä vanha ketju vielä.
Oletko Hurm0s tuota EGR jäähdytintä ehtinyt tutkimaan?
Itseäni häiritsee se tosiasia, että nestettä ei minullakaan häviä kuin se tietty määrä minimin alle ja sitten vähentyminen loppuu. Voisi kuvitella, että jos jossain on murtuma tai vesipumppu falskaa niin hävikki jatkuisi sen sijaan, että pysähtyisi min. merkinnän jälkeen.
mulla tuntuu tekevän iha samanlailla. Maxissa ei pysy mut minimiin pysähtyy väheneminen ku seinään.
-
Täällä olikin tämä vanha ketju vielä.
Oletko Hurm0s tuota EGR jäähdytintä ehtinyt tutkimaan?
Itseäni häiritsee se tosiasia, että nestettä ei minullakaan häviä kuin se tietty määrä minimin alle ja sitten vähentyminen loppuu. Voisi kuvitella, että jos jossain on murtuma tai vesipumppu falskaa niin hävikki jatkuisi sen sijaan, että pysähtyisi min. merkinnän jälkeen.
En ole ehtinyt tutkimaan sen enempää, enkä ole lisäillytkään nestettä, sitä häviää tosiaan sen paisarin verran, ei enempää...
Ulospäin nestettä ei tule, kesälläkin tutkin moneen otteeseen konetilan läpikotaisin, eikä märkää missään. Ei myöskään sisällä märkää...
-
Aiemmin koputin puuta jakoremmin vaihdon jälkeen, kun nesteen katoaminen loppui kuin seinään. Nyt taasen ongelma on palannut, mutta tuota häviää tasan sen paisarin verran. Epäilen, että kyseessä olisi vesipumppu, koska luulisi tuon vuotavan sitten enemmänkin...
Eilen parkissa tyhjäkäynnillä auton ikkunat pamahti huuruun ja aukesivat kun käytin puhallinta isolla. Keli aurinkoinen ja lämmin, eikä kukaan kuökenut sisään tai ulos. MIetin saattaako vuotaa läppärinkenno, mutta taas vakiomäärä katoavaa nestettä ei sovi tähänkään. Seuraillaan ja ihmetellään, josko jotakin selviäisi.
-
Ikkunoiden äkillinen höyrystyminen saattaa johtua kondenssiveden pesiytymisestä lattiamattojen alle. Tyyppivika, kondenssiveden ylivuotoputki menee tukkoon. Tästä on paljon juttua tälläkin foorumilla. Tuohon säikeen varsinaiseen aiheeseen en valitettavasti osaa sanoa mitään. :(
-
Nostelen aihetta. Kukaan teistä vielä löytänyt syytä?
Ei löydy vuotoja ei sitten niin millään, kun taas aloin syynäämään.
Olisihan tähän kiva saada joku selvyys.
Pakko varmaan kiikuttaa kohta korjaamolle tutkittavaksi mielenrauhan vuoksi, kun ei ratkaisua näy.
-
Pelästyin joku kerta kun oli vähissä jäähdytysneste (tokalla sivulla on toinen säie samasta aiheesta), mutta totesin nesteen olevan tasan alarajalla kun kone on lämmin käytön jälkeen. Lisäsin paisariin pari desiä, tarvii taas tsekata miltä näyttää.
Tuli vain mieleen että paisuntasäiliössähän on joku sauma siinä alarajan yläpuolella? Voisiko se falskata siitä saumasta kun jää niin sopivasti alamerkkiin?
-
Täällä on ilmennyt samanlainen ongelma, nestettä häviää...
Kovien pakkasten jälkeen kurkkasin konepellin alle ja paisari oli melkeenpä tyhjä :(
Lisäilin sitten nestettä MAX- rajaan asti ja siitä lähtien nestettä hävii aika tasaisesti MIN- merkin alapuolelle. Joka toinen päivä joutuu lisäilee nestettä.
Pidin yhtenä vaihtoehtona nesteen häviämiselle sitä, että ilmakupla olisi lähteny liikkeelle lauhojen kelien johdosta. Jäähdytinnesteet vaihdettu siis uusiin n. 3kk takaperin, mutta tuntuisi aika hullulle, että näin pitkän ajan jälkeen olisi vielä ilmakupla päässyt majailee järjestelmässä.
Olen tässä puntaroinut, josko sitä kokeilisi laittaa nesteen sekaan tuota Motonetista saatavaa, jäähdyttimen paikkausainetta, nestemäistä siis. Onko kenelläkään kokemuksia näistä, toimiiko ollenkaan vai pahentaako tilannetta tukkimalla kennostoa jne.?
-
Kävin täyttämässä säiliön tuolloin tammikuun lopussa. Yhtään ei ole taas hävinnyt nestettä sen jälkeen... ei tällaista vikaa voi paikantaa..
Korjaamolla sanoivat tehneensä sillä paikkanesteellä (Pieni vuoto jonka lähdettä ei löydetty.) pariin autoon eikä ole ollut ongelmia.
Sanoivat vain, että sen kanssa pitää olla tarkkana, että on oikea seos vettä ja sitä paikka-ainetta, ettei mene tukkoon kanavat mistään.
-
Kävin täyttämässä säiliön tuolloin tammikuun lopussa. Yhtään ei ole taas hävinnyt nestettä sen jälkeen... ei tällaista vikaa voi paikantaa..
Korjaamolla sanoivat tehneensä sillä paikkanesteellä (Pieni vuoto jonka lähdettä ei löydetty.) pariin autoon eikä ole ollut ongelmia.
Sanoivat vain, että sen kanssa pitää olla tarkkana, että on oikea seos vettä ja sitä paikka-ainetta, ettei mene tukkoon kanavat mistään.
Aika veemäisiä tämmöset viat, mitä ei pysty paikallistaa...
Jos sitä kituuttelis tonne ensi viikon maanantaihin asti vaan lisäilemällä nestettä. Sillon auton saa nosturille, kun vaihtavat huollossa molemmille puolille raidetangon päät, saavat sillon samalla kurkkaa näkyykö mitään selvää vuotokohtaa. Jos ei näy niin kaadan sitten tuon paikkausaineen sisään.
-
Eipä ole täälläkään vuotokohtaa löytynyt...
Vaihdoin tuossa jakopään ja vesipumpunkin, sielläkään ei vuotojälkiä ollut.
Tuttu korjaamonpitäjä arveli EGR:n jäähdytintä, sitä itsekin aikoinaan epäilin...
Noita kuulemma ainakin VAG-konsernin vehkeisiin joutuu uusimaan aika tiuhaan kun murtuvat ja alkavat vuotaa. Neste ei tietenkään tule minnekään ulos asti, eli todella vaikea havaita.
-
Tänään huomasin kun ajelin, että kun auto on vähän kallellaan, alko semmosta vesihöyryn tapasta nousta konepellin luota. Auto oli siis paikallaan kun tämän huomasin. Eli jostain se vuotaa, sitä vaan ei pääse näkemään oikeen millään :/
-
Tänään huomasin kun ajelin, että kun auto on vähän kallellaan, alko semmosta vesihöyryn tapasta nousta konepellin luota. Auto oli siis paikallaan kun tämän huomasin. Eli jostain se vuotaa, sitä vaan ei pääse näkemään oikeen millään :/
Näillä ilmoilla voi myös ihan syyläri höyrytä kun lämpeää ja pinnassa oleva kosteus höyryää pois...
-
Näillä ilmoilla voi myös ihan syyläri höyrytä kun lämpeää ja pinnassa oleva kosteus höyryää pois...
Hyvin mahdollista tämäkin :)
Ei oo ennen vaan tommosta höyryy noussu pellin alta niin yhdistin jotenkin siihen, että jäähdytysnestettä vuotaa jonkin kuuman osan päälle, jonka seurauksena höyrystyy.