Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Rautava6 - 06.01.2015, 10:41:05
-
Auto on Volvo v70,1.6D, vm.2010. Ajettu on 110 tkm. Kävi 29.12. huollossa Biliassa. Huollon jälkeen on alkanut oireilla seuraavasti: Mittaristoon syttyy keltainen varoitusvalo ja tietokoneelle teksti "moottori vajaatoiminnolla". Tehot häviää ja pysyy välillä käynnissä ja välillä sammuu. Sähköt pysyy päällä. Hetken seisottua käynnistää uudestaan ja teksti häviää ja ei jää mitään viesteihin. Vika ilmenee 200-400 km:n välein ja joka kerta on ajettu noin tunti ennenkuin on alkanut kiukuttelemaan. Eilen teki kahdesti ja luulin, että kyse oli vain siitä, että lisälämmitin ei ollut päällä. Aamulla ajelin töihin ja noin 60 km ajon jälkeen taas sama homma.
Mistähän voisi johtua ja onko vastaavia kokemuksia.
Bilialle on aika perjantaiksi ja toivottavasti vikakoodi tms. löytyisi...
-
Auto on Volvo v70,1.6D, vm.2010. Ajettu on 110 tkm. Kävi 29.12. huollossa Biliassa. Huollon jälkeen on alkanut oireilla seuraavasti: Mittaristoon syttyy keltainen varoitusvalo ja tietokoneelle teksti "moottori vajaatoiminnolla". Tehot häviää ja pysyy välillä käynnissä ja välillä sammuu. Sähköt pysyy päällä. Hetken seisottua käynnistää uudestaan ja teksti häviää ja ei jää mitään viesteihin. Vika ilmenee 200-400 km:n välein ja joka kerta on ajettu noin tunti ennenkuin on alkanut kiukuttelemaan. Eilen teki kahdesti ja luulin, että kyse oli vain siitä, että lisälämmitin ei ollut päällä. Aamulla ajelin töihin ja noin 60 km ajon jälkeen taas sama homma.
Mistähän voisi johtua ja onko vastaavia kokemuksia.
Bilialle on aika perjantaiksi ja toivottavasti vikakoodi tms. löytyisi...
Koodia löytyy aivan varmasti kun kerran tehoja pudotellut. EGR/DPF akselilla on noissa eniten ongelmia, mutta arvaaminen on turhaa, koska syy selviää koodien luvulla.
-
Ok... Yritetään päästä vielä pari reissua töihin ja takaisin... :)
-
Ja tielle jäätiin Turengissa aamulla.... Hinuri vei Hämeenlinnaan Auto-Ilvekseen ja tänään eivät ehtineet katsoa... Toivotaan, että huomenna soitellaan... Kyllä kieltämättä harmittaa, että heti huollon jälkeen auto laukeaa, mutta kattellaan...
-
Vähän niinkuin polttoaine loppuisi. Onhan siellä talvidieseliä?
-
...mulla sammuu paljon ennen, kuin viisari on punasella. :peetu: :hello:
-
Onko polttoaineensuodatinta vaihdettu? Kuulostaisi jäätämiseltä mut voiko nyky autot jäätää kun on lämmityskiertoinen suodatinkin?
-
Onko polttoaineensuodatinta vaihdettu? Kuulostaisi jäätämiseltä mut voiko nyky autot jäätää kun on lämmityskiertoinen suodatinkin?
Onkos tietoa, että missä asteessa tuo lämmitin lähtee suodattimessa päälle?
-
No niin... Kaikki vikakoodit oli nollattu ja syyksi näyttäisi paikantuvan tiivistynyt kosteus kaasutinkotelossa, joka on jäätynyt. Kotelo kuivattu ja öljytty. Hinta operaatiolle vian etsintöineen Volvolla 130€... Nyt vaan toivotaan parasta...
-
No niin... Kaikki vikakoodit oli nollattu ja syyksi näyttäisi paikantuvan tiivistynyt kosteus kaasutinkotelossa, joka on jäätynyt. Kotelo kuivattu ja öljytty. Hinta operaatiolle vian etsintöineen Volvolla 130€... Nyt vaan toivotaan parasta...
Anteeksi tyhmyyteni, mutta mikä ihmeen kaasutinkotelo? Minulle ihan uusi termi puhuttaessa nykydieseleistä.
Vai tarkoittivatko kaasuläppäyksikköä, eli ns. sammutusläppäyksikköä?
-
Kuule... Ei harmainta hajua ja saat... Semmosta nimitystä mulle käytettiin Hämeenlinnan Volvo liikkeessä. Toisaalta, ihan sama kun 30 kilsan ajon jälkeen taas sama homma >:( Nilkutin Hyvinkään Auto-Ilvekseen ja ei mitään apua. Edelleen Biliaan, minne auto nyt sitten jäi... Mulle on ihan sama, minkä niminen boksi, loota tms. on, kunhan tulisi nyt kuntoon! :idiot2:
Toisaalta, tässäkin pilvessä on hopeareunus! Pitkään aikaan paras näkemäni Kummeli-imitaatio oli Hyvinkäällä huoltotiskillä kun kaverin käsi ei poskelta noussut hänen sanoessaan:" Meillä on, niinku arvaat, vähän kiirettä..." :D :D :D
-
Mun autossahan oli edellisellä omistajallaan ollut vähän samankaltainen ongelma, jota selviteltiin useassakin Volvon merkkihuollossa likimain puoli vuotta. Tosin tämä tapaus on PSA:n 2,0D, mutta kuitenkin. Auto oli säännöllisesti sammunut ajosta ja hinattu useasti aina lähimpään merkkihuoltoon, joissa rahaa poltettiin hukkaan yhteensä useita tuhansia euroja.
Lopulta kuopion Avain-Vaunun Volvo-huolto oli paikallistanut ongelman puhki hankaantuneeseen moottorin johtosarjaan. Yritin jälkeenpäin kysellä sieltä että mistä kohdasta johtosarja oli mennyt rikki, mutta työlähetteestä asia enää jälkikäteen selvinnyt. Tässäkään tapauksessa vikakoodeista ei kuulemma pystynyt pääsemään yhtään jäljille. Sitkeä asentaja oli lopulta asian huomannut seuraamalla johtosarjoja. Tämän jälkeen auto on toiminut 15.000km moitteetta. Mitä nyt ruiskupumppu piti vielä uusia hankinnan yhteydessä. Tosin sen ennenaikaisella "loppuunpalamisella" saattoi olla jokin yhteys tuohon pitkään kestäneeseen johtosarjaepisodiin koska sehän meni sitten välittömästi heti kun johtosarjavika oli paikallistetu ja korjattu.
-
Tarina jatkuu... Auto tuli Kaivokselan Biliasta ja siihen oli vaihdettu kaasuläppäyksikkö missä on läppä ja sähkömoottorit ynnä anturi. Auto toimi 150 km ja jätti työpaikan eteen saman vikailmoituksen saattelemana. Biliassa tehty operaatio oli maksanut 450€. Soitin työn tehneelle asentajalle, joka väitti vian olleen nimenomaan vaihdetuista osassa. No, auto hinattiin Auto-Ilvekseen. Siellä pääsin heti huoltoon. Epäiltiin pa-suodatinta tai EGR-venttiiliä. Vika paikantuu lopuksi EGR:ään ja ainakin kotimatkan (70 km) on Volvo pelannut. Tämän operaation hinta oli 560€...
Toivotaan nyt, että homma on kunnossa ja ettei tämä arvaan itse-asiakas maksaa leikki enää jatku... :buck2:
-
Tarina jatkuu... Auto tuli Kaivokselan Biliasta ja siihen oli vaihdettu kaasuläppäyksikkö missä on läppä ja sähkömoottorit ynnä anturi. Auto toimi 150 km ja jätti työpaikan eteen saman vikailmoituksen saattelemana. Biliassa tehty operaatio oli maksanut 450€. Soitin työn tehneelle asentajalle, joka väitti vian olleen nimenomaan vaihdetuista osassa. No, auto hinattiin Auto-Ilvekseen. Siellä pääsin heti huoltoon. Epäiltiin pa-suodatinta tai EGR-venttiiliä. Vika paikantuu lopuksi EGR:ään ja ainakin kotimatkan (70 km) on Volvo pelannut. Tämän operaation hinta oli 560€...
Toivotaan nyt, että homma on kunnossa ja ettei tämä arvaan itse-asiakas maksaa leikki enää jatku... :buck2:
Hyvä, että selvisi. Itselle noita tutkittavia tulee 1kpl/vko keskimäärin ja yleensä se vika on juuri EGR/DPF-akselilla, kuten jo aiemmin kohdallasi veikkasinkin, mutta voisin väittää, että merkkiliikkeelle noita tulee kymmenkertainen määrä ja silti ne arpoo, käsittämätöntä!!