Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: miksu01 - 24.05.2011, 08:18:28
-
Elikää olis semmonen ongelma kun ostin tossa volvo 244 GLE -82 jonka pitäisi tietääkseni olla ruisku?
Homma on siis sellainen että auton rekisteriotteessa lukee että auto on 2.0 koneella, Mutta autossa onkin paikalla hopeakantinen 2.1 R-sport turbo ja kaikenlisäks korkkikaasarilla (on vissiin paineistettu)?
Kovin myyjä väitti että on katsastettu turbolle mutta rekisteriotteessa ei ole mitään merkintää?!?!?
Elikkä kysymys numero 1:
Voiko tää olla maahantuojanvarustelema vai onko tää jonku oma rakennelma??
2: jos joudun muutoskatsastamaan turboksi ni mitä osia pitää vaihtaa että menee läpi (eli vakio 240 ja turbo 240 erot?)
3: Kestääkö tollanen kaasari turbon menoa? vai pitääkö laittaa sähkönen ruisku, koska kannessa ei ole reikiä mekaanisenruiskun suuttimille?
4: tietääkö kukaan kuka on se maahantuoja jolta saan 240 B200k ja 240 turbon eroavaisuustodistuksen???
Kiitokset kaikille! mulle voi kaupitella 240 osia:D
Kiitoksi kaikille!
-
Mikäli rek.otteessa ei ole merkintää turbottamisesta muutoskatsastus on tekemättä. En kyllä ihan 100 varma ole mutta -82 Gle ei ole ollut turbovarustettuna ainakaan tehtaalta. Samoina vuosina oli kyllä myynnissä juuri tehtaan r-turbo sarjaa joten auton katsastaminen ei pitäisi olla ongelma. Turbottaminen ei muistaakseni katsastukseen vaatinut muuta kuin jäähdytetyt levyt eteen . Eiköhän jollain foorumilla ole ihan tarkkaakin tietoa.
-
Kyllä -82 GLE:ssä voi hyvinkin olla kaasari alunperin. Onko autossa nahkapenkit ja ilmastointi? Jos on, niin se on melko varmasti ns. arabimalli joissa on 2-litraisia B19A-kaasutinkoneita.
Korkkikaasari? Ainahan noissa strömpissä öljykorkki on, tosin paineistetuissa turboversioissa se on muista poiketen vihreä.
Luultavasti tuohon on jo 80-luvulla asennettu maahantuojan toimesta R-Sport turbosarja, monesti sellaisissa yksilöissä ei ole rekisteritiedoissa mitään merkintää turbosta. Jos/kun auto on tähänkin asti läpäissyt katsastuksen ahdettuna, miksi ei läpäisisi tästä eteenpäinkin. Voihan joku virkaintoinen inssi kyllä alkaa vaatimaan muutoskatsastusta.
-
Meneppä tuonne viritysosioon niin eiköhän sieltä löydy kokemuspohjaista tietoa
-
Autossa on ilmastointi ja on varmaan ollu nahkasisusta, Ku ovipahvit on osittain nahkaa ja mustat mutta penkit on sinistä kangasta! eli luulen että penkit on vaihdettu ainakin!
Pitää varmaan katto lohkosta että mikä kone siinä on! Ei se ainakaan 2.0 ole vaikka rekisteriote niin väittää!
Eiköhän se asia sit selvii viimeistään katsastuksessa :D
Kiitos kaikille volvoilijoille vastauksista!
-
Pitää varmaan katto lohkosta että mikä kone siinä on! Ei se ainakaan 2.0 ole vaikka rekisteriote niin väittää!
Voihan se olla kaksilitrainen B19, ei eroa ulkopäin yhtään mitenkään B21:stä. Ainoa tapa varmistaa moottorin tilavuus on irrottaa kansi ja mitata sylinterin halkaisija (B19 89 mm ja B21 92 mm). 2,3 litraisessa on pakkastulpat molemmin puolin lohkoa; 2,0 ja 2,1 litraisissa vain pakosarjan puolella.
-
Koska kyseessä on R-sport turbo niin ei ole mikään ihme että otteessa ei lue mitään ahtimesta kun ei niitä ole 80-luvulla sinne mitenkään merkitty ja näin ollen ei tarvitse myöskään muutoskatsastaa tänäkään päivänä vaan katsastusasemalla lisäävät tarvittaessa tiedot otteeseen. kone on tällöin malliltaan B19A(T) tai B21A(T)
-
B19a r-sporttina sielä varmaan on, ja maahantuojalla noita 82gleitä ahdettiin, NIISSÄ EI OLE AHTAMISESTA MERKINTÄÄ OTTEESSA jossei oo jälkeen päin merkkautettu!
-
No hyvä tietää että se voi olla laillinen! Ihmeteltiin vaan ku on kaasari turbo enkä ollu varma et onko maahantuoja turbottanu kaasari versioita :D
Velipoika ainakin volvomiehenä puheli että se tekniikka on sillä paremmalla kannella?!? no ei sen niin väliä että onko se b19 tai b21, pääasia et on turbo ja toivotaan kovasti että olis vielä luvallinen sellanen :D
-
Koska kyseessä on R-sport turbo niin ei ole mikään ihme että otteessa ei lue mitään ahtimesta kun ei niitä ole 80-luvulla sinne mitenkään merkitty ja näin ollen ei tarvitse myöskään muutoskatsastaa tänäkään päivänä vaan katsastusasemalla lisäävät tarvittaessa tiedot otteeseen. kone on tällöin malliltaan B19A(T) tai B21A(T)
Kiitos.. kiva kuulla. Se taitaa olla b21a(t) :D
-
Nyt ku se on kaasari ni osaako kukaan sanoa et kannattaako se muuttaa sähköseks ruiskuks vai pärjääkö se kaasari turbon kanssa?? vai vaihdanko kannen ja laitan mekaanisen ruiskun ku tossa kannessa ei ole reikiä suuttimille!?
Kiitos
-
Nyt ku se on kaasari ni osaako kukaan sanoa et kannattaako se muuttaa sähköseks ruiskuks vai pärjääkö se kaasari turbon kanssa?? vai vaihdanko kannen ja laitan mekaanisen ruiskun ku tossa kannessa ei ole reikiä suuttimille!?
Kiitos
jos ruiskutat sen niin silloin joudut muutoskatsastamaan, ja jos ruiskutat sen niin ehdottomasti sähköruisku. Mutta ei kannata näitä jo harvinaiseksi käyviä arabiturboja pilata, suurin osa jo paalattu tai ahdinsarjansa pois luovuttaneet, mielummin hommaat vaikka ne nahkapenkit takas ja kuuntelet volvosound c-kasettia kruisaillessasi auringonlaskuun.
-
Joo mulla olis tarkotuksena pitää kori ja sisusta alkuperäisenä! tekniikkaan ajattelin laittaa ainakin välijäähdyttimen! ja kun auto on hitsattu ni ajattelin viedä sen tutun maalaamoon ja maalata VOLVON alkuperäisellä värillä :D Oonkin jo ettiny nahkasisustaa ja ilmastoinnin varaosia!
jos ruiskutat sen niin silloin joudut muutoskatsastamaan, ja jos ruiskutat sen niin ehdottomasti sähköruisku. Mutta ei kannata näitä jo harvinaiseksi käyviä arabiturboja pilata, suurin osa jo paalattu tai ahdinsarjansa pois luovuttaneet, mielummin hommaat vaikka ne nahkapenkit takas ja kuuntelet volvosound c-kasettia kruisaillessasi auringonlaskuun.