Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: volmi - 07.01.2015, 11:04:09
-
Joo eli otsikon mukaisessa autossa mittaristo käyttäytyy vähän erikoisesti. Ongelmat tuntuvat liittyvän lämpötiloihin. Ensinnäkin bensa- ja lämpömittari elää omaa elämäänsä. Kun ajat, niin yhtä-äkkiä molemmat mittarit saattavat tipahtaa näyttämään todellista tilannetta alhaisempia arvoja ja sitten, kun jatkaa ajamista saattavat taas nousta oikeaa tilannetta näyttämään. Taas hetken päästä viisarit tippuvat alaspäin ja taas korjautuvat näyttämään oikeaa arvoa.
Toinen ihmeellisyys koskee mittariston vilkun vihreitä nuoilivaloja. Vilkun kun laittaa päälle, niin mittaristossa kaikki saattaa hetken toimia normaalisti ja sitten vihreä nuoli lopettaa vilkkumisen tai alkaa vilkkua himmeästi. Ulkopuolella olevat vilkut vilkkuu normaalisti kuitenkin. Joskus mittaristossa saattaa vihreät nuolivilkut palaa himmeästi, vaikka vilkut ei olisi edes päällä.
Osaisko joku vinkata, että mistä noita mysteerejä kannattaisi lähteä korjaamaan?
-
Itse ekana katsoisin maadoituksen, sitten mittariston tinauksia tutkailemaan. :)
-
Usein syyllinen myös löytyy regulaattorista,joka on mittariston piirilevyllä metallinen boksi kolmella jalalla (abikot) ja vaihdettavissa ilman kolvia.
-
Maadoitusvialta vaikuttaa, putsaa mittariston takana olevan liittimen.
Jännitteensäätimen hajotessa yleensä polttoaine- ja lämpömittari lakkaavat toimimasta kokonaan.
-
Usein syyllinen myös löytyy regulaattorista,joka on mittariston piirilevyllä metallinen boksi kolmella jalalla (abikot) ja vaihdettavissa ilman kolvia.
just näin,aikoinaan oli just samaa ongelmaa paljon 240 sarjassa vm 75-80 eli vanhanmallin mittaristossa ja se sekoitti nimenomaan polttoaine/lämpömittarin.
-
OK eli sitä metalliboksia irroittelemaan. Löytyykö semmoinen kolmijalkainen metalliboksi kokonaisuudessa jostain vai pitääkö se purkaa ja sisälle vaihdella komponentteja?
-
se lähtee sieltä mittarinpohjasta ihan vetäsemällä irti,jostain kaivat uuden/ehjän,käy varmaan 240sen alkupään autoista myös,niin ja ei sitä auota vaan vaihdetaan vaan.
-
Saa sen boksin aukaistakin ja putsailla... ;)
Olen antanut kertoa itselleni, että myöhempien 240 mallien regu kävisi arvoiltaan vanhempiinkin. Vaatii vähän tinaamista ja liittimien tekoa eli harrastamista. ::)
Tuo vika kyllä kuullostaa maadoitusongelmalta koska regu ei vaikuta vilkun merkkivaloihin.
-
Oliskohan tuossa sitten kaksoisvika. Regulaattori aiheuttaa noita bensa- ja lämpömittari ongelmia ja maadoitusvika noita vilkkuongelmia. Voiko regulaattoria mitenkään mitatata, että onko kurantti? Jos nuo regulaattorit ovat noissa mittareissa olleet tyyppivika, niin mistähän noita ehyviä sitte löytäisi. No jos jollain on ehyt regulaattori, niin voi esim. yv:nä tarjota. Siinä mielessä tuo on aika jännävika, että ongelmat ovat pahimpia auton ollessa kylmä. Kun auto lämpeää sisätiloista kunnolla, niin viat häviävät lähes kokonaan. Ja jos lähdet +17 asteisesta tallista, niin mittaristo toimii useinmiten täysin ilman ongelmia.
-
Viittaa huonoon kontaktiin, luultavasti liittimessä hapettumaa. Saattaa olla tosin mittareiden tinauksissakin joku irronnut ja kylmänä ei yhdistä kunnolla.
Regulaattorissa tuskin on vikaa, sen viat ei yleensä korjaannu itsekseen, vaan mittarit näyttävät kokoajan väärin tai makaavat pohjassa.
-
mulla taas teki niin juuri että toimi alussa ja sitten kun lämpes niin alko polttoainemittari/lämpömittari elää omaa elämäänsä,mutta sehän selviää kun kokeilee.
-
Olen antanut kertoa itselleni, että myöhempien 240 mallien regu kävisi arvoiltaan vanhempiinkin. Vaatii vähän tinaamista ja liittimien tekoa eli harrastamista. ::)
http://www.k-jet.org/articles/projects/instrument-cluster-voltage-regulators/
Sitten, kun olet modannut uuden regun sinne voit purkaa sen vanhan ja putsata jonka jälkeen se saattaa toimia.
Se vanha peltipurkki saattaa antaa radiohäiriöitäkin terminaalivaiheessa, kun siellä muistaakseni on jonkinlaiset kärjet.