Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Henkkkka - 08.01.2015, 18:12:15
-
Ongelmat alkoivat, kun katsastuksessa volvo pomppasi päästöistä. CO/HC oli tyhjäkäynnillä n. 4%/200 ja kierroksilla vajaa 6%/250, muut arvot ok. Lamda näytti tuolloin 0,93 ja käväisi alle 0,9:ssä testin aikana. Etummaisen lambdan hain sitten tarvike NTK:na, sillä alkuperäinenkin näytti olevan NTK. Tuliko se virhe sitten tehtyä tuossa kohtaa jo, kun lambdan ostin tarvikkeena, vaikka olikin NTK. Katsastus asemalle päin sitten ajaessa 10 minuutin ajon jälkeen syttyi tämä "häiriö elektroniikka järjestelmässä" -vikavalo ja auto alkoi jankkaamaan liikkeelle lähtiessä, sekä meinasi sammua pysähtyessä. Sitä ennen auto vielä toimi, kuin unelma. Jälkikatsastuksessa sitten päästöistä tulikin tyhjäkäynnillä CO 0,38%/ HC 135 ja kierroksilla lukemat kohosivat sitten jäätäviin lukemiin CO 13%/ HC 400. Lamda oli tyhjäkäynnillä n. 1,02 ja kierroksilla tippui 0,6:een. Kysymys siis kuuluu voiko tämän aiheuttaja olla tuo vaihdettu etummainen lambda vai tulisiko vika jostain muualta?
Lisätietona vielä, että MAF vaihdettu viime kesänä. Vikakoodeja en vielä ole päässyt luetuttamaan, niin tämä on vähän mutuilua tietenkin.
-
vuotaako pakoputki?
Tankkiin RE85:tä semmonen 20/40 seos ja hakemaan päästöt.
-
vuotaako pakoputki?
Tankkiin RE85:tä semmonen 20/40 seos ja hakemaan päästöt.
Pakoputken pitäisi vuotaa ennen lambdaa ja todella paljon, jotta häkä menisi noin rajuksi.
Kaikenlisäksi tyhmäkäynnillä seos olisi varmasti vielä enemmän pielessä, sillä pienemmän vastapaineen takia vetää enemmän ilmaa putken vuodosta.
Ja tuollaista päästövikaa ei korjata tankkaamalla väärää polttoainetta :P
Jos vika muuttui lambdan vaihdolla, niin voisiko vika olla siinä...
Tarvikelambdat ei näissä ole kovinkaan hyvällä menestyksellä toimineet.
Tilannehan näyttää olevan nyt se, että tyhjäkäynnillä seos on kutakuinkin lähellä oikeaa, mutta kierroksilla menee todella rikkaalle...
-
Pakoputki tosiaankin vaihdettu myös viime kesänä katalysaattorista eteenpäin, joten olettaisin ainakin sen olevan vielä ehjä. Harmi, että tuli noista tarvikelambdojen sopivuudesta luettua vasta jälkikäteen, vaikkakin oli NTK myös. Siniseltä kävin tilaamassa uuden lambdan, niin loppu viikosta näkee ainakin sen osalta vaikutuksen asiaan.. :P
-
Tarvike lambdahan se sytytti vikavalon. Vaihdoin alkuperäistä vastaavaan volvolta ja vikakoodien nollauksella ei enää valoa ole syttynyt. Ei kuitenkaan auttanut päästöihin, sillä ne huitelivat edelleen taivaissa, vaikka aluksi näytti siltä, että auto menisi jopa läpi. Lisäksi myös auto meinasi sammua risteyksissä ja tyhjäkäynti oli heittelehtivää. Lopulta syypääksi selvisi maf, joka oli yllättäen tarvikkeena hommattua. Alkuperäistä vastaavalla mafilla auto menikin sitten katsastuksesta läpi lähes nolla päästöistä.
Olisi vielä toinen ongelma volvossa. Moottoritiellä kiihdyttäessä 90km/h-> alkaa auto vatkaamaan tajuttomasti ja oikeastaan vatkaa pintakaasullakin yli 100km/h:ssa nopeuksissa. Vatkausta esiintyy myös 80km/h nopeudessa kaartaessa oikealle. Epäilyksiä herättää oikea vetoakseli, mutta siniseltä hinnat ovat kyllä päätä huimaavia näin opiskelijalle. Sopiiko vm. 2000 olevan 2.0t:n vetoakseli tähän autoon tai vastaavan muun mallin?
Lisäyksenä, että auto on automaatti.
-
Kestääkö kysyä paljonko köyhdyit lambadfasta ja maffista?
-
Lambda 260e ja käytetty maf 70e.