Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Volvo460 - 09.01.2015, 18:32:16
-
Kyseisen auton jäähdytinnesteen lämpömittari näyttää mitä sattuu. Välillä ei nouse ollenkaan, ja välillä nousee samantien ylös punaselle. Lämpöanturin olen vaihtanut, mutta tuntuu ettei muuttunut miksikään.
Meneekö lämpöanturista suoraan johdot lämpömittarille?
Mistä kannattais vikaa lähteä hakemaan?
-
Kannessa on 2 lämpöanturia näissä. Edessä 2-napainen on ECU ja kannen takana 1-napainen mittarille, että onko nyt vaihdettu kumpi noista antureista ?
voihan tuo olla ihan mittaristovikakin, jos auto muuten toimii...
-
eihän ole ilmaa järjestelmässä.
-
Vaihdoin sen mikä on etupuolella. Onko sille jotain tehtävissä mikä on kannen takana, näin kotikonstein.
Mistä tietää onko ilmaa järjestelmässä ja miten saa pois jos on?
-
Etupuolen anturi on juurikin se ECU:n 2-napainen. Mittariston anturi on vain 1-napainen ja löytyy pakosarjan puolelta.
-
Otin sen 1-napasen anturin irti ja vähä putsailin. liitintä myös puhistelin, mutta ei vaikutusta. Tiistaina pitäs tulla uus anturi, koitan olisko siitä apua.
-
Pieni sivuhuomautus, omastani aikoinaan vaihdoin vain sen apicoliittimen siihen johdonpäähän niin alkoi toimia, minulla ei siis näyttänyt lämpöjä ollenkaan yhdessä 400-raadossa.
-
Nyt on vaihdettu molemmat anturit. 1- ja 2-napainen. 1 napaiseen vaihdoin myös sen liittimen.
Nyt ei nouse suoraan näyttämään kiehumisasteita mutta vieläkin nousee turhan nopeesti, ja meni melkein sinne punaselle asti. Mut sitten lähti laskemaan, siihen puolenvälin tienoille.
Pitäskö seurata muutaman päivän ajan mitä mittari sanoo? Missä vielä vois olla vikaa, itse mittaristossa?
-
mitä mittari näyttää kun laitat lämpömittarin piuhan maihin?nouseeko tappiin ja pysyykö siellä?
-
Miten kyseinen operaatio tapahtuu, johto irti ja laittaa jotain metallia vasten?
E: Nyt kävin heittämässä 15min lenkin, niin lämpömittari teki aivan samanlaiset liikkeet kuin tossa kuvailin. Aluksi pikkuhiljaa ylöspäin, sitte melkein punaselle ja sen jälkeen laskee siihen n. 90 asteeseen.
-
Miten kyseinen operaatio tapahtuu, johto irti ja laittaa jotain metallia vasten?
E: Nyt kävin heittämässä 15min lenkin, niin lämpömittari teki aivan samanlaiset liikkeet kuin tossa kuvailin. Aluksi pikkuhiljaa ylöspäin, sitte melkein punaselle ja sen jälkeen laskee siihen n. 90 asteeseen.
juuri noin vaikka ihan siihen lohkon kylkeen tai muuhun siinä lähellä.
-
Ei mittari noussut kyseisestä kokeilusta.
Eilen kun käytin autoa, ajelin n. 70km, niin kertaakaan ei noussut lämpömittari yli n. 90 asteen. Tiedä sitten toimiiko se nyt
-
toimii se jos se siihen nousee ja pysyy.
-
Eiköhän se sitten toimi ja ainakin S40 T4 ajotietokoneen mielestä sellaisenkin lämmöt pyörii normaali-ajossa tuossa 88-92c paikkeilla.