Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: JrJuk - 10.01.2015, 19:21:35
-
Eli autossa alunperin tekniikka B200ET. Moottori rakennettu uudestaan ja vanhassa ollut virranjakaja lohkon päässä eli lähellä ohjaamoa nykyään virranjakaja sijaitsee lohkon kyljessä edessä. Kysymys kuuluukin mitä pitää muuttaa? pitääkö mitään muuttaa? ja nykyisessä virranjakajassa on kyljessä liittimelle paikka jossa merkinnät - + 0 joten joutuuko niihin vetämään piuhat ja mistä ja mitkä? Eli siis kyseinen ongelma on että auto ei lähde käyntiin. kipinä on tarkistettu ja bensan saanti on tarkistettu niissä ei mitään onglemia kaikki pitäisi toimia mutta ei..
-
Kuinka paljon on kiinni venttiilien väljyksestä ku muistaakseni ku katoin niin oli 2pytyllä noin 0.4mm liikaa eli tais olla 0.8 ja olis ok se 0.4 vai olenko ihan väärässä?? Pitäis saada auto käyntiin ennen kesää niin pääsee ehkä vähä reenaan kunnolla tota driftiä :P
-
Tuleeko joka pytylle kipinä, ja ettei olis esim puoli kierrosta jakaja poskellaan, tai ajoitus ylipäätään? Olis hyvä ehkä tietää, mitä ihmettä siihen koneeseen on hakattu jos siinä on nyt mm. pystyjakaja, LH2.2:sen triggeröinti ja sitä ohjaa (??) ET-koneen motronicci?
-
Jooo no olisko tietoo kellään millä sovittaisi yhteen tämän järjestelmä??
-
Kertoisit nyt ensin että mitä se on syönyt se paketti ja mikä ohjaa. Veikkasin jo että joko jakajan ajotus pielessä tai sitten oikeesti ajotus pielessä eli jako tai vauhtis. Ei voi tietää kun ei tiedä mitä osia tuossa on ja mitä on tehty remontissa.
-
ööööö no sen osaan täs sanoo et toi moottorin ohjaus on se motronik ja ajotus ei oo pieles koska tarkistanu vauhtipyörästä ja muualta että kone on ajoissa. Kipinästä en tiedä onko kohalla :S eikös tossa kun se virranjakaja on kyljessä se säädetä sitä kääntämällä? vai olenko vääräs? ja mä koita tänään kirjottaa mitä tos konees ny on tarkalleen, itse en ole konetta kasannut.
-
Sillon jos vauhtipyörä on oikeassa asennossa niin voisinpa veikata että virranjakaja ei ole, kurkista öljyntäyttökorkista millonka ykköspytyn nokat on ylöspäin(jos onnistut, peilin aineki tais tarvita) ja katsele jakopään merkeistä kone nolliin ja tarkista silloin että virranjakajassa pyörijä osoittaa ykköspytyn nastaan, ja sen jälkeen että sytkäjärjestys olisi oikea (myötäpäivää 1-3-4-2 näin ulkomuistista). Saman voi tehdä myös kakkospytyn osalta jos se on helpompaa, sillä erotuksella että sillon pitäs olla kampuran pyörän ajotusmerkki suoraan alaspäin.
-
Kyseessä tekniikanvaihto vehje...
Muistini mukaan:
B200k lohko
B200k kansi
Kkd motorsport impulssipakosarja
Joku switcher tuplakuulalaakeriahdin
13mm veivit
B200et vauhtipyörä
Black diamond sintteri
Ja orkkis motronic moottoriohjaus pitäis soveltaa tähän pakettiin.
Sen verran tarkistettu että vauhtipyörän asentotunnistin ja anturi kun on vastakkain niin virranjakaja osoittaa 1 sylinterille ja nokka silloin pystyssä ja mäntä ylhäällä.
Jakomerkit on kohdallaan.
Tosissaan tarviiko toi jakajan virtaliitin jotain toimiakseen?
Ennakoita ei ole strobolla tarkistettu.
Jrjuk... Säädäppä ensin ne venttiilinvälykset kohdilleen :)
-
Jakaja ei tartte mitään, mutta vauhtipyörä on 90 raatia poskellaan, mikäli selitys tarkoittaa että vauhtipyörän nasta on anturin kohdalla kun mäntä ylhäällä.
-
Kerran olen päässyt kääntämään b200et:n vauhtipyörää juuri tästä syystä :D. Vauhtipyörän nasta pitää olla startin reiän keskellä kun ykkös sylinteri on ykk:ssa.
-
Noniin!! Tämäkin projekti vierähtänyt n.4 vuotta mahdollisesti tästä johtuen...
-
Kiitos TVS ja huikkosteri!
-
Jees noniin kiitoksia vastauksista! Saa tämänki projektin ny etenemään :))
-
Sain auton käyntiin ja huomasin että on käynti ongelmaa joten voisiko joku neuvoa mitä kannattaa tarkistaa mistä voi johtua!
Eli auto lähtee käyntiin mutta NS bloblottaa eli käy todella jotenkin raskaasti ja ku painaa kaasun pohjaan kestää NOIN 30sec että on kierrokset melkein tapissa mutta kierrokset palautuvat normaalisti tyhjäkäyntiin.
Ilmamassamittarin olen mitannut mitannut joillain ohjeilla ja ohmit nousevat tasaisesti loppuun asti mutta jos muista oikein niin meilkein lopussa tulee katkos jossa hyppää 0!?
Onko mitään tietoa mikä vaikutus ja jotain neuvoja otetaan vastaan. Kiitos jo etu käteen! :)
-
Jako kohdallaan? Tulpat ja lämpöanturi kunnossa?
-
Jaon olen tarkistanut ja on kohillaan, tulpat just vaihettu et ne toimii ja miten lämpöanturilla olisi vaikutus? :o mutta pitäisi kyllä toimia ainakin sisällä näyttää mittari oikein.
-
Lämpöanturi on kuitenkin aika tärkeä osa koneen toimintaa. Mittaristolle ja ruiskulle on omansa.
-
Ja onko se vauhtipyörä varmasti oikeassa asennossa? Ykkönen kun on ykk:ssa niin vauhtipyörän nastan pitäis osua aikalailla startin aukon keskellä.
-
Onko liittimet varmasti oikeissa paikoissa? Lämpöanturi ja starttisuutin. Niissä muistaakseni oli eri värit ja nuo pistokkeet EIVÄT mene väri/väriin vaan juuri päinvastoin.
Aina niissä ei ole värimerkintää mutta niitten paikkaa voi kokeilla vaihtaa.
Tuollaisia juttuja muistaisin joskus lukeneeni.
-
AAaa aivan no täytyy tarkistaa tuo lämpö juttu kun pääsee auton kimppuun.. ja kyllä vauhtipyörä on kohdallaan oli meinaan alun perin väärin asennettu ja laitoin sen nyt oikein ja tarkistelin sytytyksen ja kipinät että on ok niin sain käyntiin. Mutta onko sitten muuta vaihtoehtoja kun tuo lämpöanturi?
-
Onkos siinä kuskin ajovalon lähellä sivupellisä kiinni maadoitukset - useampi johto samassa maadoituskiskossa vierekkäin/päällekkäin? Puhdista se kosketuspinta peltiin.
-
Ja täytyy katsoa tuo liitin juttu koska voi olla että tiedän juuri mitä tarkoitat :) täytyy kokeilla vaihtaa ja katsoa tuo maadoitus samalla! :) kiitos neuvoista!! taas tietää mitä tekee seuraavaksi kun pääsee vain auton luo. :)
-
Nonii viime kirjotuksesta onki aikaa :S mutta viimekerralla kävin katsomassa vulvaa ja tsekkailin antureitten piuhoja säkökuvasta ja olivat oikeat :/ MUTTA huomasin todella erikoista toimintaa... Itse tulkitsin että auto käy tällä hetkellä YHDELLÄ ja sen lisäksi tyhjäkäynti sekä kaasuläpän piuhat eivät sano mitään.
Auto käyntiin ja nypin suutinkiskosta piuhoja irti ja missään muussa tapauksessa ei tapahtunut mitään mutta kun 1pytyn suuttimen liittimen repi niin auto sammui :O ja tyhjäkäynti anturin piuhat eivät vaikuttaneet mitenkään, sekä kaasuläpän anturi (tarkoitan sitä mikä on irti niin ei anna kaasua yhtään koska ei tunnista pyyntöä) ei vaikuttanut mitenkään.
Yritin vielä samalla kerralla ennen näitä kokeiluja säätää venttiilin väljykset kuntoon mutta ei tehnyt muuta kuin rupesin jokin NS kolkuttamaan :O
Onko ideoita? kokemuksi kertoa? Ja itse pohtinut tässä jos hommaisi MS1 v2.2 ja kokeilisin asentaa sen tilalle. Toki ensi kerralla kun autoa pääsee tutkimaan otan kannen irti ja katselen voisiko kolokutkselle näkyä syytä :S (alkoi kun vaihtoi tiukemmat eli lähemmäs oikeaa venttiilinvälystä palat)
Kiitos jo etukäteen neuvoista sun muista :)))
-
Tarkista toi lämpöanturi
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=31799.msg1060979692#msg1060979692 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=31799.msg1060979692#msg1060979692)
Hyvin tärkeä anturi motronicille, toimii nippa nappa surkeasti ilman tuota
-
Koita nyt tarkistaa ainakin jo noin ekassa vastauksessa kysytty juttu, moneenko pyttyyn tulee kipinä ja onko siinä ajoituksessa mitään tolkkua? Ja jos tulee kipinä, sitten lienee hyvinkin mahdollista että vika on johtosarjassa imusarjan alla, tämä (https://dl.dropboxusercontent.com/u/1041097/IMG_4956.jpg) aiheutti mulla sen ilmiön että imusarjan tiivisteen vaihdettuani kone kävi kolmella -> yhden suuttimen piuhat oikosessa, onneks virransyötössä on etuvastuspaketti välissä niin ei palanu mitään.
-
Joo katon seuraavaksi nuo kaikki pihuat sun muut imusarjan alta! :) viimeksi sain laitettua uudet ja juuri OIKEAT venttiilin säätöpalat joten ne on tikissä nyt :) ja auto lähti mielestäni helpommin käyntiin vaikka ei ollut ahdin kiinni tällä kertaa. Kiitos vastauksista ja laittelen tekstiä kun pääsen auton luo taas.
-
Noniin! Kyseinen volvo rojekti on nyt taas teloilla talven tullessa ja koska NS kiirus ei ole muutakuin sit ens kesänä ku pitäis radalle päästä! :)
Eli auto käy nyt kaikilla kun aluksi laitoin että käy ns 1vain. Tarkistettiin jokainen paikka ja vika josta korjaantu käynti oli tankin paluuletku lähteny tankissa olevasta "möltistä" irti, kolvilla ja tinalla kiinnitettiin uudelleen sekä samalla vaihdoin tankin sisäisen pumpun. Nyt siis auto käy normaalimmin, vielä pitäisi vauhtipyörä kiinnittää uusilla pulteilla sekä kasata/vaihtaa laatikko, kardaani, kytkinpoljin koska puuttuu, öljyt sekä muut perus jutut. Saa sitten kokeilla kuinka liikkuu koska autollahan ei ole ajettu todella pitkään aikaan! Kun saa liikkumaan niin täytyisi asentaa seosmittari ja koittaa miettiä millä sais vai saako ollenkaan säädettyä kohille. Leimatakkin ajattelin jos onnistuu muut :)