Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Stawamus Chief - 11.01.2015, 14:57:33
-
Auto on V70 2.5T AWD vm. 2007, 240tkm, pari moottoriin/turboon liittyvää kysymystä:
(1) Ahtopaineen säätöventtiilin irroitus. Hommasin uuden TCV:n, mutta kun aloin vaihtamaan sitä niin en saanut letkuja irti. Vinkkejä tähän, auttaako esim. lämmitys, vai miten lähteä irroittelemaan niitä?
(2) Turbon kesto ja kuluminen. Miten kulunut turbo oireilee?
Kyselen koska autosta tuntuu olevan ahtoja hukassa. Torque antaa max. ahtopaineeksi 0,4 bar ja yleensä enintään 0,3 ja senkin vain lyhyeksi hetkeksi ennen kuin paineet tippuvat 0,2 bariin. Autossa ei muuten huomaa mitään erikoista ja jos ei olisi aiempaa kokemusta samasta moottorista toisessa Volvossa niin tuskin osaisin edes epäillä mitään.
-
Voit varovasti esim. kuumailmapuhaltimella lämmittää letkuja jotta notkeentuvat, mutta lähtevät varmaan muutenkin irti kun nitkuttelee ja pyörittelee, talttameisselillä voi myös auttaa vähän alkuun.
Suhiseeko/sihiseekö kiihdytyksessä? ahtovajeen aiheuttaa herkästi ahtovuoto.
Myös löystynyt hukkaportin kello laskee maksimiahtoja, tuohon voi auttaa ihan kiristäminen.
-
Kiitos, täytyy kokeilla varovaista lämmittämistä.
Kiihdyttäessä, eikä muutenkaan, kuulu mitään suhinoita ainakaan ohjaamon puolelle.
Täytyy yrittää hakea tietoa tuosta hukkaportin kellon kiristämisestä tältä foorumilta. Kuulostaa aika simppeliltä hommalta.