Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Pastori - 12.01.2015, 10:35:25
-
Elikäs ostaa päsäytin eilettäin V40 diisseli pakun ja muuten tuntuu olevan oikein soiva peli, huoltoja tehty ja pellitkin ruosteettomat. Reippaan satasen vauhdissa vaan moottorin äänet ovat jo aika häiritsevän isot (varmaan normaalia?) mutta sen lisäksi tuntuu semmonen hyvin korkeataajuinen tärinä. Sen huomaa parhaiten esim kattomalla taustapeiliin. Se nimittäin väräjää sen verta nopeaa että kuva näyttää sumennetulta eikä siitä saa selvää. Ratissa ei tunnu mitään erityistä vibraa mutta muuten kyllä kojelauta alkaa narisemaan ja tärisemään jos vauhti tosiaan nousee yli satasen. Mistähän kannattaisi alkaa tutkimaan?
-
Moottorin äänet ihan normaalia, mutta tärinä varmaan johtuu vain lumesta ja jäästä renkaissa.
-
...siis vanteitten sisäpuolella päsgaa. :hello: painepesuria.
-
Pitää tsiikata läpi jos sielä joku kokkare on, ei talvella tommoset alumiinivanteet ole oikeen parhaat maholliset. Yllätyin myös alustan napakkuudesta, kun en ole aikaisemmin "pikku" Volvoilla ajanut. Lähes ralliautomaisen jäykkä alusta. Kesällä varmaan aika mukavaa kyytiä mutta näillä pottupeltoa muistuttavilla teillä melkosta ryminää ELK
-
Mulkataan tätä sen verran ettei tarvi floodata joka asiasta. Eli roikassa kun on esim parikin tuntia niin silti saa sahata että lähtee käyntiin. Lämpimänä lähtee tosi vikkelään. Kaverilla samanlainen -00 ja rämähtää kun palmun alta käymään. Hehkuvalo ei ole kauaa tässä päällä. Mistä kannattaisi vikaa lähtä diagnosoimaan? Eikö näitten pitäisi kylmänäkin kuitenki lähteä alta 2 min (!!) sahauksella käyntiin..?
-
Mittaa onko hehkut pimeänä.
-
Ja leikitään että en tajua sähköistä mitään ::) Millä asetuksilla yleismittari ja mistä mitataan, joka hehkulta erikseen vai onko niitten välissä semmonen kisko niinkuin wanhan aikaisissa autoissa.
-
näitten koneiden vika on semmonen että jos venttiilin välykset on persiellään niin saa hangata kylmänä mutta lämpimänä lähtee... tosin kehotan kyllä aloittamaan hehkujen mittauksella..
http://www.x40fin.com/index.php?topic=3409.0 tuossa ohje vaihtoon ja mittaukseen
-
Eikö näissä ole hydraulisia säätimiä? Onhan noita tullut 80 lukulaisia ja sitä vanhempia säädettyä mutta jotta näinkin uudessa vielä käsipelillä? Toivon todellaki että hehkujen vaiholla seleviää. Kiitos hyvästä write-upista :hello:
-
ei ole kun kovat nostimet ja säätökupit konehhan on samaa tekniikkaa kuin ensimmäiset tiiseli rouskuttimet
-
Oolrait. Käväsin ohikulkiessa kirjastossa ja sielähän oli ainoastaan ameriikan häyesi ja siinä ei diisseliä mainittu sanallakaan. Onko noista venojen säädöstä jotaki write uppia äkkiseltään olemassa? Jos nekin varmuuelta laittelis kohilleen jahka aikaa sattuu olemaan.
-
Ei oo haynesin volvokirjassa näitä dieseleitä.
Renun kirjassa voi ollakki.
-
Oukkidoukki, jos jatketaa tätä tyhmien kysymysten litaniaa, missä renun malleissa noita samoja koneita ompi ollut niin tietää etsiä oikean opuksen?
-
megane, laguna 1.9dCi 2000-2004 ainakin
-
Jotenki näin perstuntumalta veikkaisin niitä hehkuja. Eilen oli menny virman sähkötolpasta vikavirta päälle ja ei ollut lämmittänyt. Pakkasta oli sen rapiat -26. Sai sahata niin saatanasti vaikka kuin hehkutti sen tusinan kertaa ja ei vaan ottanut käynnistyäkseen. Kaks tuntia roikassa ja römpsis. Kylläkait ne huonosti säädetyt venttiilit näkyisi ja tuntuisi (?) muussakin kuin käynnistyksessä, ei nakuta turhia eikä mitään semmosia häröilyjä ole havaittu. Uusi valokytkin tilattu ja asennetaan heti kun saapuu.
-
Eiköhänne oo hehkut moro.
-
Juuuuu..... 3/4 hehkusta oli ihan täysi kyrvähtäny. En ole eläissäni noin hirveän näkösiä hehkuja nähnyt :idiot2: Pitää toivoa että hehkurelekin on ok, ettei se jätä hehkutusta päälle.
-
Jatketaan ny siitä jurinasta vielä. Eli se ilmaantuu siinä 2500+ kiekan jälkeen, oli vauhti mikä tahansa. Auto käynyt sulatettavana tallissa ja jäätä ei ole renkaissa. Se tosiaan häiritsee ajamista koska kuten jo aikaisemmin sanoin, korkeataajuinen tärinä vibraa taustapeilin näkymän semmoiseksi sutuksi ettei ota selkoa, plus koelauta resonoi. Voiko olla moottorin tärinänvaimennin?
-
voihan se olla tukikumi kun on särki mutta onko noissa jo kaksois massa... ei sekään tosin tuollaista pitäs aiheuttaa...
-
...siis vanteitten sisäpuolella päsgaa. :hello: painepesuria.
Niin ja sillä painepesurilla ei sitten kannata täysiä ampua, jos on tarroilla tasapainoitukset kiinni vanteiden sisäpuolella. Sen jälkeen ainakin täristää kun on "pessyt" tasapainoitukset irti.
-
Niin ja sillä painepesurilla ei sitten kannata täysiä ampua, jos on tarroilla tasapainoitukset kiinni vanteiden sisäpuolella. Sen jälkeen ainakin täristää kun on "pessyt" tasapainoitukset irti.
Kun luin tarkemmin niin autohan on suht äskettäin hankittu niin onkohan nuo renkaat koskaan edes ollut tasapainossa... ne voisi käyttää tasapainotettavana... se ei ole kallis tikki.
-
Mitä väliä sillä on vaikka ne renkaat olis soikiot jos nopeus ei vaikuta siihen tärinään vaan kierrokset?
-
Juu eli ainoastaan kiekoista tärrää. Ei vauhdilla väliä. Ja renkaita ei ole pesty painepesurilla, vaan auto oli sulamassa noin vuorokauden lämpimässä tallissa... :-[