Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jesukka - 12.01.2015, 12:31:20
-
Hei!
Hankin vajaa vuosi sitten 1997 vuoden 940 Volvon, ja auto tuntuu erittäin hyvältä, mutta jo joitain kuukausia auton hankinnan jälkeen siinä on esiintynyt erinäisiä vikoja, joiden paikallistamiseen ja korjaamiseen kaipaisin vinkkejä:
1. Auto kuluttaa paljon jäähdytysnestettä. Jäähdytysnestettä kuluu niin paljon, että sitä saa lisäillä ja tarkistaa lähes joka päivä. Edellinen 1998 940 Volvo kulutti myös jäähdytysnestettä, mutta ei läheskään näin paljoa. Auton alla ei kuitenkaan näy olevan mitään lätäkköä tai vuotoa, tai joskus vuoto on ollut hyvin pieni, enkä konehuoneeseen vilkaisemallakaan ole onnistunut paikantamaan vuotokohtaa. Mihin nestettä voi kadota näin paljon?
2. Kytkin temppuilee joskus harvoin, mutta jostain syystä vain lämpimällä ilmalla kuten kuumana kesäpäivänä. Kytkin on yhtäkkiä tunnoton, ja sitä saa pumpata muutaman kerran, jolloin se taas toimii. Mitään ääntä kytkin ei pidä, joten painelaakerista tuskin on kyse.
3. Tyhjäkäynti käy joskus liian korkealla (1300-1500rpm), etenkin silloin kun kone on kylmä. Mikä tähän voisi olla syynä?
4. Automaatti-ilmastoinnin vikavalo vilkkuu, ja vikakoodin perusteella oikeanpuoleisessa anturissa on jotain häikkää? Sijaitseeko tämä anturi siis tuolla hansikaslokeron takana? Vikavalo on vilkkunut sen jälkeen, kun virtalukon pohjassa oli häikkää ja sähköt joskus hävisivät kesken ajon.
-
Haulla varmaan löytyisi paljonkin juttua. Noita vuotopaikkoja on ollut vähän joka puolella. Jäähdyttäjän päädyn ja kennon liitoskohta on aika yleinen. Muovipääty ei tahdo kestää, jäin itse tielle tuon takia kerran kun pitkään jatkunut vähäinen vuoto repesi kunnolla. Toisen kerran jätti tielle kannen tiiviste. Tuo oli kyllä oirehtinut, nesteen häviämisen lisäksi, käymällä välillä kolmella. kaikkien pikkuletkujen kunto syytä kattoa. Myös öljysuodattimen jalkaan tulevat kaksi. Vesipumppu ja tiivisteet. Tässä jotain aluksi.
-
Haulla varmaan löytyisi paljonkin juttua. Noita vuotopaikkoja on ollut vähän joka puolella. Jäähdyttäjän päädyn ja kennon liitoskohta on aika yleinen. Muovipääty ei tahdo kestää, jäin itse tielle tuon takia kerran kun pitkään jatkunut vähäinen vuoto repesi kunnolla. Toisen kerran jätti tielle kannen tiiviste. Tuo oli kyllä oirehtinut, nesteen häviämisen lisäksi, käymällä välillä kolmella. kaikkien pikkuletkujen kunto syytä kattoa. Myös öljysuodattimen jalkaan tulevat kaksi. Vesipumppu ja tiivisteet. Tässä jotain aluksi.
Kiitos vastauksesta. Nuo öljysuodattimen jalkaan tulevat letkut ovat juuri mietityttäneet, kun käsittääkseni juuri niitä on vaihdettu näiden ongelmien vuoksi. Täytyy tarkistaa ainakin tuo kohta. Pitää toivoa ettei ole kansiviasta kyse. :-\
Sen verran vielä tuosta kytkimestä että työsylinteri on vaihdettu, mutta se ei auttanut ongelmaan.
-
Vuoto voi myös olla lämppärin hanassa tai kennossa. Isompi vuoto kennossa lyö kyllä ikkunat huuruun aika nopeasti...
Kannen vuoto voi näkyä tulpissa (valkoista jauhetta) ja pahempana käy alkuun kolmella sekä tekee painetta jäähdytysjärjestelmään.
Hetkellinen korkea tyhjäkäynti kylmänä taitaa olla ihan normaalia (?).
-
3. Tyhjäkäynti käy joskus liian korkealla (1300-1500rpm), etenkin silloin kun kone on kylmä. Mikä tähän voisi olla syynä?
Tämä on ominaisuus. Alle +50C volvo käyttää tyhjäkäyntikartoissa korotettua tyhjäkäyntiä. Toki tämä riippuu puhtaasti binistä, sillä siinä on eroja eri binien välillä mutta lämpötilan vähyyden mukaan tyhjäkäyntiä korotetaan.
Jos tämä on ns. vikatilanne, niin silloin vikaa voi etsiä kaasuläpän asentokytkimestä ja sen säädöistä. Toinen vikamahdollisuus on lämpöanturi.
-
Kiitos vastauksista, muistaakseni tyhjäkäynti käy joskus korkeana vaikka moottori on lämmin, tätä tapahtuu harvemmin, mutta hyvä tietää kuitenkin että korkeampi tyhjäkäynti kylmänä on ihan OK.
Vuotoja ei tosiaan tunnu eikä näy missään sisätiloissakaan ja auto lämpenee sisältä aika nopeasti. Voiko paisuntasäiliön korkilla olla mitään vaikutusta vuotoihin, jos korkki olisi jotenkin jumissa eivätkä paineet pysy oikeina?
-
Tuosta korkista ja paisarin pikkuletkun tukkeutumista oli juuri jossain juttua. Koeta etsiä. Nuo voisi olla kanssa ongelmakohtia.
-
Lohkolämmitinkin on yleensä kumirinkuloilla tiivistetty. Voi vuotaa. Yleensä toki pikkuhiljaa. Omassa häviäminen loppui, kun vaihtoi kannen tiivisteen (ja samalla oikaisi kannen).
Tulihan siinä samalla se kannen ja vesipumpunvälinenkin vaihedettua Reinz-merkkiseen. Onneksi nämä ovat helppoja rempattavia.
Eikä sitä säiliötä kanante pitää ihan piripinnassa. Sellainen 3 cm pohjasta riittää.
_sfr-
-
Olen samaa mieltä tuosta säiliön nestemäärästä. Jos sen kylmänä täyttää max rajalle niin kun seuraavan kerran katsot taas kylmänä , vesimäärä näyttää laskeneen. Kylmänä sentti-pari yli min merkin on mielestäni ollut sopiva. En sitten tiedä , ehkä pitäisi kokeilla toista korkkia kanssa ja testailla?
-
Kahdella korkilla testattu (orkkis ja tarvike) ja aina puskee vähän yli jos laittaa max merkille kylmänä. Täälläkin häviää siis pikkasen nestettä. Epäilin kansipahvia hetken, mutta nyt näyttää ehkä enemmän siltä, että kannesta lämppärille lähtevä letku vuotaa. Nestettä häviää enemmän jos lämmöt ovat täysillä ja lohko on ollut kostea sillä puolella (hana 1v vanha orkkis ja kenno 2v vanha tarvike). Öljysuodattimen siirtojalan letkut ovat vielä tarkistamatta muntapauksessa, olisi varmaan hyvä käydä nekin läpi.