Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Blackjack - 12.01.2015, 21:44:04
-
Autossa on automaatti-ilmastointi. Vaikka säädän molemmat lämpötilasäädin hanikat täysille eli muistaakseni 28 asteeseen niin lämmitysilma on vain haaleaa eikä tuulilasi meinaa pysyä pakkasella sulana.
En löytänyt foorumilta vastaavan ongelman käsittelyä. Löytääkö joku muu tai onko kellään antaa vinkkiä?
Viime kesänä oli ilmastoinnin kanssa sellaista ongelmaa, että alkoi puhaltaa yhtäkkiä lämmintä. Jos autoa seisotti sammuksissa jonkin aikaa niin taas toimi. Voisiko näillä olla joku yhteinen "nimittäjä"? esim. jokin lämpötila-anturi vika/kosketushäiriö liittimessä?
-
Viestini taisi tulla väärälle osastolle. :idiot2:
tuolta lämmitys ja ilmastointi osiosta löytyikin jo todennäköinen ratkaisu: kenno tukossa?
-
... no ainakin kompuran magneettikytkimessä liikaa välystä. Voorumilla paljon moisesta juttua. :hello:
-
Kiitos vinkistä paku97! Saisi tuon lämppärin ensin puhaltaan lämmintä ennen kuin kevät koittaa ;D
Tänään sammutin puhaltimen ja kokeilin kennolle meneviä vesiletkuja ja ne olivat mielestäni yhtä kuumat. Kun laitoin puhaltimen täysille ja kokeilin letkuja uudestaan niin paluuletkun lämpötila laski, mutta puhaltimen ilma on edelleen haaleaa. Onkohan se kenno varmasti tukossa? Eli virtaus on liian heikko? Ei huvittais turhaan vaihtaa kennoa. Huomasin myös tänään että tyhjäkäynnillä puhallusilma menee entistä haaleammaksi vaikka veden lämpötilamittari ei laske. Ei kait vaan kansivikaa? :o
-
Jouduin käyttämään omassani lisälämmitystä, syy oli revennyt termostaatti ei sulkeutunut ollenkaan, koita niitäkin letkuja jos päästää lämmöt keulalle ?
-
Näyttikö lämpömittari kokoajan normaalilämpöä?
-
Sisätilan lämmön haistelia omassa ainakin siinä mittariston alapuolella oikea puoli missä on mittariston monitoimi kytkin/tracs katkaisin on pieni pyöreä ritilikkö puhista se en tiiä vaikuttaako muuhun kuin ilmastointiin. :)
-
Läpötila-anturi siellä näyttäisi olevan ja pieni puhallin jonka tarkoitus on ilmeisesti kierrättää ilmaa anturille.
Eilen kokeilin ajaa maantiellä kovemmilla kierroksilla. Huomasin että kun ajaa 2500 kierroksilla niin kuumaa puhaltaa, tosin ilma oli aika lauha. Voisko sittenkin vika olla vesitermostaatissa? Jäähdytinnestettä ei ole kadonnut ainakaan viimeisellä 200 km. Viisari on kyllä kokoajan puolessavälissä.
-
Vaihtamalla termostaatti niin on ainakin yks vika paikka pois suljettu :) mutta olethan kahtonu raitisilma suodattimen jos on jotta ilmaa tulee tarpeeksi ja jos sitä ei ole voi olla kennojen välit ulkokuoriltaankin tukossa pölyä männynneulasia ja muuta moskaa ja muuta ei tarvita ei tule lämmintä.
-
omassa volvossa oli se lämmittimen kenno aivan tukossa niin siksi ei puhaltanut lämmintä kunnolla. oli +24 asteen heitto kuskinpuolen ja pelkääjänpuolen ilman lämmössä vaikka molemmat säätimet olivat maximillaan.nyt kun on orkkis kenno vaihdettu niin ei tarvitse edes pitää ajossa päällä lisälämmitintä vaikka on yli 20 pakkasta. tulee nyt niin kuumaa ilmaa että meinaa kädet palaa.
-
termari jäänyt auki, putkissa olevat läpät ei toimi, no ilmastointi ei toimi talvella pakkasilla eli se magneettikytkin ei toimi. Oletko kokeillut niin että laitat AUT asentoon ja säädät lämmön vaiks 26? Jos sittenkään ei höngi jonkin ajan päästä kumaa niin luulen että se lämmityksen etuvastus on mennyt...
-
Ei puhalla lämmintä AUT 26 asennossakaan. Mikä on lämmityksen etuvastus? Onko se jossain tuloilmakanavassa? Purin kojelautaa alapuolelta sen verran että näkyy kuskinpuolelta ilmeisesti kennolle menevät putket. Ajattelin tarkistaa ensin ettei jäähdytysrivat ole täynä roskaa. Täytyy varmaan seuraavaksi availla ruuveja valkoisesta kanavasta että saa kennon näkyviin?
-
mulla kesti toi orkkis kenno jotain 550000km. lämmintä ei tullut enää pitkään aikaan ja lopulta se meni puhki. jos on paljon ajettu autolla niin se kyllä kannattaa vaihtaa. ja laittaa sitten sinne alkuperäinen osa. itse laitatin merkkiliikkeessä tuon. vaikka vähän maksoikin.
-
Tänään irroitin kuskin puolen lämpötilan säätö moottorin ja kääntelin läppää käsin asennosta toiseen puhaltimen ollessa päällä. Totesin että vika ei ole siinä, lämpötilat vaihtuivat samanlailla kuin nupista säädettäessä. Kennolle menevät alumiiniputket ovat kuumia. Ylävesiletku ei ole kovin kuuma joten päättelin että termostaatti toimii oikein.
Täytyy vielä katsoa että kennon rivat ei ole roskaa täynnä. Autolla ajettu nyt n. 400000km.
-
se vastus on juuri ennen sitä moottoria,REPSIKAN PUOLELLA, en nyt muista monella ruuvilla kiinni. Ja oli muistaakseni paksu johtokimppu sen edessä.
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/656/390172/autot/volvo/850-s70-v70-mk1-1991-2000?vuosimalli=1999#Jaahdytys-ja-lammitys (http://www.motonet.fi/fi/varaosat/656/390172/autot/volvo/850-s70-v70-mk1-1991-2000?vuosimalli=1999#Jaahdytys-ja-lammitys) ja siinä tuotenumero: Tuotenumero: 48-8328
Eli hanskalokero veks, potkumuovi kans. Sit näät hyvin ja huomaat mitä tarkoitan.
Ja jos kennoa vaihdat niin motonetin tarjonnasta se Hella ehdottomasti niin tulee tiivis.
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/656/390172/autot/volvo/850-s70-v70-mk1-1991-2000?vuosimalli=1999#Jaahdytys-ja-lammitys-Lammityslaitteen-kennot (http://www.motonet.fi/fi/varaosat/656/390172/autot/volvo/850-s70-v70-mk1-1991-2000?vuosimalli=1999#Jaahdytys-ja-lammitys-Lammityslaitteen-kennot)
Tuotenumero: 30-8635, eli Behr tai Hella nimellä.
-
Enpä tiennykkää että siinä semmonen vastus on. Onko sen tarkoitus vain lämmittää ilmaa, ettei liity mitenkään puhallin nopeuden säätöön, kuten portaallisessa puhallin nopeuden säädössä? Toimiiko etuvastus vain senaikaa kun kone on kylmä?
-
Ei ilmakanavassa ole mitään lämmitysvastusta. Mainittu Motonetin "etuvastus" on puhallinmoottorin nopeudensäätövastus, jolla ei ole mitään merkittävää vaikutusta ilman lämpötilaan. Onko vesipumpusta siipi irti tai osittain rikkoontunut (muovisiipi), jolloin veden kiertovauhti on hidasta? Onko kenno sisältä tukossa, laitettu jotakin syylärin "paikkausainetta"? Onko ajeltu ilman raitisilmasuodinta, jolloin kennokotelo on koivunlehtiä täynnä?
Huomasin myös tänään että tyhjäkäynnillä puhallusilma menee entistä haaleammaksi vaikka veden lämpötilamittari ei laske.
Lämpömittari näyttää "normaalia" lämpötila-alueella 73 - 110 astetta (noin), eli siitä ei alkanutta termostaattivikaa pysty näkemään. Kannattaisi varmaankin vaihtaa termostaatti. Termostaatin kuuluu alkaa raottua vasta 87 asteessa, jolloin normaali käyntilämpötila on noin 90 astetta. Siinä on iso ero 73 asteeseen verrattuna.
-
Kiitoksia taas kaikille vastanneille lukuisista neuvoista ja vinkeistä :). Maanantaina iltana käytin kuskin puolen ilmaläppä moottoria irti. Moottori näytti tomivan moitteettomasti kun läpötilan säädintä pyörittelin. Tiistai aamuna sitten huomasin että kuskin puolelta alkoi tullakkin kuumaa ilmaa, mutta apukuskin puolen ilma on edelleen haaleaa. Liekö ollut joku kosketushäiriö moottorissa vai mitä lie tapahtunu?
Tänään tein saman tempun apukusin moottorille, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Moottori kyllä toimii, mutta voi olla että läppä ei mene ääriasentoon esim. ohjainlaitteen viasta johtuen.
Täytyy vielä jokupäivä kokeilla irroittaa moottori ja kääntää läppä käsin ääriasentoon ja kokeilla tuleeko kuumaa ilmaa.
Tulipa vain mieleen että kun tuloilma kanava on apukuskin puolella niin kertyyköhän kaikki roska ensimmäisenä sille puolelle kennoa. Yritin tänään myös raottaa kennokoteloa nähdäkseni onko siellä roskaa, mutta totesin että kennon letkut täytyy irroittaa ja koko kenno poistaa kanavasta, jotta se olisi mahdollista.
-
Onko vesipumpusta siipi irti tai osittain rikkoontunut (muovisiipi), jolloin veden kiertovauhti on hidasta? Onko kenno sisältä tukossa, laitettu jotakin syylärin "paikkausainetta"? Onko ajeltu ilman raitisilmasuodinta, jolloin kennokotelo on koivunlehtiä täynnä?
Vesipumppu on vaihdettu reilu vuosi sitten, melkein heti kun ostin ko. auton. Olisko n. 25000km ajettu sen jälkeen. Kennolle meneviin alumiiniputkiin ei kästä paljaalla kädellä koskea. En ole käyttänyt syylärin "paikkausainetta" enkä ole itse ajanut ilman raitisilmasuodatinta, aikaisemmista omistajista en tiedä.
Viime syksyllä vaihdoin itse raitisilma suodattimen ensimmäisen kerran ja huomasin että puhaltimen ääni pieneni huomattavasti, se oli pitänyt aika kovaa huminaa, eli vanha suodatin oli kohtalaisen tukossa. Kennokotelossa voi hyvinkin olla vaikka koivunlehtiä.
-
Jos putket ovat kuumia, mutta ilma kylmää, on ainakin kaksi vaihtoehtoa:
Joku on vaihtanut alkuperäisen kennon alamittaiseksi, jolloin kylmää pääsee kennon ohi. Tämä ei liene tässä tapauksessa kuitenkaan mahdollista, kun kerran kuumaakin ilmaa ajoittain tulee. Niinpä vikana on ehkä se kaikista tavallisin: läpänkääntömoottorin sisällä oleva asennontarkkailupotentiometri pätkii. Tämä tosin pitäisi näkyä ilmastoinnin ohjauspaneelin ledeistä, jotka ajoittain vilkkuvat vikatilan merkiksi. Vikakoodikin on laitteesta tässä tapauksessa luettavissa. Säätömoottorin voi avata ja hivenen, siis todella vain hivenen, taivuttaa potentiometrin liukukosketinta, niin siitä saattaa saada vielä toimivan. Rakenne on vikaherkkä, vähäinenkin akselin kuluma aiheuttaa kontaktin pätkimistä. Mainittakoon, että liukupinnassa olevaa rasvaa ei pidä poistaa, jottei pinta kulu puhki. Saahan tietysti kaupasta uusia moottoreita.
-
Äsken otin apukuskin puolelta läppämoottorin irti ja kääntelin läppää manuaalisesti, mutta puhallusilma on edelleen haaleaa, vaikka kääntää läpän ääriasentoon. Kuskin puolelta puhaltaa kyllä edelleen kuumaa. Järki sanoo, että kennon rivat jostain kohti tukossa, neste ei kierrä kennossa apukuskin puolen kanavan kohdalta tai ilmaläppä haljennut.
Seuraavaksi ajattelin irroittaa kennon. Ehkä olis järkevää hommata uusi kenno valmiiksi ennen irroitusta.
-
Kerkesi tulla syksy ja kylmät ilmat ennen kuin sain aikaiseksi alkaa kennoa irroittamaan :) Tänään ruuvasin kennon irti, mutta ei näytä ainakaan silmämääräisesti katsottuna olevan rivat tukossa, sisällähän voi kyllä tukkeumia olla.
Motonetistä ajattelin käydä Hellan kennon ostamassa, kun en muutakaan keksi. Tällä viikolla olis tarkoitus myös uusi kenno asentaa paikoilleen.
-
No niin...Kenno tuli vaihdettua ja nyt puhaltaa niin kuumaa, että kättä polttaa :) Yllättävän hitaasti ilmautuu tuo järjestelmä. Täytin järjestelmän huuhtelun jälkeen uudella nesteellä ja Ajoin n. 20km kunnes nesteenpinnan merkkivalo alkoi palaa. Onneksi oli nestettä mukana.
-
Samanlainen ongelma on minullakin, mutta nyt on vain V70 D5 -06.
Sellaista mietin, että kun minulla on tuossa automaatissa säätönä 22astetta, nyt sitten käänsin lämmön täysille, eli sinne 26asteeseen ?, niin tuo lämppäristä tuleva ilma oli aikas haaleahkon lämpöistä. Eli pitäisikö tuon sisään tulevan lämmön nousta nopeasti kuumaksi säädön jälkeen, vai muuttaako tuo automaatti auton sisätilan lämpöä hitaasti kohti valittua ?
-Moottori oli tieajossa mittarin mukaan aivan oikeissa lämpötiloissa, ja sisällä tuntui aavistuksen verran viileältä, joten käänsin sitten lämppärin täysille, siinä yhteydessä sitten havaitsin tuon ilman haaleuden.
Vai olisiko sitten vain suosiolla ostaa uusi kenno tuohon ja toivoa nopeasta lämpeämisestä...
-
No niin...Kenno tuli vaihdettua ja nyt puhaltaa niin kuumaa, että kättä polttaa :) Yllättävän hitaasti ilmautuu tuo järjestelmä. Täytin järjestelmän huuhtelun jälkeen uudella nesteellä ja Ajoin n. 20km kunnes nesteenpinnan merkkivalo alkoi palaa. Onneksi oli nestettä mukana.
Onko Motonetin kenno vai mikä? Paljonko kustansi ja oliko hankala vaihtaa?
iltojeni valon ja aamujeni auringon V70 2,5 TDI on talvella aika vilpoinen. Pitäisikö tehdä sama temppu?!
-
Samalla ketjua lainaten, oliko näissä alun perin nissensin vai hella behr kenno? En löydä enkä muista kumpi oli alkuperäinen. Mitoissahan ei juuri ole eroa, mutta tiedän että lämmitystehossa on.
Sekin että 850 ja x70 kennoissa on mittaeroa, vaikka monesti samaa tarjotaan.
-
V70 alkuperänen tais olla Hella Behr, mitä keskusteluja muistelen.
-
Onko Motonetin kenno vai mikä? Paljonko kustansi ja oliko hankala vaihtaa?
iltojeni valon ja aamujeni auringon V70 2,5 TDI on talvella aika vilpoinen. Pitäisikö tehdä sama temppu?!
Motonetistä Hellan kenno. En huomannu eroa alkuperäiseen olkonäössä. Jostain foorumilta luin, että on sama kuin alkuperäinen.
En tiedä mikä on oikea tapa, mutta itse tein seuraavasti:
1. Valuta jäähdyttimestä nesteet pois.
2. Pura keskikonsolia kuskin ja vänkärin pulelta sen verran, että saat kennokotelon näkyviin.
3. Laita matala porakonelaukku tms. kaukalo kuskin jalkatilaan ja vedä muovinpalanen siten, että toinen reuna menee reilusti kennon alle ja toinen reuna kaukaloon.
4. kennolle menevien putkien välissä vaihdekepin puolella on 1 kpl torx kantainen pultti, joka pitää irroittaa. Sen jälkeen työnnät varovasti putkia konehuoneeseen päin ja vesi valuu pois. Muista aukaista paisuntasäiliön korkki, jotta järjestelmä saa korvausilmaa.
5. Kun kaikki nesteet ovat VARMASTI valuneet pois. Irroita valkoisen muovisen kennokotelon kummaltakin puolelta 2kpl ruuveja.
6. Vedä kenno varovasti pois. Itse otin kennon pois kuskin puolelta, mutta saattaisi olla helpompi vänkärin puolelta, koska polkimet eivät ole tiellä.
-
Vinkkinä noihin nesteiden kanssa räppäämisiin... Kun iroittaa konehuoneen puolelta pikaliittimet jotka menevät kennolle ja paineilmalla puhaltaa kennolle menevät letkut tyhjäksi ei tarvi murehtia sisätiloihin valuvasta nesteestä.
-
Kiitos hyvistä ja valaisevista ohjeista.
Eilen ajoin vaihteeksi iltojeni valon ja aamujeni auringon Vollella, ja se kyllä vaati kylmiltään ainakin 20-25 minuutin verran kyläajoa ennen kuin auton lämpömittari nousi puoliväliin. Eli tässä tapauksessa saattaisi sittenkin auttaa termostaatin vaihto.