Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: AbbaSilli - 12.01.2015, 22:26:28
-
Moro
Tyhmä kysymys akusta. Auton alkuperäinen akku (33/07) tuli tiensä päähän. Hain motonetista uuden akun.Sznajder-SilverPremium 85Ah/800A akku P313xL175xK175 -+.
Vanhassa akussa oli huohotinletku kiinni, mutta uudessa ei mielestäni ole paikkaa sille. Onko niin ettei se tarvitse sitä? Toinen kysymys...alkuperäisen akun kiinnitysrauta ei sopinut tähän akkuun. akku oli n.0,5 cm liian paksu ja kiinnikkeen vapaareikä ei osu kierteeseen. Olisiko tohon jotain muuta tapaa kiinnittää akku. Jos sitä ei kiinnitä niin aiheuttaako tärinä ja akun liikkuminen ongelmia?
-
vasta tuli volvo viesti lehti ja siinnä maininta volvo alkuperäiset akut nyt erikois hinnoin. Esim. 90Ah 800A nyt 95e. Aika edullinen normi hinta 140e.
-
Jep,hyvä tarjous merkkiakusta josta maksoin muistaakseni heinäkuussa 130€ tinkaamisen jälkeen...
Akku pitää kyllä kiinnittää kunnolla että ei pääse tärisen eikä liikkuun.
Mitenköhän sen sais kiinni jos se sivu/ala rauta ei sovi. En tiedä, voi olla vaikea saada kiinni tukevasti.
-
Akku kyllä pitää olla kiinni ja auto hylätään katsastuksessa jos huomataan. Huohotinletku tarvitaan ainakin edellisen mallin volvoihin joissa akku on takakopassa. Edessä ei aina ole, mutta volvon akuissa ne huohotinletkun paikat ovat aina.
Irtonainen akku on kohtuullisen vaarallinen mm. törmäyksessä.
Hiukan väärältä tuo koko vaikuttaa kun ei kiinnitys sovi.
-
Jos ne on myyneet tuon Volvoon sopivana ja näin ei ole, niin vie se takaisin...
-
Täytyy vielä tänään yrittää uudestaa kiinnitystä. Ehkä eilen oli vaan kädet niin kohmeessa :-)
Motonetin sivuilta löytyy kommentti: Huom! Akun vaihto tulee ilmoittaa ohjainlaitteeseen diagnoositesterillä.
Mitäs mieltä olette tuosta? Itse päättelisin, että jo slyijyakun tilalle vaihtaa lyijyakun niin silloin ei ole tarvetta, mutta jos tilalle tulee AGM-akku niin silloin se pitää ilmoittaa testerillä?
-
Akun voi itse vaihtaa sun mallin V70 D5 2008 kun noudatat käyttöohjekirjan ohjetta.
-
Voi vaihtaa ihan kotikonstein. Ei tarvi ohjelmointeja, eikä vaadi varavirtaa akun irti olon aikana. 315mm akkuun kiinnitysrauta ainakin sopii, eli veikkaisin kohmeisia sormia tai akku ei ole ollut kunnolla paikoillaan... 190mm korkean akun voi myös laittaa, mutta silloin etummainen suojamuovi ei sovi.
-
Pitempi akku myös mahtuu, kiinnitysrauta laitetaan toiseen kohtaan.
Itse laitoin Sznajder 95A AGM-akun.
-
Joo akkuhan sopikin paikalleen. Syyksi paljastui päivänvalossa akun reunassa oleva harmaa levikemuovi, joka on pikaklipseillä kiinni. Sen kun irrotti niin johan akku menikin nätisti paikalleen
-
Tyhiä kysymyksiä: missä järjestyksessä irroittleitti ja kiinnititte piuhoja?
Minulla on 230tkm ajettu akku vm. 2008 ja pari viikkoa sitten auto ei startannut. Joka yrityksellä tuli uusi virheilmoitus :D Ajonvakautus, ABS, ajovalot jne. erikseen joka kerta...No muutama tunti auto laturin perässä ja taas lähti niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ehkä siis voisi harkita akun vaihtoa...Josko alkaisi Ardic pelaamaan myös säännöllisemmin.
-
Miinus irti ja sitten plussa. Sun autossa ei taida Ardic alkaa pelaamaan, vaan Webasto. ;)
-
Tyhiä kysymyksiä: missä järjestyksessä irroittleitti ja kiinnititte piuhoja?
Minulla on 230tkm ajettu akku vm. 2008 ja pari viikkoa sitten auto ei startannut. Joka yrityksellä tuli uusi virheilmoitus :D Ajonvakautus, ABS, ajovalot jne. erikseen joka kerta...No muutama tunti auto laturin perässä ja taas lähti niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ehkä siis voisi harkita akun vaihtoa...Josko alkaisi Ardic pelaamaan myös säännöllisemmin.
Alkaa olemeen sen ikäinen akku, että kannattaa hakea uusi akku ;)
Volvoltahan saa nyt kohtuu rahaan ns. alkuperäisi akkuja(taisi olla isommatkin akut kaikki alle 100€)
-
Ehdottomasti kannattaa ostaa nyt Volvo alkuperäinen akku joka on todella edulliseen hintaan
myynnissä Sinisillä tiskeillä.
8/14 ostin akun 12V 90Ah CCA800A tingittyyn 140€ hintaan.
Nyt sama akku myynnissä hintaan 95€ !
-
Tulipa sitten haettua akku Siniseltä. 80Ah ja 700A hintaan 99€. En tiedä miksi 90Ah ja 800A akku olisi ollut pari euroa halvempi, vaan mahtaisiko se olla fyysisesti väärän kokoinen. Tiskillä myivät akun rekisterinumeron perusteella.
-
Tulipa sitten haettua akku Siniseltä. 80Ah ja 700A hintaan 99€. En tiedä miksi 90Ah ja 800A akku olisi ollut pari euroa halvempi, vaan mahtaisiko se olla fyysisesti väärän kokoinen. Tiskillä myivät akun rekisterinumeron perusteella.
90ah lienee yleisempää kuorikokoa ja siksi halvempi. Mikä muuten on Volvon akuilla takuuaika?
-
Pitää toivoa, ettei laatu ole huonontunut (vaihtaneet toimittajaa tms.), kun noin edullisesti myyvät alkuperäisiä akkuja ::)
Olisko ollut vuoden takuulla? En muista, että lukiko se kuitissa, kun viime vuonna Siniseltä tuollaisen 95€ alkuperäisen akun hain ::)
-
Varmistetaan vielä kerran: eli jos vm 2009 V70 2.4DA henkilösiirtimeen vaihtaa itse akun, niin vanha akku vain irti ja uusi tilalle. Ei tarvi kakkosakkuja tai tietokoneita? Radio toimii tuonkin jälkeen?
-
Ei tosiaan tarvi kuin kellon asettaa aikaan ja sähkölasien rajakytkimien kuittaus, se löytyy ohjekirjasta. Omaani laitoin alkutalvella 100/900A hankookin. Pienellä ähkimisellä mahtui paikalleen ja maa johdon kiinnitys paikkaa joutui muuttamaan rungossa kun ei ole johdossa yhtään ylimääräistä mittaa pitemmälle akulle. Mutta hyvä tuli ja virta riittää vebastoakin lämmitellä pitempään. :)
-
Hih, meinasin tänään perseelleni lentää kun Volvolla sanoivat rekisternumeron perusteella akulle hinnaksi rapia 200 einaria. Kuulemma tähän 2008, V70 2.4D versioon heidän varaosatietojen mukaan kuuluu AGM akku. Rekisterinumerolla hakivat.
Tarjosivat sit perusakkua 60ah:n versiota. En jaksanut vängätä, jätin molemmat ostamatta ja hain motonetistä 85ah:n akun.
-
Jaa, että oikeen AGM-akkua kalliilla tarjosivat :D, no parempihan se on jaloillaan äänestää tuossa tapauksessa.
Mulla on saman vuotinen D5 ja kyllä siihen toi 99 euron 80 Ah akku oli ihan oikea, kun samanmoinen tehtaaltakin laitettu.
-
Kieltämättä aika mielenkiintoinen valinta. Kysyin että miksi AGM. Vastaus oli aika jännä, siin on varmaan webasto. Kerroin että eikös kaikissa ton ikäsissä kiisseleissä mahda olla - että tuskin on syy. Sit tiedusteltiin onko se start and stop - kysäsin että olikohan tuo edes saatavilla 2008 malliin (Eli ei ole).
Jalat oli ihan hyvä äänestys tässä kohtaa.
-
AGM nyt ehdottomasti kannattaa laittaa jos käyttää Webaa esilämmitykseen. Mutta vaikka jokaisessa on Webasto niin onko kaikissa automaattisesti viiksen kautta ajastettavissa? Jos ei ole niin tarjotaankohan AGM-akkua jos ajastusvalikko löytyy? Noin se menee bemuissa, mersuissa, jaguareissa jne. Jos AGM-akku on ollut niin samanlainen tilalle, koska AGM:ää ladataan korkeammalla jännitteellä, joka taas rikkoo lyijyakun!
-
No hei haloo! 282 euroa AGM akusta, jossain kohtaa se ehdottomasti raja menee. Nämä on kuitenkin ruhonkuljetusvälineitä joilla pitää päästä paikasta A paikkaan B.
-
Minulla on ajastin lisälämmittimeen, ja ihan tuon 99€ normiakun möivät. Ja äsken laitoin sen paikalleenkin. Eipä siinä varttia kauempaa mennyt kun hiljakseen teki ja vastasti puhelimeenkin välillä...
Ainoa kinkkinen kohta oli olla L-asennossa asentamassa sitä helevetin painavaa akkua samalla, kun pitää vasemmalla kädellä johtonippuja ylhäällä. Meni se kolahtaen paikalleen kyllä, vaikka jotain muovista murtumisääntä sieltä kuului ;) Jokin pieni nipsu lähti kuikkaan. Mutta auto käynnistyi ja jopa liikkui eteenpäin sen jälkeen. Kello vain nollaantui.
-
No hei haloo! 282 euroa AGM akusta, jossain kohtaa se ehdottomasti raja menee. Nämä on kuitenkin ruhonkuljetusvälineitä joilla pitää päästä paikasta A paikkaan B.
No se onkin järjen köyhyyttä hakea se Volvolta ellei halua tarroista maksaa. Rontti 100€ taitaa saada jo AGM-akkuja.
-
Hih, meinasin tänään perseelleni lentää kun Volvolla sanoivat rekisternumeron perusteella akulle hinnaksi rapia 200 einaria. Kuulemma tähän 2008, V70 2.4D versioon heidän varaosatietojen mukaan kuuluu AGM akku. Rekisterinumerolla hakivat.
Tarjosivat sit perusakkua 60ah:n versiota. En jaksanut vängätä, jätin molemmat ostamatta ja hain motonetistä 85ah:n akun.
Tarkalleen mikä Volvo-liike oli kyseessä ::)
-
Tarkalleen mikä Volvo-liike oli kyseessä ::)
Turun Keskari.
-
No se onkin järjen köyhyyttä hakea se Volvolta ellei halua tarroista maksaa. Rontti 100€ taitaa saada jo AGM-akkuja.
Voi olla tietysti näinkin ja kohtuullisen laadukkaat AGM:t satasen? Voisin sit saman tien ottaa kaks niitä lisää, ne kun taitaa käydä vapaa-ajan akuiksikin.
-
Voi olla tietysti näinkin ja kohtuullisen laadukkaat AGM:t satasen? Voisin sit saman tien ottaa kaks niitä lisää, ne kun taitaa käydä vapaa-ajan akuiksikin.
Motonetistä äkkiä vilkaistuna Volvoon sopiva 90ah AGM 139€, joten en tiedä mistä kullasta ne Volvon akut on valmistettu. Vapaa-ajan AGM 180Ah 299€.
-
Kuinka paljon auton virran kulutus on kun valot radio ja puhallin jne. päällä?
Olikohan noin tunnin, niin alkoi ilmoittamaan mittaristossa että akun jännite alhainen.
Autossa tuore Sznajderin AGM 95A akku, ja eilen ajettu reilu 800km matka lapista kotiin.
Laturi antaa 13,3v ja virtojen ollessa päällä jännitteet oli 11,5v.
Akku sökö?
-
Akku puolikuntoinen, viesti tulee että virtaa jää auton käynnistykseenkin.
-
Akku puolikuntoinen, viesti tulee että virtaa jää auton käynnistykseenkin.
Ei luulis että olisi puolikuntoinen kun pitkä matka takana ja melkein uusi akku.
Muutaman kerran olen käynnistyksessä huomannut että jollain tavoin on ollut laiskuutta.
-
Kuinka paljon auton virran kulutus on kun valot radio ja puhallin jne. päällä?
Olikohan noin tunnin, niin alkoi ilmoittamaan mittaristossa että akun jännite alhainen.
Autossa tuore Sznajderin AGM 95A akku, ja eilen ajettu reilu 800km matka lapista kotiin.
Laturi antaa 13,3v ja virtojen ollessa päällä jännitteet oli 11,5v.
Akku sökö?
Ilmeisesti XC60(2014) on säädetty aika herkälle, kun ei 20min kauempaa kestä mankan/navin kanssa leikkiä, kun mittaristoon tulee teksti alhaisesta jännitteestä ::)
-
Autossa tuore Sznajderin AGM 95A akku, ja eilen ajettu reilu 800km matka lapista kotiin.
Laturi antaa 13,3v ja virtojen ollessa päällä jännitteet oli 11,5v.
Akku sökö?
Hei, eikös tuon pitäisi ladata selkeästi enemmän? Meillä ainakin puskee samanlaiseen vanhaan akkuun yli voltin enemmän kuin tuo, taisi olla jotain 14,6V pari viikkoa sitten. Tuntui paljolta, mutta ei tuo ole palamaan syttynyt. Sittemmin opiskelin jostain, että AGM akkua pitääkin ladata isommalla jännitteellä. (?)
-
Hei, eikös tuon pitäisi ladata selkeästi enemmän? Meillä ainakin puskee samanlaiseen vanhaan akkuun yli voltin enemmän kuin tuo, taisi olla jotain 14,6V pari viikkoa sitten. Tuntui paljolta, mutta ei tuo ole palamaan syttynyt. Sittemmin opiskelin jostain, että AGM akkua pitääkin ladata isommalla jännitteellä. (?)
Niitä pystyy lataamaan isommalla mikä nimenomaan on yksi sen eduista. Ja eikö 14.6v ole vielä normaalin rajoissa? Muistelen että jos selvästi yli tuon niin sitten säätimen kimppuun. Minä nyt kyllä ymmärrän sähköistä yhtä paljon kuin sika tuulimyllyistä 8)
Itse ostin hiljattain exiden agm akun. 95/850 ja hintaa oli 185eur. Ei tuo minusta ole paha kun akku kuitenkin kestää monia vuosia. Katson että ahkerana ardic esilämmittäjänä tarviin agm. Vanha akku nimenomaan ryyty kun ardic imi sen tyhjäksi niin että auto oli lämmin mut virta ei enää riittäny starttiin..
Edit: vanha akku oli tämä: http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=VolvoOE30695118
Tuota ei ihan satasella saa kevät alesta. Mut miks siinä oli kaasunpoistoletku vaikka agm ei sitä kaipaa? Agm etuhan nimenomaan on se et ei tartte tuuletusta
-
14,8v saa olla agm:lle. 13,3v on aika vähän, kun ylläpidossa voi olla vielä 13,7v. Tuuletusletkun paikka taitaa vaan olla sattumaa kuorien tekijästä riippuen. Toisissa on, toisissa ei.
-
Kävin tarkistamassa latausjännitteen uudelleen, se näytti olevan kunnossa 14.7 v latasi.
Kuinka paljon virtaa kuluu kun avain II asennossa ja valot ja muut sähkölaitteet on päällä?
Vois olettaa ettei jännitteet noin tunnissa pitäisi tippua liian alas, kun on vielä AGM akku.
-
Ei ole akku tai auto kunnossa jos virta ei pysy akussa.
Tälläkin foorumilla on ollut keskustelua auton virrankulutuksesta seisoessa. Kaksi syytä muistuu mileen: toinen oli kaapelisarjan puhkikuluminen Ilmaputken alla, koskisiko vanhempi korista, koska omasta tarkastin (2009) ei mikään johto tuolla näytä olevan puristuksessa. Toinen oli akulta laturille menevän kaapelin hankautuminen puhki suojakuoren sisällä (ei siis näy ulospäin) joka purki akun. Siis lepovirrankulutuksen mittaus olisi paikallaan. Mutta jos tämä vaiva alkoi kun vaihdoit akun niin ainakin teorissa voi syytä olla siinäkin.
-
AGM akku lataantuu nopeammin kuin tavallinen eli "ottaa virtaa vastaan" paremmin. Latausta tapahtuu kun syöttöjännite on suurempi kuin akun napajännite. Energia virtaa suuremmasta potentiaalista pienempään päin, latausjännite 14V, akun sisäinen jännite 12V, jännite-ero 2V. Jos piirin kokonaisvastus olisi esim. 0.05 Ohm, niin virtaa menisi akkuun 40A virralla. Tässä yksi syy pitää akun liitokset puhtaina, lataa ja starttaa paremmin.
Jos AGM akku kestää suuremman latausvirran, latausjännitettä pitää kasvattaa jotta virta suurentuisi. Akun sisäinen vastus, AGM tai lyijy, on hyvin pieni eikä juuri rajoita latausvirtaa. Napaoikosulku ottaa akusta sen max virran, 700A tai 800A jos ylimenovastus on oikosulussa riittävän pieni, ei siis mikään hauenleuka. Lähes sama saadaan starttauksella -25C n. 400-500A hetkellisesti, laturi saa toiseen suuntaan ehkä 100+A hetkellisesti. Auton järjestelmässä pitäisi oikeastaan olla jokin parametri, jolla latausjärjestelmälle kerrotaan akun tyyppi ja siten säädetään latausvirtaa akun tyypin mukaisesti. Ei taida sellaista asetusta olla.