Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: petskula - 14.01.2015, 10:17:09

Otsikko: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: petskula - 14.01.2015, 10:17:09
Varmaan tästä on jo aiemminkin jossain jotain, mutta en osannut kai vaan käyttää tuota hakua,,,
560 tkm rajapyykille päästiin ja nyt juniori soitti höyrypilven keskeltä, että tais mennä kansipahvi  :( Meille tuo tuli aikoinaan vain 187 tkm ajettuna ja kun koppa on kunnossa niin ei kai tuota luopuakaan kannata. Pelkästään kansihomma nyt ei isoja kustanna, mutta pukkas tuossa mieleen jos ajan säästämiseksi vaihtais koko padan kohtuukilometreillä olevaan ja kunnostais tuon oman sitten "joskus" tai jättäis kunnostamatta.
Tietoa puuttuu eli onko 8V moottoritilavuutta lukuunottamatta identtinen eli sähköt ja kaikki muu sopii suoraan?  Entä jos laittaa yläkerraltaan erilaisen 16V:n ? Kiteytettynä mitä kaikkea täytyy raksia vanhasta pois ja laittaa moottorin kera luovuttaja-autosta tuohon meidän wanhukseen ?

Jos tää on jo vanhan kyselyt toisintoa, niin saa antaa piiskaa ja mode saa poistaa, kunhan ensin annetaan vinkkiä, mistä se jo mahdollisesti olemassaoleva ketju tästä aiheestä löytyy  :)
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: Huikkoster - 14.01.2015, 10:35:06
B230F käy suoraan tilalle kunhan moottorinohjaus boksin vaihtaa myös. Varmasti helpoin ja edullinen vaihto.
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: petskula - 14.01.2015, 10:47:31
B230F käy suoraan tilalle kunhan moottorinohjaus boksin vaihtaa myös. Varmasti helpoin ja edullinen vaihto.

Kiitoksia. Ja se boksiko on jalkatilassa ?
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: Slerbahuuli - 14.01.2015, 11:08:22
Kiitoksia. Ja se boksiko on jalkatilassa ?
Apukuskin jalkatilassa, oikeassa laidassa semmoisen "kuhmun" alla piilossa muovin takana.
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: petskula - 14.01.2015, 12:01:16
Thanks, joskus sen pahkan taakse ihan yleisestä mielenkiinnosta vuosia sitten kurkistinkin  :)
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: Huikkoster - 14.01.2015, 13:06:34
Bokseissa on sitten eroa.
Osassa on kylmäkäynnistyssuutin (tällöin pitää imusarjaan lisätä se jos ei ole)
Sitten jos boksi on FD mallista niin pitää olla egr ja pulsair systeemit ettei vikavalo syty.
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: petskula - 14.01.2015, 13:16:25
Jos tuon koneawapin teen, niin "uusi" moottori siirtyy bokseineen päivineen  :)
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: Huikkoster - 14.01.2015, 13:21:55
Ota huomioon että koneen mukana ei tule esim pulsairin kaikkia osia joita tarttee jos on se fd boksi. Paras kun b230f konee ja boksin löydät
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: petskula - 14.01.2015, 13:24:54
Ok, hyvää infoa, kiitos. No, joka tapauksessa varmaankin pienemmän faaraon tilalle on ruuvata tuo pikkasen isompi  ;)
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: Huikkoster - 14.01.2015, 13:30:34
Suosittelen. Vie vähemmän polttoainettakin :).
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: petskula - 15.01.2015, 18:24:08

B230F käy suoraan tilalle kunhan moottorinohjaus boksin vaihtaa myös. Varmasti helpoin ja edullinen vaihto.

Volvopurkaamossa (ei tämä pääkaupunkiseudun vaan Pohojanmaan) väitettiin, että nuo ohjausboksit ovat käytännössä samat, vaikka niiden numero ei ole. Alle 300 tkm ajettu 2.3 litrainen pata tilattu eli sittenhän tuon näkee kun muutaman viikon sisällä ehtii tuon motöörin keulalle nostaa.


Tapatalkista iKälättimellä
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: Slerbahuuli - 15.01.2015, 18:32:46
Volvopurkaamossa (ei tämä pääkaupunkiseudun vaan Pohojanmaan) väitettiin, että nuo ohjausboksit ovat käytännössä samat, vaikka niiden numero ei ole. Alle 300 tkm ajettu 2.3 litrainen pata tilattu eli sittenhän tuon näkee kun muutaman viikon sisällä ehtii tuon motöörin keulalle nostaa.


Tapatalkista iKälättimellä
Ei ole. Isompi kone menee erilaisilla kartoilla = esim. kiihdytys rikastukset yms. kaikki "kiva" menee B200F:n boksilla laihalle. Ei se toimi, ainakaan kunnolla (siis kyllä se eteenpäin liikkuu jne, mutta ruisku on sekaisin kuin seinäkello, koska mikään arvo ei ole siellä missä pitäisi).
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: petskula - 15.01.2015, 18:48:23
No voihan Virmavirta,,,
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: Slerbahuuli - 15.01.2015, 18:51:58
No voihan Virmavirta,,,
Katteles tuolta kierrätyskeskuksen puolelta. Siellä jos on jollain purussa B230F 740/940 niin ainakin boksin pitäisi käydä. Olet vain selvillä onko sitä kylmäkäynnistys-suutinta vaiko eikö.

Saattaa jopa 240-sarjan B230F:n boksi käydä, mutta en ole varma, joten viisaammat sanokoon.
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: petskula - 15.01.2015, 19:10:46
Saavat laittaa lakeuksilta tulemaan bokseineen, en usko että alkavat vängätä tämän kanssa. Paljon kamaa tullut sieltä vuosien varrella tilattua ja kaikki on toiminut tähän asti kaikin puolin OK ja kama ollut priimaa.
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: Aabelix - 17.01.2015, 19:31:35
Tuossapa ECU:n numerot mitä 700 sarjalaisen 2.3 F koneissa on käytetty, myös tuolla sytkäpuolen EKZ boxilla on vaikutusta ( kiini ratin ohjauspylväässä kaasupolkimen yläpuolella).

VX3 nokka ja FB moottorin ECU ja EKZ niin saa heti 130 laiskanpulskean sitkeitä kaakkeja  ::)

740 (744, 745) - 2.3 08.87-07.92 115HP B230F

LH2.4 (Fuel ECU):

0 280 000 935
0 986 261 811 - recon. part
(LH2.4.4 - Volvo p/n: 3547777, 5003835)

0 280 000 561
0 986 261 104 - recon. part
(LH2.4.1 - Volvo p/n: 3517407, 9146578)

0 280 000 951
0 986 261 817 - recon. part
(LH2.4.2 - Volvo p/n: 5003926, 6842115, 9146223)

0 986 262 713 - recon. part (NOTE: Newer LH2.4.4 replacement)
(LH2.4.4 - Volvo p/n: 5003926, 9146223)

EZ 116 K (Ignition ECU):

0 227 400 146
0 227 400 169 - EGR
0 986 262 304 - recon. part, EGR

VERTAILUUN 740 2.0 F Koneen ECU lista.

740 (744, 745) - 2.0 08.89-07.91 112HP B200F

LH2.4 (Fuel ECU):

0 280 000 590
0 986 261 758 - recon. part
(LH2.4.1 - Volvo p/n: 3531206, 5003771)

0 280 000 594
0 986 261 760 - recon. part
(LH2.4.1 - Volvo p/n: 3531831)

EZ 116 K (Ignition ECU):

0 227 400 176

2.3 FB koneen ECU:n ja EKZ:n numerot

940 / 940 Mk II (944) - 2.3 08.90-07.95 131HP B230FB

LH2.4 (Fuel ECU):

0 280 000 934
(LH2.4.4 - Volvo p/n: 243315, 5001281, 6842288)

0 280 000 935 - A/C equipped vehicles
0 986 261 811 - recon. part
(LH2.4.4 - Volvo p/n: 3547777, 5003835)

EZ 116 K (Ignition ECU):

0 227 400 175



Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: mikan - 19.01.2015, 16:01:38
Volvopurkaamossa (ei tämä pääkaupunkiseudun vaan Pohojanmaan) väitettiin, että nuo ohjausboksit ovat käytännössä samat, vaikka niiden numero ei ole.

Melkein noin. 9xx sarjan boxit ovat käytännössä samoja, vain lastuissa on eroja.
Ainakin 937/954/962/967/977/984 ovat täysin ristiin sopivia testatusti. Tosin 967/977/984 ovat sitten käynnistyksen estollisia boxeja, joka on eri purkissa ja johdotettu LH:lle. Mutta käynnistyksen estolliseen purkkiin voi laittaa käynnistyksen estottoman lastun ja käynnistyksen esto poistuu käytöstä.

B200 ja B230 boxien erot ovat ainoastaan lastuissa.

Tuo ECU:n numero kertoo vain sen, mikä ohjelmisto ja mihin autoon se on tarkoitettu.
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: HammerDown - 20.01.2015, 18:57:56
Ratsastetaanpas vähän topikilla, kun on koneenvaihto alkanut pyöriä mielessä.

Eli B200E:ssä alkaa hiljalleen tulla ensimmäinen määräaikaishuoltoväli täyteen. Ajattelin jos olosuhteiden salliessa rupeis kattelemaan sopivaa 230E:tä vaikkapa osina nurkkiin, kunnostelis kaikessa rauhassa valmiiks ja nakkais jossain sopivassa välissä pellin alle.

Eli onko noilla juurikaan merkittävää eroa, esim. K-jetissä?
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: tommi m - 22.01.2015, 00:10:17
3 desiä lisää ei tee kesää mutta kai se ainakin psykologisesti vaikuttaa.  :)
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: TVS - 22.01.2015, 00:34:20
K-jet on sama, ainoa ero on sytkäboksi ja peruskoneen alakerta. Tekee muuten dramaattisen eron alavetoon tuo 3 desiä.
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: Huikkoster - 22.01.2015, 00:46:05
Ja litran pienempi kulutus kun b230f jaksaa mennä pidemmällä perällä. 25Nm enemmän 300rpm alempana verrattuna b200f

Siinä on oikeasti eroa maantiellä, ei kiihdytyksissä.
Sama kansi mutta b230 imee suuremmalla virtausnopeudella joten toimii paremmin. Jos imukanavia pienentäisi b200f:ään, saataisiin sama virtausnopeus ja toisi lisää alavääntöä ja ehkä taloudellisuutta.
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: HammerDown - 22.01.2015, 16:24:08
3 desiä lisää ei tee kesää mutta kai se ainakin psykologisesti vaikuttaa.  :)
No eihän sillä kuuhun olla menossakaan, mutta jos on kaksi vaihtoehtoa niin ennemmin sen saman rahan ja vaivan upottaa siihen isompaan. ::)

Oma kiuas vaatisi kuitenkin täydellisen peruskorjauksen, ja pirssi saisi olla koko ajan ajossa. Tarkoitus ajaa vielä toinenkin kone loppuun... ;)
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: HammerDown - 22.01.2015, 19:54:14
K-jet on sama, ainoa ero on sytkäboksi ja peruskoneen alakerta. Tekee muuten dramaattisen eron alavetoon tuo 3 desiä.
Tämähän siinä olisi ajatuksena.

Nokistahan nyt on ollut paljonkin asiaa eikä niistä nyt sen enempää, mutta mikähän mahtaisi olla kokemuksen perusteella sopivin "vääntö"keppi koneeseen, jota ei normaalisti nau'uteta yli 3000 varvin?
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: Huikkoster - 22.01.2015, 22:09:40
Verkonpainoksi kutsuttu m-nokka eli f koneissa vakiona. Keskitytty pelkkään alavääntöön ja pintakaasulla ajellessa onkin mukava. Kiihdyttäessä ripeästi, saa isompaa laittaa jo 4000rpm.
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: petskula - 23.01.2015, 15:02:57
No niin eli täällä siis projekti siinä mielessä onnellisesti maalisuoralla, että Kiitolinjalla alkuviikosta tänne etelään laskeutunut moottori on viikon päivät matkustanut rapean ranskalaisen (älkää pliis modet laittako tunnusta lukkoon, vaikka tuollaisella olen ajellutkin) peräkontissa ja tänä iltana on tarkoitus alkaa nostaa paikoilleen jos vain happaman ottamiselta ehditään  :D  Moottori siis alle 200 tkm ajettu ja myyjän toimesta testattu, että on kilometrien edellyttämässä kunnossa. Kun tuota kelmujen läpi tutkin (käärinliinojen varsinaisen purun jätän juniorin iloksi kun lännestä tänä iltana saapuu), niin näkyy olevan kytkin paineasetelmineen, virranjakaja ja tietty pakosarja pelteineen + imusarja paikoillaan kuten pitääkin.
Laitetaan ihan noilla b200f:n bokseilla alkuvaiheessa, katsotaan sitten miten niillä toimii.
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: mikan - 28.01.2015, 19:34:08
Laitetaan ihan noilla b200f:n bokseilla alkuvaiheessa, katsotaan sitten miten niillä toimii.

Jos moottori on B230F, ei se tule pelaamaan B200F boxeilla tai siis lastulla. Hyvä jos käynnistyy, sillä menee pirun hoikalle.
Purkkihan on sama, mutta lastut erilaisia.
Tosin uuden ja oikean lastun tekeminen B230F moottoriin ei ole temppu eikä mikään, koska sitä ei vaan voi yksinkertaisesti mokata!  :D
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: TVS - 28.01.2015, 20:20:34
Jos moottori on B230F, ei se tule pelaamaan B200F boxeilla tai siis lastulla. Hyvä jos käynnistyy, sillä menee pirun hoikalle.
Purkkihan on sama, mutta lastut erilaisia.
Tosin uuden ja oikean lastun tekeminen B230F moottoriin ei ole temppu eikä mikään, koska sitä ei vaan voi yksinkertaisesti mokata!  :D
En tuomitsisi ihan noin jyrkästi, joku oletettavasti tuhatkunta kilometriä on kierretty jäärataa piikeillä B200F bokseilla B230A peruskoneella (230 kone med 10.3 rutut). Matkamittari toimii 1/3 ajasta, mutta joku ehkä 300L on mennyt soppaa rataa kiertäessä...
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: Dartteri - 28.01.2015, 21:12:41
laitetaampa sit viereinen kokemus, täällä oli koneswappi b200f -> b23fb. Aluksi rullailin hetken 200f:n purkeilla ja ei toiminut oikein kunnolla. Starttasi kyllä siinä syksyisissä keleissä kylmästäkin ihan ok, mutta vedot puuttui. Pelkän pensapurkin vaihto auttoi vähän, sytkäpurkki paljon.

Viereisessä autossa b230fb toimii hienosti b234f:n pensapurkilla (ja isolla 010-immulla...), tuli ehkä jopa pari hypoteettistä konia lisää.
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: petskula - 29.01.2015, 09:51:47
Tosin uuden ja oikean lastun tekeminen B230F moottoriin ei ole temppu eikä mikään, koska sitä ei vaan voi yksinkertaisesti mokata!  :D

Mitä tarkoitat tuolla "uuden ja oikean lastun tekeminen B230F moottoriin ei ole temppu eikä mikään"

Viime viikonvaihteessa ei vielä laitettu uutta pataa tulille, kun meni homma totaaliseksi tenutteluksi sen jälkeen kun oli stefat vaihdettu varmuuden maksimoimiseksi ja nostettu kone keulalle  :2funny:
Tuleva viikonvaihde taas menee reissatessa, mutta ehkä jo viikon päästä,,, Tässä ketjussa nyt on niin ristiriitaista tietoa tarjolla tuon pikkufaaraon boksin sopivuudesta, että alkaa oikeasti itseänikin kiinnostaa tämä juttu  ;) Purkaamoiden huudothan noista bokseista liikkuvat naurettavan ja säälittävän välimaastossa. Samalla rahalla ostin taannoin V90:n ison rempan takia vääränmerkkisen juuri katsastetun, edelleenkin ruosteettoman, ilmastoidun ja ehjällä hydejousituksella olevan gallialaisen, jolla on nyt tullut vuodessa ajettua jo 30 tkm ilman huolen häivää  ::)
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: pertti - 29.01.2015, 10:22:42
Mikähän noiden ezk116k purkkien -175 ja -176 erona on teoriassa/käytännössä 230f moottorissa?
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: mikan - 29.01.2015, 16:24:41
Mitä tarkoitat tuolla "uuden ja oikean lastun tekeminen B230F moottoriin ei ole temppu eikä mikään"

Sitä, että pystyn polttamaan kerralla sohvaltakin käsin oikeanlaisen lastun siihen moottoriin, eli sitä ei tarvitse rakentaa tms. säädellä, vaan siihen riittää Ctrl+C ja Ctrl+V ja se on siinä.

Valitsee vain binin sen mukaan minkä sarjan purkki on kyseessä (5xx vaiko 9xx sarjainen).

Tässä ketjussa nyt on niin ristiriitaista tietoa tarjolla tuon pikkufaaraon boksin sopivuudesta, että alkaa oikeasti itseänikin kiinnostaa tämä juttu  ;) Purkaamoiden huudothan noista bokseista liikkuvat naurettavan ja säälittävän välimaastossa.

Boxit sopivat keskenään, mutta lastut eivät. Eli vaikka purkki olisi turbon ja sen LH purkki laitetaan vapariin, niin rauta sopii keskenään, mutta ohjelmisto (lastut) eivät.

B200F polttoaineen pääkorjauskartta on tämän näköinen:
(http://i9.aijaa.com/t/00344/13690725.t.jpg) (http://aijaa.com/eBQupt)

Ja vastaavasti B230F tämän näköinen
(http://i4.aijaa.com/t/00269/13690724.t.jpg) (http://aijaa.com/zsf0x6)

Mikähän noiden ezk116k purkkien -175 ja -176 erona on teoriassa/käytännössä 230f moottorissa?

Syttypurkeista en tunne kuin 146/148/207/208/219. 148/208 hyvin pitkälti samaa settiä, mutta toisessa erilaiset kartat ja nakurikastus puuttuu (208), koska se on 16-tappisen bini. Käytän itse 148 turbon biniä ilman EGR-koodia. Vakionahan katiskassani oli 207 purkki/bini.

207/219 ovat samaa settiä ja ohjaavat EGR:ää. Samat toiminnot, mutta täysin erilainen koodi. Täysin identtiset syttykartat ja samat ohjaustoiminnot.

Eli EZK:n puolella eroina ovat syttykartta moottorin mukaan ja nakurikastus on tai ei ole ja toisissa EGR-ohjauskoodi ja toisissa ei. Itse peruskoodi on saattanut erota pirskatinkin paljon eri versioiden välillä vaikka kartat ovat samat.

Viereisessä autossa b230fb toimii hienosti b234f:n pensapurkilla (ja isolla 010-immulla...), tuli ehkä jopa pari hypoteettistä konia lisää.

Isommalla IMMulla ja sille sopivalla linearisointi käppyrällä tehoa tulee ihan mitattavasti lisää.
Kombo näet vaikuttaa kuormatiedon käsittelyyn ja sitä kautta sopitukseen ja syttyennakkoon.
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: petskula - 31.01.2015, 22:48:09
Eli yhteenvetona; lastu on kuin onkin sama vain softa eri. Minä kompuutterihommia toistakymmentä vuotta elantoni eteen tehneenä, mutta kun sitä ennen tuli oltua oikeissakin töissä, en copy/pastea pidä "tekemisenä". Eli jos on tosiaan softa- ja sohvahommia, niin sopii mulle  ;D

Olen ulkomaanreissulla, mutta junnu laittoin whatsapilla videon ekasta startista tältä aamulta. Hörähti samantien tulille ja käy nätisti. Jos kulkupuoli ei sitten myöhemmin osoittaudu olevan kunnossa, niin sitten ronkitaan softaa. Kiitokset kaikille, homma tältä osin pulkassa  :)
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: petskula - 01.02.2015, 16:04:20
Nyt käyttökokemusta päivän ajalta. Junnu on tuolla nyt koko pyhäpäivän lasketellut menemään kylkimyyryä pitkin eteläisen Suomen sohjoisia teitä ja tuomio kuuluu: "Toimii loistavasti" Eli kai tuossa meidän merikontissa on valmistusvirhe kun toimii omalla boksilla,,,
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: mikan - 01.02.2015, 22:04:51
Nyt käyttökokemusta päivän ajalta. Junnu on tuolla nyt koko pyhäpäivän lasketellut menemään kylkimyyryä pitkin eteläisen Suomen sohjoisia teitä ja tuomio kuuluu: "Toimii loistavasti" Eli kai tuossa meidän merikontissa on valmistusvirhe kun toimii omalla boksilla,,,

:facepalm:   :-[

Tämäpä on juuri sitä, etteivät tyypit näköjään tiedä mitä on toimia "loistavasti".   :-\
Sitä vaan ajetaan iloisesti hymyssä suin siksi, että auto sentään käy ja kukkuu jotenkin.  :(

Ihan lähtökohtaisesti kaikki sopitus on liki 15% pielessä. Sitä kyllä long term fuel trim yrittää pelastaa minkä voi, mutta polttoainekartan muotovirheitä se ei pysty korjaamaan.

Voisin väittää, että päästömittauksille mentäessä napsahtaa nalli.  :buck2:
Tai kulutus on ainakin aluksi pirun suurta entiseen verrattuna.

Jos tuollainen sväppi toimisi "normaalisti", ei kai autonvalmistaja tekisi kahta erilaista softaa kahdelle eri moottorille, jos pystyisivät tekemään tuollaisen yleismallin softan!  :idiot2:
Kannattaa katsoa ajatuksella B230F ja B200F:n karttojen eroa varsinkin muodoltaan. Koska loput on sovitettu suutinvakioilla.

Ajamisen mahdollistaa vain se pirskatin LH:n käsittämättömän suuri adaptiivinen alue. Mutta sekään ei pelasta kaikkea.

Onkos vikakoodeja lueskeltu ajamisen jälkeen?

Ihan oikeasti suosittelen siihen ihan oikeata orkkis-lastua, jolla se sitten oikeasti "toimii loistavasti" tai niin loistavasti kuin valmistaja sen on tarkoittanut toimimaan.
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: petskula - 01.02.2015, 22:18:56
Eihän tässä vasta parikymmentä vuotta Volvoilleena voi vielä mitään tietää kun työmatka-ajoakin vain se vajaat viiskymppiä vuodessa. No, lähti sentään käyntiin, vaikka sekin piti olla "tuskin" tasolle jäävä yritys. Case closed minun osaltani :)
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: mikan - 02.02.2015, 15:35:28
No, lähti sentään käyntiin, vaikka sekin piti olla "tuskin" tasolle jäävä yritys. Case closed minun osaltani :)

Käyntiin lähteminen ei minua varsinaisesti epäilyttänyt, mutta se "toimivuus" kylläkin.

Joten kinnerin kuskille kannattaa muistuttaa, että katsastuksen kohdalla voipi ilmaantua ongelmia.
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: TVS - 02.02.2015, 21:14:16
Käyntiin lähteminen ei minua varsinaisesti epäilyttänyt, mutta se "toimivuus" kylläkin.

Joten kinnerin kuskille kannattaa muistuttaa, että katsastuksen kohdalla voipi ilmaantua ongelmia.
Eipä varmaankaan ilmene, sikälimikäli nokka on vakio tai edes kattikoneesta kotoisin. Joillakin kuormitustilanteilla veto ei varmasti ole yhtä hyvä kuin "oikeilla" bokseilla, mutta ei noiden toiminnassa nyt oikeasti ole suurensuurta eroa, täyskaasulla seos on jokatapauksessa niin sakea että tulpat on varsin tummat noin puolen tunnin suhtkoht jatkuvalla täyskaasuajolla. Ja öljyt mustat, useampi tunti siviilirenkailla ei tehnyt mitään eroa öljyihin ja tulpat pysyi valkoisena.
Otsikko: Vs: -91 seiskasatasen B200F moottorin tilalle B230F tai B234F
Kirjoitti: petskula - 07.03.2015, 19:17:34
Junnu on jatkanut tuon jatkojalostamista. Haki Salosta vx3-nokan ja Tonilta lastun siihen repsikan jalkatilan boxiin. Leimaamista jännitetään sitten tuossa myöhemmin tämän vuoden aikana ;)


Tapatalkista iKälättimellä