Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: APTELE - 14.01.2015, 15:57:38
-
Voiko geartronic vaihteisto mennä "tukkoon", pitää pahaaa ääntä, ja mittatikun mukaan öljyä on liikaa vaikka ei ole lisättykään.?
Auto on V70 2003 D5
-
kyllä varmaankin öljypumppu voi alkaa kavitoimaan ku ei saa öljyä.minkä väriset öljyt,siis ihan poisto ropusta otettuna?paljonko ajettu?milloin viimeksi vaihdettu öljyt ja miten on oireillut aiemmin?
-
Onhan laatikko ollut lämmin, ajettu kaikilla vaihteilla ja auto käynnissä kun tarkastat sen öljymäärän?
-
Laatikko oli lämmin ajettu n.20 km, auto käynnissä kun tarkistin öljymäärää, on ajettu ehkä 100000- 120 000km näillä öljyillä.
-
Huiii...öljyn vaihtoväli ois 80tkm..en uskalla ajaa ees sitäkään ku ei oo laatikossa kunnon öljyn suodatinta.
-
ettei olis menny jäähdytysnesteet sekasin laatikkoöljyn kanssa. merkkikorjaamossa on testereitä jolla toi tarkastetaan. jos pakkasnestettä on laatikkoöljyn seassa menee jäähdytin ja laatikko vaihtoon. pakkasneste pilaa laatikon kitkapinnat
-
Öljyt vaihdoin, laitoin litran vähemmän kuin mitä sieltä tuli ulos, ongelma jatkuu, eli alkaa pitämään ääntä kun läpenee ja edelleen näyttäs olevan liikaa öljyä, tai sitten öljyn ja veden seosta.
-
Miten vaihdoit? Tyhjennyspropusta ei taida tulla kolmea litraa enempää ja kuusi litraa jää pyörimään vielä vanhaa.
-
Ja tikun min-max välin erotus on 2 desilitraa, joten jos litran vähemmän laitoit niin aika monta tikun väliä mahtuu tuohon.
-
Oliko se vanha öljy ihan öljyn näköistä? Vai oliko maitokahvimaista?
-
Öljyt vaihdoin, laitoin litran vähemmän kuin mitä sieltä tuli ulos, ongelma jatkuu, eli alkaa pitämään ääntä kun läpenee ja edelleen näyttäs olevan liikaa öljyä, tai sitten öljyn ja veden seosta.
Kai sen öljyn määrän mittasit moottori käynnissä? Tikussa on min/max kylmälle ja min/max lämpimälle öljylle. Ainoa oikea tapa vaihtaa se öljy on huuhtelu noin 9-10 litralla mobil atf 3309 öljyllä.
-
ÖLjyt on vaihdettu ihan oikein, olen vaihtanut ennenkin, ja öljyn määrän katsoin tietenkin auton ollessa käynnissä.
-
Ja öljyt oli myös lämmpimät.
-
Ölj oli öljymäistä, jos se pitää merkkikorjaamolla mitata, onko siinä seassa jäähdytysnestettä, niin ei kai sitä silmämäääräisesti huomaa.
-
Nyt kymmenen asteen pakkasella ääni alkaa olla jo aika paha.
-
Ilmeisesti se laatikko toimii jos sillä ajamaan pystyy, vai oireileeko se jotenkin muuten kuin ääntämällä ?
-
Millaista ääntä se ylipäätään pitää ja missä olosuhteissa? Voihan siellä ihan hyvin olla vaikka laakerivaurio.
-
Vaihteiston äänet on kadonneet, ehkä kuului jostain muualta, vetarin tiivisteet taitaa vuotaa kun on punaista öljyä maassa. Nyt käryää laturi.
-
Lopetetaanpa tämä tarina näin: laatikko toimii moitteettomasti, vaihdoin moniurahihnan, hammashihnan, kiristäjät, yritin käynnistää startti ei jaksa pyörittää, huomasin että ilmastoinnin kompressorin hihnapyörä ei hievahdakaan, eli kaikki äänet onkin tulleet kompuran laakerista. Täytynee tilata Ruuvatilta kompura, näyttää sen verran pahalta tuo ettei taida laaakerin vaihto riittää.
-
Pitäisikö otsikko muuttaa todelliseen vikaan paremmin soveltuvaksi?