Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: roilo - 14.01.2015, 21:44:55
-
Tämä ongelma tuli sitten viimein korjattua. Yöeislukijan antama P0500 koodi ei auttanut kovin pitkälle joten kävin Debilissä luettamassa tarkat vikakoodit, jotka viittasivat oikean etupyörän sensorivikaan. Sensoreiden johdot on käyty moneen kertaan läpi mutta itse sensoria ei ole irroitettu. Tuo "rikkoontumaton" sensori oli kulunut puhki ilmeisesti ABS-renkaan ruosteiden tai muun sen ja kehän väliin tunkeutuneen mönjän takia. Jälkiviisaasti olisi pitänyt luottaa intuitioon eikä nettiin ja jättää boksin kolvaaminen väliin. Oli liikaa luottoa siihen, ettei anturi voi olla rikki. Oli se - suojaamattomissa etusensoreissa mekaaninen vika on täysin mahdollinen (toinenkin sensori on jo kulunut mutta ei puhki).
-----------------------------
Moi.
ABS rupesi vikailemaan. Ensioire oli pieni ABS surahdus pihaan oikealle käännettäessä, ei vielä vikavaloa tässä vaiheessa. Jossain vaiheessa nopeusmittari otti hepulit, ei noussut - samaan aikaan taisi ABS-vikavalo syttyä. Valoshow poistui seuraavassa käynnistyksessä. Sitten pariin otteeseen löytyi yhteys sadesäähän ja valon syttymiseen - tällöin syttyi myös TRACS/SDC valo sekä hetken perästä jarrunesteen varoitusvalo!. Kolmanessa sateessa valoshown lisäksi pumppu rutisi pitemmän aikaa - tämä ei ole toistunut sittemmin. Välillä mentiin pitkiäkin aikoja ilman valoa. Nyt valo on palanut vakaammin. Vikakoodiksi on tullut aina P0500 Speed sensor, signal too high. Etupään kehät ovat kyllä likaiset ja kuraiset mutta vaikuttavat ehjiltä.
Metsästtin vikaa mittaamalla huonolla Biltema-yleismitarilla antureiden vastusarvot, joiden arvot pitäisivät nettilähteen mukaan olla 900-1300Ohm seuraavissa ABS-liittimen pinneissä
LF sensor: pins 11 & 4
RF sensor: pins 18 & 3
LR sensor: pins 10 & 2
RR sensor: pins 17 & 1
Vaan ei löytynyt mitään tuollaista, löytyi:
10 & 2 = -10 (näin mittari näytti, olisko todellisuudessa satakertainen eli 1000 Ohm, lisäksi virtasuunta nurin eli pos. arvo)
10 & 3 = 15
10 & 11 = 0 (pinnit yhteydessä)
10 & 20 = -9 (eli 900 Ohm?)
11 & 20 = -9 (luonollista, pinnit olivat yhdessä)
11 & 3 = 15
11 & 2 = -10
Muista pinneistä ei läytynyt vastusta. Eli näytäisi siltä, että 10/11 pinnipariin löytyy yhteys pinneihin 2 (1000 Ohm), 3 (1500 Ohm) ja 20 (900 Ohm) neljäs anturi vaikuttaisi olevan hukassa. Tämä ei vaan tunnu olevan minkään speksin mukainen.
Onko kellään minkäänlaista ajatusta tästä?
-
Tarkennetaan vielä, että ABS-yksikön liittimessä ei edes ollut liitintä pinnien 1 ja neljä kohdalla. Myös pinni 17 oli tyhjä. Saattaa myös olla, että nuperoiden suhteen tein peilikuvavirheen.
Muutoin olen edelleen ymmälläni vastusarvjen mittaamisesta.
-
Mikä auto?
Muistasin että yköskoppasessa v70 on loppupään autoissa jo skooppaavat abs anturit, eli resistanssin mittaaminen ei onnistu.
-
Jep auto on 2000 mallinen 99 ja 00:ssa joista ei näköjään vastusarvoa saa. (löysin juuri tällaisen saitin https://www.midwest-abs.com/Troubleshooting.php)
Voiko anturilta, sen ensimmäisestä liitoksesta kuitenkin mitata vastusarvon? Vai saako noista vain oskilloskooppia edellyttäviä jänniteheilahduksia?
Naapuri oli muuten heittämässä laatuoskilloskooppia roskiin, kysyi tarvitsenko minä sitä. Arvatkaa mitä mä vastasin? "Emmää varmaan tuu koskaan tarvitsemaan..." :'(.
-
Juu niistä ei saa vastusmittarilla valitettavasti selkoo.
Kerran yhdestä v70 volvosta jollain yleismallin lukijalla sain tommosen speed sensor signal koodin ja googlella löyty, että se viitais autom vaihdelaatikossa olevaan anturiin. Vika oli kuitenkin vas tai oik etupyörän anturi.
Myös abs yksiköitä näistä on mennyt ja multa löytyy ylimääräsenä kunnostettu 9472971 numeroinnen ABS / STC boxi. :)
-
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&langpair=en|fi&u=https://www.midwest-abs.com/Troubleshooting.php
"Voiko anturilta, sen ensimmäisestä liitoksesta kuitenkin mitata vastusarvon? Vai saako noista vain oskilloskooppia edellyttäviä jänniteheilahduksia?"
Tuolla väittää että voi -99-01 pelkät anturit ?
-
Vika edelleen päällä. Välillä valoshow oli vähän erilainen - välillä vikavalo jopa sammui, toisena päivänä paloi sitten jarrunesteenkin valo.
Nyt vika näyttää vakiintuneen siihen, että ABS- ja engine-valo palaa heti startista, mittari on dead 25km/h asti, josta syttyy Tracks-valo ja mittari alkaa toimimaan. Näyttäisi siis siltä, että ABS-boksi tekee ainakin sen tarkistuksen 25km/h nopeudessa.
Sain oskilloskoopin lainaan ja toiveikkaana pyöritin etufillareita - en saanut juuri mitään arvoja ulos. Kuinka kovaa pitäisi pyörittää pääsin ehkä 7km/h asti? Laitoin myös yleimittarin herkällä astuksella kiinni ja sain toiselta puolelta epämääräisen 1mV:n kolmesti, toiselta puolelta en mitään. Taakse en vielä kerennyt mittaamaan.
Hammaskehät ovat edesssä melko ruosteiset - kunnoltaa korkeintaan tällaset http://www.kiaownersclub.co.uk/forum/uploads/5539/reluctor_ring.jpg Pitäisikö tuollaisen vielä indusoida jännitettä vai kannattaisikohan aloittaa noiden vaihdosta - en haluaisi uskoa ABS-modulin kärähtämiseen?
Kaikki ideat tervetulleita.
-
Tilanne edelleen päällä. ALoitin korjaamisen vaihtamalla ABS-renkaat. Toisen puolen rengas olikin kahdesta kohtaa poikki joten toiveekkaana testaamaan. Tulos: ABS-valo palaa käynnistyksestä alkaen edelleen, Tracks valo ei kuitenkaan syty enää eikä P0500 koodiakaan tullut sillä aikaa kun näytin keulaa lähikadulla (auto seisonnassa, joten isompia koeajoja en tee).
Sitten asiaan, eli galluppiin: Kumpi toimenpide seuraavaksi:
1) Hommaan siirtoluvan ja käytän vikakoodien luvussa, jos selviäisi onko vikaa jonkin pyörän anturissa.
2) ABS-yksikkö korjausjuotokseen "korjaa ja kokeile" -periaatteella
-
eikä P0500 koodiakaan tullut.
Sitten asiaan, eli galluppiin: Kumpi toimenpide seuraavaksi:
1) ...käytän vikakoodien luvussa
Heh, olenko ainoa joka ajattelee tässä olevan jotain omituista?
Äänestän vaihtoehtoa
3) Hommaan lukijan läppäriin tai luuriin ja luen omassa pihassani vikamuistin ja säästän selvää rahaa ;D
-
Heh, olenko ainoa joka ajattelee tässä olevan jotain omituista?
Yleismallinen OBD-lukija löytyy hyllystä. Sillä ei vaan pääse ABS-moduliin kiinni, pelkästään OBD-standardin mukaiseen vikakoodistoon joka tallentuu ECU:uun. Volvon oma diagnostiikka (hinta nelinumeroinen?) tunnistaa miltä pyörältä mahdollinen vikakoodi tulee eikä tarvitse arpomalla vaihtaa antureita.
-
Ebay (http://www.ebay.co.uk/itm/Newest-Version-For-Volvo-VIDA-DICE-2014A-Diagnostic-Tool-Scanner-Service-Cable-/391122084598?hash=item5b10b162f6)
Mikäs tämä on.... V:>
-
Erotteleeko tuo eri pyörien volvo spesifiset vikakoodit vai lukeeko tuokin vain OBD-koodit? Tietääkö kukaan?
-
Projekti etenee, irrotin ABS-modulin (9496946).
Missä olette korjauttaneet näitä? (Espoon suunnalla, vienti-/noutoetäisyydellä). Luotettava, pätevä ja kohtuuhintainen tietty - vai lähetänkö boksin postitse esim. samppasporttiin? http://samppasport.fi/hinnasto/elektroniikkakorjaukset/elektroniikkakorjaukset-volvo/
-
Halvimmalla ehkä pääset jos viet sen vaikka paikalliseen atk- liikkeesen jossa tehdään myös korjauksia, siis juotosten korjaus. Tuo boksin aukipuukotus kannattanee tehdä itse.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4773.0
Tai sitten ostat jostain purkuautosta sopivan boksin hintaan 50-80€?
Onhan tuo http://www.ebay.co.uk/itm/Newest-Version-For-Volvo-VIDA-DICE-2014A-Diagnostic-Tool-Scanner-Service-Cable-/391122084598?hash=item5b10b162f6
70€ aika suolanen hinta kaapelista.
-
Jee, boksi tuli korjauksesta - oikein siististi niputettu jne. ja Samppasportin mukaan kylmäjuotoksiakin oli.
Baa, vika ei korjaantunut. Edelleen herjaa P0500 - sekä ABS että tracks palaa. Koodin saa bilteman vikalukijalla kahdella pyyhkäisyllä näyttämään clearOK! mutta valo ei sammu. Mainittakoon, että akku vetelee viimeisiään. Järkeilin, että boksi on nyt todennäköisesti kunnossa joten etsin vikaa muualta.
Vaihtoehdot:
-Anturit / takahammaskehät: Epätodennäköistä, järkeilin, etei boksikaan voi testata pyöräanturin viallisuutta jos auto ei liiku -> koska valo syttyy heti on vika järjestelmän osissa jotka ovat "tulilla" heti virransaannista. Onko näin??
-Pumppuyksikkö: Testasin kytkemällä virrat suoraan pumpulle - hurraa, pumppu pyöri. Tämä ei liene satavarma merkki pumppuyksikön toimivuudesta, mutta kenties lupaava? Osaako joku sanoa tästä jotain??
-Johtosarja: Hitostako tuota tietää, harvemmin on tullut murtuneita johtoja vastaan. Millä tuollaisen narukerän edes koestaa?
-
Vaihtoehdot:
-Anturit / takahammaskehät: Epätodennäköistä, järkeilin, etei boksikaan voi testata pyöräanturin viallisuutta jos auto ei liiku -> koska valo syttyy heti on vika järjestelmän osissa jotka ovat "tulilla" heti virransaannista. Onko näin??
Mielestäni tämä on väärä tulkinta.
Mitäpä jos ABS yksikkö ei saa anturiin yhteyttä ollenkaan? Anturi oikosessa? Johtosarjassa katkos, lähinnäkin ABS anturin koskettimessa?
Olettaen, että olet kuitannut vikakoodit pois, lukenut koodit uudestaan varmistaen, että koodi todellakin on poissa. Tämän jälkeen koodi sekä vikavalo tulee siis tulee uudestaan?
Olet varmaan koittanut metsästää ongelmaan ratkaisua hakukoneilla? Virhekoodilla P0500 löytyy tällainen ketju:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=17210&sid=ca96a8b672a74d58a346e39ef3f4407d&start=10
Käyttäjällä virhe on paikallistunut vaihdelaatikossa olevaan nopeusanturiin. Mahdollista on, että olet etsinyt ratkaisua siis täysin väärästä paikasta alusta lähtien.
Joissain malleissa nopeustieto tulee vasemman etupyörän ABS anturilta, mutta joissain malleissa nopeustieto tulee vaihdelaatikolta.
-
Tänks, hyvää infoa.
Tarkistan ekaksi mistä tässä nopeusinfo tulee ja sitten katsotaan ne anturit. Tarkalleenottaen vika alkoi kehittymään kokonaisvaltaisen jarrurempan (takapän putket uusiksi) jälkeen eli onhan tässä mahdollisuus että isäntä on ihan itse sohinut jotain rikki.
-
Väliaikatietona, että ABS-valo palaa, tracks syttyy kun nopeus nousee yli 25km/h - mutta minkäänlaisia vikakoodeja ei saa biltema-lukijalla enää ulos. Aiempi havainto P0500 koodista saattoi olla asennuksenaikaisia (unohtui liitin irti ja laitoin myllyn käyntiin).
Eli koodeja ei tule, mutta valo palaa. Great, tähän asti tämä olikin liian helppoa!!!
-
Joululoma lähestyy ja vanha hoppa pääsee ehkä työn alle... Satuin löytämään tällaisen koodilistan, josta löytyi tuo ABS-modulini jossain vaiheessa tuuttaama 0500 koodi tulkittuna volvo-koodeiksi.
Vaan mihin tämä ECM-530C viittaa? Johonkin pyörään vai muuhun?
P0500 -- ECM-530C -- Speed signal -- Signal too high
P0501 -- ECM-5300 -- Speed signal -- Faulty signal
P0502 -- ECM-530D -- Speed signal -- Signal too low
P0503 -- ECM-A12B -- Speed signal -- Signal missing
P0503 -- ECM-A12C -- Speed signal -- Signal too high
P0503 -- ECM-530B -- Speed signal -- Signal missing
Ps. Track-syttyy kun > 25kmh, mittari ryhtyy toimimaan samoin yli 25kmh, ABS-valo palaa vaikka just nyt ei "biltema" löydä koodeja.
Ps2. Onko kellään OBD-lukijana Autel AutoLink AL619 - onko siitä metsästämään MkI ja MkII vollejen koodeja?
-
Kokeile toisella abs boxilla.
-
Boksi on korjattu, joten todennäköisyys sen vialle on pienempi kuin muut syyt. Myös etupään reluktanssirenkaat on vaihdettu, joten antureiden johtosarjat ovat nyt "epäiltyjä".
-
Boksi on korjattu, joten todennäköisyys sen vialle on pienempi kuin muut syyt. Myös etupään reluktanssirenkaat on vaihdettu, joten antureiden johtosarjat ovat nyt "epäiltyjä".
ECM = engine control module, eli ei ole edes abs yksikön koodi.. lue sieltä abs yksiköltä nyt koodit erikseen jollain mikä osaa kertoa ne koodit.
-
Ehdotuksia lukijaksi?
Onko tuosta Autel AutoLink AL619:sta oikeasti mihinkään? Lupaa tekstin mukaan lukea ABS mutta lukeeko vain ne "ABS:t", jotka ABS-moduli lähettää ECM:lle vai meneekö peräti promisewaren puolelle.
Mitenkäs se Delphi DS150E? Sopivan hintahaitarin yläpäätä, sanoisin.
-
Aika poikkinaiselta näyttää toi kehä :nohnoh
-
Vähän offtopiccia, mutta eikö olisi jo aika käyttää auto jossakin vikakoodin luvussa ennen lisäeurojen tuhlausta?
Itse olen nyt koittanut kaksi kertaa ostaa Ebaysta tuota Volvon lukijan kopiota, ensimmäisellä kerralla ei tullut mitään ja eilen hain kuusi pientä legokopiota kirjekuoressa :)
(https://thumb.ibb.co/jLU6aG/lukija.jpg) (https://ibb.co/jLU6aG)
-Tomppa
-
Aika poikkinaiselta näyttää toi kehä :nohnoh
Juu, tuo edellisen sivun kuva ei tosin ollut mun autosta, mutta oli mullakin edessä myös poikkinainen kehä ja ne on jo vaihdettu.
-
Joko on tiedossa ottaako nopeustiedon vaihdelaatikosta vai abs anturilta? Jos ottaa laatikosta nopeustiedon ja se ei toimi jostain syystä alle 25km/ nopeuksissa mutta abs anturit havaitsee kuitenkin auton liikkuvan niin tämä ristiriita voisi sytyttää abs valon?
-
Abs anturista ottaa nopeuden. :)