Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: mirtzi (kaupoissa epäselvyyksiä) - 14.01.2015, 23:04:43
-
Suunnitelmat uusiks, pienen tarkastelu työn kautta ja keulalle saa laittaa ft koneen :)
Elikkäs ensimmäinen projektipäivä kirja alkaa tästä :hello:. Eli projektina on tämmönen perus volvo 940 b230 fb koneella jossa oli 480tkm mittarissa :D. Ensimmäiset 7vuotta auto kulki lähes päivittäin Haapamäki-Turku väliä ja on siis isännän käytössä ollut.Ei siinä viime kesänä tuli kortti saatua ja tämä kyseinen auto käyttöön ja kivaahan se oli isän vanhalla volvolla ajaa ensimmäiset kilometrinsä :pomo:.Tuossa kunnossa auto oli kun se pihaan tuli 8). Vuosi oli tuolloin 2007.(http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/mirohaverinen/volvo%20940%20-91%20b230fb/kuvia175.jpg)
no syksyn aikana päätti kone sitten porsia :'( :'( ja auto jäi seisomaan linjan alle ja tilalle tuli sitten 850 t-5 S*.
Homma meni siihen,että no eihän sitä vanhaa voi viä jättää levolleen,että yksi kesä viä pitää ajaa kun oli mukava tuo takaveto ;)
(http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/mirohaverinen/volvo%20940%20-91%20b230fb/IMG_20150114_190738.jpg) Proju alkakoon. Eli koneen vaihtoa ois tarkoitus tehdä ja jotain muutakin pientä ulkonäkömuutosta tulee tapahtumaan ;D ja tosiaan ensimmäisen kerran olen vaihtamassa konetta,joten tulen kyselemään jelppiä täältä myöskin :)
(http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/mirohaverinen/volvo%20940%20-91%20b230fb/IMG_20150114_202117.jpg) tämmönen oli ensimmäisen illan tulokset :) :) ja projekti jatkuu aina kun voi ja mahdollisemman paljon :) Jos on joitain hauskoja ideoita sun muita nii hyvin mielelläni kuuntelen :)
Noni eli to do listalla:
b230ft kone kaikkine hilppeineen
m47/m90 ??
katsastus
jarrut uusiks ?? isommat jarrut/ levyt ??
Kuppipenkit
penkitys
mitä kaikkee nyt keksiikään :)
-
Noonni tänään on saatu lisää purettua volvoo :P Tosiaan ahdas talli tila on vähä nii ja näin mutta tällästä on aikaan saatu
ja vaihdelaatikon pultit otettuna pois jos huomenna sitä saisi koneen napattua pois ;) ;)
Tosiaan tarvitsisi b230fb/f alakerran jos joltain foorumilaiselta hyvään hintaan saisi :) alakerrasta voi laittaa YV:tä :)
(http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/mirohaverinen/volvo%20940%20-91%20b230fb/IMG_20150115_222107.jpg)
(http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/mirohaverinen/volvo%20940%20-91%20b230fb/IMG_20150115_222034.jpg)
huomisen hommia ois ottaa kone pois ja alkaa siistii sisustaa ja vetää subbari kaapeleita konttii :)
-
Projekti edistyy kone on nytten lattialla ja uutta moottoria etsitään ;)
Tosiaa huomenna lisää mitä ikinä keksitäänkään :D :D hyvä siitä vielä tulee :) (http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/mirohaverinen/volvo%20940%20-91%20b230fb/IMG_20150117_185420.jpg)
(http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/mirohaverinen/volvo%20940%20-91%20b230fb/IMG_20150117_185428.jpg)
jos jotain kiinnostaa tuo lohko nii saa ostaa pois kyselyt YV :)
Tosiaan b230 lohko ja peltipakosarja ois hakusessa että ilmotuksia YV ::)
ja jotain pientäviritystä ois tarkotus tehdä S*
-
Morjesta jälleen, projekti on nyt seissyt kaiken työn ja muun kiireen ohella, mutta eiköhän sitä tästä jatketa jälleen :) tosiaan onko mitään käryä miten vähä päästöisen korin saisi ahdettua vai onko ihan mahdoton homma ? Ja mistä sen tietää onko vähä päästöinen kori vai ei vähä päästöinen ?? Jotqin neuvon tynkää ois iha nafti saada ku ois tosiaa yks b230fb kone tiedossa ja yks b230ft kone tiedossa :) ois tarkotus ainaki tuo fb kone laittaa jos ei saa tuota ft:tä leimalle. Ja tosiaa sit ois tarkotus piristää tuota fb konetta :)
-
Mitäs tuolle edelliselle moottorille sitten kävi?
Rekisteriotteessa pitäisi olla maininta vähäpäästöisyydestä tai kolmitoimikatalysaattorista.
Alustan pitää käsittääkseni vastata turbon alustaa. Lisäksi täytyy olla todiste, mistä autosta moottori on. Penkkilapusta en osaa sanoa täytyyko se olla katsastuksessa.
-
Vanhalle moottorille kävi niin että, se laski jäähytin nesteet allesa ajossa ja kansipahvi palo siitä. Noo onko siinä sit joku erilline merkkaus jossai ?? Täytyy tänään tutkia niitä papereita :)
-
Mutta joo elikkäs suunnitelmissa ois seuraavan lainen. Elikkä jos tuota koria ei saa turbolle, niin sit yritetään saada vaparista sen 170-200hp teho irti. Elikkä se vaatii luultavammi kannen tuöstöö ja avarrusta lohkoo porauttaa/stroukata? Ei muuta ku vinkkejä vaan, niitä kuunnellaan ja tarvitaan :) vai tähtäänkö ihan mahottomiin ?? :D
-
Siinäpä jotain:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13780.0
-
Onko sinulla vielä se vanha moottori?
-
Ahdettuakin saa siten että ostat "FK/FT" moottorin ja laitat vakio-osilla paikalleen, eli siis kyseisen moottorin vakioahtimella jne, sen jälkeen sun pitää leimalla jollain todistaa että se on vähäpäästöisestä autosta. Tai sitten ostat vaan jakopäänkopan missä on tuo b230fk/ft tarra+orkkis turbohilut paikalleen ja leimalle :juhau:
Tällä tavalla voi laittaa jonkun muunkin ahdetun koneen, kuin vinokoneen, kunhan on vähäpäästöinen ja tehorajan sisällä.
-
Vanha kone menee uusilla laitumilla :) joo tarkotus oiski laittaa vakio ft paikallee
-
Noniii elikkäs kuvaton päivitys tulee nyt, mutta joo elikkäs sen verta on auton papereita tutittu että on ole mitään merkintää löytäny ?? vai oonko menny jonku ohi ?? mutta tosiaa ku tuossa on madallusjouset nii papereissa on 1,0% muutos ?? et onko siinä niiku sit se tieto et ois vähä päästöinen ?? ku tulee muutos madallusjousista ?? neuvojaaa :'( :'( :'( :'( :'( :'(
-
Onko yhtäkää vanhaa katsastuslappua talles mihinä näkyy päästömittaus?
-
löytyy katsastus laput :) millaset pitäs olla arvot niissä ??
-
Mutta joo suunnitelmat uusiks kuulemma ft koneen saisi heittää keulalle. ainakin näin meijjä katsastuskonttorin ukko sanoi ?? ja päästöt vissii pitää olla turbollise mallin verran ??
-
Onko HC rajana ollu 100 vai 600, jos 600 nii ei oo vähäpäästönen.
-
hc- arvo on 100 ? mutta ku tuossa luin jartsun linkkaamaa topikkia nii siellä luki et rekisteri otteessa lukee et onko päästöllinen vai ei ?? ??? nooo ei sen välii nyt vaa metästämää ft konetta kaikkine hilppeineen että saadaan projekti etenemään :)))))
-
Nonnii elikkä tilanne jatkukoon. Turbollista purku autoa ollaan etsimässä :) että saadaan projekti liikkeelle :) tosiaa varmennus tuli asiasta ja koneen saa muutos katsastaa tuohon autoon jos on koneesta varmistus että on vähäpäästöinen ja mallisarjan jarrut :)
Jooh eli tarkotus ois tänään purkaa sisustaa ja kone huoneesta ottaa sähköt pois sun muuta vähä fiksailla sinne :) elikkä kuvaa tulee ;)
-
Morjesta taas :) tosiaa homma ei menny niiku piti ja projekti seisoo pihassa eilisen työ taakan takia >:( mutta sellasta tuli eile mielee että käykö fb moottorin sähkösarja ft:seen ?? Tosin akun kaapeleita pitää pidentää toiselle puolelle :( mut pelittääkö tolla sähkösarjalla ku vaihtaa vaa ft moottorin ohjauksen ??
-
Morjesta taas :) tosiaa homma ei menny niiku piti ja projekti seisoo pihassa eilisen työ taakan takia >:( mutta sellasta tuli eile mielee että käykö fb moottorin sähkösarja ft:seen ?? Tosin akun kaapeleita pitää pidentää toiselle puolelle :( mut pelittääkö tolla sähkösarjalla ku vaihtaa vaa ft moottorin ohjauksen ??
Käy. Toimii. Myös ilmamassamittarin johtoja pitää jatkaa, ellei halua ahtoputkeen laittaa sitä.
-
Joo seki jatketaan että saadaa vehje rötään :) tosiaa projekti nyt seisoo kun tekniikkaa ja koria ollaan etsimässä. Mitenkäs muuten millasen kytkin setin heittää m47 kanssa ?? Koneesta ois sen verra haaveita että se lastu ja ehkä 16T turbo ja ahdot sinne 1bar - 1.5 bar välille
-
M47 kanssa turha haaveilla T16 ahtimesta, antautuu laatikko
-
16T lastu ja 1-1.5bar ahtopainetta ei tule kun silikkaa romua. 0.8-1.0on ihan max. Tolleen vakio moottorille.
-
16T lastu ja 1-1.5bar ahtopainetta ei tule kun silikkaa romua. 0.8-1.0on ihan max. Tolleen vakio moottorille.
Kestää 19T paineet ja isommalla ahtimella enemmänkin ottaa irti
-
Kestää 19T paineet ja isommalla ahtimella enemmänkin ottaa irti
Juu, kun on isot suuttimet, lastut, imm jne. Ja voimansiirron puolella sre asetelma ja joku ihan muu laatikko kuin m47. Toki se kestää kun ei kakkosta isommalla vedätä kaasu pohjassa.
-
Juu, kun on isot suuttimet, lastut, imm jne. Ja voimansiirron puolella sre asetelma ja joku ihan muu laatikko kuin m47. Toki se kestää kun ei kakkosta isommalla vedätä kaasu pohjassa.
No jos pilkun viilaamiseks menee, niin välijäähy vaihtoon vakiosta myös. Vakio imm toimii painepuolella.
-
Jatkoa tällekkin, proju on ny seisonu paikallaan ja eilen siitä innostuin jatkamaan ilmamassa mittarin johtoja toiselle puolelle ja vähä siistimää ylimääräset paskat pois, kone on edelleen hakusessa,
HOX HOX eli jos joltain löytyy ft/fk alakerta ja kansi nii yv ! Ja m47 lootalla mennää ja vakio hiluilla kunhan saa lisää rahan tynkää töistä, olisi nyt vaa pää asia et sais auton liikkeelle
Eli lohko ja kansi muita hilppeita ei tarvii, hakusessa laittakaa yv !!
-
Anteeksi tupla postaus mutta mitenkäs tuo 16v kansi kun sellainen löytyy varastosta nii oisko se hyvä fk/ft lohkon kanssa ??
-
On varmasti mutta sitten menee taas se vähäpäästöisyys jos ahtimen meinaa pitää. Ainakaan minun mielestä 16-tappista ei ole tehtaalta turbona lähtenyt.
-
Jatkoa tällekkin, proju on ny seisonu paikallaan ja eilen siitä innostuin jatkamaan ilmamassa mittarin johtoja toiselle puolelle ja vähä siistimää ylimääräset paskat pois, kone on edelleen hakusessa,
HOX HOX eli jos joltain löytyy ft/fk alakerta ja kansi nii yv ! Ja m47 lootalla mennää ja vakio hiluilla kunhan saa lisää rahan tynkää töistä, olisi nyt vaa pää asia et sais auton liikkeelle
Eli lohko ja kansi muita hilppeita ei tarvii, hakusessa laittakaa yv !!
Käy vaan äkkiä niinkuin itselläni... (http://i46.photobucket.com/albums/f107/miikel92/11287477_10205031891931748_68137134_o_zpsmz8g1c73.jpg)
Ja kyllä ne kakkosen hampaat sieltä lähtee ihan yhtälailla kun kolmosenkin.
-
Ainakaan minun mielestä 16-tappista ei ole tehtaalta turbona lähtenyt.
On lähtenyt. B204FT vähäpäästöisenä ja B204GT ilman kattia, suomeen noita tosin on tuotu vasta harrastajien eikä koskaan maahantuojan toimesta.
-
Jos lohkoa tarvitset niin mulla saattais olla ratkaisu mutta vähän järeempi versio :hello: :hello:
-
Eikös se mene niin että kun vaihdat koneen niin kunhan on samaa päästöluokkaa tai parempi niin nuo normaalit teho ja tilavuusrajat vain rajoittamassa. Sylinterimäärästä en muista mitä konttoripäälikkö sanoi, mut viisipyttynen vois olla kova.
-
On lähtenyt. B204FT vähäpäästöisenä ja B204GT ilman kattia, suomeen noita tosin on tuotu vasta harrastajien eikä koskaan maahantuojan toimesta.
Jos on euromarkkinoille sellaista uutena myyty vähäpäästöisenä niin sittehän se onnistuisi.