Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: volvo99v70 - 25.05.2011, 07:10:21
-
Tervehdys Volvolaiset,Tarkoitus vaihtaa eteen jarrulevyt,otin auki,piti j-levy vetää pois,piukassa tuntu olevan,saisinko vinkkejä miten lähtee pois,Kiitos etukäteen vastauksista,en uskaltanut kauheesti kolistellakka levyä. Auto v70 10 vm.1999
-
Ei siinä mitään erikoista pitäisi olla jos vanteen ohjaintappi on irti? Anna vasaraa siihen "rumpuosaan", mitä väliä sillä on vaikka tulis palasina jos uudet laitat.
Irroituslitkua voit ruiskuttaa siihen navan reiän juureen mistä se kiinni puree.
-
Ei siinä mitään erikoista pitäisi olla jos vanteen ohjaintappi on irti? Anna vasaraa siihen "rumpuosaan", mitä väliä sillä on vaikka tulis palasina jos uudet laitat.
Irroituslitkua voit ruiskuttaa siihen navan reiän juureen mistä se kiinni puree.
Kiitti paljon,otetaan isompi moukari.
-
Voi olla joskus erittäinkin tiukassa jos on jämähtänyt. Ylenpalttinen väkivalta kostautuu lähes säännönmukaisesti jossain vaiheessa, joten sen välttäminen on suotavaa. Menee vielä navan vaihdoksi.
Varmista että kaikki irroitettava on irti, pyöräytä rumpuun hieman lämpöä, joko pillillä tai kaasutohokin käy. Sitten irtoaa yleensä vasaralla napauttamalla.
-
Kuten muistatte autoissa oli joskus rumpujarrut(eri merkkinen) niihin oli paraskeino irrottaa jos ne kenkiä ei saanut sisempään sääderttyä se ulosvetäjä.Hylsyllä kun kiristää niin se jarrulevy lähtee helposti irti kun se veto tulee tasaisesti.Muista laittaa aina sitä ruosteen irrotusöljyä siihen kohtaa jossa jarrulevy kohtaa toisen raudan.
-
Ruosteenirrotusöljyä ruikataan jokaisen pyöränpultin reijästä parin millin syvyydelle, eli kohtaan, jossa on jarrulevyn "rumpuosan" ja pyörännavan pyöreän laikan rajakohta. Siitähän ne ruostuvat kiinni toisiinsa. Annetaan aineen vaikuttaa tunti - päivä, niin alkaa irrota. Jos vähän pyörittää välillä, niin aine leviää paremmin. Vaihtoehtona rummun kuumennus nestekaasuliekillä, jolloin laakerin pilaantuminen tosin on mahdollista.
-
Vaihtoehtona rummun kuumennus nestekaasuliekillä, jolloin laakerin pilaantuminen tosin on mahdollista.
Lämpö on nopein ja tehokkain tapa tuossa. Tietenkin kohtuudella, ei sitä punaiseksi vedetä ja kyllähän nuo levyt aika kuumana käy jarrutuksissa..
-
Ruosteenirrotusöljyä ruikataan jokaisen pyöränpultin reijästä parin millin syvyydelle, eli kohtaan, jossa on jarrulevyn "rumpuosan" ja pyörännavan pyöreän laikan rajakohta. Siitähän ne ruostuvat kiinni toisiinsa. Annetaan aineen vaikuttaa tunti - päivä, niin alkaa irrota. Jos vähän pyörittää välillä, niin aine leviää paremmin. Vaihtoehtona rummun kuumennus nestekaasuliekillä, jolloin laakerin pilaantuminen tosin on mahdollista.
Kannatan tuota tasaista pikaista lämpöä>jotta sihahtaa ku räkäsee ja napautus pajavasaralla.
Kyllähän ne levyt ajossakin tuppaa kuumenemaan melekosesti, joten se 100-200 astetta lämpöö ei pitäs vielä rikkoo>sulatus tai polttoleikkaaminen ompi sitten eri laji ;).>punahehku 600-800 en suosittele todellakaan.
Olennaista se nopeus jotta napa ei ehdi laajenemaan mukana jos liikaa nysvää lämpö johtuu napaan ja laajenemiseron hyöty on sitten mennyt ohi.