Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: hiltuspasi - 15.01.2015, 12:28:13
-
Auto on otsikossakin mainittu S80 D5 awd vuosimallia 2008 ja ajettu nyt 208tkm. Tasakaasulla ajettaessa -niin jalka kaasulla kuin vakkarillakin- auto alkaa nykiä kun pienikin ylämäki alkaa. Kierrokset humpaa 1700:sta 1900:n 2-6 kertaa ja aina kierrokset palaa kuitenkin tuohon 1700:n vaikka ylämäki jatkuu eli tämä liittyy väännön kasvamiseen ja miten auto sen tarpeen käsittelee eli tarviiko turbiinilukkoa irroittaa vaiko ei. Tuota humpaamista tapahtuu aika suppealla alueella n.80-100 km/h, ei muulloin. Silloin kun tuo humpaaminen on käynnissä ja vaihteisto on asetettu testausmoodiin niin keltainen info valo vilkkuu merkiksi lukon luistamisesta. Video kuvattu eri kerralla, tässä ei ole vikamoodi päällä. Autosta on nollattu laatikko ja sopeutusajo suoritettu, laihoin tuloksin. Öljyt laatikkoon on vaihdettu merkkiliikkeessä 180tkm kohdalla ja loput voimalinjan öljyt 205tkm paikkeilla, myöskin merkkiliikkeessä.
Oliskohan kellään kokemusta/tietoa moisesta ongelmasta? Humpaaminen alkaa videolla n. 5 sek paikkeilla.
http://vidmg.photobucket.com/albums/v641/pasih/volvo_zpslqcnvitb.mp4
-Pasi-
-
Tuota samaa ilmiötä on tullut omassa 330tkm ajetussa ihmeteltyä ja korjausta on etsitty myös...
Siekkisen kanssa juttelin juuri ja mitä ilmeisimmin turbiinivika olisi kyseessä. Samalla pitäisi vaihtaa myös vaihteiston öljynsuodatin ja pestä loota puhtaaksi + perushuolto.
-
Onko auto lastutettu?
-
Bemareissa muun muassa tekee tuota samaa ja niissä tuomio on joko turbiini tai mekatroniikka tai kummatkin. Aikansa kun tuota tekee niin pahenee luistoksi, joka sytyttelee jo valoa.
-
Onko auto lastutettu?
Ei tietääkseni.
-
Bemareissa muun muassa tekee tuota samaa ja niissä tuomio on joko turbiini tai mekatroniikka tai kummatkin. Aikansa kun tuota tekee niin pahenee luistoksi, joka sytyttelee jo valoa.
Silloinhan tuon ei pitäisi näkyä testerilla turbiini ohjauksena eikä sen pitäisi loppua kun vaihtaa manuaali puolelle.
-
Tämä oire ei näy testerissä ja se loppuu kun kepin siirtää manuaalipuolelle.
-
Tämä oire ei näy testerissä ja se loppuu kun kepin siirtää manuaalipuolelle.
Näkyy se sillalailla että turbiinin ohjaussignaali vaihtelee samaa kyytiä kun kierrokset humppaa.
-
Silloinhan tuon ei pitäisi näkyä testerilla turbiini ohjauksena eikä sen pitäisi loppua kun vaihtaa manuaali puolelle.
Olen tuosta eri mieltä. Testerillä näkyvä ohjaus on sitä ohjausta kun havaitaan korjauksen tarvetta eli lukitus "pettää" eli vuotaa paineita pois, jolloin ohjaus yrittää pitää lukituksen kytkettynä. Se miksi manuaalipuolella ilmiötä ei tapahdu, johtuu ohjelmasta, jossa manuaali tai sport-asennolla on laatikossa määrätty täydet paineet eli ei käytetä D-puolen opittuja arvoja (pienempiä paineita). Manuaalipuolen paineilla lukituksen vuoto ei ole vielä niin merkityksellistä, että sen huomaisi, mutta kun aikansa ajaa humpaten niin kyllä se vaan pahenee sielläkin puolella. Tuon manuaali vs D-puolen eron huomaa hyvin kun on väkevästi softattu dieseli niin D:llä on vähän luistattava meninkin, mutta manuaali tai sport-puolella homma pelaa paremmin.
-
Näkyy se sillalailla että turbiinin ohjaussignaali vaihtelee samaa kyytiä kun kierrokset humppaa.
Aaa. Tarkoitin että testeriin ei tästä jää vikakoodia. Muusta testerin käytöstä en tiedä.
-
Olen tuosta eri mieltä. Testerillä näkyvä ohjaus on sitä ohjausta kun havaitaan korjauksen tarvetta eli lukitus "pettää" eli vuotaa paineita pois, jolloin ohjaus yrittää pitää lukituksen kytkettynä. Se miksi manuaalipuolella ilmiötä ei tapahdu, johtuu ohjelmasta, jossa manuaali tai sport-asennolla on laatikossa määrätty täydet paineet eli ei käytetä D-puolen opittuja arvoja (pienempiä paineita). Manuaalipuolen paineilla lukituksen vuoto ei ole vielä niin merkityksellistä, että sen huomaisi, mutta kun aikansa ajaa humpaten niin kyllä se vaan pahenee sielläkin puolella. Tuon manuaali vs D-puolen eron huomaa hyvin kun on väkevästi softattu dieseli niin D:llä on vähän luistattava meninkin, mutta manuaali tai sport-puolella homma pelaa paremmin.
Mietin tuossa että jos turbiini on lukittu ja alkaa luistaa niin miten korjaus onnistuu aukaisemalla lukitusta?
-
Mietin tuossa että jos turbiini on lukittu ja alkaa luistaa niin miten korjaus onnistuu aukaisemalla lukitusta?
Tuosta ei tietoa, mutta olettaisin olevan tietoinen ratkaisu (tai on tietoinen kun muuten sytyttelisi vikavaloja) ja ehkä jos korjaus tapahtuisi heti niin tuntisi persiissä töksähdyksen kun nyt yritetään mahdollisimman huomaamattomasti korjata tilanne, tosin huomaa sen ilman kierrosten vaihteluakin. Vai otetaanko siinä vauhtia, että lukkiutuu :D
-
Tänään tuli kommenttia sähköpostiini auton minulle reilun 2kk sitten myyneeltä merkkiliikkeen korjaamopäälliköltä -->
"Tietyllä nopeusalueella tapahtuma kierrosten muutos ilmoittamallasi 1700-1900rpm on vaihteiston
lock-up:n toiminta. Tämä on tietyllä nopeusalueella normaalia. Asiasta on oltu yhteydessä
konsernimme teknisen tuen henkilöön.
Sopeutusajolla jonka suoritimme 22.12 tarkistimme voiko vaihteiston mukautuksia ajamalla vaikuttaa lock-up:n toimintaan.
Ominaisuushan ei tällä muuttunut suuntaan tai toiseen. "
Ominaisuus? Joko se on Volvossa nykiminenkin ominaisuus???
-
Eipä kait ole turbiineja tämän takia vaihdettu. Ominaisuus taitanee olla. Liitynee jotenkin sitten siihen kun kaasua lisää niin tietyn momentin muutoksen jälkeen tc aukeaa. Näihän se tekee itse asiasssa melkein koko kierrosalueella mutta tuolla 1700-1900 alueella se on erityisen herkässä. Hauska sattuma kun tarkistin ilman paineet renkaista ja ne oli vajoneet jonkin verran tuonne 2,3bar tuntumaan. Nostin 2,8 bar ja mitä tuossa päätiellä ajelin 88 säätimessä ei tuota ilmiötä esiintynyt oikeastaan kertaakaan. Sitten kun meni lähes auraamattomalle sivutielle alkoi taas vaeltelemaan muttei tuota huomaa kuin rpm mittarista.
-
Tuossa kattelin netistä, että pitäisikö kokeilla venttiilipöytään korjaussarjaa jenkeistä. Sarjasta riippuen saa solenoideihin uudet puslat ja muita osia. Työkalujakin ko. hommaan on tarjolla. Pitää seurailla ominaisuuden etenemistä, kun muuten loota toimii. Tulisipa pakosta jossain vaiheessa perehdyttyä TF-80SC:n sielunelämään.
-
Paikallisen merkkiliikkeen edustaja puhui ominaisuudesta nimenomaan nelivedossa, ei sitä muissa kai sitten esiinnykkään? Ja kun taas maahantuojan edustaja oli sitä mieltä että ominaisuudesta ei saa puhua. Mutta kyllä hänkin sen kertoi että noin voi auto tehdä ja kyse on tulkinnasta että milloin auto tekee sitä liikaa jolloin se ei ole enää hyväksyttävää. Mutta hän oli aika varovainen kommenteissaan, ymmärrettävästikin kun hän ei ole tässä osapuolena.
-
Tuossa kattelin netistä, että pitäisikö kokeilla venttiilipöytään korjaussarjaa jenkeistä. Sarjasta riippuen saa solenoideihin uudet puslat ja muita osia. Työkalujakin ko. hommaan on tarjolla. Pitää seurailla ominaisuuden etenemistä, kun muuten loota toimii. Tulisipa pakosta jossain vaiheessa perehdyttyä TF-80SC:n sielunelämään.
Pitäs ensin selvittää että onko vika laatikossa vai ei Kun aika kapealla 100 kierroksen alueella humppaaminen on (1650-1750). Muilla alueilla tuo tuntuu toimivan loogisesti eli kun kaasua lisää lukitus aukeaa ja sitten lukittuu hiljalleen.
-
Paikallisen merkkiliikkeen edustaja puhui ominaisuudesta nimenomaan nelivedossa, ei sitä muissa kai sitten esiinnykkään? Ja kun taas maahantuojan edustaja oli sitä mieltä että ominaisuudesta ei saa puhua. Mutta kyllä hänkin sen kertoi että noin voi auto tehdä ja kyse on tulkinnasta että milloin auto tekee sitä liikaa jolloin se ei ole enää hyväksyttävää. Mutta hän oli aika varovainen kommenteissaan, ymmärrettävästikin kun hän ei ole tässä osapuolena.
Kun löytyisi jostain apua miten tuo saa pois. 2007 V8 AWD jossa sama laatikko ja voimansiirto muutenkin niin ei koskaan esiintynyt moista huopaamista.
-
Tässä lienee sama juttu. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=112715&st=0&sk=t&sd=a&hilit=vaexell%C3%A5da
-
Vähän huonosti taittuu tuo ruotsi mutta videonpätkän mukaan samalta vaikuttaa. Sen verran on taas tätä minun asiaa vatvottu että selvisi että laatikkoon on saatavana erikoissofta, tosin täyttä varmuutta ei toimivuudesta tähän vaivaan ole. Ja alustavasti lupailtiin koeajoon vastaava auto ja verrataan käyttäytymistä siihen. Sitten mietitään lisää mitä tehdään... :3/4 jättää sen:
-
Vähän huonosti taittuu tuo ruotsi mutta videonpätkän mukaan samalta vaikuttaa. Sen verran on taas tätä minun asiaa vatvottu että selvisi että laatikkoon on saatavana erikoissofta, tosin täyttä varmuutta ei toimivuudesta tähän vaivaan ole. Ja alustavasti lupailtiin koeajoon vastaava auto ja verrataan käyttäytymistä siihen. Sitten mietitään lisää mitä tehdään... :3/4 jättää sen:
Mistä tuollainen erikoissofta olisi saatavissa?
-
Bemarissa valittelevat samantapaista http://www.btcf.fi/forum/archive/index.php/t-143225.html
300 sarjan kierrosten huijaamisesta on videokin mutta ei nyt tähän hätään löydy...
-
Mistä tuollainen erikoissofta olisi saatavissa?
Merkkiliikkeen kautta jonka kanssa asiaa väännetään.
-
Täällähän meitä on useampi, jolla on sama "ominaisuus". Jos vaivaan löytyy softapäivitys, niin pyydä softan "varaosanumero" niin voisi sitten itsellekin käydä lataamassa saman softan.
-
Asiaa on selvitelty ja paikallisen merkkihuollon mukaan maahantuojan tekninen osasto on ollut tehtaaseen yhteydessä ja tähän vaivaan ei ole olemassa korjausta. Auton saa halutessaan vaihtaa toiseen merkkiliikkeen konsernin sisällä löytyvään kulkineeseen tai ajaa tällä, siinä vaihtoehdot.
-
Mulla menee auto lootaremonttiin joka tapauksessa, katsotaan mitä ominaisuudelle tapahtuu. Mulla on nyt alkanut olemaan viivettä d ja r vaihteen kytkeytymisessä kylmänä, eli suodatin alkaa ilmeisesti olla tukossa turbiinista irronneesta tavarasta.
-
Onkos siihen tehty vaihteiston nollaus ja sopeutusajo?
-
Mulla menee auto lootaremonttiin joka tapauksessa, katsotaan mitä ominaisuudelle tapahtuu. Mulla on nyt alkanut olemaan viivettä d ja r vaihteen kytkeytymisessä kylmänä, eli suodatin alkaa ilmeisesti olla tukossa turbiinista irronneesta tavarasta.
Eikös siinä saa olla yhtään viivettä d ja r vaihteen kytkeytymisessä? Ku eiks r vaihteella kestää hetki ku se kytkeytyy ja peruutusvalo syttyy? Omassa volvossakin nimittäin on se viive, ei tosin oo kyl ainakaan mua häiritsenyt yhtään.
-
Jos kylmänä menee jo viittä sekuntia, niin ei se normaalia ole. Pienen viiveen ymmärtää kyllä, on tässä muillakin Volvon automaateilla tullut ajettua vertailun vuoksi. Ja kuten totesin aiemmin tilanne on huonontunut.
-
...Auton saa halutessaan vaihtaa toiseen merkkiliikkeen konsernin sisällä löytyvään kulkineeseen tai ajaa tällä, siinä vaihtoehdot.
Niin siinä sitten kävi että tartuin autoliikkeen tarjoukseen vaihtaa auto toiseen kulkineeseen kun en enää jaksanut kättä tästä vääntää. Ja kai se olisi ollut turhaakin kun ei tehdä mitään niin sitten ei tehdä. Ja kun vain muutaman satasen tippui hyvitys ostohintaan verraten vaikka kerkesin ajaa jo liki 13tkm niin kai sitä pitää tyytyväinen olla. Nyt on alla V70 D3 vuosimallia -12.
Kiitos kaikille vastauksista :)
:3/4 jättää sen:
-
Volvossa vielä sentään pysyit 8)
-
Ja onko nyt ilman sitä mahtavaa Aisinia?
-
Sain juuri uutisia, että Volvo olisi taas nipussa ja nyhtäminen on jäänyt uusien osien myötä korjaamon pöydälle.
Vaihteistoon on uusittu turbiini, yksi pakka jonka välykset oli rajoilla ja suodatin. Samalla uusittiin booriholkki ja muuta pientä sälää.
Muutkin samoista oireista kärsivät yhteyttä vaan Nurmon Autopisteeseen. :)
-
Mitähän tuollainen remontti kustantaa? Onko tuo turbiiniremontti miten yleistä näissä D5 viollen laatikoissa?
Itse ensimmäistä automaattia hankkimassa (XC70) ja kovasti kiinnostaa mitä kaikkea murhetta se voi tuoda tuleessaan.