Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Jemuli - 15.01.2015, 21:48:05
-
Mietin jos heittäisin juuri entisöity 530 kansi b19 koneeseen. Mutta mites kampikammion huohotus systeemi kun vanhasta kopastahan menee letkut imusarjaan ja ilman putsariin, muttas kun kansi on b200 mallisesta koneesta ja haluun käyttä uudempi koppa niin miten vedän sitten sen huohotuksen? Toimiiko jos laitta nipan koppaan ja letku imusarjaan ja ilmanputsariin vai miten olis järkevin tapa toteuttaa kyseistä hommaa? 8)
-
B20:n öljyntäyttökorkki helpoin ratkaisu, on huohotukselle letkulähtö valmiina.
-
eikös siihen b19 lohkoonkin sais uudemmasta huohotuspöntön ja huohotus kampikammiosta kannen sijaan
-
Ku mä en tiiä, et onks siihen sit laitettu proppuja reikiin b19lohkoon? Täytyy tarkistaa.
-
eikös siihen b19 lohkoonkin sais uudemmasta huohotuspöntön ja huohotus kampikammiosta kannen sijaan
Ei tuon ikäiseen. Mikäli siis kyseessä allekirjoituksen auton alkuperäinen lohko. Ainakaan ilman koneistuksia, siinä on vain lätkä öljypumpun käyttöakselin päällä, toinen reikä puuttuu kokonaan.
-
Ei tuon ikäiseen. Mikäli siis kyseessä allekirjoituksen auton alkuperäinen lohko. Ainakaan ilman koneistuksia, siinä on vain lätkä öljypumpun käyttöakselin päällä, toinen reikä puuttuu kokonaan.
juujuu että niissä on eroja... Itellä kaks b23 lohkoa oisko olleet vuosilta -82 ja -83. Niihin molempiin sopi pönikkä paikalle
-
Pitää väsätä siihen virranjakajanpaikkaan metallilevy millä saat sen läven umpeen ja tasaiseksi. ei se oikeestaan muuta tarvitse. pultinreikiä käytät hyväksi ja tiivistemönjää väliin. nippa suoraan ei toimi koska imee öljyt koneesta muuten.
-
No mul on nyt nippa tossa. Meinaatko et imee öljyt sieltä?
(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10612743_851340164923356_892003662101441253_n.jpg?oh=de516bb445317cb51110768d6424fa2e&oe=5566F5E0)
-
Mihinkäs tuossa enää letkulähtöä tarttee kun jo suti törröttää pystyssä? Imurjaan jos laitat letkun tuosta nipasta niin imee vaan ilmaa sutin läpi. Jompikumpi on turha.
-
Unohdin mainita että se ns vanha venttiilikoppa missä on se huohotinlähtö tehdastekoisena toimii.
Sitä taaimmaista laakeripukkiakin pitää pienentää jos vanhanmallin kopan laittaa.
-
En oo laittamas "uudenmallin" koppaa "vanhan malliseen" kanteen. Toi kopppa kuuluu tohon 530 kanteen ja siihen se koppa jääkin. Ton huohotus jutun saa kattoo sit miten toimii, saahan noit ventiilinkanseja jo melkeen ilmaseks eikä tiiviste paljon paskaakaan maksa niin kokeillaan nyt aluks tälleen. ;)
-
Suljettu kampikammion huohotusjärjestellmä on ensimmäinen autoihin keksitty "vihreä" varuste. Tuli pakolliseksi USAssa pian, 2. maailmansodan jälkeen. Näin se useimmissa autoissa tehtaalta lähtiessä toimii:
(http://www.autorepair.about.com/library/graphics/pcv.jpg)
Tuo kuvan "positive crankcase ventilation valve" säännöstelee moottoriin menevän huohotuskaasun määrää. Ilman sitä ei kone käy nätisti. PCV-venttiili kestää muutaman vuoden. Yleisin korjaus on tukkia imusarjaan menevä letku, ja ohjata huohotuskaasut letkulla auton alle niin, ettei haju kantaudu ohjaamoon.
-
Niinkuin estate sanoi, b20 öljykorkki hommaamaan. Tuo nippa suoraan kopassa ei tuu menestymään. :-\
-
Omassa volvossa, kun oli lohkosta suoraan nipalla huohotus, niin öljyä tuli pari desiä per 100km.. Eli ei toimi ilman öljylukkoa tuo huohotus. Nyt on B20 öljykorkki sekä lohkosta ilman öljylukkoa ja ei tule enään öljyä ollenkaan huohottimeen vaan pelkästään vettä pari desiä ehkäpä kuukaudessa.
-
Onko vakiossa jossain tuo venttiili?
Pihalla on 626 mazda ruiskulla. Siinä on suoraan venttiilikopasta letku kaasuläpän viereen ilman mitään lukkoja. Eikä minun mielestä ole vinokoneissakaan mitään?
Vai onko se vain ahdettujen koneiden kanssa?
-
Mun tietääkseni jenkkien ja japsien juttuja enempi, vinokoneessa ei moista joutavuutta ole. Sehän on jonkinmoinen alipainevena, tyhjäkäynnillä kiinni ja ei imua venakopasta tai lohkosta, vaan vasta kierroksilla aukeaa ja huohotuskaasut pääsee virtaamaan imupuolelle. Pääsääntönä vois sanoo, että jos venakopasta lähtee kaks huohotusletkua niin sillon löytyy tuo pcv-venakin jommasta kummasta letkusta.