Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jake78 - 16.01.2015, 19:26:29

Otsikko: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 16.01.2015, 19:26:29
Auto herjaa ajoittain "vaihteisto huolla pian" ja sen jälkeen toimii vain vaihteet 1,2,3....vikakoodinlukija sanoo jostain kierrosluvun signaalin puuttumisesta eli varmaan joku anturi rikki? Vika menee ajoittain päälle ja kuittaamalla pysyy pois jonku aikaa. Missä tämä anturi sijaitsee, onko kuinka kallis ja miten vaikea vaihtaa?

Autolla ajettu 290 tkm ja vaihteisto korjattu muutama vuosi sitten, öljyä tarpeeksi ja kirkkaat ovat, noin 30 tkm ajetut.
Auto on Volvo S80 T6 -99

Tuntuu että näissä menee kaikki sähköosat rikki yksi toisensa perään, ompahan syy käydä töissä.  :2funny:
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: C70 - 17.01.2015, 16:09:23
Yritä saada luettua ne volvon omat koodit, eli TCM-xxxx. En veikkaisi anturivikaa, vaan 4 vaihteen mekaanista hajoamista Tai solenoidi rikki.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 17.01.2015, 16:44:52
Mie veikkaan et laatikko ehjä kun vasta läpikäyty ja solenoideja vaihdettu. Se herjaa ajoittain moottorin nopeuden signaalin puuttumisesta ja se voi johtua juuri siitä anturista tai vaihteiston töpselin huonosta liitoksesta tai mistä vaan kun on volvon sähköistä kyse, mutta meen vaikka takuuseen ettei laatikossa ole mekaanista vikaa. ON nää sellasii rojuja sähköjen osalta ettei vastaavaa ennen nähty.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: C70 - 18.01.2015, 00:35:49
siellä laatikossa on 2kpl antureita, sisääntulo ja ulostulo nopeudet. moottorinopeus tulee moottorin eculta väylää pitkin, laatikolle ei ole omaa anturia sitä varten. Sitä käytetään pääsääntöisesti turbiinilukon toiminnan tarkkailuun ja varalta, jos vaihteiston sisäänmenoanturi hajoaa. Auttaisi tietenkin se oikea koodi tietää....ainakaan yleis obd koodit eivät kerro mitään hyödyllistä vaihteistosta.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 18.01.2015, 12:07:56
Terve!

Minun mittari crp123 antaa seuraavat koodit:

TCM-0023
ECM-510F
ECM-530D
ECM-271A
ECM-261A
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: C70 - 18.01.2015, 13:04:04
Ok, eli sulla ongelmaa vaihteiston ja moottoriohjausyksikön tiedonsiirrossa. Sen takia vaihteisto herjaa nopeussignaalin puuttumista ,mikä tulee moottorilta.
Noi muut on sitten seossuhteita. 530d on vaan ilmoitus että vikaa vaihteistopuolella. Ja toi 0023 johtuu tosta tiedonsiirtoviasta.

Melkein tarkistaisin johdotukset/liittimet. Sulla taitaa olla sellaiset isot neliskanttiset liittimet konehuoneessa, mitkä 10mm kantasella pultilla kiinni ?
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 18.01.2015, 13:12:23
Joo kiitos tiedoista. Olen itse päätynyt siihen suht isoon töpseliin, mikä menee vaihteistolle, sellainen paksu johtonippu mikä lähtee ihan nykäisemällä irti. Tais vaihteiston korjaaja sanoa että se liitin aika heikossa hapessa jos oikein muistelen. Mitä sille vois tehdä? Jtn rasvaa tai tököttiä väliin et sähkö kulkee? Tosiaankin auto toimi tänäänkin täysin normaalisti kaikilla vaihteilla sujuvasti vaihtaen käsin ja autoasennossa. Päivän herja oli engine speed sensor, kuittasin aamulla muut pois niin se tuli tällä kertaa.

Mitä liittimiä tarkoitat tai niiden sijaintia kyselen? Eculaatikon pohjassa vai missä?  Siis ne 10mm
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: C70 - 18.01.2015, 14:00:39
Siellä konehuoneessa, ilmanputsarikotelon vieressä. Joillakin ollut ongelmaa myös johtosarjan kanssa tuulilasin alareunassa, pyyhkijöiden muovin alla. Sinne kertyy likaa ja vettä jne. Mutta vikahan voi olla missä tahansa johtosarjaa. Yleensä ne menevät rikki siinä kohtaa, missä se liikkuu/tärisee ja on tuettu johonkin....

Muistaakseni moottori ja vaihteisto ecujen johdot lähtevät juuri sinne tuulilasin alle ja menevät sieltä sisälle kuskin puolelta.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 18.01.2015, 14:11:59
Kiitti vinkistä! Pitääki ottaa irti ja kattoo se mötikkä etuvalon ja ilmanputsarin välistä, se on 10 mm pultilla kiinni ja iso neliskanttinen. Tuntuu että volvojen heikkous on nuo sähköt, mistä lie italiasta tulleet kun hajoovat yks toisensa jälkeen ja muutenkin johtonippujen suojakuoret ala-arvoista laatua, eivät kestä aikaa/lämpöä ollenkaa. Ei ole muissa merkeissä ollu vastaavia ärsyttäviä vikoja vaikka monenlaisella on tullu ajeltua. Auto on toimiessaan todella hyvä ajaa mut nuo sähköherjat, niitä riittää...
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 20.01.2015, 15:31:50
Volvo käynyt sinisellä ja totesivat saman kuin minun mittari, vaihteistolle ei tule rpm signaalia ja katsoessani reaaliajassa dataa, mittari näyttää 0 rpm. Kuulemma siellä laatikon sisällä on anturi signaalia varten, maksaa muutaman kympin, mutta töiden kanssa noin viisisataa ja takuuta ei ole että asettuuko sillä joten en vielä tilannut aikaa osan vaihtoon.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: C70 - 20.01.2015, 20:29:15
Joo se sisääntulo anturi on siellä kopan takana...töitä tosiaan jonkinverran saada koppa pois jne. joutuu kone+vaihteistopakettia tiputtamaan/kallistamaan jne.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 20.01.2015, 20:32:11
Joo niin ne sano samaa. Pitää nyt käydä johtoja läpi mut vaihdettava se on joskus jos muu ei auta. Onneks on toinen auto varalla.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 20.01.2015, 23:21:01
Kävin läpi johdotuksia ja rasvailin liitokset niin katsoin mittarilla vaihteiston dataa niin engine rpm näytti niinku pitää mutta in rpm NC sensor näytti ainakin paikallaan ollessa 0rpm, mitähän mahtaa tarkoittaa? Nämä nimenomaan vaihteiston eculta katsottuna.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: C70 - 21.01.2015, 06:35:28
En ole täysin varma mitä anturia tarkoitat, mutta vaihteiston sisäänmenoanturin nopeus on P tai N päällä aika lähellä moottorin kierroksia. Kun kytket vaihteen päälle D tai R, niin sen pitäisi tippua nollaan. Ja kun lähdet liikkeelle se alkaa nousemaan.

Turbiinin siis pyörittää sisäänmenoakselia jatkuvasti ja se saavuttaa moottorin nopeuden helposti, kun kytkimet auki. (vaihde P tai N) Ja kun vaihteen laittaa päälle, niin akseli on kytkimien+planeettojen kautta lukittu ulosmenoakseliin=auton renkaisiin. Niin sen nopeus tippuu 0. Tässä vaiheessa turbiini alkaa luistamaan, muutenhan moottori sammuisi.

Täytyisi melkein ajonaikana tarkailla niitä anturi nopeuksia, kun vika tulee päälle.

Yksi juttu olisi mitata sen anturin vastusarvo ja johdot käydä vielä läpi, jotenkin tuntuu vian olevan johdoissa liittimissä. Noi anturit harvemmin hajoavat.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: volvotdi - 21.01.2015, 08:56:47
En myös tahdo uskoa anturivikaan. Olet siis ottanut laatikon ecun irti pohjakammasta? Jos olet tai et niin ota irti ja tsekkaan juuri ne johdot siitä liitinkammasta alaspäin kun tekevät jyrkän mutkan niin murtuu helposti. Maadoitukset tulee käydä läpi ja tarvittaessa putsata, etenkin ecun maadoitus sekä jännitesyöttö.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 21.01.2015, 09:17:04
Okei, pitää käydä kaikki liitokset ja maadoitukset läpi kun ehdin. Eilen siis rasvailin sen laatikkoon tulevan töpselin ja pari muuta liitosta. Laitoin käyntiin tallissa ja luin mittarilla vaihteiston ecun tietoja obd kautta niin moottorin kierrosluvun antaa nyt mutta joku in rpm nc sensor näytti nollaa. En itsekään usko muuhun kuin että johdotuksissa/liittymissä häikkää kun välillä toimii niinku pitää.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 26.01.2015, 13:45:33
Johdotuksia käyty läpi mutta herjat jatkuu. Vaihteisto toimii normaalisti kunnes lämpiää, alkaa ongelmat, nelosta vaikeuksia laittaa päälle. Vaihteisto huolla pian herjan ollessa päällä mittari antaa seuraavia herjoja/lukuja: TCM-0023 Engine speed (rpm) sensor signal missing. Sol 1 ja Sol 2 ON, Ignition status ECM off, Oil 85 celsius, S1&S2 current 898 mA, Engine speed 6000rpm jumissa joka näyttää normaalia arvoa kuittauksen jälkeen. Öljyä lootassa tarpeeksi, ei haise palaneelle. Sitten pari kertaa tullut myös moottori systeemi herja, konttaa kotiin neljää kymppiä ja Too much torque herja joka lähtee kuittaamalla pois. Todella mystisiä vikoja etenkin tuo että herjat alkaa kun vaihteisto lämpenee.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: volvotdi - 26.01.2015, 15:43:01
TCM ja ECM välinen yhteys katkeaa. Kävit läpi myös ECM johdotukset ja liittimet? Avaa ECM-boksi ja etsi hapettumia, jossain on pakko olla heikko kosketus!
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 26.01.2015, 15:47:32
Oliko se CEM siellä ratin takaa? Jos katsois sen kanssa Kävin konehuoneessa olevat johdot ja liittimet läpi ja ne kaksi ECUa siellä laatikossa vierekkäin tai oikeestaan niiden liittimet ja kaikki maadoitukset irrotin ja putsailin ja laitoin sellasta sähkön johtavuus/hapettumien poistoainetta.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: C70 - 27.01.2015, 09:07:15
Kokeilepa huvksesi ajella manuaalipuolella käyttäen vain vaihteita 1-3. Eli älä kytke 4 vaihdetta päälle ollenkaan.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 27.01.2015, 09:08:49
Voin kokeilla mutta mikä idea siinä on?
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: C70 - 27.01.2015, 16:01:07
Saat sillä rajattua pois mahdolliset ongelmat 4 vaihteen kanssa
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: volvotdi - 27.01.2015, 18:17:06
Oliko se CEM siellä ratin takaa? Jos katsois sen kanssa Kävin konehuoneessa olevat johdot ja liittimet läpi ja ne kaksi ECUa siellä laatikossa vierekkäin tai oikeestaan niiden liittimet ja kaikki maadoitukset irrotin ja putsailin ja laitoin sellasta sähkön johtavuus/hapettumien poistoainetta.

Siis ECM ei CEM eli sen automaattilaatikon boksin viereinen boksi. Se on moottorinohjain, josta nyt tieto katoaa.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 27.01.2015, 18:24:01
Tiedän mutta näissä vehkeissä CEMmit on monessa ollu sekaisin kanssa, käsittääkseni se sitä tietoa välittää....täytyy nyt joku ilta purkaa noi kaikki kolme yksikköä ja käydä läpi kunhan joutaa ja saa inspiraatiota.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic (korjattu)
Kirjoitti: jake78 - 11.03.2015, 11:08:50
Joo elikkä vika oli kosketushäiriö ECM/TCM boxilta lähtevässä johtosarjassa ensimmäisen puolen metrin matkalla. Tulipahan samalla käytyä kaikki liitokset läpi ja vaihdettua laatikkoon öljyt+dr trannya tuubi sekaan....muutaman tankillisen ajaneena toimii niinku pitää ja vaihtaa hienosti.  :)
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: Valmet-20 - 11.03.2015, 13:59:44
Hyvä tilanne, että auto kunnossa. Vaihteistovika aina säikäyttää. Ja hyvä, että palstalla on tieto tästä vian löytymisestä.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 11.03.2015, 14:05:06
Joo ja hyvä että täältä saa myös vinkkejä vikojen korjaukseen. On tuo vaihteisto varmaan auton kallein osa, mutta mekaanisen vian pystyi sulkemaan aika hyvin pois kun loota on kunnostettu jokin vuosi sitten. Sähköviat ne on kaikkein inhottavimpia mutta käymällä läpi kaikki vika jossain vaiheessa löytyy. Kunnon obd lukijasta on myös paljon hyötyä ja maksaa sen muutaman satasen äkkiä takaisin. :)
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: volvo99 - 18.03.2015, 14:57:09
Mistä nuo ECM/TCM löytyvät?
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 18.03.2015, 15:05:51
Sieltä ne löytyy laatikosta jakopään/ohjaustehostin nestesäiliön vierestä piirikortit vierekkäin.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: volvo99 - 18.03.2015, 15:19:07
Minun volvossa on samaa ongelmaa, sillä vaan kyselen.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 18.03.2015, 15:23:48
Ok, noissa just on ollu paljon sähkö ongelmia ja todella vaikeita/ärsyttäviä selvittää. Luulin itse et automaattilaatikossa on ongelmia mutta eipä ollut vaan sähköissä. Isot rahat säästin kun sain selville itse. Hyvä obd lukija on rahansa arvoinen, mikä näyttää kaikki luettavat arvot eri yksiköissä.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: volvo99 - 18.03.2015, 15:32:22
Sanos muuta säästää kun vaan löytää se oikean vian että ei tarvitse aloittaa sieltä kalliimmasta. Auto on ollut seisonnassa ja olen ajanut toisella autolla. Lämpimässä tallissa volvo odotellut korjaamista ja viikonloppuna käynnistin ja heti lähti käyntiin. Kyllä nyt tahdon sen kuntoon. TCM 000B ja ECM 530D koodit. Öljyt myös vaihdettu. Ajettu 240 000km -99, 2.9 ja bensa.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 18.03.2015, 15:41:02
Ok. Mulla seiso tallissa melkein kaksi vuotta kun kyllästyin ja ajelin toisella. Nyt sitten talvella tutkin ajan kanssa ja sain kuntoon. Se mikä hauskinta niin volvon oma huolto totesi samat koodit ja antoivat ymmärtää että laatikko on vaan niin huono. Mielellään uuden vaihtaisivat aina. Signaalin katoamiseen noi sinunki koodit viittaa. Onhan siellä laatikossa tunnistimia mutta harvemmin ne kai rikki menee. Mulla antoi välillä signaalia ja välillä ei niin auttoi jonku verran selvittämisessä että miksi se katoaa. Yks sähkäri sano et jos se anturi ois rikki niin ei se enää signaalia antais ollenkaa joten johtoja ja liittimiä epäilin ja aloin käydä läpi.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 18.03.2015, 16:34:23
Hetkonen toi sun tcm 000B taitaa viitata siihen että vikaa 1. Solenoidissa ja ecm 530D vikakoodi toisessa yksikössä, korjatkoon viisammat mutta näin netistä lukien nopsaa.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: siipiveikko - 18.03.2015, 17:46:07
Olen korjannut tänä vuonna 5 laatikkoa jotka ovat herjanneet solenoidivikaa. Kaikissa on ollut ehjät solenoidit mutta vikaa on ollut aina jonkin vaihteen kitkoissa tai muuta mekaanista vikaa. Ei kannata aina uskoa niitä vikakoodeja, tcm vertailee kahden eri anturin antamaa pyörimisnopeustietoa eri vaihteilla ja jos esiintyy liikaa luistoa niin laatikko menee vikatilaan ja herjaa solenoidivikaa.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 18.03.2015, 17:48:25
Ok. Eli dr trannyä sekaan öljynvaihdon yhteydessä jos paljon ajettu niin loppuu ne luistot ja tulee kitkat takaisin sinne minne kuuluu  ;)
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: siipiveikko - 18.03.2015, 18:13:15
Jos siellä on jo metalli metallia vasten niin ei se oikein enää palaudu. Tai tarpeeksi kun antaa runtua niin ne hitsautuu yhteen , sitten kyllä pitää mut ei enää irtoa. Näitäkin on nähty.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: volvo99 - 18.03.2015, 21:27:26
No niin juuri olin tyytyväinen että vika saattoi löytyä  :) mutta ei löytynytkään. Mistäs nyt sitten aloittaa vian metsästys?       siipiveikko  kerroit että jos esiintyy liikaa luistoa niin laatikko menee vikatilaan. Jos lootassa sitä, mitä sille on mahdollista tehdä.  Uusi loota  :-\
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: siipiveikko - 18.03.2015, 23:32:07
No niin juuri olin tyytyväinen että vika saattoi löytyä  :) mutta ei löytynytkään. Mistäs nyt sitten aloittaa vian metsästys?       siipiveikko  kerroit että jos esiintyy liikaa luistoa niin laatikko menee vikatilaan. Jos lootassa sitä, mitä sille on mahdollista tehdä.  Uusi loota  :-\
Uusi laatikko Volvolla jotain 5-6ke, tuskin on vaihtoehto.
Asiantunteva vaihteistokorjaamo tuon osaa kunnostaa ja minuakin voi lähestyä asian tiimoilta yv:llä tai puhelimitse.
Numero löytyy mun ilmoituksesta tuolla myyntipuolella.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 19.03.2015, 10:56:30
Volvo99, saanko kysyä mitä öljyä laatikkoon on laitettu jos/kun ne on vaihdettu?
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: volvo99 - 20.03.2015, 11:18:06
Mobil ATF 320 premium
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 20.03.2015, 12:25:51
Ok, mulla on mobil atf 3309, luin et se ois oikea öljy näihin etuvetoisten volvojen luisto-ohjattuihin automaattilaatikoihin.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: C70 - 22.03.2015, 17:40:34
T6 ja 2.9 on GM laatikko ja siihen käy toi 320 atf. 4  vaihteita noissa on hajonnut mekaanisesti. Se on heikko kohta. Se on ylivaihde ja sitä ei ole tarkoitettu muuhun kuin auton omalle painolle. Vaunua vedettäessä suosittelen ehdottomasti käyttämään 3 vaihdetta, se on suora välitys ja kestää.

Eihän se laatikko muutenkaan mikään paras ole, mutta kestää normi/oikein käytettynä ihan ok.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: jake78 - 22.03.2015, 17:46:47
Ok. No mulla kun vaihteisto oli korjattavana jokunen vuosi sitten niin siihen oli laitettu tämä atf 320 öljy ja vaihdoin sen atf 3309 öljyyn ja laatikko toimii mielestäni paljon pehmeemmin ja vaihtaa aiemmin just sen nelosen päälle. Tuossa ei vetokoukkua ole eikä tule, toi gm loota on tunnetusti niin paska ettei se vetämistä kestäisi, ainakaan d asennossa. Jokainen laittakoon autoonsa mitkä öljyt haluaa muttta on niissä muutakin eroa kuin hinta.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: Vartsi - 22.03.2015, 22:28:12
Kuokitaan tähän samaan settiin kun näitä tuntuu olevan (tässäkin melko tuore (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57042.0)).

Itsellä 195tkm ajettu geartronicilla oleva 2002 S60 T5 pamauttaa 2-->3 sekä 3-->4 vaihdoissa. Ei joka kerta, mutta kuitenkin. Välillä myös P:ltä vaihtaessa D:lle kytkeytyy päälle heti, välillä aikaa menee jopa ~3 sekuntia.

Tuntuu myös tekevän sellaista, että meno puutuu mäkiin tai joskus tasaisellakin. Kierrokset pienellä, liian iso vaihde päällä ja ihan kuin vielä jarruakin painaisi --> pieni polkaisu kaasua nostaa kierrokset ylemmäs ja auto kulkee kevyemmin.

Lisäksi välillä kun tasakaasulla ajaessa napauttaa vakkarin päälle, heittää kierrokset ehkä about ~3500rpm ja lyö "kytkinpommilla" vedot päälle. Tämä hieman hämää että mistä voisi johtua? Tuota kokeilin monellakin tapaa ja välillä tekee, välillä ei.
Mikä muuttuu vakionopeudensäätimen kytkiessä niin, että auto keksii nostaa kierroksia reilusti ilman vetoja ja sitten vasta lyö vedot päälle? Voisiko tuohon sattua vaihteen vaihto samaan syssyyn, jolloin vakkari ei suoraan vaikuttaisi tuohon nykäykseen, vai olisikohan kensies turbiinilukon toiminnasta? Koko homma tapahtuu ehkä 1.5 sekunnissa.

Muistelisin että näitä ongelmia ilmaantui lievänä 2014/175tkm tehdyn Essential huollon jälkeen, jossa päivitettiin sitä sun tätä. Tuon jälkeen vaihdatin laatikon öljyt (180tkm), tilanne rauhoittui hetkeksi mutta eipä tuo nyt hyvä ole.

Vaihtoehtoina olisi tehdä tuolle jotain, jos joku osaa antaa hyviä ideoita että mitä? Toinen vaihtoehto odottaa sitä viimeistä nykäystä ja työntää paaliin koko kosla, vaikka muuten onkin unelmapeli.

Kiitellään asiallisista ja asiantuntevista vastauksista jo etukäteen!!
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: Fact0ry - 23.03.2015, 06:45:19
Kuokitaan tähän samaan settiin kun näitä tuntuu olevan (tässäkin melko tuore (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57042.0)).

Itsellä 195tkm ajettu geartronicilla oleva 2002 S60 T5 pamauttaa 2-->3 sekä 3-->4 vaihdoissa. Ei joka kerta, mutta kuitenkin. Välillä myös P:ltä vaihtaessa D:lle kytkeytyy päälle heti, välillä aikaa menee jopa ~3 sekuntia.

Vaihtoehtoina olisi tehdä tuolle jotain, jos joku osaa antaa hyviä ideoita että mitä? Toinen vaihtoehto odottaa sitä viimeistä nykäystä ja työntää paaliin koko kosla, vaikka muuten onkin unelmapeli.

Kiitellään asiallisista ja asiantuntevista vastauksista jo etukäteen!!
Venttiilipöydän kulumisesta aiheutuvilta ongelmilta nuo kuulostaa. Jos korjaa hyvissä ajoin, niin voi tulla tuon vaihdolla kuntoon, kuten tuli tuossa linkittämässäsi tapauksessa. Vian pitkittyessä alkaa sitten muut osat hajoilla vaihteiston sisältä.

Tapahtuuko toi vakkarihomma millaisissa nopeuksissa? Tuo vaihteen vaihdon yhdistyminen samaan kohtaan selittäisi asiaa, mutta tällainen tilanne pitäisi tulla vastaan 40-75 nopeusalueella ja sielläkin 60-75 välillä vain jos vaihde on vitosella.

Onhan askin öljymäärä nyt kuitenkin tarkistettu (kuuma kone + moottori käynnissä)? Liian vähäinen öljymääräkin voi aiheuttaa kuvailemiasi ongelmia.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: Vartsi - 23.03.2015, 10:22:39
Venttiilipöydän kulumisesta aiheutuvilta ongelmilta nuo kuulostaa. Jos korjaa hyvissä ajoin, niin voi tulla tuon vaihdolla kuntoon, kuten tuli tuossa linkittämässäsi tapauksessa. Vian pitkittyessä alkaa sitten muut osat hajoilla vaihteiston sisältä.

Tapahtuuko toi vakkarihomma millaisissa nopeuksissa? Tuo vaihteen vaihdon yhdistyminen samaan kohtaan selittäisi asiaa, mutta tällainen tilanne pitäisi tulla vastaan 40-75 nopeusalueella ja sielläkin 60-75 välillä vain jos vaihde on vitosella.
Tekee lähinnä nopeuksilla 40-60, yli 80 nopeudella ei ole tehnyt kertaakaan.

Lainaus
Onhan askin öljymäärä nyt kuitenkin tarkistettu (kuuma kone + moottori käynnissä)? Liian vähäinen öljymääräkin voi aiheuttaa kuvailemiasi ongelmia.
Öljymäärää ei ole tarkistettu, vielä. Täytyy kurkata kunhan töiltä kerkeää.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: Fact0ry - 23.03.2015, 17:17:03
Tekee lähinnä nopeuksilla 40-60, yli 80 nopeudella ei ole tehnyt kertaakaan.
Juu no noin 40-60 nopeuksilla jos kytkee cruisen, niin aski vaihtaa neloselta kolmoselle ja laittaa turbiinilukon päälle. Kierrosten nousu johtuu siitä, että cruise antaa kaasua, aski vaihtaa vaihdetta, mutta vaihde ei kytkeydy heti.

Kyllä toi itsellänikin melko terhakasti tuon vaihteenvaihdon tuolla nopeusalueella cruisen kytkiessä tekee, mutta ei varsinaisesti potkaise ja kierroksetkin jää kyllä reilusti alle 3000 koko tapahtuman ajan.

Jos se öljymäärä osoittautuu oikeaksi, niin venttiilipöydän vaihdolla voi yrittää korjata.
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: TurpoUrpo - 23.03.2015, 20:58:33
Itsellä oli myös tuo cruise ongelma. 50-70 vauhdista vakkari päälle, ja kierrokset nous sinne 3500 ja pum vaihde päälle(ei myöskään tehnyt tuota 80 tuollapuolen). Hävisi venakoneiston vaihdon jälkeen ja muutkin vaihteen kytkeytymisen hitaudet, epätarkat ja nykivät vaihdot.  :)
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: Vartsi - 24.03.2015, 10:49:46
Voikos tuo kyydin 'puutuminen' johtua myös venttiilikoneistosta?
Esim. tilanne jossa kyytiä 60km/h ja tulee ylämäki --> kierrokset putoaa reilun 1000 tietämille ja auto ei vaan jaksa mennä. Pieni napautus kaasua nostattaa kierrokset normaalillle tasolle ja auto jaksaa kulkea normaalisti. Näitä tilanteita siis vain jalalla ajaessa, cruise päällä ei tätä tee.


TurpoUrpo, vaihdoitko itse venakoneiston vai teetitkö homman jossain? Kinnostaisi tietää kuinka hankala tuo on tehdä tai kallis maksaa.

Itse tekemisessä suurin ongelma paikka missä tekisi (hiekkapiha, pimeys, nollakeli ja pientä räntäsadetta niskaan ei kuulosta hyvältä :2funny:)
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: TurpoUrpo - 24.03.2015, 20:55:34
Itse tein,semmonen 8h meni näin ekakerralla.(Tupakointia ja kaljanjuontia ;D) Joutuu apurunkoa laskemaan että mahtuu se koppa pois sieltä.
Venttiilikoneisto Esp autotranssilta huittisisista, 790+postit.(ja öljyt)
Auto oli pukeilla, ja kyllähän se sisällä kannattais suorittaa kun joutuu siellä alla touhuamaan aikas paljon.

Ja siihen puutumiseen, sekö ei niinku suostu turbiinia aukasemaan/vaihtamaan ennenku polkasoo kaasua?

http://volvoxc.com/resources/how-to/pdf/2002-V70-XC-Valve-Body-Replacement-Notes.pdf <-- tossa hyvät ohjeet vaihtoon, tosin itse tuin koneen öljypohjasta tunkkia ja lankunpätkää käyttäen. Ja auto oli pukkien varassa apurungon takapuolella sijaitsevaa palkkia vasten.

Muutamaa johtoa joutuu jatkamaan jotta riittävät solenoideille asti (ovat eri asennossa).
Otsikko: Vs: Vaihteistoherja geartronic
Kirjoitti: Vartsi - 25.03.2015, 12:31:58
Ja siihen puutumiseen, sekö ei niinku suostu turbiinia aukasemaan/vaihtamaan ennenku polkasoo kaasua?

Jotakuinkin juurikin niin. Napautus kaasua nostaa kierrokset normaalille tasolle. Ei ole tullut ajateltua vaihtaisiko samalla pienempää vai pelkästään avaa lukon..