Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Volvo For Life - 17.01.2015, 12:56:46
-
Jooh elikkä Volvo 940 classic automaatti ilmastoinnilla alkoi tekemään sellaista että kun sammuttaa auton niin puhallin jää päälle muttei täysille kierroksille. Uusi juttu on myös se että käynnissä ollessa säätö paneelista kun valitsee 0 asennon niin puhallin on silti päälle mistä etsimään vikaa? :idiot2:
-
Onko siinä lisälämmitintä? Sen puhallus on valjastettu 1 nopeuteen.
-
Ei ole lisälämppäriä nappasin sulakkeen pois ettei jurskuta akkua ihan tyhjäks
-
Apuja tarvittaisiin melko kettumainen vika on ei mitään tietoa missä vika kaikki neuvot tervetulleita :P
-
Toimiiko myös pyyhkijät 0 asennossa? Tutkin sähkökaavion kun kotiin pääsen että onko nuo suoraan virtalukon takana vai olisiko rele välissä
-
Toimii pyyhkiät ja nyt pyörii puhallin kokoajan täysillä vaikka virrat pois olisi tosi hienoo jos saat katsottua sen kaavion :)
-
Nonnii. Eli ei ole releitä välissä. Eli joko virtalukon pohja tai sitten jostain pääsee sähköä puhaltimelle ja sitä kautta kytkee kaiken virtalukon 1 asennossa olevan.
Kokeiles että kun otat sen puhaltimen sulakkeen irti, toimiiko edelleen pyyhkijät 0 asennossa. Jos ei, virtalukon pohja on ehjä ja vuotaa sähköä "väärään suuntaan"
-
Eli toimii pyyhkiät 0 asennossa vaikka sulake irti onko lämmönsäätö paneeli sitten rikki?
-
Ei vaan sitten saa virtaa virtalukolta päin.
Virtalukon pohja vahva veikkaus.
-
Yksi testi vielä. Käytä sulakkeita yksi kerrallaan irti paitsi ei puhaltimen. Sammuuko jossain vaiheessa?
Sulakkeet 14, 15 ja 16 on virtalukon ykkösasentoon liittyvät. 16 lämppärin.
Tämä siis selvittää sen että onko joku laite oikosulussa vai se virtalukon pohja.
-
Sulakkeet käytettiin irti puhallin pyörii silti vaikka kaikki käytettiin irti.
-
Vilkkuu tuo ilmastoinnin napin valo koko ajan liekkö paneelissakin siis vikaa?
-
Mutta kai sen säätimen pitäis pystyä sammuttamaan puhallin vaikka virtalukon pohja laskisikin läpi? Miten mahtuukin yhteen autoon näin saakelisti vikaa >:(
-
Nonnii. Eli ei ole releitä välissä. Eli joko virtalukon pohja tai sitten jostain pääsee sähköä puhaltimelle ja sitä kautta kytkee kaiken virtalukon 1 asennossa
olevan.
Eikö siinä ole edes järjestelmärelettä?
-
Ei ainakaan kaavion mukaan. Virtalukolta sulakkeelle nro 16 josta ilmastoinnin ohjausyksikölle ja sieltä puhaltimelle.
-
Jos virtalukon pohja on sökö ja laskee läpi niin eikö se silti toimisi siitä säätöpaneelista vai ohittaako se sen paneelin kun siitä ei säädöt toimi?
-
Tuo sähkökaavio jota luen on 940 -95. Voi olla että eroaa -97 mallista :/
Ainakin 960 -97 on täääääysin erilainen.
-
Mulla on tossa niin että 6 sulakkeen kun ottaa pois niin puhallin sammuu silloin ja eikös tuo paneeli ilmoita viasta kun se ilmastoinnin napin valo vilkkuu? ???
-
Itseasiassa joo! Sulake nro 6 menee akulta suoraan puhaltimelle. 16 lämmönsäätimille :).
Ja kyllä se jostain viasta valittaa.
Itse tekisin niin että purkaisin sen verran johtoja esille että pääsisi mittaamaan missä johdossa on virtaa vaikka ei kuuluisi olla.
http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F
Tuossa sivulla alhaalla on sähkökaaviot volvo_940_1995 nimellä
-
Juuh eli se paneeli jostain syystä jää pois välistä eli puhallin saa suoraa virtaa kokoajan pitää raapaista se paneeli pois ja tutkia ne liittimet pystyykö sitä paneelia korjaamaan mitenkään?
-
Paneelin otin pois mutta mikä siellä voi olla että työntää suoraa virtaa kokoajan puhaltimelle joku vastus tai rele? :o
-
Musta johto menee lämppärin puhaltimen katkaisijalle ja ilmastoinnin ohjaukselle. Tämä tulee sulakkeelta nro 16 jossa ei pitäisi olla virtaa lukon ollessa 0 asennossa.
-
Juu 0 asennossa ei oo virtaa siin sulakkeessa ja 6 sulakkeen virta menee sinne etu vastukselle eli aloin purkaan vastusta pois ja mittaamaan mikä rikki tällä kertaa se kerran jo korjattiin uudella transistorilla :buck2:
-
Ongelma jatkuu edelleen kolme transistoria vaihdettua uusi transistori kestää noin 15min jonkajälkeen jää puhallin huutamaan täysille nyt loppu usko tähän hommaan 1500€ laitettu rahaa tähän autoon ja vieläkään ei edes käyttiksen virkaa hoida tänäänkin piti nöyrtyä Saabilla hakeen osia taas kuormallinen volvoon >:(
-
Ongelma jatkuu edelleen kolme transistoria vaihdettua uusi transistori kestää noin 15min jonkajälkeen jää puhallin huutamaan täysille nyt loppu usko tähän hommaan 1500€ laitettu rahaa tähän autoon ja vieläkään ei edes käyttiksen virkaa hoida tänäänkin piti nöyrtyä Saabilla hakeen osia taas kuormallinen volvoon >:(
Tutkippas sitä puhallinta jos olet jo kolme ohjaus-trankkua polttanut!
Transistorithan kuolevat tuolla tavalla lämpöhalvauksessa, joka johtuu ylilämpö/virta tilanteesta ja jäähdytyksen puutteesta.
Mitä tyyppiä ne trankut olivat/ovat?
-
Pääsääntöisesti aina hajoaa vastus taikka automaatti-ilmastoinneissa transistoripaketti jäykistyneen puhallinmoottorin takia. Motori voi pyöriä hyvinkin kivasti, mutta vie insinöörin äärettömän tiukaksi lasketun virrankulutusta enemmän virtaa ja lämpö polttaa paikat.
-
Trankut olivat ihan orkkis tiedoilla tilattuja puhallin moottori näillä näkymin vaihtoon oli muka vaihdettu mutta eipä ollutkaan pitää motonetistä käydä uusi nappaamassa ja kokeilla sillä puhallin on alkanut vinkumaan nyt täysillä ollessaan eipä sitä taida millään pystyä korjaamaankaan :(
-
Pystöökö sitä puhallinta purkamaan jotenkin et vois tutkia tarkemmin mitä sieltä paljastuu?
-
Pystöökö sitä puhallinta purkamaan jotenkin et vois tutkia tarkemmin mitä sieltä paljastuu?
Kuten varmaan tiedätkin, kaikkihan voi purkaa. Muistelisin vaan että aika vaikee on saada purettua muutakuin se muovikaulus ja siivet pois.
Kokeile jos olet varma ettet laita sitä enää paikoilleen. :pomo:
-
Joo uuden tilasin aika jähmee oli toi puhallin jo :)
-
Nuo puhaltimet on aikalailla sitämallia että itte ei paljo fiksailla... viskaa vesakkoon vanha ja uutta kehiin.
-
Vanhassa puhaltimessa kopan sisällä virtajohto otti kontaktia rungosta koska suoja kuori oli rispaantunut uuden laitoin tilalle nyt tuntuisi toimivan :)