Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: AtAi - 25.05.2011, 16:37:48
-
Ainakin zululta kaivataan kommenttia.
Tarviko tohon lootan avaukseen mitään ihmeellisiä työkaluja? Aukeeko nätisti kun on "kytkinkopallaan"?
Saako volvolta uusia laakereja ja stefoja tohon?
Kannattaa meinaan varmaan korkata ja läpikäydä joku 300tkm rullattu loota ennen kuin laittaa sen ratarääkkiin.
Ja se että tod.näk. kakkosen synkro jumissa on kun muutaman vuoden seissy kakkosvaihe pesässä ja kuulemma sen jälkeen kakkonen pysyy vähän huonosti pesässä.
-
Eilen avasin m56 manuaalilootan ja ei siinä kauaa mennyt. 12mm pultit auki ja toinen vaihdevalitsin irti(ei se musta). Vähän joutui kumivasaralla lyömään että sai "kopat" erilleen. Ja kytkinpuoli alaspäin.
-
Viime kesänä havaitsin kasipätkän laatikossa ongelman: Ilmeisesti tasauspyörästön poskilaakeri on mennyt aika väljään kuntoon:
(https://lh5.googleusercontent.com/-RYmdGt04z-A/Un4SXS0B3NI/AAAAAAAADPw/lYyk6MGOeMw/s288/20130730_122312.gif) (https://plus.google.com/photos/111755090431939713458/albums/5724998314956912689/5944208749571988690?banner=pwa&pid=5944208749571988690&oid=111755090431939713458)
Klikkaamalla ylläolevaa "videota" pitäisi avautua ihan oikeaa videomateriaalia.
M56:nenhan siis kyseessä, videossa on kuskin puolen vetari otettu irti ja demonstoin puutikulla miltä laakerointi näyttää ja tuntuu.
Onko laatikko oikeasti jo näin lopussa ja mikä sen on syönyt? Kilsoja takana n. 330 tuhatta. Paikallisessa autohuollossa sanoi, että on vastaavaa nähnyt ennenkin, tosin kyseessä taisi olla joku Seat, joissa on käsittääkseni jossakin vaiheessa ollut käsittämättömän heikkoja laatikoita.
Fuskaa jonkin verran öljyä stefan välistä, eihän tuo nyt voi täydellisesti pitää kun on noin paljon klappia. Kytkintä nostettaessa myös kolahtaa välillä aika mojovasti.
En ole asiasta erityisen huolestunut, autohuollon kaveri ainakin sanoi et ajelee vaan menemään ja sit jos alkaa ääntämään niin kannattaa miettiä jatkotoimenpiteitä. Olettaisin että näiden korjaaminen ei kannata, kun (toivottavasti) ehjempiä laatikoita näyttää saavan melko edukkaasti.
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia? Ja saako näihin varaosia ylipäätään?
-
Sinisen varaosaluettelo ei ainakaan tunne kuin vaihtovaihteiston.
-
Tais olla esim. laakerit näihin niin erikoisia, ettei oikeen mistään meinaa löytyä.
-
Nyt taitaa omassa S70 (M56) olla tämä sama vika mitä dneproshin tuossa demonstroi.
Auton alle en ole vielä ryöminyt vetoakselia rynkyttämään mutta kolaus ja selvä välys tuntuu liikkelle lähtiessä ja varsinkin moottorijarrutus->veto päälle liikennihdässä.
Onko ainoa vaihtoehto korjaukselle siis vaihteiston vaihto?
Vaihteet ja veto siis toimivat normaalisti mutta hieman häiritsevää tuollainen välystely on..
-
Kun aihe kerran nostettu, niin tuohon sheigin viestiin liittyen tällainen on tullut vastaan: http://www.kentso.fi/prebeo/product/vaihteiston-laakerisarjat/volvo-m56-vaihdelaatikon-laakerisarja/_3ES0Y6I1B
Ilmoituksessa mainittu eroavaisuus yhden laakerin suhteen viittaa kaiketi siihen onko laatikko -L vai -H.
-
M56H näytti omassa olevan.
-
Terve.
Onko kukaan korjannut veto/moottorijarrutuksen vaihtuessa kuuluvaa kolahdusta? Mikä siellä on väljistynyt ja miten korjaaminen onnistuu?