Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jeppeli - 18.01.2015, 13:37:00
-
Auton on V70 D5 koneinen diisseli, -06, ajettu 300tkm.
Auton on alkanut hukkaamaan jäähydinnestettä. Ei tasaisesti vaan vaihtelevasti. Kun säiliön lisää täyteen, voi ajaa välillä 80 km niin tippuu nesteet paisuntasäiliössö alle minimimerkin, välillä voi ajaa 300 km ja tippuu vain sentin verran nestepinta.
Lähtee hyvin käyntiin, lämpenee normaaliin tapaan, lämpö pysyy koko ajan normaalissa, paisuntasäiliöön ei tule painetta eikä säiliössä ole mitään ylimääräistä. Öljy näyttää puhtaalta eikä korkissa ylimääräistä. Sisällä ohjaamossa ei haise jäähdytysneste, sen takia ei ole vielä tullut kurkattua mattojen alle.
Oikeastaan ainut johtolanka mysteeriin on, että pakokaasut haisee ainakin välillä jäähdytinnesteeltä.
Autossa on ollut noin 25-30tkm huoltoväli, koska ajo ollut käytännössä pelkkää pitkän matkan ajoa.
Kansi vai kannentiiviste..? Oisko kenelläkään halvempia vikavaihtoehtoja mielessä? :)
-
Onko paisarissa yhtään painetta? Jos paisuntasäiliön korkki on rikki?
-
Eilen lisäsin kesken ajon kun kone oli siis normaalilämpöinen, ei ollut lainkaan painetta. Mihin silloin nesteet katoaa jos korkki on rikki, ainakaan paisarin läheisyydessä ei ole mitään merkkejä, että olisi tullut nestettä pihalle.
Ja sitten on tuo ainut johtolanka, eli pakokaasut haisee jäähdytinnesteeltä,ainakin silloin selvemmin kun koneen käynnistää kylmänä, normilämpöisen koneen käydessä hajut on minimaalisia tai ei haise ollenkaan.
-
Yksi mahdolinen vuotopaikka on huohottimen jäähdytysputki. Kyseinen putki on alumiinia ja ainakin itsellä vastaavassa autossa vian etsiminen tuotti ongelmia, koska vuoti epäsäännöllisesti - välillä ei juuri mitään ja sitten hetkessä kohtuullisen paljon. Kyseisessä putkessa oli hiushalkeama ja vuodon määrä riippui paineen määrästä. Kyseisen tyypin autoissa on kuulemma sinisen mukaan vastaavia ongelmia ilmennyt. Oletko tutkinut konehuoneen puolelta missä on märkää? Kyseinen vuoto tiputtaa nestettä sinne koneen "takapuolelle" turbon alle...
-
Vaikka vuotaiskin sisälle maton alle niin ei välttämättä haise yhtään, tänään todettiin kaverin autosta kyseinen juttu.
-
täälläkin alkanut häviämään nestettä! paisarissa jonkun verran painetta kun sen avaa. paisarin korkin ostin uuden tänään 25euroa makso sinisellä. mielestäni myös käynnistäessä kylmällä haisis jäähdytinneste.myös kun auto seissyt vähänkin pidempään niin ihan kuin auto kävis 4 pytyllä noin 5 sekuntia. onkohan kansipaffi mennynnä? öljykorkissa ei mitään ihmeellistä normaalin väristä ölppää! menisköhän sitte suoraan palotilaan neste? :(
-
Omassa coupessa sama juttu. Nestettä vaan hävisi jonnekkin eikä märkiä paikkoja löytynyt.
Toki epäiltiin pientä kansipahvivikaa. Asia varmistui kun kiersin käsipaperia paisarin korkin ympärille. Pikkulenkin jälkeen siittä paperista löytyi kun löytyikin kosteutta.
Kuuma neste kun haihtuu sekunneissa eli sillä aikaa kun räpläät konepelliä auki.
Tehtiin sitte täys kansirema ja se onkelma loppu siihen.
-
Tarkistakaa vesipumppu jakopäästä. D5:ssa ja muissakin 5:ssa ylempisuojakansi on kiinni keskeltä yhdellä pultilla. Helppo käyttää irti ja katsoa onko vesipumpun päällä kuivunutta nestettä, valkoista kidemmäistä pölyä ihan tönkkeinä tai lähteekö pumpulta vaaleanpunaisia juovia. Pumpun rugossa on juorureikä mistä alkaa vuotamaan kun tiiviste on pettämässä. Ei yleensä vuoda alkuun kokoajan.
-
kyllä itellä semmonen mutu että pahvi vuotas omassa.sen verta mielestäni pölläytti taas kun löi tallissa käyntiin ja hais mielestäni jäähdytinneste. paisarissa nestekkin muuttunu harmaa ruskeaks vaikka glykoli mitä sinne laitettu ni on pinkkiä.! :( oiskos kellään tietoa missä ois järkevää kansipahvi remppa teettää pääkaupunkiseudulla? varmaan joutuu uusimaan pultit,pahvi, kannen plaanaus! iso duuni irrottaa!? onkos näistä ärräläisistä/ volvon vitos koneista yleisesti kannet halkeillu?vai oisko vaan paffi tuusana?
-
Yksi syy katoamiseen on aika yleinen, eli ardicin pohja halki. Omissa on ollu se vikana kun nesteet on kadonnu.
-
mielestäni myös käynnistäessä kylmällä haisis jäähdytinneste.myös kun auto seissyt vähänkin pidempään niin ihan kuin auto kävis 4 pytyllä noin 5 sekuntia. onkohan kansipaffi mennynnä? öljykorkissa ei mitään ihmeellistä normaalin väristä ölppää! menisköhän sitte suoraan palotilaan neste? :(
Lienee bensiinimoottori ja tulppa kastuu? Dieselissä ei tuollaista efektiä tule.
Volvon 5-sylinterisissä moottoreissa kannentiivisteen hajoaminen ei ole kovin yleistä. Kuten mainittiin niin dieseleissä ardic saattaa keittää jäähdytysnesteet ulos. Silloin tällöin mm. öljypohjassa oleva öljynjäähdytin hajoaa mutta silloin moottoriöljyä sekoittuu jäähdytinnesteeseen. Paisuntasäiliön korkki auki voi ajella normaaliajoa eikä vesi ala kiehumaan.
Mahdollisen kannentiivisten vuodon voisi tunnistaa mittarilla paisuntasäiliöstä.
-
Eilen tuli ajeltua noin 300km sekalaista ajoa enkä juuri huomannut nesteen tasopinnassa muutosta et ois hävinny. Taas vaan paisarin sumoista ihan märkänä!
-
Täällä vielä mysteeri selvittämättä.
Pari kertaa auto ollut nosturilla ja konehuoneesta riisuttu ylimääräistä roipetta, että nähnyt paremmin moottorin takaosaan. Lämmityslaitteen paluuletkun alapäässä on märkää, letku on tarkistettu ja vaikuttaa olevan ehjä, samoin alapään kiinnitys ok. Paisarin kautta laitettu järjestelmään kilon paine, mistään ei kuitenkaan tule nestettä ulos. Tosin moottori on ollut lämmin ja tässä yksilössä vuotoa on lähinnä silloin kun koneen laittaa kylmänä käyntiin. Pohjalevyn päälle valuttaa nesteet, kymmenen kilometrin matkalla häviää nestettä paisarin ylämerkistä alle minimin, mutta kun kone lämpiää niin nesteen häviäminen loppuu lähes kokonaan.
-
Moi!
Varmaan se harmaakantinen kone?
Vaihteiston puolella moottorin yli kulkee huohotusletku minkä sisällä kulkee myös jäähdytysneste.
Se vuotaa pohjapanssarin päälle koneen takaosaan jokseinkin tbo:n imuletkun liitoksen kohdalle.
Vuotoa on todella hankala paikallistaa. Uusi letku siniseltä, tietävät kyllä kun vika koskee ko. konemallia aika usein.
-
Moi!
Varmaan se harmaakantinen kone?
Vaihteiston puolella moottorin yli kulkee huohotusletku minkä sisällä kulkee myös jäähdytysneste.
Se vuotaa pohjapanssarin päälle koneen takaosaan jokseinkin tbo:n imuletkun liitoksen kohdalle.
Vuotoa on todella hankala paikallistaa. Uusi letku siniseltä, tietävät kyllä kun vika koskee ko. konemallia aika usein.
Omaan autoni vuotokohtaa metsästin tosi pitkään ja lopuksi löytyi ja oli juurikin tämä sama. Eli imusarja irti ja uudet huohotusletkut, vuoti niiden sisällä olevasta jaahdytysputkesta.
-
Kiitos vinkeistä, täytyy maanantaina alkaa selvittämään tuota huohotinputkijuttua, josko mysteeri sitä kautta ratkeaisi.
Muistaako kukaan missä hintaluokassa noi putket liikkuu? Sinällään sama koska vika täytyy joka tapauksessa korjata, mutta tietää etukäteen, että täytyykö säästöpossu rikkoa vai onko kyseessä inhimmillinen kustannus?
-
toissavuonna vaihdoin tuon osan. Siinä tulee mukana koko putkihässäkkä vaikka vika on yleensä siinä kierukka osassa.
Hinta taisi olla wetterillä 110 € luokkaa. Tuon osan numeron bongasin tältä foorumilta ja vikaoireet oli samaa luokkaa niin summissa ostin ja
siinähän se vika oli.
-
Nostetaanpa vanhaa aihetta, kun osui parhaiten omaan ongelmaan...
Tuli ostettua V70 D5 aut. 2007. Nestettä häviää ja onnistuin paikallistamaan vuodon juurikin täällä aiemmin mainittuun huohotusputkeen/kierukkaosaan. Moottorin takaosa/turbon seutu on märkänä jäähdytysnesteestä.
Jos/kun vaihtaa tuon huohotusputken, pitääkö varautua ostamaan muita osia kuin kyseinen putki (putken varaosanumero on 30757132 ilmeisesti)?
Äkkiseltään tuo putken takapää näyttäisi olevan aika hankalassa paikassa, eikä edes näy kunnolla. Ilmeisesti yläkautta onnistuu vaihto? Kuinka tuon pakosarjan suojapellin saa järkevästi pois tieltä? Tai lähinnä kuinka tuon alumiinisen jäähdytysputken saa irti joka menee pellin päältä. Putken toinen pää menee vesipumpun lähelle ja on klemmarilla kiinni, mutta toista päätä ei näy. Myös muut vinkit huohotusputken vaihtoon on tervetulleita.
-
Työstä klemmari irti kierukan päästä ja jätä kannen taakse menevä letku paikalleen niin on paljon helpompaa.
Moottorin ylätuen poistaminen antaa mukavasti tilaa.
Hölmöltä tuntuu että pitää ostaa 10cm putkenpätkän takia 100+€ letkuhässäkkä. Pitäis melkein tehdä noita kierukoita laatikollinen ja myydä niitä erikseen.
-
Tuon korjaus saattaa onnistua alumiinijuotoksella.
Vältyin sen letkuhässäkän ostamiselta.
-
Täällä myös nesteiden hukkaus lakkasi kyseisen letkuhässäkän vaihdolla. Kierukkahan siellä oli viallinen. Ajastaan alkaa heilumaan ja siten kuluttaa itsensä puhki. Löytyi KL-varaosista suoraan hyllystä, hinta 130,50€ :idiot2:. Varaosanumero siis yllä mainittu 30757132 (Potilas XC70 D5244T4 vm2006 aj.270tkm). Jos aikaa ja viitseliäisyyttä riittää niin tuo yllä mainittu alumiinijuotos ei varmastikaan ole huono vaihtoehto.
-
Terve!
Multa menee tuo putkihässäkkä kampikammion tuuletusputki osanumero 30757132 vaihtoon. Olisko jollakulla antaa pikaohjeet vaihtamiseen..
Vika on harmaakoppaisissa dieseleissä hyvin yleinen. Vuotopaikka näkyy altapäin vaihdelaatikon takaosasta tiputtaa nestettä joka leviää ympäriinsä.
-
Näyttää alumiinikierukka olevan turbon imuputkessa kiinni n. 5cm päässä turbosta. Todella hankalassa paikassa. Irroitin putken turbolta että saa edes hiukan näkyville kierukkaa. Kuitenkin sen verran paha rasti että tuota ei saa edes näkyville ellei irroita turbon putken klemmaria ja katko vesiletkuja.
Vasta autotallin pöydällä turbon imuputki kädessä onnistuin tutkimaan miten kaikki putket ovat kiinni. Eli käytännössä johtohässäkän putket katki paitsi lohkon taakse menevä putki jätetään ehjänä paikoilleen ja turbon mutkaputki kätöseen. Vanhat putket kannattaa puristaa kiinni ettei nestettä valu.
-
Dodii, muuten kaikki asiat ovat selvinneet paitsi lohkon taakse tuleva vesiputki on syvällä moottorin takana piilossa.
Vanha putki on katkaistu siten että tuosta periaatteessa vois tehdä liitoksen uuteen putkeen. Onko joku onnistunut vaihtamaan uuden putken paikkaan joka kokonaan näkymättömissä?
**Tiedoksi kaikille jotka asian kimpussa joskus painivat.. Lohkon taakse menevä putki on syytä jättää paikalleen.**
-
Moro sama vika tuon jäähdytin nesteen kanssa ! S80 d5 -03
Vuotoja oli useammassa paikassa syyläri ja ardic... Uuden syylärin vaihdoin ja ardiciin menevät letkut ohitin ja nyt vuotoja ei ole mutta tekee painetta ? Nesteet tippuvat alle minimin mutta korkkia kun raottaa auton ollessa sammuksissa nesteet ns kiehuvat/kuplivat takaisin maksimiin mikä mahtaa olla ?
-
Samassa aihepiirissä :-( V70 2.5T vm.2003 380tkm alkoi syömään jäähdytinnestettä ensin satunnaisesti, mutta nyt jatkuvasti ja välillä saa lisätä litran 50km välein. Auton alle tiputtaa autokatoksessa lätäkön. Paisuntasäiliössä neste pysyy vihreänä ja lätäkössä neste näyttää värittömältä. Moottoria itse tutkailemalla ajon jälkeen totesin, että sylinterikannen tiivisteestähän tuo vuotaa (eikös tuo kastunut kohta ole juurikin kannentiivisteen paikka?).
(https://i.ibb.co/MkC7nc9/IMG-20210208-101430775-MP.jpg) (https://ibb.co/MkC7nc9)
Ensi maanantaille sain ajan siniselle tohtorille. Miten iso remontti kannentiivisteen vaihtaminen oikein on?
-
Mielestäni tuo on vain välikannen öljyhikoilua, kannentiiviste on alempana.
Veikkaan että joku letku vuotaa, älä heti kannentiivistettä vaihdata, kun voi päästä melkein ilmaiseksikin.
Mihin tiputtaa, moottorin taakse vai päätyyn?
-
Ok, tuo on hyvä kuulla että kansipahvi ei välttämättä olekaan vuotokohta.
Tuosta tiputtelupaikasta on vähän hankala sanoa, mutta jäätymätöntä kosteutta löytyy alta moottorin ja ohjaamon välistä mutta myöskin moottorin jakopään puolelta hihnaston/ketjuston alta.
-
moottorin jakopään puolelta hihnaston/ketjuston alta.
Vesipumppu?
-
Onko kukaan onnistunut löytämään pelkkää putkihässäkän kierukkaa mistään ja onko vaihto järkevin tehdä yläkautta?
-
Mulle kun ei tuo tekninen sanasto oikeen aukee niin mikä putkihässäkän kierukka?
-
Onko kukaan onnistunut löytämään pelkkää putkihässäkän kierukkaa mistään ja onko vaihto järkevin tehdä yläkautta?
Irtona sitä ei saa, vanhan pystyy korjaamaan hitsaamalla koska se on alumiinia. Muualta ei saa vaihdettua kuin yläkautta.
-
Näin uumoilinkin. Kiitokset tiedosta O0