Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jora - 20.01.2015, 10:17:00

Otsikko: Volvo 940 2.4TD Käynnistysongelma
Kirjoitti: jora - 20.01.2015, 10:17:00
Morjens!
Tuli hommattua tommoinen 940 vuosimallia 92 kiisseli kulkine, haku matkalla pysähdyin abc asemalle jossa olin noin. 20min jonka jälkeen ilmeni ongelma: Volvo ei meinaa käynnistyä lämpimänä. Moottorin lämpömittari näytti noin 2/3 osaa ja jouduin hankuuttaamaan jonkun aikaa ja omaksi onneksi se lähti pyörimään. Seuraavana päivänä menin autoa pesemään hallille josta se käynnistyi mutta jouduin sammuttamaan vielä hetkeksi. jonka jälkeen sama ongelma tuli ja jouduin hankuuttamaan akun tyhjäksi. Vaihdoin autoon akun (optima 54ah) jonka jälkeen ongelmaa ei ole pitkään aikaan näkynyt mutta kun eräänä päivänä taas ilmeni sama juttu niin eipä lähtenykkään niinkuin kuuluisi. Mistä voisi lähteä vikaa etsimään? Pakkasta on ollut aina kun tämä vika on ollut esillä, myös kun on lähtenytkin ongelmitta. Virtalukko on väljä mutta en usko sen liittyvän mitenkään tähän vikaan.
Puristuksia tuntuisi vielä olevan eikä savutakkaan sinistä (paitsi kylmäkäynnistyksessä sillon tällöin pikkaisen)
Olen vannoutunut saabisti ja tämä auto oli vähän niinkuin väliaikanen ostos mutta taisin kiintyä tähän...
Autolla on ajettu jo 540tkm mutta en uskoisi tämän olevan syy LÄMPIMÄNÄ käynnistykseen, kovilla pakkasilla kylmäkäynnistyksessä huomaa kilometrit... Syöttöjä on ruuvvattu hiukan ja ahot on n.1,1bar eli perus piristys on tehty muttei suurempaa. Voisiko syytä lähtee ehtimään syöttöpumpun puolelta? ajotus? hehkut tuskin koska eihän niitä lämpimänä tarvitse juurikaan... ja vielä lisäykseksi että jakopäätehty 60tkm sitten mutta syöttöpumpun hihnan vaihdosta ei ole tietoa.
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.4TD Käynnistysongelma
Kirjoitti: TVS - 20.01.2015, 12:31:12
Hehkun lämpöanturi voisi olla hyvä veikkaus. Kun ei syty, testaappa käydä kannen takaa syöttöpumpun hihnan alta etsimässä kädellä yksi johto, se on hehkureleen lämpöanturin johto. Piuha irti ja hehkutat muutamia sekunteja ja starttaat. Tuo tarvii lyhkösen hehkun aika lyhyenkin stopin jälkeen, muuten ei syty ihan kunnialla, ja vähän hennosti ennakkoa vielä pumpulle ja hiukan väljä pumppu+kone niin voipi olla että on syttymättä.
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.4TD Käynnistysongelma
Kirjoitti: jora - 20.01.2015, 12:45:20
Käyn tsekkaamassa, otan kuvan myös hieman arvelluttavasta komponestistä mihin menee muistaakseni alipaineletku sekä kaksi johtoa. (korjailtu päätyä mm nippusiteillä...)
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.4TD Käynnistysongelma
Kirjoitti: jora - 20.01.2015, 13:08:57
Hehkun merkkivalo kyllä syttyy lämpimänäkin ja palaa nii pitkään kuin kylmänä, en ole perehtynyt tähän diiselin paljoa enempää mutta säädänkö myöhäisemmälle vaiko aikaisemmalle.

Täytyy testata tota liittimen irroitusta kunhan saa koko rutkun käyntiin, ei ilma lämppäriä lähe nimittäi. -24c :nohnoh

Tässä tämä komponentti, eli kaksi alipaineletkua lähtee ja kaksi sähköjohtoa...

(http://i5.aijaa.com/t/00158/13676445.t.jpg) (http://aijaa.com/UogVmg)

(http://i6.aijaa.com/t/00206/13676447.t.jpg) (http://aijaa.com/KEXwyp)
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.4TD Käynnistysongelma
Kirjoitti: jora - 21.01.2015, 15:25:16
auto pelaa tällä hetkellä kuin unelma, mutta epäilen että oire tulee takas kun pakkaset laskevat eikä kone kerkeä jäähtyä niin nopeasti...
Otsikko: Vs: Volvo 940 2.4TD Käynnistysongelma
Kirjoitti: TVS - 21.01.2015, 20:14:24
FAQ osiossa on ohjeet ennakon mittaukseen, tarkistappas se enshätään. Jos hehkun merkkivalo palaa kuumanakin yhtä kauan kun kylmänä (mikä on?) niin sieltä on jo tuo kertomani johto irti. Jotakin tosi hämärää siellä silloin täytyy olla, lyhyellä starttaamisella sen pitäs tulille lähteä haaleana ilman hehkutustakin jossei kone ole ihan toivottoman sohlo.